Hej,
Jag har skapat fler bank handelser som är dags att matchas och bokföras, jag behöver att veta vilket konto ska väljas. bank händelser är som följande.
- insättning pengar från privata konto
- insättning pengar från leverantör som varor retur
- uttdrag från banken som bank avgift , och Mobil abbonmang
- uttag pengar från företags konto som (återbetalning lånen)
jag vet att man välja övrig uttag (eller insättning ), sen egen kontering. men osäker vad ska välja sen som konto nummer ?
Löst! Gå till lösning.
Om du har enskild firma konteras insättningen från ditt privata konto 2018.
Insättning från leverantör bokas mot den kreditnota du ska ha fått för returen och bokfört i Leverantörsfakturor.
Bankavgift konteras på 6570.
Amortering/återbetalning av lån bokförs på det konto som lånet är bokfört på, oftast ett 23xx-konto. Räntedelen bokförs på 8420. Men om det är återbetalning till en bank eller finansbolag bör du ha fått en avi som underlag, den kan du då boka in som leverantörsfaktura och matcha bankhändelsen mot denna.
Lycka till!
tack så mycket för svaret.
- Med t.ex. lån från privata konto , vi säger jag lånat företag 5000 kr ,vid bokföringen står debet av 5000 kr , vad ska skrivas där som kredit, är det - 5000 ? så skillnaden bli 00,00 ?
- Med lån och återbetala lånen , är det momsfritt ?
Det ska alltid vara balans mellan debet och kredit, så samma belopp ska finnas på båda sidor.
Ingen moms på lån eller ränta.
"Insättning från leverantör bokas mot den kreditnota du ska ha fått för returen och bokfört i Leverantörsfakturor." hur menar du på den ? var kan man hitta Kreditnota ? jag har inte kopia av retur kvitto om du menade så ! men jag har fått pengarna på företag konto utan något notering
Hej
Om du inte fått någon faktura eller kvitto så bör du höra av dig till leverantören och be om ett underlag eftersom det krävs till din bokföring. På det underlaget så skall det även framgå om det är moms på det återbetalda beloppet eller ej. När du fått det så kan du registrera underlaget under leverantörsfakturor för att hantera det på bästa sätt enligt hur systemet är tänkt att användas.
Det går att bokföra det som en egen kontering från kasa och bankhändelser och välja samma konto/konton som du bokförde den ursprungliga betalningen mot. Det krävs dock fortfarande ett underlag till det du bokför .
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.