Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utökade uppgifter i arbetsgivardeklarationen

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2025-01-07 10:32 )

Riksdagen har beslutat att du som arbetsgivare ska redovisa ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen. - Närmare bestämt detaljer om anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. Det handlar till exempel om vård av barn (VAB) och föräldraledighet.

Detta gäller för utbetalningar från och med januari 2025 och redovisas alltså i arbetsgivardeklarationen som du lämnar in senast 12 februari.

 

Hur redovisas uppgifterna i arbetsgivardeklarationen?

Från och med arbetsgivardeklarationen för januari finns det ytterligare en del som hanterar själva frånvaron.

Där kommer den anställda specificeras med vilken typ av frånvaro, vilka dagar och hur många timmar eller procent som frånvaron gäller.

Det spelar ingen roll vilken avvikelseperiod ni har eller exakt när uppgiften rapporteras.
Vi vet att det vanligaste hos våra användare är att man har släpande avvikelser vilket innebär att uppgiften kommer skickas in minst en månad efter händelsetillfället om inte mer.

När du lämnar in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket skickas uppgifterna vidare till Försäkringskassan som får bättre kontrollmöjligheter och kan förhindra felaktiga utbetalningar.

Vi rekommenderar som alltid att du väntar till månaden är slut innan du signerar arbetsgivardeklarationen.

 

Hur påverkar det dig som sköter lönerna?

Egentligen inte alls, ditt löneprogram är redo för förändringen och detta kommer hanteras i Visma Lön Smart, Lön Direkt och från version 2025.0 av Lön 300 och Lön 600. Allt redovisas i samma fil som du redan idag skickar in till Skatteverket.

Såklart är det viktigt att du får in korrekta underlag från de anställda och att rätt frånvaro redovisas på rätt dag. Det kan såklart vara en god idé att informera dem om förändringen.

 

Tips! Se över hur de anställda redovisar sina tider. Vi rekommenderar självklart Visma Lön Anställd eller Visma Tid, men det finns också många andra försystem som kan skicka in tidunderlag till Visma Spcs löneprogram.

 

Och om du vill fortsätta att registrera uppgifterna manuellt i löneprogrammet, då är mitt tips att använda snabbvalen som kan användas för all typ av avvikelse. Det går fint att använda snabbval både i kalendern och direkt på den anställdes lönebesked och då får du med dig både datum, tid/procent och rätt lönearter, så bra!

 

Om du har skapat egna lönearter kan det vara klokt att se över vilken löneartstyp som används. De här typerna redovisas i arbetsgivardeklarationen som frånvaro

  • Övrig frånvaro- Avdrag föräldraledig 
  • Övrig frånvaro- Frånvarotid - föräldraledig, semestergrundande 
  • Övrig frånvaro - Frånvarotid - föräldraledig, ej semestergrundande
  • Övrig frånvaro - Avdrag vård av barn 
  • Övrig frånvaro- Frånvarotid- Vård av barn 
  • Övrig frånvaro - Avdrag 10 dagar vid barns födelse 
  • Övrig frånvaro - Frånvarotid - 10-dagar vid barns födelse

Hur påverkas den anställda?

Det är såklart viktigt att de anställda kontrollerar sina tidrapporter innan de skickas in och att de ser över sina lönespecifikationer innan månaden är slut, precis som tidigare! Allt för att de ska hinna meddela om något är felaktigt innan arbetsgivardeklarationen ska skickas in.

 

Läs mer:

Regeringen går vidare med förslag som ska stoppa bidragsfusket »

Uppgifter som ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen »

Visma Lön Anställd - Smart app för digital stämpelklocka »

Medverkande
28 Kommentarer
Anja Lundberg
NY MEDLEM

Hej, hur gör man om man som vi har avvikelseperiod samma månad som utbetalningsmånad? T.ex. så har de anställda som varit föräldralediga efter den 25:e rapporterat in det som en avvikelse månaden därpå. Avvikelsen har då lagts på den månaden med en textrad under med eg datum eftersom det inte går att rapportera in en avvikelse för föregående månad. 

