Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna Thermo
MEDLEM

Upplupna semesterskulder och sociala avgifter

Hej,

Jag har börjat på ett företag som har sammalöneregeln. De har haft en extern som tagit hand om deras bokföring tom siste juli. 

Nu ser jag i balansen att hon har bokat upp en hel del semesterskuld och tillhörande sociala avgifter som inte stämmer. (12% av bruttolöner). Men aldrig bokat bort. 

 

vi är 4 anställda och 2 ägare. Ägarna skall inte ta ut någon semesterersättning. 

1.Är det riktigt och rätt om jag bokar bort allt uppbokat och ”börjar om” från början?

2.Skall jag fortsätta all boka upp 12% av bruttolönen?

 

3.Får man som företag strunta i att boka upp upplupna semesterskulder och sociala avgifter? Tänker att det är upp till ägarna om de vill boka upp för detta. 

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Anna

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Anna och varmt välkommen som medlem i forumet! 🙂

 

Jag ska försöka hjälpa dig att besvara dina frågor nedan men jag vill också slå ett slag för vårt användartips Bokföra semesterskuld, där finns det mycket bra information att ta del av inom ämnet!

 

1. Eftersom att bokföringen ska spegla vad skulden är så är det helt rätt och riktigt här att boka bort allt och börja om.


2. Du kan välja att antingen boka 12% av bruttolönen, eller ta en semesterskuldlista och bokföra utifrån den.


3. Det ingår i redovisningen, så du kan välja att göra det en gång om året. Däremot så kan det vara bra att göra det löpande, då det kan bli rörigt om de anställda inte är lediga som de ska.


Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina dina funderingar, om något känns oklart är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi på det.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Hej igen Tinne,

 

Tusen tack för ditt svar. Dock undrar jag hur jag kan boka bort allt. 

Tänkte att man bara vänder på 2920/7090 samt 2941/7519 men ser att vi även har en ingående balans på ca54000 på konto 2920 och en ingående balans på ca17000 på konto 2941.

 

Tusen tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Anna

Hej Anna!

De konton du föreslår låter helt korrekta och så även dina tankar om att boka bort allt. 

 

När du räknat ut företagets semesterlöneskuld skapar du en manuell verifikation där du använder bokföringsförslaget Bokning av semesterlöneskuld, detta görs oftast i samband med bokslutet. Om semesterskulden ökar ska bokföringskonto 2920 Upplupna semesterlöner krediteras och konto 7290 Förändring av semesterlöneskuld debiteras. Konto 2941 - Beräknade upplupna lagstadgade sociala avgifter krediteras och konto 7519 Arbetsgivaravgifter för semester- och löneskulder debiteras med den framräknade arbetsgivaravgiften.

 

Om du hade en ingående balans på dessa bokföringskonton så beror det på föregående års skuld som tas med in i detta året.

Där behöver du själv boka bort det saldot också om du framöver kommer att utgå från Visma Löns riktiga semesterskuldlista.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

//Tinna

Hej igen Tinna,

 

Hur bokar jag bort den ingående balansen?

Jag tänker att jag vänder kontona vi pratat om men summan, är det den utgående balansen?

Jag vill i fortsättningen använda Visma Lön Smart riktiga semesterskuldlista.

Tack på förhand!

/Anna

 

Hej Anna! 

Jag tänker mig att du skapar en verifikation på första datum i räkenskapsårets första dag och gör din korrigering där. Precis, som jag ser det så är summan den utgående balansen. Bra att dubbelkolla med din redovisningskonsult så vi inte tänker fel. 

 

Har du börjat använda Lön Smart redan? Hur gjorde du med ingångsvärden vad gäller de anställdas semester där? Tänker mest så det inte blir ett följdfel. 

Jag skickar med filmen  Ingångsvärden i Visma Lön Smart samt avsnittet Lägg till eller redigera uppgift för anställd från den skrivna hjälpen så hoppas vi att detta kan hjälpa dig. 

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna