2022-04-22
09:58
Hej!
Om den anställde byter anställningsform i samband med det nya semesteråret så hinner han inte tjäna in några nya betalda semesterdagar.
Däremot har den anställde rätt till 25 obetalda semesterdagar. Det gäller om personen blir anställd före 31 augusti.
Bra att veta är att som arbetsgivare kan man inte tvinga en anställd att ta ut obetald semester på samma sätt som man i princip kan göra med betald semester.
Hoppas det var svar på dina frågor!
Jag kan också tipsa om vår löneskola där vi har ett avsnitt om semesterregler.
Du hittar löneskolan här: https://vismaspcs.se/utbildning/loneadministration
... Visa mer
2022-04-19
14:31
tack då är jag med! 🙂
... Visa mer
2022-04-19
11:02
Hej! Jag skulle vilja göra ett instick här 🙂
@Davor P1 vad är anledningen till att du vill göra denna kontrollen?
Om du har aktiverat Kivra på företaget du skickar lönerna från så går det automatiskt till de anställda som har en Kivra-låda.
Förenklat förklarat så skickas alla lönebesked till Kivra när du har aktiverat det och sen om de anställda inte har Kivra så tas de bort och den anställda får läsa sina lönebesked i Min Lön istället.
... Visa mer
2022-04-11
16:52
1Gilla
Med Resor & Utlägg kan företaget effektivisera utläggshanteringen, både för de anställda och för löneadministratör och redovisningsansvarig.
Det kan du använda till Bokföring & Fakturering och Lön i Spiris, Visma Lön 300/600 och Visma Administration och är även ett klokt alternativ om du låter byrån sköta löner och bokföring.
Resor & Utlägg finns i tre varianter beroende på den anställdes behov och styrs per användare.
Läs mer: Resor & Utlägg
Så funkar det
1: Anställda registrerar kvitton och reseräkningar
Den anställde fotar sina kvitton i appen Spiris Resor & Utlägg och registrerar utlägg och reseräkningar. Med den smarta fototolkningen får den anställde hjälp med både moms, datum och utläggstyp.
Den anställde behöver endast godkänna uppgifterna och skicka vidare för attest.
2: Chef eller ansvarig godkänner utläggsrapporterna
Om företaget arbetar med attest skickas utläggsrapporterna vidare för godkännande. Full kontroll helt enkelt!
3: Uppgifterna skickas vidare för utbetalning och bokföring
När allt är godkänt och klart skickas det vidare till din lön eller bokföring eller varför inte utbetalning direkt via Swish? Du kan få in uppgifterna direkt på de anställdas lönebesked och kan självklart justera och kontrollera ytterligare en gång innan utbetalning. Uppgifterna skickas också vidare till bokföringen i Spiris eller via SIE-fil till Visma Administration.
Klart!
Kom igång
Lön: Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg
Visma Lön 300/600: Kom igång med Resor & Utlägg i Visma Lön 300/600
... Visa mer
Etiketter:
2022-03-30
15:08
1Gilla
När företaget följer kollektivavtal har den anställde normalt sett lönerevision en gång per år. Även förtag som inte är anslutna till något kollektivavtal har vanligtvis en löneökning inskriven i avtalet.
Massuppdatera lön
I Visma Lön 600 gör du enklast uppdateringen av flera löner via Massuppdatera lön.
Funktionen hittar du under Personal - Massuppdatera lön.
Du väljer vilka anställda uppdateringen ska gälla för och fyller därefter i från vilket datum den nya lönen ska gälla.
Du kan registrera ny lön både framåt i tiden och även från ett tidigare datum. Anger du ett tidigare datum uppdateras olåsta lönekörningar och du behöver kanske också göra en retroaktiv löneberäkning. Läs längre ner om hur du gör det.
Eftersom det inte går att backa uppdateringen rekommenderar vi att du tar en säkerhetskopia innan du inför lönerna. Det gör du som vanligt under Arkiv - Säkerhetskopiering - Ny Säkerhetskopia.
När du har fyllt i de nya lönerna väljer du Inför.
Då uppdateras anställningsregistret med de nya lönerna.
