Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

John007
UTFORSKARE

Utgående moms vid lämnad rabatt

Lämnade rabatter får reducera den utgående momsen i enlighet med den momssats som gäller för de produkter vars priser har reducerats, men vad gäller när man har olika momssatser på fakturan och rabatten ges som en 'generell' reducering?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta någon vägledning kring just hantering av olika momssatser vid en generell rabatt, men jag skulle tro att man bör reducera det likvärdigt. Dvs att man reducerar med 10% totalt så är det alltså 10% av det som har en momssats och 10% av det som har en annan momssats. Tex:

 

Totalt 1 000 kr varav 600 är ink 25% moms och 400 är ink 12% moms. Totalt sätt så blir rabatten 1 000x 0,01= 10 kr. 10% av 600 är 6 kr ink moms och 10% av 400 är 4 kr ink moms. På så sätt så vet du vad du skall reducera för respektive produkter/tjänster. 

 

Det är dock bäst att dubbelkolla detta med Skatteupplysningen så att det blir rätt hanterat för dig. Du får gärna återkomma när du fått svar ifall det kan hjälpa andra användare i forumet med liknande problem. 

Ha det fint!

Josefine

Tack för ditt svar Josefine! Jag tror att även SKV skulle se att det är en rimlig lösning 👍🏽