Carina33
MEDLEM

Hej.

Vi har brytdatum för alla händelser/avvikelser den sista dagen månaden innan löneutbetalning. Ex vab 10 okt, rapporteras i vårt system 31 oktober.  Kommer sen med på utbetalning lön november. Hur blir det då?

Vänligen Carina 

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Cecilia Towner APPLICATION SPECIALIST ‎2024-12-18 13:05 )

Hej,

Jag förstår att det kan finnas många frågetecken gällande detta.
När det kommer till den nya hanteringen av rapportering av frånvarouppgifter via arbetsgivardeklarationen så ska man redovisa typ av frånvaro, datum för frånvaron och omfattning (timmar, dagar, procent).
Det spelar ingen roll vilken avvikelseperiod ni har eller exakt när uppgiften rapporteras.
Vi vet att det vanligaste hos våra användare är att man har släpande avvikelser vilket innebär att uppgiften kommer skickas in minst en månad efter händelsetillfället om inte mer.

 

Det viktigaste här är att frånvaron rapporteras och att den speglar samma period och omfattning som den anställde i sin tur har anmält till Försäkringskassan.

 

Vår kunniga support hjälper mer än gärna till med upplägg och hantering när det väl är dags och behöver man ytterligare hjälp så kan man alltid boka en tid med någon av våra  lönespecialister.

Ha en fin dag!

/Cecilia

Vi som använder TransPA som tidsrapporteringssystem har andra lönearter än Vismas egna för frånvaro, är även de lönearterna (som börjar på 5) förberedda för rätt rapportering?

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Annika Tysslinge 

Denna inställning är satt på löneartstypen man använder så det spelar ingen roll vilken löneart det är utan från vilken löneartstyp den är skapad.
De lönearter som hämtas nu är följande:

Övrig frånvaro- Avdrag föräldraledig 

Övrig frånvaro- Frånvarotid - föräldraledig, semestergrundande 

Övrig frånvaro - Frånvarotid - föräldraledig, ej semestergrundande

Övrig frånvaro - Avdrag vård av barn 

Övrig frånvaro- Frånvarotid- Vård av barn 

Övrig frånvaro - Avdrag 10 dagar vid barns födelse 

Övrig frånvaro - Frånvarotid - 10-dagar vid barns födelse

 

Hoppas detta hjälper dig!

AnnelieKCHR
NY MEDLEM

Hej, många gånger är det så att de har en 80% tjänst pga att de har barn under 12 år och har därför gått ner i tid (innevarande) I de flesta fall har man ingen aning om varför de har gått ner i tid så detta måste man ju börja att kolla. Om jag förstår rätt så kanske vi måste dra föräldraledigheten släpande och då med hur många timmar/dag.. eller vad säger ni? 

Jenny Lu
UTFORSKARE

@AnnelieKCHR det är ju två olika saker. Har du tillfällig nedsättning av tjänstgöringsgrad pga. föräldraskap så kan du vara detta utan föräldrapenning från Försäkringskassan. Är du föräldraledig eller VAB:ar ska du även söka motsvarande timmar från FK för att visa för din arbetsgivare att du har rätt att vara frånvarande från arbetet. Det är detta som skall rapporteras till FK vad jag kan förstå.

Åsa Lindström
UTFORSKARE

Hej,

Då måste jag höra då vi kör från Transpa och ser att löneartstyperna inte alls är uppsatta så som ni skriver ovan.

Hur ändrar man det på lönearten?

För man skall titta på "Typ", som nedan röd ring?

saLindstrm_0-1734706016540.png

 

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Åsa Lindström 

Fältet Typ är ett låst fält på en löneart. Här hade man behövt skapa om de lönearter ni har kopplade mot tidkoderna från TransPa och sätta upp dem efter Typ - Övrig frånvaro - Avdrag, vård av barn.