Läs mer här: Massuppdatera lön
Uppdatera enskilda löner
Är det enskilda anställdas löner som ska uppdateras kan det vara enklare att göra uppdateringen direkt på den anställde. Välj Personal - Anställda och klicka dig in på fliken Lön på den anställde. Klicka på Pennan till höger om lönen och ange datum och den nya lönen.
Beräkna retroaktiv lön
Om löneändringen har skett bakåt i tiden så har uppgifter som till exempel semester, sjukfrånvaro och andra händelser beräknats på den lägre lönen.
Om det istället ska beräknas på den nya lönen använder du funktionen för retroaktiv löneberäkning.
Den hittar du under Lönearbete - Beräkna retroaktiv lön.
Här anger du från vilket datum du vill göra beräkningen och då ser du vilka anställda som har haft en förändring i lönen efter det datumet.
Beräkna retroaktiv lön i Visma Lön 600
I nästa steg väljer du vilka delar av lönerna som beräkningen ska göras på.
När du klickar på Beräkna görs beräkningen och du får information om vad som kommer att skapas. Vi rekommenderar att du skriver ut informationen.
Om allt är i sin ordning klickar du Ja på frågan om den retroaktiva löneberäkningen ska genomföras. Uppgifterna kommer då på nästa olåsta lönekörning eller när du skapar en ny lönekörning.
Klart!
Läs mer: Beräkna retroaktiv lön
Beräkna retroaktiv lön manuellt
Om företaget har bruten löneperiod, om sparad semester har tagits ut på föregående semesterår eller om du vill ha fördelning på resultatenheter kan du inte använda den automatiska funktionen.
Då använder du istället löneart 1178 och anger beloppet manuellt. Se till att kontrollera vilka lönerader och belopp som ska vara vara med.
Läs mer: Vad ska jag tänka på när retroaktiv lön beräknas manuellt?
Bra länkar
Massuppdatera lön
Beräkna retroaktiv lön
Vad ska jag tänka på när retroaktiv lön beräknas manuellt?
När kan inte funktionen för att beräkna retroaktiv lön i Visma Lön 600 användas?
Kan jag backa retroaktiv lön?
... Visa mer
Etiketter:
2022-03-23
15:50
@Madeleine9 Ja, sedan 2019 (tror jag) betalas sjuklön ut från första sjukdagen. Så det är både karens, sjukavdrag och sjuklön den dagen.
/Anna
... Visa mer
2022-03-21
08:57
Hej!
Idag har vi uppdaterat Lön med hantering av det nya XML-formatet för Handelsbanken och Danske Bank.
/Anna
Prenumerera på tråden för att få mejl när vi gör uppdateringar.
... Visa mer
2022-03-18
09:25
Hej!
Flex hanteras endast i Anställd. Så tar du bort henne därifrån får du manuellt ha koll på vad som ska betalas ut.
Du kan hantera förtroendetid i Anställd. Då registrerar hon sin frånvaro men behöver inte stämpla in och ut. Inställningen gör du på den anställdes avtal. (En anställd med förtroendetid har inte någon flexbank).
Läs mer om förtroendetid här: Vad innebär förtroendetid
Flexsaldo har i sig inget belopp eftersom det är en flexibel arbetstid. Om ert avtal säger att flexbanken ska betalas ut görs det direkt i lön, antingen kan du lägga det som en notering på henne inför löneutbetalningen eller på någon kom ihåg-lista.
... Visa mer
2022-03-16
11:09
1Gilla
I semesterlagen finns det något som kallas för semestergrundande rörlig lön. Normalt sett används det för avtal som beräknar semesterpeng på aktuell månadslön.
Man kan säga att den rörliga delen räknas fram på lön som inte är fast månadslön. Det kan till exempel vara jour, OB, provision eller övertidsersättning. Kontrollera med ditt avtal vad som gäller för ditt företag.
På den semestergrundande rörliga lönen beräknas en rörlig semesterlön ut.
Den rörliga semesterlönen betalas för det mesta ut i en klumpsumma. Tänk på att betala ut den rörliga delen innan du gör ett semesterårsavslut.
Beräkningsformel
Den rörliga semesterlönen kan beräknas på två sätt och utgår alltid på intjänad lön året före semesteråret. (Även om intjänandeåret i ditt företag är innevarande år beräknas alltid den rörliga delen på året före semesteråret).
