Vi har några som ska börja med löneväxling pension.
Då säger vår kontaktperson på SPP att detta inte ska påverka semesterersättning osv.
Då blir jag lite fundersam, för vi använder redan omvänd löneväxling, i företagsinställningar är det i bockat "Löneväxling ska påverka.....".
För när det gäller omvänd löneväxling så ska ju semesterlönen beräknas på det högre beloppet.
Hur hanterar jag detta? Har jag gjort en "tankevurpa". Hoppas jag uttryckt mig så att någon förstår vad jag menar.
Men nu blir jag alldeles snurrig!
Person 1 – omvänd löneväxling bilförmån
M-lön 44 150 kr, m-lön efter löneväxling 49 108 kr.
Utökad bruttolön med 4958 kr samt ett avdrag på samma belopp. Det belopp som är semesterlönegrundande är 49 108 kr. Alltså det belopp som finns i rutan Månadslön efter löneväxling. Detta belopp är också pensionslönegrundande. I detta fall är allt korrekt.
Person 2 – löneväxling pension
M-lön 44 000, m-lön efter löneväxling 42 000 kr.
Bruttolöneavdrag med 2 000 kr.
Här beräknas semester, restid m.m. på den låga lönen 42 000 kr, vilket är fel. Ska beräknas på 44 000 kr. Detta belopp blir ju också pensionslönegrundande. Vilket är fel. Löneväxling pension ska vara kostnadsneutralt för företaget/anställde.
Det måste ju vara den ”riktiga” månadslönen som står i fältet Månadslön.
Var kan jag vända mig för att få hjälp med detta, börjar ju brådska lite nu, är snart dags för lönekörning.....
x
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.