Halloj!
Jag och en vän har precis börjat hyra ett rum i en fotostudio. Efter en miss i kommunikationen angående om vi kunde betala kvartals- eller månadsvis så kom jag och ägaren av studion fram till att han skickar både min och min väns hyra till mitt företag kvartalsvis. Efter det så fakturerar jag i min tur min väns företag månadsvis.
Jag har nu fått och betalat både min och min väns hyra på separata fakturor men är lite osäker på hur jag ska bokföra betalningarna och lägga upp faktureringen till min väns företag. Alla tips uppskattas!
Vänlig hälsning,
Joel
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag skulle rekommendera att du hanterar det på följande sätt.
Den delen som är din hyra bokför du mot konto 5010 lokalhyra. Din väns hyra bokför du på konto 1689 övriga kortfristiga fordringar.
Lägg sedan upp en artikel kopplad till 1689 och använd den artikeln när du vidarefakturerar hyran.
På så sätt kommer dels den del du betalt och det som du får betalt av din vän ta ut varandra på konto 1689 och den summan påverkar inte ditt resultat alls.
/Joachim
Tack för svar!
Jag har försökt lägga upp en ny artikel kopplad till 1689 men får det inte riktigt att fungera. När jag försöker göra en artikelkontering får jag bara upp konto 1689 under ''Redovisas ej på momsrapporten''. Om jag väljer 25% moms så försvinner den fliken. Är det något jag har missat att göra eller behöver jag registrera momsen separat, utöver artikeln, på fakturan?
Tack på förhand!
/Joel
Hej
Det skall ligga i fältet för redovisas ej på momsrapporten. Då ingen moms skall redovisas vare sig på inköpet eller på vidarefaktureringen.
/Joachim
Så här redovisade jag den ingående fakturan på hyran. Det var 25% moms på den så jag antar att den momsen måste vidarefaktureras på något vis, eller har jag missuppfattat det?
Tack igen för din hjälp!
/Joel
Så här redovisade jag den ingående fakturan på hyran. Det var 25% moms på den så jag antar att den momsen måste vidarefaktureras på något vis, eller har jag missuppfattat det?
Tack igen för din hjälp!
/Joel
Hej
Du skulle enbart ha bokfört upp momsen för sin del av hyran som var 2 137,50 ex moms.
Så jag skulle föreslå att du korrigerar den verifikationen så den istället blir bokfört på detta sätt.
Som jag skrev i ett tidigare svar så skall ingen moms redovisas på beloppet som skall vidarefaktureras. Det beloppet skall vara summan inkl moms.
/Joachim
Återigen tack för svar!
Min enda återstående fundering är om det inte blir fel för min vän att inte registrera någon moms på hyran? Finns det något korrekt sätt att lägga upp det här på ett vis som skulle möjliggöra för honom att betala moms?
Ursäkta förvirringen och tack på förhand!
/Joel
Hej
Skicka med en kopia på själva fakturan du har betalt tillsammans med din faktura utan moms är ett alterntiv. Då får din vän dels din faktura och underlaget den bygger på vilket gör att man kan dra av moms. på beloppet han har betalt.
Det andra alternativet är att du istället bokför upp hela kostnadenmed moms och sedan faktuerar din vän precis som vanligt med moms och redovisar det som försäljning istället.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.