Äntligen! Nu kan vi slippa pappersarkiven och istället spara alla räkenskapsinformation digitalt. Sveriges riksdag beslutade den 22 maj att ta bort kravet på att spara papperskvitton, om de finns i digital format. De nya reglerna trädde i kraft 1 juli 2024.
Enligt tidigare regler måste företag spara papperskvitton, pappersfakturor och annat pappersmaterial i sin originalform under drygt 3 år, även om de finns sparade digitalt. Vilket såklart ger både stora och omfattande kostnader för många företag. Riksdagens beslut är en av de största regelförenklingarna de senaste årtiondena. Det är stort!
Kasta pappershögen 1 juli 2024?
Beslutet som är en av de största regelförenklingarna på åratal, trädde i kraft den 1 juli 2024. Men innan du slänger dina papperskvitton du sparat digitalt, bör du avvakta tills Bokföringsnämnden tagit fram sitt förslag på vägledning.
Självklart kan du börja arbeta digitalt redan nu om du inte redan har börjat!
I Visma Administration finns det flera funktioner som gör att du kan jobba digitalt, exempelvis skicka och ta emot e-fakturor. Via vår scanner-app går det smidigt att fota både kvitton som hoppar direkt in i programmet - swoosh!
Så du kan digitalisera en sak i taget »
Läs mer på regeringens hemsida.