Hej.
jag skulle vilja använda mina verktyg som aktiekapital i firman. Har verktyg som jag haft privat som ska in i firman och vill då använda dem som aktiekapital. Någon som vet hur man går tillväga? Vad ska skrivas för dokument/papper och hur ska det bokföras och så vidare.
Hej @SBJ111
Tack för att du kontaktar oss.
Här kan du läsa om kraven för apportegendom ( dvs när du satsar aktiekapitalet med andra tillgångar än pengar ). Där kan du läsa att det krävs ett utlåtande från en auktoriserad eller godkänd revisor för att det skall godkännas och att tillgångarna måste föras över innan företaget registreras hos Bolagsverket. Det krävs alltså en revisor och inte en redovisningskonsult för detta.
Du måste ha något underlag för dessa köp, precis som för vilken annan affärshändelse som gäller företaget. Så länge det handgjorda kvittot uppfyller kraven för förenklad faktura så bör det vara tillräckligt som underlag, men det kan du alltid dubbelkolla med revisorn du anlitar.
Jag hittade tråden Att lägga in inventarier som apportegendom där kunniga @AnnicaL ger råd kring att lägga in inventarier som apportegendom rent bokföringsmässigt.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag.
/Tinna
Hej!
okej tack snälla för hjälpen. Jag ställde en frågade tidigare angående att endast ta in verktyg i firman så de blir firmans egendom. Vad krävs då? Är det samma krav på revisor som ska signera och att man ska ha kvitto och liknande?
det är verktyg som jag använt privat och vill nu ha in det i firman. Vad för dokument ska upprättas?
Hej
Om det inte gäller verktyg som skall gälla som aktiekapital så räcker det med att du får verktygen värderade och sedan skriver en överlåtelsehandling där marknadsvärdet framgår att att du överlåter verktygen till företaget.
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim
Hej!
Okej vad bra tack. Skriver man då i överlåtelsehandlingen att man säljer det till företaget så de blir företagets egendom?
Hur bokför jag detta sedan?
Hej
Du bokför upp verktygen på konto 5410 men redovisar inte någon moms. Exakt hur konteringen skall se ut beror på om det sker någon betalning mellan företaget och dig privat eller inte.
Om det inte sker någon betalning mellan företaget och dig privat bokförs det på följande sätt via Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifiaktion.
2893 Kredit
5410 Debet
Gör du en utbetalning från företagskontot till dig privat så bokför du det från kassa och bankhändelser istället.
1930 Kredit
5410 Debet
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.