Alternativ 1:
((Semestergrundande frånvaro i hela arbetsdagar * Semestergrundande rörlig lön) / (365 - Semestergrundande frånvaro i hela arbetsdagar - Uttagna semesterdagar) + Semestergrundande rörlig lön) * Semestertillägg Rörlig % * Semesterrätt
Alternativ 2:
Semestergrundande rörlig lön * Semesterlön Rörlig %
Hur du lägger in rörlig semesterlön
Du väljer vilken beräkningsformel som ska användas under Inställningar - Löneinställningar, Semester, Semestervillkor 20.
Du ser den anställdes rörliga semesterlön under Anställda fliken Semester.
Utbetalning av rörlig semesterlön görs med snabbvalet Semester och knappen Semesterersättning antingen i den anställdes kalender eller direkt på lönebeskedet.
Tänk på att om den rörliga semesterlönen finns på semesterskuldlistan under intjänade i år- kommer den rörliga semesterlönen att vara tillgänglig för en anställd när ni har genomfört semesterårsavslutet. Finns det en rörlig semesterlön under Kvarvarande ska dessa betalas ut innan ni genomför semesterårsavslutet.
Bra länkar
Sveriges riksdag: Semesterlagen
Löneinställningar
Beräkning av semestervillkor i Visma Lön 300/600
När ska jag betala ut den rörliga semesterlönen? (Visma Lön 300/600)
... Visa mer
2022-03-01
16:01
3 Gillar
Semesterskulden också kallad semesterlöneskuld är vad företaget är skyldiga sina anställda i semester. Skulden är ersättning för sparade dagar, betalda dagar och semesterdagar som den anställde håller på att tjäna in.
Eftersom varje anställd enligt semesterlagen har rätt till 25 dagars semester är det viktigt att hålla koll på semesterskulden och samtidigt se till att de anställda tar ut sin semester.
Minst till bokslutet behöver du bokföra semesterskulden, men jag rekommenderar att du gör det varje månad/vid varje lönekörning. För mer tips rekommenderar jag att du bollar med företagets redovisningskonsult om vilka rutiner ni ska ha på ert företag.
Underlag till semesterskulden
Lättast är att skriva ut en semesterskuldlista från ditt löneprogram och bokföra utifrån den. Finns det ingen semesterskuldlista räknar du fram värdet på de anställdas semester manuellt och bokför.
Bokföra semesterskulden
På konto 2920 bokförs som standard semesterskulden med konto 7090 eller 7290 som motkonto. Därefter beräknas arbetsgivaravgiften på semesterskulden och bokförs på konto 2941 och 7519.
Exempel: Semesterskuldlista visar total skuld 26 000 och en arbetsgivaravgift på 8169.
Konto
Benämning
Debet
Kredit
2920
Upplupna semesterlöner
26 000
7090/7290
Förändring semesterskuld
26 000
2941
Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8 169
7519
Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8 169
När du sen löpande tar ut semesterskuldlistan bokför du förändringen så att konto 2920 alltid visar aktuell semesterskuld.
När en anställd tar ut semester vänds alltså kontona i exemplet ovan, dvs 2920 debiteras, 7090/7290 krediteras och även skulden för arbetsgivaravgiften "vänds".
Obs! Skulden för arbetsgivaravgiften som bokas upp redovisas först när den anställde tar ut sin semester.
Du kan enkelt in automatisk bokföring av semesterskulden i samband med dina lönekörningar. Läs mer: Bokför semesterskuld
Andra bra länkar:
Bokföring av preliminär semesterskuld i Visma Lön 300/600
... Visa mer
Etiketter:
2022-02-24
12:15
1Gilla
Hej!
På skatteverks sida finns denna vanliga frågan: Jag får ladda min elbil med min arbetsgivares laddare vid arbetsplatsen. Ska jag skatta för detta? »
Jag tänker att det nog ändå blir en förmånsbeskattning eftersom det är företagets laddstation.
Det finns ju ett par lösningar för att betala för bilförmån, vi har gett ett exempel här: Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling »
Kontrollera gärna med Skatteverket hur det hanteras bäst!
Skulle du inte vilja göra detta så antar jag att man får använda någon annan sorts nettolöneavdrag, till exempel löneart 1305.
