Vill du och dina kunder kunna skicka digitala fakturor mellan er, oavsett vilket program ni använder? Eller önskar du att kundernas leverantörsfakturor skickas rakt in i bokföringen? Vi har lösningen på dessa frågor, men först - vad är egentligen Digitala fakturor och dokument? Vi reder ut!
Vad innebär samarbetet Digitala fakturor och dokument?
Ja, det ska vi kika på. Samarbetet innebär att du och dina kunder kan skicka och ta emot fakturor elektroniskt direkt från era respektive program, även om ni skulle jobba i olika. Det innebär också att kundernas leverantörsfakturor kan skickas rakt in i bokföringen, och du behöver bara godkänna konteringen innan de sparas. Vilket också gör att du slipper tidskrävande moment som att knappa in siffra för siffra. Aktiverar ni samarbetet läggs också du som byrå och konsult automatiskt till som användare för Digitala fakturor och dokument, och ni slipper lägga till det under Mina Tjänster. Skulle det vara så att ni är flera medarbetare som arbetar med kunden slipper ni alltså lägga till tjänsten för varje konsult. Sist men inte minst innebär det också att du som byrå kan stå som fakturamottagare för kostnaden.
Men, hur kommer fakturorna in i programmet och varför e-faktura?
Högst relevant fråga! Det finns olika sätt, antingen som en e-faktura eller via e-post.
Det förstnämnda, e-faktura, är helt klart är att föredra. Nedan förklarar vi varför!
E-fakturor: genom att aktivera e-fakturor för dina kunder kan kundens leverantörer skicka fakturor rakt in i bokföringen. Helt utan handpåläggning!
- Uppgifterna kommer in 100% korrekt.
- Tas en e-faktura emot för första gången av en leverantör läggs leverantören upp helt automatiskt.
- Elektroniska fakturor lagras i bokföringen så länge lagen kräver.
- Miljövänligt och framtidssäkert (myndigheterna har som mål att 80% de fakturor som skickas i Sverige ska skickas elektroniskt 2024). Vi behöver hjälpas åt att ni dit, så varför vänta?
Är det så att din kund inte själv arbetar i bokföringsprogrammet kan du ändå låta din kund attestera fakturan (direkt i Visma eEkonomi-appen) innan den bokförs. Väldigt tidseffektivt!
Läs gärna mer alla fina fördelar med e-fakturor och hur det fungerar i Visma eEkonomi.
E-post: skulle det vara så att kundens leverantör inte har möjlighet att skicka e-faktura, eller om din kund själv vill mejla fakturan vidare till bokföringen finns möjligheten att aktivera en unik e-postadress. Fakturan inkommer då som ett bildunderlag och kan tolkas automatiskt, vilket gör att du slipper registrera den för hand. Ett bra alternativ om kundens leverantörer ännu inte kan skicka e-fakturor.
Krävs ett samarbete för att min kund ska kunna ta emot e-fakturor?
Svaret på den frågan är nej. Skulle de vara så att du som byrå vill stå som fakturamottagare av tjänsten för Digitala fakturor och dokument och kostnad för e-fakturorna, då krävs ett samarbete. Likaså om du som byrå vill kunna skicka e-fakturor från kundens Visma eEkonomi. Annars går det bra att endast aktivera tjänsten inne i programmet under Appar och tillval - Ta emot fakturor, e-fakturor. Tjänsten för att skicka fakturor via e-post aktiveras på samma sätt, under tillvalet Ta emot fakturor, e-fakturor.
Vill ni samarbeta i tjänsten Digitala fakturor och dokument aktiveras det precis som alla andra samarbeten från Visma Advisor eller Visma Byråstöd och när du som byrå aktiverar samarbetet kan du ange om du eller din kund vill stå som fakturamottagare. Du ser alltid aktuellt pris för tjänsten direkt i Advisor.
Ett smidigt arbetssätt som sparar mycket tid och energi både för dig och dina kunder!
Läs gärna mer om själva samarbetet och hur du kommer igång via Visma Advisor eller Visma Byråstöd. Skulle du vilja veta mer om samarbete överlag och hur det fungerar har vi en fin film om det, Bjud in till samarbete från Visma Advisor.
Digitalisera och skapa magiska flöden tillsammans!