Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mberg_eholm
MEDLEM

pengar från företaget

Hej, 

Driver Aktiebolag med kontantmetoden.

 

Jag har en liten snabb fråga om följande ämne:

I slutet av februari månad förde jag över 3600:- till mitt privata konto då jag skulle göra ett köp i och till företaget, men detta plötsligt sedan inte av och jag står nu med 3600:- på mitt privata konto som är företagets pengar...

 

-Hur gör jag smidigast för att bokföra detta? 
Jag vill smidigast föra över pengarna tillbaka till företagets konto men osäker vilket konto eller beskrivning man ska välja? Tycker jag har letat som en galning men kan inte finna lämpligt konto till det som skett. Iom det gjordes i februari, vad ska jag då matcha det med för händelse, om den inte äger rum förrän nu i april?

 

Och lite samma fråga om jag SKULLE kunna ta ut det som en "lön" men hur gör man om det är uttaget i februari och nu är vi i april? Hade det funkat? 

 

 

Tacksam för svar! 🙂


Dumma frågor från en bokförings-nybörjare 😉 

 

MVH/M

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Först ska du tänka på att det inte är tillåtet att "låna" pengar från företaget (AB) på detta sätt som det utvecklades sig. Du borde ha återbetalat pengarna så snart det stod klart att det inte blev något inköp. Bokföringen sker över konto 2893:

 

Pengar ut

Debet 2893             3 600

Kredit 1930             3 600

 

Återbetalning

Debet 1930             3 600

Kredit 2893             3 600

 

Vill du läsa mer om ämnet "låneförbud" i Aktiebolag hittar du det på Skatteverkets hemsida.

 

Att ta ut beloppet som lön är inte att rekommendera. Det innebär att du ska registrera dig som arbetsgivare och betala arbetsgivaravgifter på beloppet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

mberg_eholm
MEDLEM

Hej, tack för svar! Ok, ja det borde gjorts tidigare men glömdes dessvärre bort. 
Jag får sätta det som lön, då det helt blivit fel i "planeringen"... 

Tacksam för svar! /MVH

Hej

jag skulle precis som Roffakab inte rekommendera att du tar ut det som lön då du då även kommer få betala skatt och arbetsgivaravgift på den de 3 600 kronorna.

Bättre om du sätter tillbaka pengarna så snart som möjligt till företaget och bokför insättningen mot konto 2893.

/Joachim