Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

brahcy
MEDLEM

Varför hamnar jag plus efter bokföring av bankkostnad

Ny inom bokföring och nystartat företag... 

• Aktiebolag. 
  • Jag satt utöver aktiekapitalet satt in 1685 kr från privata pengar till företagskontot för att betala bankkostnaderna innan bolaget registrerades.
  • Banken har från företagskontot dragit 495 kr (bankintyg) och 1190 kr (avgift banktjänst/konto etc), dvs. 1685 kr
  • Jag försökte bokföra det så här:
    • 1930 1685 kr DEBET
    • 6570 495 kr KREDIT
    • 6570 1190 kr KREDIT

Men när jag kollar på balansrapporten därefter står det beräknat resultat +1685 kr (jag har inte skickat nån faktura än så inga övriga intäkter) alltså som att det inte dragit några kostnader. Antar att det bör stå 0 kr här eftersom jag går +- 0 med ovan uträkning, vad gör jag för fel? 🙂

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

• Jag satt utöver aktiekapitalet satt in 1685 kr från privata pengar till företagskontot för att betala bankkostnaderna innan bolaget registrerades.
  • Denna insättning bokför du: Debet 1930 1685 kr/Kredit 2893 1685 kr
  • Banken har från företagskontot dragit 495 kr (bankintyg) och 1190 kr (avgift banktjänst/konto etc), dvs. 1685 kr
  • Jag försökte bokföra det så här Ändra till:
    • 1930 1685 kr Kredit
    • 6570 495 kr Debet
    • 6570 1190 kr Debet

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svaret!

När jag lägger Kredit 2893 1685 kr, så att det uppstår en kortfristig skuld, visst förväntas jag betala tillbaka detta från företaget? Antar att det är enda sättet att "nolla" det på. 

Hej

Det behöver inte betalas tillbaka om du inte vill. Men rent ekonomiskt är det bättre att betala tillbaka den kortfristiga skulden fösrt innan man t ex tar ut lön då det inte är någon skatt eller arbetsgivaravgift på den återbetalningen.

vill man inte betala tillbaka det av någon anledning så går det att bokföra om till eget kapital om man t ex vill efterskänka det beloppet.

/Joachim

Tänker inte att jag ska betala åter det utan det får ligga i företaget, hur bokför man rent praktiskt en sådan "efterskänkning"?

Hej

Bokför om summan till konto 2093 

2893 Debet 1 685
2093 Kredit 1 685

Så flyttas detta till eget kapital istället.

/Joachim