Hej!
Jag har en fråga kring bokföring vid handel med begagnade bilar och hur Vinstmarginalbeskattning (VMB) ska tillämpas på kostnader. När det gäller kostnader som reparationer och besiktningar för bilar som ska säljas, ska dessa bokföras som löpande kostnader. Min fråga är:
Tack på förhand
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du bokför de kostnaderna på t ex konto 5619 som du själv skriver. Det blir vanliga kostnader med vanlig moms i de fallen det är moms på kostnaden.
/Joachim
Hej Joachim, tack för ditt svar! Bara för att vara säker – betyder det att jag kan bokföra alla kostnader för bilar (som besiktning, reparationer, service osv.) löpande på t.ex. konto 5619, och sedan vid försäljning av en bil inte behöver koppla specifika kostnader till just den bilen för att räkna ut vinsten? Utan att jag istället drar av de totala kostnaderna i slutet av året? Stämmer det?
Till exempel: Om jag köper en bil för 30 000 kr (0 % moms) och säljer den för 40 000 kr till en privatkund, samt har en besiktningskostnad på 1 000 kr – då ska jag enligt VMB betala 20 % moms på 10 000 kr (vinsten), och inte 20 % på 9 000 kr (dvs. vinsten minus besiktningskostnaden). Istället kan jag dra av besiktningskostnaden som en vanlig kostnad under året. Är det korrekt?
Hej
Du har uppfattat det helt korrekt.
/Joachim
Hej,
Jag har bokfört ett bilköp från auktion på följande sätt:
Det finns även en kostnad som bokförts på 5619 - Övriga personbils kostnader. Bilen har nu sålts för 37 500 SEK, och det är VMB som gäller vid försäljningen.
Jag undrar hur jag ska bokföra försäljningen?
Tack på förhand!
Hej
Försäljningen skall bokföra på detta sätt.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.