- 8 Svar
- 0 gilla
- 1714 Visningar
Inför ett nytt räkenskapsår ska bokföringen på eget kapital omföras till konto 2010, detta gör Visma Skatt & Bokslut Pro per automatik via en systemverifikation i samband med årsavslutet för den enskilda firman. För att systemverifikationen ska skapas behöver du lägga till/skapa bilagan “Eget kapital specifikation” i Balansavstämningen.
I och med att bilagan skapas görs omföringen av övriga eget kapital konton till 2010 och du kan se resultatet av omföringen på systemverifikationen under avsnittet Bokslutsverifikationer.
När det gäller Visma Skatt & Bokslut Pro automatiska kontroll och avstämning för eget kapital är tanken att du på huvudbilagan för eget kapital fyller i respektive avstämningsbelopp på varje kontorad.
Det vill säga avstämningsbelopp för till exempel konto:
- 2011 Egna varuuttag
- 2012 Avräkning för skatter och avgifter
- 2013 Övriga egna uttag
- 2016 Förändring i fond för verkligt värde
- 2017 Årets kapitaltillskott
- 2018 Övriga egna insättningar med flera
Anger du inte ett avstämningsbelopp kommer Visma Skatt & Bokslut Pro visa dig en avstämningsdifferens mellan det omförda beloppet och kontosaldot (som nu är noll efter omföringen).
Om du har missat att skriva in ett avstämningsbelopp och får en differens kan du enkelt skriva in differensen som avstämningsbelopp på huvudbilagan för att bli av med differensen.
Läs mer i hjälpavsnittet Eget kapital specifikation (för enskild firma)
Ibland är jag trögtänkt ... men det här förstår jag egentligen inte riktigt.
- Förstår inte riktigt vitsen med detta? Varför?
- Jag ser vad som sker jo.
- Jag ser att det blev avstämningsdifferenser, troligen för att jag inte hade gjort något "manuellt" i förväg på huvudbilagan?
- Förstår inte riktigt detta med avstämningsdifferenser heller ibland, för plötsligt är de bara där och jag vet inte hur att bli av med dem - utan att samtidigt inte krocka med bokföringen
- Om jag redan har bokfört "årets resultat" i bokföringen - då blir det dubbelt?
- Det står i alla möjliga tips och rådgivningar - även från er på Visma - att det sista man gör på året (år 1) är att bokföra årets resultat. Det första man gör nästa år (år 2) är att "nolla" kapitalkontona... Men då finns denna Eget kapitalhantering som tvingar fram båda momenten 31 december?
- Och vad sker om man inte "nollar" avstämningsdifferenserna?
Vad sker om man inte/glömmer alltså, skicka tillbaka bokslutsverifikationerna till eEkonomi?
Hela det här känns för mig lite luddigt.
Mvh
Peter
Hej
1. Orsaken till varför är för att det blir tydligare vad man satt in eller tagit ut under ett år t ex de utgående balanserna varje år blir hela tiden årets siffror på konto 2011 - 2019 så blir lättare att stämma av detta och att deklarera.
3 och 4. Detta är svårt att svara på utan att se själva avvikelsen. Det skulle t ex kunna bero på att resultatet bokörts eftersom det bokförs på konto 2019 som är ett eget kapitalkonto
5. Ja det blir dubbelt eftersom visma deklaration/årsredovisning eller skatt och bokslut pro skapar bokföringen av årets resultat åt dig som kund så den manuellt bokföra posten med årets resultat bör nollställas/tas bort innan man gör.
6. Denna fråga förstår jag inte helt. har du möjlighet att utveckla den?
7. återigen svårt att svara på utan att se vad det är för avstämningsdifferenser men för att återknyta till det jag skrev på punkt 3 och 4 så kan det bli dubbelt på årets resultat vilket gör att det beräknade resultatet t ex inte blir noll.
/Joachim
Hej igen och tack för svar.
Fyller på med lite svar på dina följdfrågor.
1) Okej. Alltså normalt har jag tidigare bara bokfört årets resultat 31 december (i eEkonomi alltså) och sedan 1 januari ombokat alla eget kapitalkontona till 2010, nollat dem alltså. Då ser jag tydligt 31 december i balansrapporten varje år vad som tagits ut, satts in osv - det nollas 1 januari och sedan fylls på det nya året. Tycker att det är tydligt i sig.
Men här får man "akta" sig tydligen? Bokför jag manuellt - och dessutom drar igång en underbilaga, som skapar bokslutsverifikation och skickar tillbaka - då blir det dubbelt?
3) 4) Jag lägger in några bilder som exempel. Utgångspunkten är att bokföringen för året är klar - jag har bokfört årets resultat men inte "nollat" kapitalkontona.
Bild 1 visar Eget kapital, huvudbilagan, utgående balanser vilka i sig stämmer med bokföringen
Bild 2 visar när jag just gjort underbilagan till Eget kapital. Jag förstår så långt att den slår ihop ingående balans på t.ex. 2013 övriga egna uttag med årets övriga uttag - och får en summa på 957 178 kr som jag inte vet vad jag ska ha till? Ty 1 januari nollade jag alla kapitalkontona i bokföringen - till 2010 alltså, så i balansrapporten står korrekta insättningar och uttag som utgående 241231 vilka gäller för året. Längst ner till höger står "Eget kapital vid räkenskapsårets slut" och en siffra, som är en följd av summering uppifrån ser jag - men det stämmer ju inte alls med verkligheten.
Och jag blir allt mer förvirrad....