... Visa mer
2022-02-18
11:40
1Gilla
Hej!
Vilken spännande fråga!
Först behöver jag reda ut flödet lite. Om vi tar svensk arbetsgivaravgift och skatt så bokförs ju den i ett par steg:
1: Vid lönekörning:
2710 - skatt som du betalar åt den anställde till Skatteverket
2730 - arbetsgivaravgifter - skuld till skatteverket
7510 - arbetsgivaravgifter - företagets kostnader för arbetsgivaravgifterna.
2: Vid arbetsgivardeklaration:
2710 - nollning av skuld
2730 - nollning av skuld
1630 - omföring till skattekonto
Så frågan är ju egentligen vilka av stegen som gäller när ni betalar till den franska staten?
Ska det fortfarande hanteras på ungefär samma sätt med skuld och liknande så skulle det nog vara enklast att skapa underkonton till 2710 och 2730 så att du enkelt kan särskilja dem.
Hoppas att detta hjälpte dig en bit på vägen och återkom om du behöver bolla vidare!
... Visa mer
2022-02-18
10:46
Hej!
Det blir ännu bättre om du gör verifikationerna på rätt år. Då får du rätt på de åren också.
Tills dess att året är låst kan du skapa verifikationer på 2021-12-31.
Justeringen på 2020 kan du inte göra nu utan att låsa upp och skapa om din redovisning. Mitt tips är att du kontrollerar med en redovisningskonsult om du ska göra denna justeringen eller kan göra allt på 2021 istället.
Lycka till!
... Visa mer
2022-02-18
10:37
Hej!
Vi kan väl hoppas att någon annan användare också kan komma med tips! 🙂
Det jag funderar på är om dina webshopar är kopplade mot ditt bokföringsprogram och det då skapas underlag direkt via en integration?
Då borde varje försäljning registreras med korrekt momssats och du behöver inte fundera på att specificera dem när du får rapporten från Klarna?
Annars behöver du som sagt specificera vad som gäller 6% och vad som gäller 25%. Om allt du säljer är momspliktigt borde det enklaste vara att utgå från momsbeloppet och räkna ut respektive försäljningsbelopp. På webben finns ett antal olika kalkylprogram som hjälper dig att göra baklängsberäkningen. Jag googlade räkna moms baklänges och hittade ett par bra sidor som hjälper till.
/Anna
... Visa mer
2022-02-08
14:00
1Gilla
Hej!
Jag tror att jag lyckades återskapa det som du menade och jag fick det att funka.
Dvs jag hade en anställd som fått lön i december med avvikelser från november (hade inte registrerat och klarmarkerat december eller januari).
1: Skapade en ordinarie lönekörning i januari, där denna personen inte var med.
2: Skapade en extra lönekörning i januari, där denna personen var med.
3: Klarmarkerade både december och januari.
4: Attesterade båda perioderna (som attestant måste man växla mellan perioderna)
5: Skapade en lönekörning i februari och då kom både avvikelser från december och januari med.
Problemet som jag höll på att missa var att attestera december, annars funkar det fint.
... Visa mer
2022-02-07
14:00
Hej @Annika36 !
Idag finns det ingen sådan funktion, däremot kan du lägga in textrad på den anställdes Standardlönebesked på fliken 3 Lön i anställningsregistret.
Då kommer det med på den anställdes lönebesked på samma sätt som lönearterna gör.
Jag blir såklart också nyfiken på vilken typ av information du vill kunna ha i en lista? Ett alternativ är kanske att lägga in det som en notifiering - men då känns det som att det blinkar och stör lite väl mycket kanske?
... Visa mer
2022-02-07
13:01
1Gilla
När du börjar göra lönen hos oss har de anställda ofta med sig värden sedan tidigare. Detta kallar vi för Ingångsvärden.
Ingångsvärden kan vara utbetald lön och avdragen skatt för inkomståret, saldon för komp och tidssaldo eller uppgifter som programmet behöver för att till exempel beräkna fram nya semesterdagar vid ett semesterårsavslut.
Uppgifterna fyller du i för respektive anställd under Anställda på fliken Ingångsvärden.
Du börjar med att ange ett Ingångsvärdesdatum som är utbetalningsdatumet på den anställdes sista lönebesked i ert förra system.
