Hej har en fråga kring hur jag ska bokföra!
Fick en lev faktura som sedan inte blev betald i tid så en påminnelseavgift skickades ut till mig! På påminnelseavgiften står det upplupen ränta 1kr.
Fråga 1: Ska jag bokföra förseningsavgiften och första fakturan som kommit in i samma verifikation? Eller först bokföra första fakturan mot leverantörsskulder. Sen när transaktionen på både första fakturan och förseningsavgiften dragits från bankkontot så bokför jag förseningsavgiften separat.
Fråga 2: Ska jag bokföra förseningsavgiften först som en leverantörsskuld och sen kvitta skulden när pengarna dragits?
Fråga 3: Hur bokför jag förseningsavgiften med upplupen ränta?
Första fakturan är med byggmaterial på 150kr
förseningsavgifts fakturan är på 60kr påminnelseavgift och sen 1kr upplupen ränta.
det är de med upplupen ränta jag inte förstår.
hur hade ni bokfört den!
Mvh Axel wallentin!