Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

josephineem
MEDLEM

Vidarefakturera parkeringsböter

Har en kund som med våran lånebil fått p-böter.

Som vi nu har betalat som jag skall vidarefakturera kunden.

 

Frågor: 

Hur bokför jag fakturan på p-boten?

 

Samt hur bokför jag vidarefaktueringen på den? 

 

tacksam för hjälp 🙂 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket om du skall hantera detta som en vanlig vidarefakturering, dvs lägga på moms på vidarefaktureringen, eller inte. Fakturan gällande p-boten hanterar du som normalt, dvs en ej avdragsgill kostnad. Om det handlar om att du skall hantera det som en vanlig vidarefakturering så kan du bokföra intäkten mot ett 35XX konto och det bör vara skattepliktigt trots att kostnaden inte är det. 

 

Det är möjligt att det kan anses som ett utlägg trots att det inte uppfyller kraven i ovan länk då p-boten hände medan kunden använde bilen men det bör du kontrollera med Skatteverket eller möjligtvis Bokföringsnämnden. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra med liknande funderingar.

 

Ha det fint.

Josefine

BRICE_
MEDLEM

Hej, 

 

Hur gjorde du med vidarefaktureringen av P böterna? Har nämligen samma fråga själv just nu 🙂

Hej

Då tråden är relativt gammal så är det inte säkert att avnändare från ursprungståden läser detta så jag skulle rekommendera att du följer min kollegas råd och kontaktar skatteverket för svar på din fråga. Finns en risk för att du kan få vänta på svar annars.

Jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket om du skall hantera detta som en vanlig vidarefakturering, dvs lägga på moms på vidarefaktureringen, eller inte. Fakturan gällande p-boten hanterar du som normalt, dvs en ej avdragsgill kostnad. Om det handlar om att du skall hantera det som en vanlig vidarefakturering så kan du bokföra intäkten mot ett 35XX konto och det bör vara skattepliktigt trots att kostnaden inte är det. 

 

Det är möjligt att det kan anses som ett utlägg trots att det inte uppfyller kraven i ovan länk då p-boten hände medan kunden använde bilen men det bör du kontrollera med Skatteverket eller möjligtvis Bokföringsnämnden. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra med liknande funderingar.

Joachim