Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Utdelning ett år med miniomsättning och löneuttag

Har ett lite konsult AB bolag, helägt av mig själv. Har de senaste 2 åren tagit ut mindre utdelning.

Har därmed sparat utdelningsutrymme. 

Planerar att ta full utdelning 2024 för inkomståret 2023. Kan jag göra det trots att jag bara haft 1/12 dels omsättning och tagit ut 1/10 dels lön jämfört med vanligt år?

Finns det krav på löneuttag för att ta ut utdelning?

Mvh

Pontus

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Utdelning kan göras om det finns beskattade vinster i bolaget, det har inget med löneuttag att göra. Däremot kan den utdelning som tas ut vara större med låg beskattning om du eller nån närstående tagit ut rejält med lön. 

 

Pontus66
UTFORSKARE

Planen är att ta ut max utdelning nästa år, 2024. Men under året 2023 kommer bara lön tas ut under 2 månader, mot normalt 12 månader.

Så vad kan man förvänta sig i att ta ut i utdelning? Och blir det skillnad i beskattning på utdel?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult för dessa frågor, då det beror på hur din situation ser ut och är svårt att svara generellt på. Du kan dock beräkna utdelning enligt förenklingsregeln förutsatt att du har tillräckligt med fritt eget kapital, oavsett om du tar ut lön eller inte. Huvudregeln baseras bland annat på lön, precis som AnnicaL säger och är ett sätt att kunna ta ut mer utdelning är schablonbeloppet genom förenklingsregeln. Om det blir skillnad eller inte beror på vad du tar ut för utdelning, då skillnaden blir om utdelning beskattas som lön eller kapital. Här kan du läsa mer i vägledningen hos Skatteverket. Gränsbelopp för 2023 har dock inte kommit ut ännu i och med att det är början av året, men du kan kolla på tidigare år för att förstå hur det fungerar. 

 

Med det sagt så finns det inga begränsningar förutom att man uppfyller försiktighetsprincipen när det gäller utdelning av fastställda vinster i företaget, utan det har att göra med hur du blir beskattad. Dvs dessa regler har ingenting att göra med hur mycket du kan ta ut i utdelning och om det är okej att göra i ditt företag utan det har att göra med hur utdelningen som tas ut beskattas.

 

Ha det fint.

Josefine