Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

magnus14
UTFORSKARE

Tidpunkter för att bokföra skattehändelser

Hej,


Har några frågor avseende skattehändelser i ett aktiebolag.

Blir inte riktigt klok på om man ska bokföra något när man får slutskattebeskedet eller inte? Läste den här artikeln men det känns inte som att den skiljer de fyra olika  tidpunkterna åt på ett begripligt sätt?

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-f-skatt/ta-p/225433

 

Tidpunkt 1 - debitering av preliminärskatt:
Jag debiterar skatteverkets preliminärskattedebiteringar på 2518 (kredit 1630)

 

Tidpunkt 2 - bokslut:

När jag gör bokslut krediteras årets skatt på 2510 (debit 8910).

 

Tidpunkt 3 - slutskattebesked:
Är tanken sedan att man ska boka något när slutskattebeskedet kommer (december året efter) och påverkas det av om slutskatten stämmer överens med ditt bokslut eller om det avviker?

 

Tidpunkt 4 - debitering av slutskatt:
Själva dagen för skattedebiteringen på skattekontot. Är det först nu jag ska boka 2518 mot 2510 (i enlighet med de siffror som skatteverket har i slutskattebeskedet, dvs tillgodoräknad preliminärskatt och slutlig skatt) sen bokför jag mellanskillnaden till det på 1630?

 

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få att reda ut detta.

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej Magnus14,

 

Tack för din fråga.

 

Det du skriver gällande 'Tidpunkt 1 - debitering av preliminärskatt' och 'Tidpunkt 2 - bokslut' är helt korrekt. 

 

Gällande 'Tidpunkt 3 - slutskattebesked' så ska inget göras i bokföringen när man får slutskattebeskedet utan det är först när transaktionerna sker på skattekontot som det redovisas i bokföringen. Det görs genom att 2510 debiteras och 2518 krediteras (i enlighet med siffrorna i slutskattebeskedet, dvs slutlig skatt och tillgodoräknad preliminärskatt), mellanskillnaden av dessa bokförs på 1630. 
Gällande frågan: "Påverkas det av om slutskatten stämmer överens med ditt bokslut eller om det avviker?" är svaret ja.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Pamela

 

magnus14
UTFORSKARE

Tack för svaret!

 

Ponera att man redan när man fick slutskattebeskedet debiterade 2510 med slutskattesumman och krediterade 2518 med samma belopp. Sen gjorde man bokslut och upprättade årsredovisning och allt det där.

Bokningen påverkar ju varken balansräkningen i årsredovisningen (skatteskulder är ju nettot av kontona) och heller inte resultaträkningen. Kan jag helt enkelt vända den bokningen och göra rätt när debiteringen sker på skattekontot? Eller är det bättre att låta den vara och ta hänsyn till den när jag bokar slutskattedebiteringen mot skattekontot?

Hej igen,

 

Båda alternativen du nämner funkar men alternativ ett är mer rättvisande. 

 

Vänligen 

Pamela