Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Terese E
UTFORSKARE

Ta ut lön istället för att skatta bort vinst?

Hej, egentligen kanske inte en bokföringsfråga, men kanske nån ändå har info/erfarenhet.

 

Finns säkert inget klart ja eller nej på denna undran.

 

Är det bättre ta ut mer lön än att få skatta bort vinsten?

 

Gjorde bokslut nyss och hon som hjälpte mig med det sa en grej som jag inte just då reflekterade över.

Hon undrade om inte jag skulle börja ta ut en lön istället för att vi får så skatta bort vinsten.

 

Ex. så hade vi en skatt nu på ca 100 tkr

Jag tar inte ut nån lön från företaget nu (kör bokföringen till min man som en "hobby" har ett vanligt heltidsjobb annars)

 

Så är det bättre att jag tar ut en lön (eller ex att min man tar ut högre lön) för att inte få så hög vinst och då  hög skatt?

Men samtidigt, vill man inte ha en hög vinst i sitt företag?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

I vilken företagsform har du verksamheten? AB eller enskild firma?

 

//Carina

Min man har ett AB

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Det här med AB, löneuttag, utdelning mm är ett ganska stor område och kan vara lite svårt att formulera ner på några rader, men här kommer lite att tänka på:

1. Går företaget med vinst så ta ut lön i vart fall till brytpunkten för statlig skatt, är osäker på var den gränsen ligger nu.

2. Skaffa en tjänstepensionsförsäkring om ni inte redan har gjort det. Har ni en så se över beloppet som sparas varje månad. 

3. Om du ska ta ut lön hänger kanske lite på vad du har för inkomst i ditt ordinarie arbete, är ju inte kul att ta ut en lön om det mesta ändå försvinner i skatt, men titta absolut på det. Tar du ut lön så kan ni sätta av till en tjänstepensionsförsäkring även på dig.

 

Att generera vinst i ett AB anser jag vara positivt, det är bra med ett starkt eget kapital. I ett AB så sparar man på sig utdelningsutrymme. Har man inte löneunderlag att använda vid beräkning av utdelningsutrymme så finns det ett schablonbelopp som man tillgodogör sig varje år. Även här kan man titta på om det kan vara lönsamt att ta ut mer lön för att därmed kunna få använda löneunderlag för beräkning av utdelningsutrymme enligt 3:12-regeln.

 

Man kan ju också titta på den totala skatten. Tar man ut lön så betalar bolaget 31,42 % på bruttolönen i arbetsgivaravgiften och ägaren som får lönen betalar skatt enligt tabell.

Avsättning till tjänstepension beskattas i bolaget med 24,26 % på inbetald premie per år, detta redovisas i deklarationen.

Vinsten i bolaget beskattas med 20,6 % (2021).

Plockar ägaren utdelning enligt 3:12-regeln så beskattas utdelningen med 20 % (kapitalskatt). Plockar man mer än utdelningsutrymmet enligt 3:12-regeln så beskattas det som inkomst av tjänst, men det klassas inte som inkomst av tjänst med tanke på intjänande av pensionspoäng mm.

 

Det är alltså mycket att ta hänsyn till, men steg 1 är i alla fall att se över hur mycket som tas ut i lön månadsvis och om det ska höjas samt se över hur ni har det med pensionsförsäkring.

 

Hoppas att detta gett dig lite mer "kött på benen" 🙂

 

//Carina

 

Stort tack!

Kan erkänna att jag inte helt och hållet fattar, men mer kött på benen fick jag 😊