- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Semesterårsavslut
Hej!
Jag skall för första gången göra semesterårsavslut i Lön Smart.
Någon som kan förklara gången till mig hur jag skall göra?
Mvh
//Gunilla
Löst! Gå till lösning.
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Gunilla!
I programhjälpens avsnitt Semesterårsavslut skriver vi lite generellt om vad som gäller och där finns även en länk till en checklista som jag hoppas kan hjälpa dig. Har du sedan några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att kontakta oss eller våra kunniga kollegor på supporten.
Trevlig helg!
//Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för hjälpen!
//Gunilla
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Jag skulle vilja förstå om jag behöver boka semesterskulden manuellt i Visma Lön smart efter genomfört semesterårsavslut?
Tack för hjälpen.
Johanna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @JohannaR!
Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut.
Ha en fin kväll!
/Ebba
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Ebba,
tack för ditt tydliga svar.
inser nu att jag har gjort fel i några år, dvs manuellt bokat upp semesterskulden trots att den bokats löpande automatiskt av systemet. Undrar därför hur jag kan komma på rätt köl härifrån och framåt (dvs bokslut för 2024), för jag förstår att tidigare bokslut är förlorade.
Pga denna miss är ju min semesterskuld inte korrekt, mot semesterskuldlista som jag tog ut efter semesterårsaavslut efter januaris lönekörning (som inkl avvikelser från december).
Vi har kalanderår som semesterår.
Jag var inne på att klicka ur och klicka i bocken i inställningar gällande automatisk bokning av semesterskuld, för att sedan nollställa balanskontona. Men tycker ni att det är så jag ska göra? Och hur gör jag med bokslutet nu då?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Förmodar att frågan gäller hur du kan justera detta manuellt i bokföringen?
I så fall gör du som du skriver dvs tar bort bocken för automatisk bokföring av semesterskuld och sedan gör du en manuell justerings av saldot på de konton som påverkas.
/Joachim