Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteskuld i Balansräkningen

Hej,

 

Upptäckte när jag skulle göra min ÅR i ert program att jag hade ett negativt värde på 2510 vid skapandet av Balansräkningen.

Men när jag kollar saldot i bokföringen likaså i Balansrapporten så är det positivt vilket är korrekt.

 

Vad gör jag åt detta?

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Normalt har man kreditsaldo på 2510 Skatteskulder - om det är en fordran pga för mycket inbetald preliminärskatt ska denna föras på konto 1640 Skattefordran.

Kan skillnaden hos dig bero på hur rapporter skrivs ut - Balansräkningen har ofta positivt tecken på skulderna även om det ju är kreditsaldo i huvudboken. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hittade att frågan varit uppe tidigare...

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Balansrakning-ar-olika-i-programmet-och-nerladdad-...

 

och här tolkar jag det som att det är ok att använda den Balansräkning som Deklarationstillägget skapar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansräkningen som jag tar fram i programmet eEkonomi där hamnar konto 2510 under kortfristiga fodringar

2510 Skattefodringar +5674kr.

I balansräkningen som skapas i Deklarationstillägget hamnar konto 2510 på skuldsidan 

men med ett negativt värde -5674kr.

I praktiken samma sak men det blir ju inte samma värde på summa tillgångar.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag flyttade det till tillgångssidan i ÅR. Det fanns en funktion för det i Deklarationstillägget så nu stämmer Balansräkningen. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Suck...nu ser jag att det blir - saldo i ruta 2.49 i deklarationen. Beror ju så klart på att jag har en fordran.

Är det ok eller bör man flytta det till 2.21?

I så fall misstänker jag att jag måste boka bort mitt + saldo på 2510 och lägga det på 1640.

Då bör alla "rutor" i deklarationen bli rätt.

Eller är jag fel ut...?

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hänger inte riktigt med på att man normalt har kreditsaldo på 2510. Jag bokar ju varje månad upp den preliminära skatten här i debet så det blir ju med automatik ett plus saldo.

När jag har låst deklarationen bokar programmet automatisk upp den uträknade skatten och lägger sig som en kredit post men om den är mindre pga. av mindre vinst än beräknat så har jag kvar ett plus saldo.

(prel. skatter - uträknad vinstskatt)

Efter den årsverifikationen kan jag ju inte göra några fler bokningar.

Så frågan är om jag innan jag låser deklarationen skall boka boka bort hela plus saldot på 2510 till 1640 och sen när programmet skapar årsverifikationen så får jag bara den uträknade skatten på 2510.

Hej, 

Vad jag menade var att I bokslutet är det normalt bara kreditsaldo på 2510. Om man betalat in mer är vad slutliga skatten blir ska det bokas om till 1640 Skattefordran.

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 🙂

Ja förstår men fram tills den uträknade skatten är bokad så är det ett plussaldo och eftersom deklarationsprogrammet bokar den skatten med automatik och därefter låser bokföringen så kan jag ju aldrig flytta plussaldot till 1640.

Är det då rätt att jag flyttar saldot innan den uträknade skatten bokförs automatiskt.

Då får jag ett minussaldo på 2510 som hamnar rätt i balansräkning och i rätt ruta på deklarationen.

Och saldot på 1640 hamnar på tillgångssidan och som en fordran i deklarationen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta min "otålighet" men jag vill verkligen förstå detta.

 

Saldot på Konto 2510 är +6262 (vilket motsv. alla prel. skatter under året)

 

Skall jag då boka om detta Före jag påbörjar min deklaration i eEkonomi Deklration/Årsred. så här:

Kredit 2510 - 6262kr

Debet 1640 - 6262kr

 

Sen skapa deklarationen som i sin tur gör en automatisk Årsverifikation där b.la. skatt på årets vinst bokas så här:

Kredit 2510 - 588kr

Debet 8910 - 588kr

 

Många tack på förhand!

Hej nijo,

Jag har full förståelse för att du bara vill ha detta löst och efter all fin hjälp från Annica så ser din senaste kontering helt korrekt ut. Du ska alltså boka om skattefordran från skuldkontot till fordringskontot och sedan kommer även din deklaration att stämma. 

 

Man måste inte boka om, men man får se till att saldo hamnar på rätt ställe i deklarationen, dvs i rutan för skattefordran. 

Har man ett AB och upprättar årsredovisning så gäller samma där, beloppet ska ligga på tillgångssidan ej skuldsidan. Därav så kan det vara enklare att boka om det så att risken är mindre att man glömmer flytta beloppet.

Trevlig helg! /Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack😁

Trevlig helg!