Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilka faktorer påverkar intjänandet av arbetstidsförkortning

Hej, Vad kommer det sig att en person som är anställd på 100% och aldrig har varit frånvarande, inte kommer upp i 40 timmar i intjänad ATF? 

Andra personer på företaget gör det. 

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Eftersom övriga anställda med arbetstidsförkortning verkar få rätt antal timmar så känns det som att du har korrekt inställningar under Personal - Arbetstidsförkortning.

 

En tanke jag har är att kontrollera så inställningarna är korrekta på de lönearter som ska vara till grund för ATF. Om du till exempel använder egna lönearter till den anställde kan det kanske bero på det. På lönearten ska det finnas en bock i Underlag för arbetstidsförkortning, detta hittar du under Lönearbete - Lönearter - dubbelklicka på lönearten  - flik 2 Övriga uppgifter

 

Skulle det inte bero på detta så skulle jag vilja ha lite mer info. 

Får du upp ett annat antal timmar för den anställde?

Blir det inget intjänande alls eller hur ser det ut mer exakt?

 

Återkom gärna så tar vi det en runda till i så fall! 🙂 

Ha en härlig fredag
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det enda som eventuellt händer på den här personen är att hon tar ut semester. Då ser jag att avsättningen minskar.

Det verkar även minska när hon har fått bilersättning utbetald....? Konstigt. På den lönearten är inte någon bock ifylld för att vara underlag till ATF.

Vi undrar hur det kommer att räkna om hon skulle bli sjuk eller någon annan frånvaro. Då blir det svårt vid avstämningen när året är slut. Nu har hon fått 40 timmar eftersom hon inte har varit frånvarande mer än semester.

 

Jag har också en person som får väldigt mycket varje månad. Över 5 timmar. Det gör i-och-för-sig inget för jag drar ändå ner det till 40 timmar vid avstämningen.

 

Enligt vårt avtal, Förpackningsavtalet, är semester inte ATF grundande. All frånvaro ska minska ATF förutom vid uttag av ATF.

 

Hej maand01,

 

Vad jag förstår har du nu kontrollerat allt som min kollega My föreslår ovan men hittar inte hur detta kan ha uppstått? Då rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så får de titta närmare på hur det ser ut i ditt program. 

 

Förresten, du skulle även kunna dubbelkolla så allt ser rätt ut på den anställdas standardlönebesked. (Personal - Anställda - Fliken Lön) Vet att vi för något år sedan hade ett ärende där man lagt in lönearten för avsättning med en fast kvantitet. Detta gjorde att timmarna för avsättning som stod på standardlönebeskedet gick före/dominerade de beräkningar som programmet gjorde för avsättning. 

 

Kolla på det en gång till och annars är du välkommen att kontakta supporten

 

/Tinna