Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Vilket konto för Amazon-konto?

Hej,

Vi säljer produkter via amazon och summan för de sålda produkterna hamnar alltid först på vårt Amazon-konto och förs sedan över som en klumpsumma till vårt bankkonto (1930).

Vi har fått rådet att skapa ett 19XX konto eller 15XX konto för amazon-kontot dit fakturorna/ordrarna ska bokföras som betalda mot, som fungerar som ett avstämningskonto eller ett mellankonto.

Vi kommer alltså att skapa fakturor som markeras som betalda mot detta konto och inte mot 1930-kontot.

Vad är det för skillnad mellan 19XX konton och 15XX konton, är något av dem att föredra över det andra?

54 SVAR 54

Hej

Det bör fungera att göra på det sättet som du angivit och sedan enbart justera momsen enligt underlaget du får senare från Amazon. Dvs att du justerar det i efterhand i en senare månad.

Det går att justera på följande sätt genom att enbart bokföra om skillnaden mellan 338 + 84 = 422 - de 300 s dvs 122 kr som senare står på undrelaget på visar med ett exempel av de belopp du angett i senaste svaret. Skillnaden motkonterar du då valutakursdifferensen eftersom det är pga av olika kurser som diffen uppstått.

/Joachim

Hej!

Tack för svaret. Hur tar jag enklast reda på hur mycket momsen jag bokfört diffar? Måste jag gå in och titta på varje utbetalning och lägga ihop momsen och sedan jämföra med vad som står på Amazons underlag?

Vissa utbetalningar inkluderar två olika månader, t.ex. slutet av augusti och början på september. Amazon kommer räkna in avgifterna som skedde på transaktionerna i augusti på augusti månads rapport och den andra delen på september månads rapport även om allt betalades ut i september. Måste jag då gå in i dessa och separera så att de avgifter som skedde i augusti räknas in?

Hej

Då underlgen från amazon inte verkar vara jättebra specificerade så är det enbart genom att försöka räkna ut det manuellt för att få fram rätt belopp.
Det borde framgår vad avgifterna som dragits av dels kosntade och vad de avsåg på utbetalningsunderlaget enligt mig. Så hanterar de flesta andra betallösningar, webbshoppar mm detta. 

Joachim

Hej,

Det stämmer, underlagen är inte jättebra.. Eftersom underlaget från Amazon är så komplicerat (i synnerhet del där de sätter ihop alla avgifter och den totala momsen från en hel månad baserat på sin egen valutakurs vilket gör det svårt när man har utbetalningar som innefattar två olika månader) har jag kommit fram till att det enklaste sättet att bokföra och enklast kunna stämma av nog vore att bokföra varje försäljning/dag istället för endast utbetalningen. 

Om jag skapar unika konton som endast tillägnas Amazon kan jag även göra konto-analyser på dessa för varje specifik månad.

T.ex. att jag sätter upp konto 1511 som kunfordringar Amazon, konto 5061 för Amazon avgifter och 2642 för ingående moms från Amazon.

Eftersom jag bokför försäljningen som sker dagligen behöver jag då inte oroa mig för att en utdelning innefattar två olika månader. Jag kan istället bara göra en konto-analys för augusti månad på konto 5061 och 2642 och jämföra den totala summan där med momsfakturan från Amazon.

Försäljningen ser då ut så här:

3062 Kredit (Försäljning inom UK Amazon, momsfri)

5061 Debet (Försäljningsprovision Amazon)

2642 Debet (Ingående moms Amazon)

1511 Debet (Kundfordringar Amazon)

Och överföringen ser ut så här:

1511 Kredit

1930 Debet

7960 Debet

Funkar det? Kan jag välja att bokföra den totala summan som skedde för hela dagen med samma princip som du nämnde innan (kassaprincipen), eller måste jag bokföra varje enskild försäljning?

(Jag har inte så många försäljningar än så det är inte jättemycket jobb i dagsläget)

Mvh

Sofia

Hej Sofia,

Joachim är frånvarande i denna veckan och jag tror att det är bäst att han svarar då han är insatt i denna tråd. Han återkommer i början av nästa vecka. 

