Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin024
MEDLEM

Skatteverkets skattekonto

Hej!

 

Fråga 1: Då jag hade ett överskott på skattkontot lät jag bli att betala in personalskatt och arbetsgivaravgift någon månad förra året. Det fanns ju pengar som skatteverket kunde ta av helt enkelt.

 

Men nu är frågan hur jag ska bokföra så att saldot på 2710 och 2731 blir rätt? 

 

Fråga 2: Kan man på något sätt korrigera ingående saldo på samma konton från tidigare år? Jag har helt enkelt registrerat dubbla lönebesked vilket resulterat i att saldot blivit fel tyvärr. Det vore fint att inte ha felaktigt ingående saldo som släpar med från år till år!

 

Hoppas på svar!

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Du ska alltid bokföra själva arbetsgivardeklarationen när du gjort den hos SKV. Dvs du debiterar då 2710 och 2731 och krediterar 1630. Inbetalningen till skattekontot bokför du D1630 K1930 så den ska inte påverka 2710/2731 alls. 

 

Så om du gör en manuell verifikation för arbetsgivardeklarationen för den månad du inte gjorde någon inbetalning bör saldona på 2710 och 2731 korrigeras. Samma gäller för tidigare år om AG-dekl inte bokförts så som jag skrev ovan. 

Nja det är en enskild firma jag har och brukar göra så här (se länk) https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-lon-till-anstalld-sa-gor-du/ta-p/174914 

Men nu har jag alltså inte betalt varken personalskatt eller arbetsgivaravgift från 1930 utan pengarna har dragits direkt från skattekontot där det funnits pengar för att det har betalts ut lönebidrag för skyddat arbete.  Så frågan är hur jag ska lösa detta? Så jag kan inte göra steget med 1630 som exemplet med aktiebolag. Egen insättning på nåt vis?

Karin024
MEDLEM

Eller ska jag helt enkelt låta det vara och bokföra allt på 2024 istället?

AnnicaL
CHAMPION

AG-deklarationen ska bokföras men då mot 2012 om du använder det kontot för ditt personliga skattekonto. Dvs debet 2710/2731 och kredit 2012. 

Karin024
MEDLEM

Tack! Men kikade du på länken? Om jag förstår det rätt så bokar de direkt mot 1930. De använder inte 2012. Eller det är fel. Jag har inte gjort det iaf. Jag har gjort lönespec och sedan har jag bokat inbetalning av skatt och arbetsgivaravgift (2710, 2731) direkt mot 1930.

 

Så bokförs omföring av skatt och arbetsgivaravgift till skattekontot 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Skattekonto (aktiebolag)

1930 - Företagskonto (enskild firma)

 

13 565

2710 - Personalskatt

5 710

 

2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter

7 855

 

Nej, jag kikade inte på länken. I EF använder du inte 1630 alls utan skattekontot kan speglas på konto 2012 som ingår i Eget kapital. Arbetsgivardeklarationen och själva betalningen är 2 skilda affärshändelser och ska hanteras så. Dvs deklarationen tömmer kontona 2710/2731 och för över skulden till skattekontot. Inbetalningen fyller på skattekontot. Så i ditt fall ska du kreditera 2012 med de belopp som deklarerats, och om du vill se till att kunna stämma av skattekontot mot 2012 bokför du även andra poster till och från skattekontot på 2012 med motkonto antingen 2013 eller 2013. 

vi kommer närmare en lösning😊

 

Gör jag lönekörningar i löndirekt som jag gör numera blir det så som du beskriver. Dvs AGI debiterar 2710/31 och krediterar 2012. Sen när jag betalar arbetsgivaravgift och personalskatten så debiteras 2012 och 1930 krediteras. Men nu har jag inte betalt dem från 1930 utan de har "betalts" av de pengarna som stod på skattekontot. Så hur bokför jag det sista ledet?

 

Den andra frågan var: hur jag ska bokföra de statliga bidragen som gått in på skattekontot (det är de som "betalt" agi och personalskatt) men som jag inte har överfört till 1930?

Karin024
MEDLEM

Nja alltså när jag läser på nätet så skriver de att man inte behöver använda konto 2012 utan kan debitera 2710/31 direkt och kreditera 1930. Så gjorde jag när jag gjorde lönerna själv och inte löndirekt. Jag förstår inte varför det ska gå till så här nu?

 

Men frågan kvarstår med hur jag ska bokföra "betalningarna" av agi och personalskatt oavsett om det går via 2012 eller inte. Samt de statliga bidragen som jag inte fört över till bankkontot.

Du måste ju bokföra 2710/2731 löpande för att få rätt skulder i företaget. Bäst är ju att använda 2012 så att du kan stämma av och se att allt blir bokfört. Använder man 1930 så stämmer sannolikt inte datumen, detta då man bör betala in åtminstone dagen före skatt och avgifter dras från skattekontot. D.v.s det är ju två åtskilda transaktioner. Bidraget måste ju även det bokföras då det skall in i  resultaträkningen och sänka dina kostnader för personal. Så 2012 är ett bra konto för mellanlandning av dessa belopp. Blir så klart lite trassligt med den egna skatten på samma men då allt sånt endast hamnar inom eget kapital så saknar det betydelse rent skattemässigt, men blir rätt redovisningsmässigt. Så bokför alla transaktioner som sker på skattekontot på 2012, det är bäst.. 

Karin024
MEDLEM

Men är det verkligen så de menar på länken? Det ser ju inte ut så eller?

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-lon-till-anstalld-sa-gor-du/ta-p/174914

 

ursäkta att jag är så frågvis!

 

Men gör jag som du säger kan jag lägga upp alla bidrag på 2012 oså dra agi och personalskatt därifrån och 1930 blir opåverkat. 

 

Men hur ska konteringen för bidraget se ut?

Länken avser väl så vitt jag förstår aktiebolag och då bokför man skattekontot separat på konto 1630. I en enskild firma så är skattekontot ditt "privata" och hamnar därför i eget kapital. Då du bör då bokför en sådan här månad enligt typ så här:

debet 2710 kredit 2012 

debet 2731 kredit 2012

debet 2012 kredit 3XXX (vilket konto nu bidraget avser) 

Och får du åter moms så bokför för du det så här:

debet 2012 kredit 1650 momsen in på skattekontot

debet 1930 kredit 2012 ut från skattekontot...