Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ms_1994
MEDLEM

Uttag av inventarie och avslut av enskild firma

Jag har avslutat min enskilda firma i januari och ska nu ta ut en inventarie innan jag avslutar bokföringen för firman. I övrigt finns inga lån, obetalda leverantörsfakturor eller dylikt kvar i firman. Firman är även avregistrerad hos Skatteverket.

 

Inventarien har köpts in för 25 196 kr exkl. moms och är nu värd 2 400 kr exkl. moms. Jag har gått in på Anläggningstillgångar > Sälj tillgång och sedan bokat in den som följande:

 

1250: K 25 196

1259: D 12 954

7973: D   9 842 

2010: D   2 400

 

Behöver jag göra något mer innan jag slutför bokföringen? Eller är det nu bara att göra ett vanligt årsavslut?

 

Tacksam för hjälp!

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej ms_1994!

 

På Skatteverket hittade jag en bra guide med bokföringsexempel för när du avslutar en enskild firma, där de även visar upp försäljning av inventarier och hur du gör med bokslutet, jag tror att den borde kunna ge dig bra vägledning i hur du ska göra!

 

Kika på den och återkom om något känns oklart.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

ms_1994
MEDLEM

Hej och tack för svar!

 

Jag har kollat på guiden du länkade till men känner mig fortfarande vilsen. Vad mer behöver jag göra för att kunna ta ut inventarien och ha bokfört den på rätt sätt innan jag avslutar bokföringen för firman? Jag skulle verkligen behöva konkret hjälp med exakt vilka konton jag ska bokföra vad på för att kunna lägga ner firman och deklarera för året som gått. 

Uppskattar all hjälp!

Hej!

 

Om du känner dig osäker kring om allt är hanterat rätt i avslutet av din enskilda firma så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en konsult. 

 

I ditt första förslag så noterar jag att du inte har redovisat någon moms, vilket är en av de saker man behöver göra när man tar ut inventarier från sin enskilda firma. Detta är förutsatt att man vid köpet hade avdragsrätt för moms, i annat fall så stämmer det att man inte redovisar något. Här kan du läsa om hur man hanterar varuuttag. I ditt fall så behöver du ta reda på marknadsvärdet på inventariet, för att kunna redovisa uttaget rätt. Det bokföringsmässiga värdet är det du sedan bokför bort, och mellanskillnaden blir det som du skattesmässigt blir påverkad av i resultatet sedan. 

 

Om du återkommer med det marknadsmässiga värdet och beräkningen av den eventuella moms som skall tas tillbaka så kan vi säkert hjälpa dig med ett bokföringsförslag. Hur du får fram vad för belopp momsen blir kan du läsa om i länken ovan. I princip så blir det rent bokföringsmässigt som följande:

 

2011 med marknadsvärdet ink moms debet

1250 med anskaffningsvärdet i kredit

1259 med ack. avskrivningar i debet

397X/797X med vinst/förlust mellan marknadsvärde ex moms minus bokföringsmässiga värdet

2611 med momsen på marknadsvärdet eller den moms man redovisade vid köpet, beroende på.

 

Förhoppningsvis så hjälper detta dig vidare, ha det fint!

Josefine