Snart drar högsäsongen igång för alla redovisningsbyråer landet runt. Vi vet att det smärtar och är en stressig period. Vi har lösningarna på hur du kan minimera arbetsbelastningen under högsäsongen och slippa alla övertidstimmar - men det är en annan fråga. Här har vi sammanställt de frågor som historiskt sett förekommer allra mest under vinter- och vårperioden.
- Hur söker jag byråanstånd via Visma Advisor
I Visma Advisor kan du söka byråanstånd för dina kunder av typen privatperson och enskild firma, för vilka du utför uppdraget Deklaration. När en fil skapas, kommer både info.anst och blankett.anst att skapas och laddas ner på din dator. Filerna sparas generellt i mappen Hämtade filer på din dator. Tänk på att det är viktigt att filerna heter just info.anst och blankett.anst. Om du exempelvis laddat ner filerna flera gånger, eller har tidigare års filer kvar på datorn kommer filerna sparas med ett annat namn (till exempel: info.anst(1)). Du kommer då inte kunna ladda upp dessa på Skatteverkets hemsida.
Enklast för att få en steg för steg-guide i hur du gör från start till mål är att kolla här!
- Är det någon kund som inte visas i listan för byråanstånd?
Läs här om hur du enklast åtgärdar det.
- Använder du Visma Advisor Connect och vill skicka deklarationen därifrån?
En sak som är vanligt förekommande i Visma Advisor Connect är att du inte ser en viss kund eller ett par kunder i listan. Då rekommenderar vi att du kollar under Arkiv - Inställningar - Koppla uppdrag.
Testa sedan att ändra uppdraget för Visma Skatt / Visma Skatt Proffs till något annat lämpligt (redovisning, deklaration eller skattedeklaration för att nämna några vanliga uppdrag som man kopplat till Visma Skatt samarbetet). Det är nämligen bara de kunder som du valt exempelvis uppdraget Skattedeklaration som visas i listan över deklarationer, om det är det som är valt under “Koppla uppdrag” i Visma Advisor Connect.
Det kan vara svårt att veta vad du har valt för uppdrag för just Visma Skatt samarbetet för alla kunder, därför brukar det gå snabbare att testa att ändra under Koppla uppdrag och se om du får träff.
Har du korrekt Uppdrag valt under Koppla Uppdrag, då har du förmodligen missat att lägga till det faktiska uppdraget på just den kunden. Vi har en steg för steg- guide i hur du kopplar ett uppdrag till en kund i Visma Advisor- här.
Hittar du inte svaret på din fråga? Vi har fler frågor och svar här.