Till din hjälp för att hitta uppgifterna kan du kika på den anställdes förra lönebesked, ackumulatorlista från ditt gamla system och om det går att hämta uppgifter om semestervärden.
När du sen skapar den första lönekörningen i Spiris summeras uppgifterna med det som betalats ut så att till exempel all utbetald lön under inkomståret visas under Totalt i år på den anställdes lönebesked.
Om det är en nyanställd som inte har fått lön tidigare i bolaget och därmed inte har några ingående värden med sig ska du inte fylla i något på fliken Ingångsvärden.
Läs mer om respektive fält i hjälpavsnittet: Anställda fliken Ingångsvärden
... Visa mer
Etiketter:
2022-02-04
10:20
Med start 2021 och framåt fasar bankerna ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De har ersatts med ny betalningsplattform som hanterar XML-filer.
Här kan du läsa om vad som gäller för din bank när du sköter lönerna i Lön i ekonomiplattformen Spiris.
Vi uppdaterar löpande i forumtråden om hur arbetet fortgår. Logga in och klicka på de tre prickarna längst upp till höger och välj Prenumerera för att få mejl när vi uppdaterar detta inlägget.
Du som använder Nordea skickar redan nu lönerna i XML-format från Lön. Vi har stöd för både Nordea Business och Corporate Access
Har du en aktiv bankkoppling skickas löneutbetalningarna direkt till banken.
Du som använder Handelsbanken skickar redan lönerna i XML-format från Lön. Har du en aktiv bankkoppling skickas lönebetalningarna direkt till banken.
Du som använder Danske Bank skickar redan lönerna i XML-format från Lön.
Har du en aktiv bankkoppling skickas lönebetalningarna direkt till banken.
Du som använder SEB skickar redan lönerna i XML-format från Lön.
Har du en aktiv bankkoppling skickas löneutbetalningarna direkt till banken.
Vi kommer att anpassa Lön efter Swedbanks format.
Idag skickas filerna i LB-format eller SUS-format
Bankgirot och övriga banker Vi har en bra dialog med övriga banker om deras tidsplan och kommer se till att dina löneutbetalningar funkar tillsammans med din bank. Idag används LB-format.
Fler frågor?
Vi har fått en del frågor om vi kommer stödja utlandsbetalningar av löner via fil. Det kommer inte fungera i de här första versionerna. Har du andra frågor? Tveka inte att kommentera här i tråden så försöker vi uppdatera löpande.
Prenumerera på Nyheter i Lön för att få mejl när vi lägger ut information om uppdateringar.
... Visa mer
Etiketter:
2022-02-02
17:07
2 Gillar
Hej!
Vi håller på att rulla ut en uppdatering av appen Spiris Anställd där det går att ställa in om man vill visa knapparna för in- och utstämpling.
Hoppas att detta kan underlätta ytterligare för de anställda!
... Visa mer
2022-01-31
08:00
8 Gillar
Januari varje år innebär massvis med rapporter och beräkningar för alla lönekonsulter och löneadministratörer. Alla lönehjältar förtjänar ett tack! 🎊
Till löneadministratören
Tack för att du ser till att vi får lön på kontot
Tack för att du ser till att Skatteverket har rätt uppgifter
Tack för att du uppdaterar våra semesterdagar, flex- och kompsaldon
Tack för allt som du gör som jag inte märker av, men som bara funkar!
Till oss som anställda
Med bra kommunikation med din löneadministratör får du själv bättre koll. Jag bad mitt lönekontor om ett par tips om vad man som anställd kan göra för ett smidigare löneflöde:
Se till att lämna in tidrapporter och reseräkningar i tid. VIKTIGT!
Om det är några frågor om en registrering, be om hjälp så att det blir rätt innan du klarmarkerar
Läs igenom ditt lönebesked när du får det och meddela direkt om något ser knasigt ut
Se till att registrera avvikelser och klarmarkera innan du går på ledighet
Lämna in förändringar i god tid (t.ex föräldraledighet, tjänstledighet och ändring av schema)
Meddela din löneadministratör om du byter bankkonto.
Vi vill uppmana alla att hylla sin egna lönehjälte!
... Visa mer
Etiketter: