Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Alex ek
NY MEDLEM

Beräkna semesterdagar i pengar

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-12-03 16:00 )

Hej

hur beräknas semesterersättning  för en anställd som har 20 000 månadslön samt 25 dager semesterrätt ?

15 SVAR 15
Suslun
UTFORSKARE

Svar: semesterersättning

Menar du vid en slutlön eller det tillägg hen får när semester tas ut?

20000 * 5,4% = 1080/dag vid slutlön

20000*0,8%= 160 kr/semesterdag som ett tillägg på månadslönen

Alex ek
NY MEDLEM

en person som jobbat hela året och 25/12 ska få semesterlönen. han inte tagit något semester utan jobbat hela året. och hur mycket blir det ?

Suslun
UTFORSKARE

Tolkar jag det rätt att hen inte tar ut sin semester i ledighet utan i pengar?

Då skulle jag gissa att det blir som vid slutlön 5,4% av månadslönen

Alex ek
NY MEDLEM

det stämmer . men då blir det 20000*5,4%=1080*25 dager =27000 kr extra den 25/december. stämmer det?

Suslun
UTFORSKARE

Suslun_0-1607006035930.png

Alex ek
NY MEDLEM

det verkar som är väll skillnad mellan de som tagit sitt semesterledighet eller inte. ok hur räknar jag för de som redan tagit sitt semesterledighet med fullt betalt månadslön? obs, vi har inte kollektivavtal. 

My Janhall
MODERATOR

Re: Svar: semesterersättning

Hej Alex, 

Som tidigare svar från @Suslun visar så måste det finnas en anledning till att de anställda inte tagit ut semester och istället får semestern utbetald i pengar enligt semesterlagen. Nu är jag inte riktigt med på vad du vill räkna fram så skulle behöva mer information av dig.

Som jag förstår det så har vissa anställda redan tagit ut sina semesterdagar, är det uttaget av semester du funderar på hur du beräknar? Jag tolkar det samtidigt som att detta redan är utbetalt eftersom du skrev att de fått full lön, är det semesterersättningen för den perioden som ska betalas ut nu i efterhand?
Vilket semestervillkor går de anställda efter? 

/My 

Alex ek
NY MEDLEM

min sista fråga gällde en anställd som har semester rätt 25 dager och månadslön 20000. han vill spara 15 dager till nästa år. men har fått fullt lön under hela året även under de månader som fått sitt 10 dager semesterledighet. 

My Janhall
MODERATOR

@Alex ek

Om vi kikar i 18 § semesterlagen så beskrivs det att en arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår. Detta innebär att din anställde som har en semesterätt på 25 dagar endast får spara max 5 dagar. Det finns även undantag på detta och jag rekommenderar dig att gå via länken till semesterlagen för att läsa mer. 

Sen är jag fortfarande osäker på vad du vill ha hjälp med att beräkna, vad är det som ska betalas ut? 
Är det själva uttaget av 10 semesterdagar du ska beräkna och basera på månadslönen, den var väl redan utbetald?
Eller är det en semesterersättning som ska utbetalas i efterhand? 
Vad går de anställda på för semestervillkor? 

/My