Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mberg_eholm
MEDLEM

VMB och fakturering

Behöver lite råd då jag gissar att jag tänker fel... 

 

Jag ska nu bokföra min första VMB-(Vinst Marginal Beskattning) försäljning och klurar lite kring om jag försvårar för mig själv eller tänker helt tokigt.

 

Jag renoverar och restaurerar möbler, köper in möbler, ibland av privatperson, via auktioner eller via antikbutiker etc. 

 

I maj månad skickade jag en faktura till en kund som köpt 2 skåp av mig, som renoverats och levererats. 

Skåpen har jag själv köpt in för 1000:-/st via en privatperson.

Fakturan till kund var på 7000:-

 

Kunden betalade i maj månad hela beloppet och nu undrar jag, hur gör jag?

Ska jag registrera fakturan till kunden som andra fakturor och i så fall, hur bokför jag detta?

Eller tänker jag helt fel i frågan? 

 

(En bekant till mig försvårade mina tankar i det hela då hon började prata om avdrag, drar jag även av material och tid i min beräkning / det har jag JU redan bokfört för sig i.o.m inköp av material, penslar m.m.? Misstänker att hon tänker fel... )

 

Jag är NÅGOT så när insatt i begreppet VMB och dess betydelse, men är osäker hur jag bokför följande transaktioner och för framtiden.

Tar tacksamt emot hjälp!


Tack på förhand! 🙂

 

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @mberg_eholm 

 

Vid VMB redovisas moms på vinstmarginalen, dvs. skillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset. Flödet i det fall du nämner ser ut så här:

Inköpspris: 1 000kr x 2 skåp = 2 000kr

Försäljningspris: 7 000kr

Vinstmarginal: 7 000kr - 2 000kr = 5 000kr

 

Momsen på vinstmarginalen (25%):

Vinstmarginal exklusive moms: 5 000kr / 1.25 = 4 000kr

Moms: 5 000kr - 4 000kr = 1 000kr

 

Man är dock inte tvungen att använda VMB vid varje försäljning av begagnade varor, utan du har alltid rätt att lägga på moms enligt de allmänna reglerna.

 

Fakturan till kund registreras som vanligt bara det att försäljningen bokförs på konto 3020 Försäljning VMB varor (ingen moms).

Material som använts vid renoveringen samt dina arbetstimmar räknas inte in i inköpspriset, se info nedan som är från Skatteverkets hemsida :

PamelaJ_0-1720787760297.png

 

Jag antar att du använder normal VMB (där vinstmarginalen (försäljningspris minus inköpspris) kan identifieras på varje enskild vara) och om det stämmer så bokför du köpet av varan på konto 1465 Lager av varor VMB:

19XX Kredit 2 000kr

1465 Debet 2 000kr

När försäljningen skett och betalning från kund bokförs bokas lagret bort och inköpet samt försäljningen bokas upp: 

19XX Debet 7 000kr

1465 Kredit 2 000kr

3020 Kredit 4 000kr

2616 Kredit 1 000kr

4211 Debet 2 000kr

3211 Kredit 2 000kr

 

Önskar dig en fin helg! 

/Pamela