Hej!
Har ett företag där alla tjänstemän har ITP1 och ska fortsätta ha det, men med olika pensionsplaner, pga att flexpensionens införande är olika. Hur märker jag upp de anställda, så att de kommer med i rätt pensionsplan? Skickar uppgifterna med fil till Collectum.
Hej Christel,
Har Collectum informerat om att de måste märkas upp?
Tänker att du redovisar månadens aktuella bruttolön i filen eftersom alla har ITP1 och sen styr Collectum det på respektive person och beräknar premien utifrån deras inställningar om pensionsplan på respektive person.
//Carina
Har pratat med Collectum och nu fått upplagt två pensionsplaner, båda ITP 1 men med två olika koder. 100 och 300, hur lägger jag in dem på person?
När man väljer urval vid skapande av filen så anger man ju kod. Och där står idag 100, som var den enda plan som tidigare fanns.
Jag tänker ju mest på de som kommer nya framöver och ska läggas upp. De befintliga kan jag ju manuellt i Collectum lägga på rätt pensionsplan.
Men blir det då rätt när filen skapas, om det tex står 100 i kod och de tillhör 300..?
Vilket lönesystem har du?
Lön 600
Jag var in och kollade i mitt system. Det enda som finns under rapportering och Collectum är avdelning. Skumt, för när man ska skapa filen så kan man ju ange avtalsid efter respektive ITP...
Mitt förslag är att du kontaktar supporten och får hjälp den vägen. Återkom gärna med svaret, är alltid bra att lära sig något nytt 🙂
Hur går det med min fråga?
Jag ringde supporten och blev lovad svar via min fråga i forumet.
Hej @Christel9
Jag har inte fått något info om att du väntade på ett svar så därav den sena återkopplingen.
Vi har landat i att det förmodligen är vårt avtalsid du menar. Om jag tolkar det rätt, så skickar vi enbart med den koden vid en nyanmälan. Så problemet uppstår troligen endast just vid nyanmälan. Om du gör nyanmälan manuellt på internetkontoret istället för att skicka nyanmälan med filen, kan det vara en lösning.
Begränsningen är alltså att vi endast skickar med de anställdas respektive avtalsid vid en nyanmälan, inte vid ett byte av pensionsplan. För övriga med exempelvis ITP 1 tas alla med i samma rapport.
Mer info än så har vi inte varken via programsupporten eller här i forumet.
Ber om ursäkt över att du fått vänta på svar.
/Tinna
Hej @Christel9,
Jag är inte helt säker på att detta är till någon hjälp, men jag chansar.
Inne på den anställdes uppgifter under flik 6 - RAPPORTERING verkar det som att du skall kunna lägga upp olika KOSTNADSSTÄLLE. Det kan vara så att du här skall ändra från KST 100 till KST 300.
Detta skall du även kunna göra i samband med en nyanställning. Dock är jag fortfarande inte säker på att du får korrekt beräkning av pensionsavgiften på individnivå då dessa beräkningar är rätt luddiga i mina ögon. Framförallt om det gäller ITP2.....
Hoppas detta hjälper dig vidare ett halvt steg i rätt riktning...
//Davor P
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.