Bild 3 visar åter Huvudbilagan - efter att underbilagan skapades. Där finns nu avstämningsdifferenser, som jag i sig inte förstår varken vad de innebär eller varför de är där (de syns också i översikten i Balansavstämningen).
Har förstått att man kan skapa en bokslutsverifikation för att få bort den differensen - om man utgår från översikten, men vet inte hur jag ska motboka då.
Men ser också nu att man kan åtgärda det inne i huvudbilagan genom att skriva in ett belopp med motsatt tecken manuellt på respektive rad.
Jaha..:? Men vad händer då i systemet? Vad innebär den manövern?
Bild 4 till slut visar själva bokslutsverifikationen som också skapades. Den går att skicka tillbaka till eEkonomi varvid detta bokförs.
Men vill jag det? Oftast bokför man ju omkonteringen/nollningen 1 januari "år 2". Exporterar man den nu, så hamnar den på 31 december?
Jag tror att jag blir förvirrad för att det känns lite "löst". Det finns flera val och alternativ som påverkar varandra, som man kanske inte behöver göra - eller måste göra - och gör man det ena så får man inte ha gjort det andra...
Väljer jag att exporter bokslutsverifikationen till eEkonomi - så måste jag om jag hämtar ny data från eEkonomi till Skatt och Bokslut, välja att inte ta med redan överförda bokslutsverifikationer. För annars - vad händer då? ... Det är ändå öppet att välja , man kan ju välja fel?
6) Ja fråga 6 gäller lite det jag berör ovan. När!? ... vill man göra omkörningen av kapitalkontona, alltså nolla dem. På era hjälpsidor - men också på andra bokföringsrådgivningar, så anges att man normalt gör det 1 januari år 2. Men kör man nu den här underbilagan - med bokslutsverifikationen som följd, så blir det ju redan 31 december år 1?
(Ska sägas att jag kör även aktiebolag och då skapas ju bokslutsverifikation när man väljer i resultatplaneringen istället, oavsett man vill det eller inte, vilket jag har glömt några gånger - och bokfört årets resultat manuellt).
7) Ja, frågorna hänger ju lite ihop. Mina funderingar går lite i säkerheten att göra rätt. Man skapar en underbilaga - men missar att exportera bokslutsverifikationen till eEkonomi. Eller man kör en export och importerar tillbaka från eEkonomi av misstag om man gör en ny import.
Till slut känns det som att jag nog låter bli hela detta med underbilagorna och bokslutsverifikationerna och jobbar manuellt i eEkonomi istället, gör klart allt innan importen till Skatt o Bokslut PRO
Ursäkta om viss förvirring, jag kanske överanalyserar och vill veta exakt hur systemet tänker och vilka fällor man kan gå i. Effekterna av varje manöver ges inte i detalj i "Hjälpen" - och siffrorna som kommer ut i underbilagan ger liksom bara mer förvirring.Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Hej
Jag är inte helt insatt i hur programmet är tänkt att hantera detta då jag inte har den detaljkunskapen om systemet.
Behöver i så fall sitta och försöka återskapa det du gjort i ett eget system för att se vad som sker i systemet.
jag får hänvisa dig till supporten de kanske kan ge dig mer detaljerad information om detta
/Joachim
Okej - tack så länge då.
Jag kontaktar supporten vid tillfälle, det lär bli ett långt samtal 🙂
Tills vidare struntar jag i bilagorna och jobbar manuellt.
Jag måste nog också kommentera att jag har svårt att förstå begreppen "Avstämningsbelopp" och "Avstämningsdifferens".
Avstämning gör man ju i en massa sammanhang - men just här känns det märkligt.
I de här sammanhangen alltså - rent tekniskt. Det står i hjälpen - men luddigt.
Jag vill förstå hur de uppkommer, hur tekniken jobbar för att kunna göra rätt
Tack ändå, på återhörande, trevlig helg!
/Peter
Jag hejar på dig haddock11! Jag har haft denna konversation för ett par år sedan med Visma då jag inte gillar att kontona töms i bokslutet utan vill använda Bokföringsförslaget i eEkonomi för omföring av kapital den 1 januari året efter (som du hänvisar till på punkt 6). Jag använder aldrig denna bilaga av den anledningen utan enskilda firmor blir manuell hantering. Bra om fler hejar på i denna tråd för jag tror att vi är fler konsulter som inte gillar detta 😆
Jag hejar på dig med! Har haft flera samtal med supporten och hittills inte fått förklaring varför Avstämmningsbelopp eller Avstämmningsdiff. Jag blir osäker med dessa hänvisningar och förklaringar och tror något har gott fel. I början har jag lagt tid på det och letat och t.o.m. avstämt mot Ekonomin. Jag gör som du, boka allt i eEkonomi och sen importera jag in i Skatt & Bokslut Pro. Visma skulle verkligen behöver lyssna på oss som jobbar med programmet.
Tack för kommentarer Andrea1 och Lovisa - 4L Ekonomi AB.
Jag tror att detta är ett område som är utvecklat under kanske en längre tid, lite i taget och det kanske då blir lite osammanhängande och man tappar målet med hanteringen. Här skulle Visma kanske behöva göra ett omtag, en helhetsutveckling av funktionerna till något bättre.
Vi kan ju själva lägga utvecklingsförslag också till Visma, men är osäker ännu på hur bästa lösning skulle vara. Än så länge känner jag mest hur det inte bör vara. Men ska fundera på det och se om man kan forma något förslag till deras förslagslåda.