Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

skattebeslut med skatteränta

Jag behöver hjälp med bokföring av räntan från skattebeslutet. När beskedet om slutlig skatt kom, var skatten som väntat, men det fanns också en rad som sa "beräknad ränta till förfallodagen"

 

Jag la till den raden i bokföringen som skatt (debet 8920, kredit 2510).

Varje månad tickade det in lite plusränta från pengarna jag satt in på skattekontot för skatten. Dem bokförde jag på 8314. När skatteverket sedan drog slutskatten, drog de bara det urpsrungliga väntade beloppet.

Sedan kom så raden med räntekostnad, som korrigerad intäktsränta, minus 376 SEK.

 

Och jag funderar. Ett sätt att bokföra det är att bokföra 376 SEK som skatt, samt att dra resten av den ursprungliga räntekostnaden från slutskattebeskedet minus ovan 376 SEK från 8314, och bokföra även den summand som skatt. Då stämmer det med den skatt jag bokade när skattebeslutet kom.

Är det en rimlig väg att gå? Eller vad är bäst väg? Jag skulle istället kunna använda 8423 för de 376 SEKen, men då måste jag ju dessutom vända min ursprungliga registrering av beräknad ränta från slutskattebeskedet så det inte längre räknas som skatt på 8920 och 2510, vilket jag tycker döljer skattekostnaden som sådan.

 

6 SVAR 6
Pamela J
MODERATOR

Hej Mats,

 

Posten "beräknad ränta till förfallodagen" ska inte bokföras i samband med att man får beskedet om slutlig skatt utan det bokförs först när den slutliga skatten dras från skattekontot (om det faktiskt blev en ränta). 

Konto 8920 Skatt på grund av ändrad beskattning används enbart när den slutliga skatten förändrats mot vad som deklarerades för det berörda räkenskapsåret. Verifikationen där 8920 debiterades och 2510 krediterades behöver därmed vändas.

Plusräntan som kom in löpande bokförs mycket riktigt på konto 8314 och även den korrigerade intäktsräntan (-376kr) bokförs även den på konto 8314. 

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Tydligt och klart. Tack!

Tilläggsfråga: Varför inte använda 8423 för den negativa räntan?

Hej

Man använder alltid 8314 om räntan benäms som intäktsränta. och 8423 används alltid när benämningen på transaktioner är kostnadsränta. Detta innebär att om du fått en positiv post där det står korrigerad kostnadsränta så använder du 8423 i det fallet. 

Detta för att det är en justering av intäkts eller kostnadsränta och då använder man alltid samma konto som den "normala" räntan bokörs på.

/Joachim

Aha, Ok, ja det står "korrigerad intäktsränta", så då blir det 8314.

 

Tack igen, bra förklaring.

 

Visma eekonomi ville ha det som 8423 för att det var negativt värde på raden.

Hej

Byt bara ut 8423 till 8314 manuellt om du får ett förslag på det automatiskt.

/Joachim