Vänligen 

Pamela

Hej!

Tack, ja det vore toppen.

Hej, hoppar in i tråden jag med!

Jag inväntar att mina första produkter ska lanseras på Amazon och har därmed ej hunnit få erfarenhet kring bokföringen på Amazon. Bäst att ställa mina frågor innan det är dags...

Får jag fråga vad skillnaden blir för mig som bokför enligt kontantmetoden? Jag ser att ni pratat om fakturametoden och jag känner mig väldigt vilsen😅 

Tacksam för hjälp!

Hej!

Ja alltid bra att vara förberedd, hoppas att Joachim svarar snart! 🙂 

Jag tror inte att det blir någon skillnad för dig om du bokför på det vis han rekommenderar med kassaprincipen, den funkar för både kontantmetoden och fakturametoden om jag förstår det rätt.

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer. Boföringsmetoden spelar inte någon roll utan det skall alltid hanteras på det sättet jag tidigare angett. Detta går mer under kassaregisterlagen dvs att det skall hanteras som dagskassor. Detta för att man inte får in pengarna på försäljningsdagen utan de kommer senare. 

/Joachim

Hej!

Vet inte om du missade min senaste fråga, så jag skriver den igen:

Hej,

Eftersom underlaget från Amazon är så komplicerat (i synnerhet del där de sätter ihop alla avgifter och den totala momsen från en hel månad baserat på sin egen valutakurs vilket gör det svårt när man har utbetalningar som innefattar två olika månader) har jag kommit fram till att det enklaste sättet att bokföra och enklast kunna stämma av nog vore att bokföra varje försäljning/dag istället för endast utbetalningen. 

Om jag skapar unika konton som endast tillägnas Amazon kan jag även göra konto-analyser på dessa för varje specifik månad.

T.ex. att jag sätter upp konto 1511 som kunfordringar Amazon, konto 5061 för Amazon avgifter och 2642 för ingående moms från Amazon.

Eftersom jag bokför försäljningen som sker dagligen behöver jag då inte oroa mig för att en utdelning innefattar två olika månader. Jag kan istället bara göra en konto-analys för augusti månad på konto 5061 och 2642 och jämföra den totala summan där med momsfakturan från Amazon.

Försäljningen ser då ut så här:

3062 Kredit (Försäljning inom UK Amazon, momsfri)

5061 Debet (Försäljningsprovision Amazon)

2642 Debet (Ingående moms Amazon)

1511 Debet (Kundfordringar Amazon)

Och överföringen ser ut så här:

1511 Kredit

1930 Debet

7960 Debet

Funkar det? Kan jag välja att bokföra den totala summan som skedde för hela dagen med samma princip som du nämnde innan (kassaprincipen), eller måste jag bokföra varje enskild försäljning?

(Jag har inte så många försäljningar än så det är inte jättemycket jobb i dagsläget)

Mvh

Sofia

Joachim E
MODERATOR

Hej

Ja den missade jag helt men det är ju snart 50 svar som gått fram och tillbaka så inte helt lätt att följa denna tråd.

Det fungerar så när som på konto 2642 vilket du inte bör använda utan använd istället det vanliga kontot för ingående moms 2641 så du får med det i momsredovisningen.

/Joachim

Det är typ så jag t

Hej!

Ingen fara, jag förstår att det är mycket att hålla reda på.

Det bästa hade varit om det var möjligt att hålla isär momsen från amazon med all annan moms i bokföringsprogrammet så att man kan analysera det och tydligt se valutadiffen, om jag lägger den på 2641 blandas den ihop med allt annat. Är det inte möjligt att ha den på ett annat konto, t.ex. skapa ett nytt konto på 2644, och sätta upp det kontot så att det kopplas till momskod 48 så att den ändå hamnar i rätt ruta på momsdeklarationen?

Hej

Det fungerar att göra på det sättet. Så är det enklare för dig att hålla ordning på just Amazonmomsen så kör på det tillvägagångssättet.

/Joachim