Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KMAB19
MEDLEM

Upplupen kostnad AG-avgift.

Hej!

 

Jag sitter och ska just stänga förra årets bokslut men undrar om jag har gjort ett fel.

(Jag använder kontantmetoden.)

 

Under 2021 gick jag in och rättade en arbetsgivardeklaration för juni 2020. När allt blivit rätt blev jag skyldig Skatteverket 346 kronor extra i AG-avgift för juni 2020. Eftersom den deklarerades under 2020 men kostanden drogs under 2021 så la jag in det som en upplupen kostnad på 2020. Såhär:

              

2990 - Kredit

2731 - Debet

 

Sen under 2021 vände jag på den såhär för att boka av skulden:

 

2990 - Debet

2731 - Kredit

 

Men när pengarna sen dras från skattekontot under 2021 och jag bokför den händelsen, så bokar jag den som vanligt:

 

1630 - Kredit

2731 - Debet

 

Men då uppstår ett saldo på konto 2731 som inte försvinner. I vanliga fall på konto 2731 så uppstår ett saldo när jag skapar en lönespec och sen när jag bokar att AG-avgiften dragits från skattekontot (på det sättet som jag skrev precis ovan) så bokas det bort och saldot blir noll. Men de här 346 kronorna de uppstår alltså där när jag bokar händelsen på skattekontot. 

 

Ska det vara så? Eller hur ska jag göra annorlunda? Jag har gjort på samma sätt med en massa momsdeklarationer från 2020 som behövdes rättas i efterhand under 2021 men jag har inte bokfört de händelserna på momskontot än och misstänker att samma sak kommer hända där och obalans kommer uppstå på mitt momskonto under 2021. Snälla hjälp 🙂 

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Ska se om vi kan reda ut det ihop!

Arbetsgivaravgiften för en anställd är en kostnad som normalt sett bokförs på konto 7510 mot 2731 i samband med lönebeskedet, har du bokfört den i någon verifikation?

Denna borde göras under 2020.

När det är gjort tycker jag nog att resten borde stämma. För då kommer det också finnas en skuld på 2731 som bokas bort iom dina verifikationer som du skrivit om.

Jag har utgått från tråden Bokföra lön till anställd - så gör du »

 

Momsen är inte en kostnad för företaget och bör alltså inte skapa samma bekymmer.

 

Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen iaf!

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej!

 

Tack! Jag visste att det var något jag glömde men fick inte fatt på vad. Konto 2731 ordnade upp sig efter att jag la till den verifikationen med 7510.

 

Okej så det är ingen fara att momskontot inte har summa noll i nästa bokslut (för 2021)? Eftersom det är mitt första bokslut nu (2020) så fick jag summan 0 på momskontot efter att allt var bokfört. Men 2021 kommer jag ju ha fler utbetalningar på momskontot än vad jag har deklarerat för.

Det jag undrar är alltså om den procedur som jag använt är rätt sätt att göra det på. Jag rättade momsdeklarationer som gällde 2020. Visma hade redan gjort det rätt i programmet men jag har momsdeklarerat själv på skatteverket.se, inte via inskickad fil med visma. Så nu stämmer all moms under 2020, både mellan programmet, mina "manuella" deklarationer på skv och verkligheten. Men jag har alltså betalat in, och fått tillbaka, moms under 2021 som gäller 2020. När jag fick dessa beslut från Skv så la jag in verifikationer under 2020 som såg ut såhär 

 

2990 - kredit

2650 - debet

och 

2650 - kredit

1790 - debet

 

2021 vände jag på dem för att boka bort dem.

Kan jag nu alltså, utan problem, boka händelserna på skattekontot mot 2650 som vanligt? Jag behöver inte skapa någon annan verifikation under 2020 eller 2021? 

Skönt att det löste sig! 🙂

 

Gällande momsen tänker jag att det är rätt där också. 

Och egentligen behöver man inte periodisera momsskulden som du har gjort utan den kan ligga kvar på 2650.

När du sen under 2021 betalar momsskulden så minskar den. - den behöver alltså inte vara 0 på konto 2650 vid årsskiftet.

 

Hela momsflödet kan du läsa om här: Bokföra moms »

 

 

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~