Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

matcha momsredovisning

Hej,

 

Jag har en liten simpel fråga gällande matchning av momsredovisningen.

 

Jag ska få till baka pengar och när jag har fått dessa och ligger plus på mitt skattekonto säger vi. Så brukar jag bokföra detta under kassa och bankhändelser som övrig insättning, egen kontering. Men idag fick jag se att man kan välja bokföringshändelse momsredovisning och koppla momsredovisningen till denna bankhändelse. 

 

Vilket är rätt sätt att göra detta på? Ska man använda bokföringshändelse momsredovisning eller går det lika bra att använda övrig insättning med referens moms (period) som jag gjort hittills?

 

På era videos jag har kollat använder ni egen kontering.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det spelar egentligen ingen större roll vad du väljer så länge det blir bokfört rätt, men det kan vara bra att matcha momsrapporten mot händelsen så att du får rätt underlag kopplat och kan hålla koll på att du fått alla momsrapporter hanterade. Rent bokföringsmässigt så spelar det dock som sagt ingen roll hur du väljer att göra, så länge du bokför bort momsskulden/momsfordran från momskontot när du bokför det under kassa- och bankhändelser.

 

Ha det fint.

Josefine

Toda35
UTFORSKARE

Hej, jag "lånar" tråden då det är inom samma område.

Min fråga är hur själva konteringen ska se ut när man ska matcha en inbetalning som rör inbetald moms till SKV skattekonto.

Momsrapporten sköter ju det mesta automatiskt, så det rör alltså hur konteringen efteråt skall se ut när man ska matcha bankhändelsen.

 

Det gäller enskild firma:

Momsen är alltså inbetald, och betalningen ska matchas i Visma, är följande då rätt kontering:
(Övrigt uttag/egen kontering: K1930 - D2012)  eller ska det konteras: K1930 - D2650  ??? 

Frågan är löst.