CeciliaTowner_0-1734950219901.png

 

 

/Cecilia

 

Veronica2
NY MEDLEM

Jag förstår inte riktigt.. Ska jag som använder Transpa skapa om lönearterna som gäller frånvaro vid vård av barn eller inte?

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Veronica2 

Om lönearterna för vård av barn ska tas med per automatik av programmet när arbetsgivardeklarationen skapas så kommer ni behöva skapa om dem om de inte är av "rätt" löneartstyp idag.
De behöver då vara enligt Typ - Övrig frånvaro - Avdrag, vård av barn

 

/Cecilia

Åsa Lindström
UTFORSKARE

Hej,

Låter helt sjukt att vi måste bygga om en massa lönearter för att det skall fungera.

Jag hoppas att ni meddelat Transpa det här som bygger upp allt i Visma, ni ingår ju i samma bolag.

 

Kan jag kopiera nuvarande lönearter och ändra typ och koppling då.

Varför är saker låsta, borde man väl kunna ändra på.

Veronica4
NY MEDLEM

Hur skapar man lönearter så att arbetsgivardeklarationen blir korrekt? Det borde vara förberett av Transpa. Ska vi som användare verkligen bygga om programmet så att lagkrav kan tillgodoses? 

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej
Vi har varit i kontakt med TransPa så avvakta gärna med att gå in och göra egna manuella ändringar.

 

/Cecilia

Anja Lundberg
NY MEDLEM

Måste ändå fråga igen: Vi har alltså avvikelse period samma månad som löneutbetalning. Det innebär att det som sker efter den 25:e måste registreras på nästa månad. När vi då gör lön nästa månad så går det inte att få in avvikelsen på rätt datum då vi inte har den avvikelseperioden.

Tex, om någon varit föräldraledig 27:e december så måste vi lägga den avvikelsen på ett datum i januari då januarikörningen bara tillåter avvikelser i januari.

Läser jag informationstexten ovan så står det att det är viktigt att frånvaron blir på rätt dag. Så hur kan vi lösa detta?

Veronica4
NY MEDLEM

Hej, finns det någon mer information från er/Transpa hur vi ska göra med lönearterna till arbetsgivardeklarationen?

 

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Veronica4 

TransPa är på gång ut med information gällande sina egenskapade lönearter. Denna kommer publiceras i deras program och i deras community så håll utkik där.

/Cecilia

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Anja Lundberg 

Vår rekommendation är att inte ha avvikelseperiod som sträcker sig efter löneutbetalningens datum då det är omöjligt att veta om det behöver registreras någon frånvaro på datum efter utbetalningsdatum.

Vill man inte arbeta med avvikelser från föregående månad är min rekommendation att arbeta med bruten avvikelseperiod tex 21:a månaden innan och till den 20:e samma månad som löneutbetlaning sker.

Jag rekommenderar att ni funderar på hur ni vill arbeta framöver med era avvikelser då det annars blir mycket manuell hantering för er del med den nya redovisningen av frånvarouppgifterna.

Ha en fin helg!
/Cecilia

Oscar Transpa
NY MEDLEM

Hej.

För er som använder Transpa finns nu en guide i vårt community som ni hittar här

Guiden visar på de relativt små åtgärder som behöver uföras i Visma Lön för att få Arbetsgivardeklarationen korrekt. 

Tack @Cecilia för hjälp med framtagande av guiden 

Mvh Oscar på Transpa

Åsa Lindström
UTFORSKARE

Hej,

När systemet hämtar löneart 3305 "Föräldraledighet dagsavdrag" vid inläsning från Visma Lön Anställd hur gör jag den förändringen så att det istället hämtar löneart 3301 "F-ledighet timavdrag" pga att det skall redovisas i timmar i arbetsgivardeklarationen?

Alexemil62
NY MEDLEM

Vi använder Visma Lön Anställd där systemet hämtar löneart 3313 Föräldraledighet hel månad, skall jag ändra till timmar? Och hur i så fall?

