Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus4
MEDLEM

Bokföra sjukskrivning

Hej, jag har en anställd som har varit sjukskriven 100% i Januari och 25% i Februari. Hon har innehavande månad som lön men avvikelseperioden är då föregående månad. Min fråga är hur sjukpenningen ska redovisas, Blir lönen i Februari 0 då jag redovisar sjukpenningen i avvikelseperioden? Eller redovisar jag sjukskrivningen annorlunda än vanliga sjukdagar?

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej Magnus4,

 

Tack för din fråga.

Du kan läsa hur du hanterar sjukfrånvaro i de olika programmen i följande information:

Sjuk - Sjuklön, sjukavdrag, karens och mycket mer!

 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 

/Pamela

 

Magnus4
MEDLEM

Hej, tack för svar men jag har tyvärr inte hittat rätt med min fråga. Min fråga är angående vilken period som det ska läggas in på. Jag har ju avvikelseperiod månaden innan och innehavande månad. Lägger jag in sjukdagarna som hon haft när hon varit sjukskriven hela Januari gör att lönen för henne i Februari blir noll. Hon har jobbat 25% i Februari men den lönen kommer ju komma i Mars. Är det korrekt att det skjuts på en månad då avvikelseperioden gör att det blir så eller redovisar man det annorlunda när det är sjukskrivning jämfört med vanliga sjukdagar?

Hej @Magnus4 

Tack för att du skriver till oss. 

 

Om du har löneperiod innevarande månad och avvikelseperiod föregående månad blir det som du skriver. Är den anställda sjuk i januari så dras sjukfrånvaron av från lönen i februari. Vanligen är det ingen skillnad om det gäller en sjukskrivning eller "vanlig" sjukfrånvaro men för att vara på den säkra sidan bör du höra med ert fackliga avtal så får du svart på vitt vilken hantering som gäller för just er. 

 

Hoppas detta besvarar din fråga och att du får en fin eftermiddag. 

/Tinna