Hej,
När jag scannar in len leverantörsfaktura som jag ska betala använder jag Visma scanner, inga konstigheter, men ska jag använda samma scannerfunktion när jag scannar in en faktura som jag har skickat till en av mina kunder? Jag är osäker eftersom när jag sen ska bokföra denna inkomst i bokföringsprogrammet vet jag inte hur jag ska redovisa denna som "övrig insättning". Det finns en kontokod 1930, är det den jag ska använda mig av? Tacksam för råd.
Löst! Gå till lösning.
Hej @Passion
Vanligtvis skannar man inkommande fakturor och kvitton, men kundfakturor behöver inte skannas eftersom de skapas digitalt i ditt fakturerings- eller bokföringsprogram.
När du registrerar en betalning för en kundfaktura gör du det enklast via Kassa- och bankhändelser med ditt kontoutdrag som underlag. Om du har aktiv bankkoppling matchas fakturabetalningen automatiskt mot ditt kontoutdrag.
Mer info och råd kring betalningar av kundfaktura hittar du i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt där beskriver vi i detalj hur du gör.
Hoppas detta hjälper dig och om du vill att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Stort tack för input Tinna!
Med vänlig hälsning,
Kim
Jag har ingen bankkoppling mellan mitt Företagskonto och bokföringsprogrammet. Kan jag använda Fakturan som jag har skickat till kunden som underlag istället eller måste det vara ett kontoutdrag som visar insättningen från kunden till mitt konto?
Mvh, Kim
Hej
Om du lagt upp fakturan som en leverantörsfaktura under Inköp Leverantörsfakturor så skall du sedan matcha inbetalningen mot fakturan via kassa och Bankhändelser. Så har du inte lagt upp fakturan först under inköp så bör du göra det.
Gör du på detta sättet så kommer allt vara kopplat till underlaget.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.