Har din kund också fakturor som inte blir betalda i tid? Få snabbare betalt med Visma Påminnelse Direkt, nu med räntefakturering! Tjänsten aktiveras via Appar och tillval i Visma eEkonomi.
Visma Påminnelse Direkt är en kostnadsfri tjänst från Visma Financial Solutions/Amili, där du får hjälp med att driva in betalningar för kundfakturor som förfallit. Din kund väljer själv om enskilda fakturor ska skickas till indrivning, eller om samtliga förfallna fakturor ska skickas till indrivning på en gång. Pengarna betalas till din kund och fakturan kan matchas som betald!
Vi vet att kundrelationer är viktiga och det kan vara knepigt att veta hur man ska hantera kunder som inte betalar. Då är det bra att ta hjälp av ett proffsigt inkassoföretag som Visma Financial Solutions.
Din kund bestämmer vilka uppdrag som ska gå vidare till påminnelser och inkasso, sedan gör vi resten. När fakturan blir betald syns det dessutom direkt i din kunds ekonomiprogram (ska vi säga eEkonomi?)
Från den 1 september betalas all inkasserad dröjsmålsränta automatiskt ut till din kund. Räntan debiteras från förfallodatumet på den utestående fakturan, och betalas ut efter att betalningen inkommit. Den debiterade dröjsmålsräntan beräknas enligt räntelagen, och är på 8% + referensränta.
Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna din kunds förfallna fakturor! Och YES - detta innebär att vi numera stödjer räntefakturering.
Med Påminnelse Direkt får din kund full kontroll på obetalda fakturor. Och med en inkassotjänst i ryggen får kunden som regel betalt snabbare än när han eller hon skickar egna påminnelser.
En jättebra idé dock rätt ofullständigt utförd. Har en kund som använt funktionen och fått lite problem. Visma Påminnelse har i det fallet skickat påminnelse och sedan Inkassokrav och även sedan ansökan om betalningsföreläggande. Vilket är helt i sin ordning. Det som då händer är att kundens kund betalar grundbeloppet men till min kund. Men det finns då ingen funktion på sidan "Visma Påminnelse Direkt" för just denna händelse. Dom alternativ som finns för att avsluta en fordran är: avliden, konkurs, kredit, omyndig, utflyttad, uppgörelse och till sist övrigt. Det finns ingen möjlighet att meddela funktionen att kunden betalat grundbeloppet men att dom skall kräva in avgifterna av honom. Det vi då försöker göra är att vi väljer övrigt och tänker då att min kund får faktura med avgifter och ränta som han i sin tur fakturerar till sin kund igen. men då går det inte att avsluta denna fordran då det gått till betalningsföreläggande. Pratar med Visma och får informationen att jag då skall ringa till Visma Amili istället som är bolaget som "sköter" den här funktionen. Dom har ett telefonnummer oavsett ärende (som då inte finns på hemsidan Visma Påminnelse Direkt och som för övrigt är väldigt fattig på information) och efter en kötid på ca 30 minuter så får jag prata med en väldigt trevlig kvinna som meddelar att den avdelningen inte har någon handläggare ledig utan dom skall ringa upp mig... Ingen möjlighet via mail eller annat. Så rätt bedrövligt av en så god idé i övrigt. Hoppas på en snabb programutveckling som förstår hur det funkar i verkligheten med betalningar från kunder, påminnelser och annat...
Hej @AccountantfromHell_singland
Tack för att du delar dina synpunkter och förslag för produktförbättringar med oss. Vi uppskattar din feedback och jag har tagit det vidare internt.
Har du några fler önskemål om förbättringsförslag är du varmt välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag.
Skickar med dig en länk till den skrivna hjälpen för Påminnelse Direkt där du under vanliga frågor hittar svaret på hur betalningen ska hanteras. Här finns även en e-postadress om du vill kontakta Amili via mejl.
Vad händer om jag skickat påminnelsen via tjänsten och har ett ärende i portalen, men min kund väljer att betala direkt till mig?
Så fort du har fått dina pengar registrerar du fakturan som betald i Visma eEkonomi Smart, och i och med att fakturan blir slutbetald kommer ärendet stängas automatiskt. Du behöver alltså inte göra något i portalen för Påminnelse Direkt.
Om ärendet har gått till inkasso kommer inte ärendet att stängas i portalen när fakturan registreras som betald i Visma eEkonomi Smart. Då behöver du kontakta Amili (tidigare Visma Financial Solutions) så avslutar de ärendet. I samband med detta stängs det även i portalen. Amili kommer då att skicka ett restkrav på inkassoavgiften till gäldenären, alltså din kund. Vill du själv stå för denna kostnaden meddela då detta till Amili på mailadressen kundreskontra.collectors@visma.com.
Välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.