Jenny Lu
UTFORSKARE

@Åsa Lindström och @Alexemil62, ska den anställde, enligt ert ev. kollektivavtal, ha dagsavdrag eller månadsavdrag kan detta inte ändras till timavdrag utan att det blir ett brott mot kollektivavtalet. Förutsätter att det från Vismas sida blir korrekt rapportering i procent i filen till Skatteverket i de fall där det inte är timavvikelse. 

 

@Anna Svensson och @Cecilia Towner - hur ser vi vad som rapporteras till Skatteverket så att vi kan kontrollera att detta är korrekt?  

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Cecilia Towner APPLICATION SPECIALIST ‎2025-01-20 13:59 )

@Åsa Lindström och @Alexemil62 oavsett om man arbetar i Lön 300/600 eller i Lön Smart så kommer frånvaron att rapporteras korrekt när använder Lön Anställd för sin tidsrapportertering eller om man använder snabbvalen i programmen.
Vid frånvaro tex hel månad så kommer frånvaron till arbetsgivardeklarationen ändå att redovisas dag för dag som den anställde skulle ha arbetat och det då ligger någon av dessa typer av frånvaro.



@Jenny Lu När man väljer att förhandsgranska sin arbetsgviardeklaration syns detta tydligt på en separat del på arbetsgivardeklarationen. Först har vi huvuduppgiften, sen individuppgifterna och sist kommer frånvarouppgifterna redovisade anställd för anställd.
I Lön Smart ser man också hur många frånvarouppgifter man har att redovisa för den valda perioden direkt i programmets meny för Arbetsgivardeklaration.

CeciliaTowner_0-1737377798853.png

Samma uppgifter syns på ett separat avsnitt hos Skatteverket när man har laddat upp filen på det egna utrymmet. Där kan man enkelt radera/justera de uppgifterna innan man signerar och skickar in uppgifterna.

 

 

/Cecilia




Helena B
MEDLEM

Hej,

 

Hur går jag tillväga om en kund ansökt om FL tex 1 jan - 2 jan och den 1 jan är en röd dag (ingen arbetsdag). Då kan jag inte registrera detta i kalendern. Enda sättet att komma runt detta är att registrera direkt på lönebeskedet, konvertera och sedan lägga datum manuellt. Men det ska man väl inte behöva göra?

 

 

250101-250102.png

Jenny Lu
UTFORSKARE

@Helena B - det är ju de anställdas frånvaro vi ska rapportera. Den 1/1 är ingen arbetsdag, så detta kan ju inte rapporteras frånvaro för - samma sak med vilken vanlig helg som helst. Man kan ju ta FL på helger/röda dagar under vissa premisser, men detta är ju inget nytt för FK.

Helena B
MEDLEM

Men de kan fortfarande ansöka om FL på arbetsfria dagar. Om detta inte syns på AGI:n och i deras system ser de att personen har ansökt om 2 dagar. Då kommer AGI:n att diffa mot vad den anställde har ansökt om från FK. 

Jenny Lu
UTFORSKARE

@Helena B - fast det måste ju FK hantera. Vår uppgift som arbetsgivare är att rapportera den frånvaron som den anställde haft p.g.a. FL/VAB. Inte att hen inte jobbat på en arbetsfri dag.  Nu har jag inte gjort detta personligen på länge, men förutsätter att den anställde kan ange i ansökan att 1/1 är en arbetsfri dag och hen ändå söker ersättning för denna dag. Är ju ingen överraskning att många är lediga 1/1.  

Har vi rapporterat frånvaro från arbete den anställde har haft p.g.a. FL/VAB så har vi uppfyllt vårt uppdrag. 

Magnus Erixon
UTFORSKARE

Hur ska jag regga VAB & FL för en timanställd som jobbar oregelbundet? Finns inga lönearter för timanställda i snabbval och inget som påverkar lönen ekonomiskt (eftersom det inte betalas ut någon timlön den aktuella dagen!) , men ska väl ändå reggas för statistikens skull? Syftar alltså på om en timanställd vabbar/föräldraledig på en schemalagd dag endast, inte annars såklart... Lite moment22?