Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lindabjo
UTFORSKARE

Hur hanterar man de som måste vara hemma i väntan på covid-svar i familjen?

Vi har en anställd vars fru har tagit Covid-test och väntar på svar. Under tiden har företaget sagt att den anställde inte får komma till jobbet, för att inte riskera att smitta ner de arbetskamraterna. Hur hanterar man det lönemässigt? Han jobbar i produktion, så han kan inte jobba hemifrån. Ska företaget betala lön till honom, eller ska han vara hemma utan lön? Eller är det sjuklön som gäller? Det kan ju inte bli smittbärarpenning, eftersom man inte vet ännu ifall frun är sjuk eller inte.

7 SVAR 7
Suslun
UTFORSKARE

spontant skulle jag kolla med FK om det inte räknas som smittbärarpenning trots allt...

Så här står det på FK hemsida ang smittbärarpenning:

"Du kan ansöka om smittbärarpenning om du har blivit avstängd från arbetet av en läkare, det vill säga fått förhållningsregler om att du inte får gå till arbetsplatsen eftersom du är eller kan vara smittad av en allmänfarlig sjukdom. Covid-19 räknas som en sådan sjukdom. Du kan också ansöka om smittbärarpenning om du har blivit avstängd från arbetet av en läkare, det vill säga har fått förhållningsregler om att du inte får gå till arbetsplatsen eftersom du bor tillsammans med någon som har testat positivt för covid-19."

 

I detta fallet är det företaget som har stängt av honom från arbetet, inte läkare, så det känns inte som att han kan få smittbärarpenning. Och vi vet inte ännu ifall hon har testat positivt.

Jag lyckades trycka på "Godkänn svar" fast det inte var meningen... Nu ser det ut som att min fråga är löst, men det är den inte... Hur får man bort det??

Hejsan! 

Jag har reglerat så den godkända lösningen togs bort. 

Jag tänkte även flika in för jag har kikat lite på din ursprungsfråga, jag förstår att detta kan bli förvirrande eftersom det inte är helt klart vad som gäller. Precis som du skriver så verkar smittbärarpenning inte vara aktuellt eftersom det inte är en läkares rekommendationer/beslut utan företagets och det är här det blir svårt att hitta vidare information faktiskt, eller rättare sagt så har jag svårt att hitta information från källor som är tillförlitliga. 
På försäkringskassans forum hittar jag trådarna Har en anställd rätt till sjuklön i väntan på covid-test?,  Närstående med ej bekräftad Corona symptom. Vad gäller för mig? och Vilken ersättning kan jag ansöka om i väntan på provsvar?, om jag tolka deras svar så blir detta en typ av sjukfrånvaro först om den anställde inte kunnat arbeta pga nedsatt arbetsförmåga. Jag tycker du i första hand får kontrollera med ert kollektivavtal om lön ska betalas ut, förhoppningsvis så kanske dem har några guide lines på vad som gäller hos er. 

 

Hoppas ert avtal kan hjälpa er i frågan, om det är någon annan användare från forumet med erfarenheter är det välkommet att flika in också såklart. 

 

Trevlig helg! 🙂 
/My 

Tack för hjälpen My!

 

Jag kan inte hitta något i kollektivavtalet som rör detta, men jag har kontaktat facket för att få veta om de har några riktlinjer för hur jag ska lösa det.

 

Det borde vara fler som har råkat ut för detta, det vore väldigt intressant att få veta hur ni andra har gjort!

Är det någon som har ett svar på detta? Är i en liknande situation där en anställd valt att stanna hemma då hustrun haft symtom, båda har testat negativt.

 

 

Hej Thomas51,

Det senaste året har vi verkligen ställts inför många nya frågeställningar och funderingar. Någon exakt svar på din fråga om "vad gäller när en anställd stannat hemma då hustrun har symtom, men båda visade sig vara friska" hittar inte jag. I första hand behöver du kontrollera med ert kollektivavtal och få råd om vad som gäller hos er och det kan även vara vettigt att bolla frågan med försäkringskassan som säkert fått frågan många gånger senaste året. 

Hittade ett par länkar som kan vara bra att kika på: Har en anställd rätt till sjuklön i väntan på covid-test?,  Närstående med ej bekräftad Corona symptom. Vad gäller för mig? och Vilken ersättning kan jag ansöka om i väntan på provsvar? 

Trevlig helg! /Tinna