Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PiaInEx
MEDLEM

Utköp bil som tidigare leasats

Hej!

Har betalt ut en bil till totalt 50000kr. Denna tänker jag att den ekonomiska livslängden är endast 3 år och inte över. Är det då ok att bokföra den på K5410? Känner mig lite osäker runt detta..tacksam för svar!

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Pia,

Det är lite svårt att förstå du menar men om du förtydligar ett par saker så ska vi säkert kunna hjälpa dig sedan.

Har du köpt ut en fd leasingbil till ert företag och nu undrar du hur du ska boka upp den? Funderar också på hur du menar med att den ekonomiska livslängden för bilen endast är 3 år och inte över. Vill du lägga in bilen som ett inventarie eller hur har du tänkt hantera det? Återkom gärna så ska vi försöka hjälpa dig med hur du ska bokföra bilen. 

Trevlig helg! /Tinna

Hej Tinna!

Ja, bilen är tidigare leasad och är 5år gammal, tänker att vi kan bokföra in den som en förbruknings inventarie K5410 eftersom planen är att ha den kvar i max 3år.  läser att ekonomisk livslängd är det tidsspann som en investering beräknas vara till ekonomisk nytta i företaget. Och om inventarie har ekonomisk livslängd över 3år måste den läggas upp för avskrivning.

Förstår hur ni tänker men skattemässigt så godkänns inte den lösningen då den absolut har ett värde även efter 5 år. Då det ger ett avdrag så är Skatteverket restriktiva med dom möjligheterna till direktavdrag. Att man tänkt byta ut den inom 3 år är iofs rätt tänkt men godkänns inte enligt skattereglerna. Där krävs det även att den saknar värde.

Hej Tinna, 

Har nu förtydligat åt dig, hoppas du har tid att svara mig ganska snart 🙂

PiaInEx
MEDLEM

Tack för hjälpen. Har nu fått svar på frågan.