Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magiska Mira
UTFORSKARE

Verifikation i fel ordning

Hejhej igen, jag har uppenbarligen fortfarande inte riktigt förstått hur den här automatiska betalningen ska fungera, ur askan i elden...

 

Jag har en utbetalning som har nr A1... men som ligger mellan A11 och A12. Jag antar att det är för att jag godkänt betalningen men inte sagt åt programmet när den ska ske, så då har pengarna dragits på förfallodatumet  långt efter godkännandet. Det fanns antagligen någonstans jag kunde ha ändrat datum?

 

Så vad gör jag nu? Ska A1 vara kvar där den är? Hur gör jag i min pärm, ska jag sätta A1 på första plats eller mellan A11 och A12 då betalningen faktiskt skedde?

 

Tack igen... 🙂

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Låt det vara där denna gång och var noggrann i fortsättningen så att du anger rätt datum. Låt A1 sitta först i pärmen så att du hittar den, men skriv på det använda bokföringsdatumet på den. 

Tack, och vilket datum är rätt? Jag ska alltså kryssa i nånstans när jag vill att banken ska dra pengarna menar du? Det tar väl minst nån dag innan det verkställs, om jag då handlar något på en affär samma dag som jag godkänner en automatisk betalning, kommer de hamna i fel ordning då?

Hej @Magiska Mira 

 

Har du en aktiv bankkoppling och leverantörsfakturor dras automatiskt på din bank så går dessa efter det datum du angett som förfallodatum på fakturan. Vill du att denna ska dras på annat datum får du ändra förfallodatumet på fakturan du skapar eller så kan det nog gå att ändra datumet för betalningen i din internetbank efter överföringen. 

Verifikationsnummer i Visma eEkonomi är ställt utefter bokföringsdatum och inte händelsedatum vilket gör att verifikationernas nummer inte alltid blir i följd om du inte har bokfört löpande.
Till exempel: 
Du har två utbetalningar under Kassa och Bankhändelser som du ännu inte bokfört, en med gårdagens datum och en med dagens datum. Du bokför betalningen med dagens datum först och den betalningen får då verifikationsnummer A1, därefter bokför du betalningen som drogs igår som får verifikationsnummer A2. Detta är helt korrekt eftersom du faktiskt bokförde dagens betalning först och därav borde ha det första numret men ställer du upp verifikationerna efter händelsedatum/betaldatum så hamnar nummer A2 först och A1 efter, det är förmodligen detta som hänt dig ovan skulle jag tro. 

Sen vill jag flika in och säga att du inte måste ha bokföringen sparad i pärmar och papper utöver det som finns i eEkonomi enligt lag. Det räcker med den digitala bokföringen 🙂 Skulle du behöva spara underlag så som kvitton och annat så finns det digitala lösningar även för detta.  

Hoppas detta klarar upp lite frågetecken, återkom annars! 
/My 

Hej My, jag brukar alltid klicka på "Matcha" och gå nerifrån upp så då ska väl allt hamna i rätt ordning? Men... jag tror jag kan ha klurat ut vad som gick snett nu när jag skulle skicka nya betalningar till banken.

 

Jag minns att den eller de första betalningarna inte skickades direkt utan låg kvar efter jag trodde de var fixade. Samt att jag inte hittade "Exportera"-knappen förrän jag läst om den i en forumtråd. Jag har något diffust minne av att jag har varit inne på "Åtgärder" och ev. klickat på "Betalning" där, troligtvis i tron om att jag då skickade betalningen till banken. Men i själva verket bokfördes fakturan då? Och sen exporterade jag filen en annan dag när jag upptäckt att fakturan inte var betald. Skulle det vara en förklaring till situationen?

 

Ja det här med papperskvitton, jag har frågat om detta i en tråd tidigare men uppfattade att det inte riktigt blev klart. Om jag scannar ett papperskvitto när jag tex köpt något i en butik till lokalen, då är ju den digitala versionen inte originalet, så då måste jag väl spara kvittot i pappersformat, eller? Och så undrar jag hur jag gör med digitala kvitton som skickades till mailen innan jag hade insett nyttan med autoinvoice, vad är det korrekta sättet att förvara dem på? 🙂 

 

 

Hej! 

Det låter absolut som en rimlig förklaring, betalning via åtgärder bokför fakturan som betald men det är själva "export" -knappen som skickar fakturan till banken inför den faktiska betalningen som dras. 

Detta med papperskvitton och digitala kvitton, vad som ska sparas och hur länge är inte helt enkelt. i vår artikel Digital bokföring vs. papper har vi tagit upp detta fenomen för att bena ut vad som faktiskt gäller i djungeln. Där skriver vi bland annat: 

 "Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.

Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara originalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)"

Jag tror och hoppas detta klarnar upp din fundering lite, du får gärna återkomma annars! 🙂 
/My