Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BJORN_15
MEDLEM

"klumpköp" av inventarier

Har ny kund som erlagt ett klumpbelopp för en antal inventarier (begagnade). Dessa är listade dock utan angivande av värde per inventarie.

Fråga 1

Kan jag boka dem som en inventarie och skriva av mot den summan eller måste jag försöka värdera resp inventarie?

Fråga 2

Kommer detta köp att godkännas som ett Coronaköp med den särskilda "avskrivningen" om de alla är kvar till jan 2023?

Vänligen

Björn

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för dina frågor. Om man läser på Skatteverkets vägledning för materiella anläggningstillgångar här så är det okej att anse flera inventarier som en enhet om de har ett samband mellan varandra och är nödvändiga för att enheten skall fungera. Så om inventarierna har det så bör det vara okej för dig. I annat fall så bör man nog be om ett underlag där värdet på inventarierna redovisas. 

 

Om det inte går så kan man kontrollera med Skatteverket om det då kan räknas som en inventarie och man kan skriva av på hela värdet utan att värdera respektive inventarie. Om nu deras värde inte är känt så bör det inte vara några problem, men kan tyvärr inte hitta något lagstöd för detta. 

 

Angående fråga nr 2 så kunde jag hitta denna informationen från Skatteverkets hemsida här. Där verkar kraven vara att de är köpta år 2021 samt att de skall vara i företagets äga fram tills siste december 2022. Så om inventarierna köptes år 2021 i kundens fall så låter det som att skattereduktionen går att göras förutsatt att det finns någon skatt att dras mot. 

 

Ha det fint!

Josefine