2025-05-02
08:41
Hej @ Jennie76
Tyvärr är det så att du bara kan ändra startdatum på ditt första räkenskapsår och slutdatum på det senaste.
Om du har fel datum i något annat räkenskapsår så krävs det en omstart av ditt företag i bokföringen. Det innebär att du behöver skapa ett nytt företag med rätt räkenskapsperiod och föra över dina uppgifter. I avsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår? finns mer information.
Ring gärna vår support om du vill att vi kikar på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-02
08:21
Hej @Lars B
Det är inget vi i forumet har hört något om men gör så att du slår en signal till supporten och hör om de har någon lösning som kan hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-02
08:16
Hej @Micke
I hjälpavsnittet Ta bort bildunderlag eller ångra koppling under rubriken Bildunderlag skriver vi hur du gör.
Hoppas det hjälper och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-05-02
08:07
1Gilla
Hej @pauladehollanda
Ser att du redan har fått förslag av @LW -60 men vill gärna tipsa dig om en sak. När du har flera bankhändelser som hör ihop med en bokföringshändelse kan du matcha dem alla samtidigt och får på så vis en verifikation i bokföringen som samlar alla händelserna. Det här är exempelvis användbart när försäljningen för dagen består av flera Swish-transaktioner. Tror du att detta skulle hjälpa dig? Läs under rubriken Matcha flera bankhändelser samtidigt
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-04-29
15:45
Nej, det får hanteras i appen ☀️
/Tinna
... Visa mer
2025-04-29
15:31
Hej @Lina__16
Du har så rätt. Länken är till ett nyhetsinlägg som är arkiverat så det är därför den inte funkar. Be dina anställda med förtroendetid att gå in i appen under Inställningar och "släcker" Stämpla in och ut - se bild.
Hoppas detta hjälper och att du får en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
14:37
Hej @emeness
Du har helt rätt i att soliditeten för närvarande visas i tkr istället för i %, vilket resulterar i att värdet visas som noll på den raden. Felet kommer att rättas i kommande versioner av programmet men jag har ingen info om när i tiden detta ligger.
Under tiden kan du använda denna workaround:
Utan Tkr alternativ: Du kan ställa in inställningarna så att flerårsöversikten inte visar beloppen i tusentals kronor. Detta kan omedelbart lösa problemet med soliditet som visas felaktigt i %.
Med Tkr alternativ: Om du föredrar att ha översikten i Tkr, kan du manuellt ange siffrorna med tre nollor extra. Detta kommer att säkerställa att soliditeten visas rätt och att det blir korrekt vid den digitala inlämningen.
Observera att när en programvaruuppdatering har genomförts och felet är åtgärdat, kan det vara nödvändigt att ta bort dessa manuellt tillsatta nollor för att undvika framtida problem.
Tack för att du hörde av dig och rapporterade felet till oss.
... Visa mer
2025-04-29
13:00
Hej bästa @LW -60 När du använder Lön Direkt tillsammans med eEkonomi sker bokföringen lite annorlunda. Systemet hoppar inte över kontona 2710 (personalskatt) och 2731 (arbetsgivaravgifter) helt och hållet, utan det som händer är att:
När du klickar på Skicka och bokför i Lön Direkt skapas en verifikation i bokföringen. Denna verifikation gör en omföring där skatt och arbetsgivaravgifter som normalt skulle ha bokförts på 2710 och 2731 direkt överförs till skattekontot (1630).
Det innebär att istället för att först bokföra på personalskattkontot och arbetsgivaravgiftskontot och sedan göra en separat betalning till skattekontot, så sker detta i ett steg.
Så kontona 2710 och 2731 ingår fortfarande i kontoplanen men används inte aktivt i bokföringsprocessen när du har denna koppling aktiverad mellan Lön Direkt och bokföringen.
När du sedan matchar händelser från ditt faktiska skattekonto med den bokförda arbetsgivardeklarationen gör systemet ingen ny bokföring utan bekräftar bara att transaktionen stämmer.
Hoppas det förklarar hur det fungerar!
... Visa mer
2025-04-29
12:49
Hej @Anna-Lena6
Tack för din fråga om VAT in the Digital Age (ViDA) och hur det kommer fungera i Visma Administration 2000.
Just nu följer vi noga utvecklingen kring ViDA-regelverket, men vi har ännu inte alla detaljer om hur implementeringen kommer att se ut. Så fort vi vet vilka anpassningar som behövs kommer vi självklart att informera dig om hur allt kommer att fungera i Visma Administration 2000.
Vi förstår att detta är en viktig förändring för många företagare med EU-fakturering, så vi prioriterar att hålla dig uppdaterad i god tid.
Om du vill läsa mer om ViDA-initiativet redan nu, har EU-kommissionen samlat information här
Vi återkommer med mer information framöver!
... Visa mer
2025-04-29
12:41
Hej @visma_bokföring
I hjälpavsnittet Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi har vi samlat information som jag hoppas och tror kommer hjälpa dig. Annars återkommer du till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:36
Hej @MonicaP1
För anställda som använder Min Lön/Kivra kan du välja vilket datum lönebeskedet ska visas. Markera Schemalägg och välj datum. Det är alltså bara de som har Utskriftsvalet Min Lön/Kivra man kan schemalägga, inte de som har Pdf som utskriftsval.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
11:34
Hej @KassörVKK
Tack för Din fråga. Vi planerar att anpassa vårt system så att det stödjer Swedbanks format för hantering av ISO20022/pain.001 i framtiden. För närvarande skickar vi filer i LB- eller SUS-format, och det finns inget uttalat datum för när dessa äldre format kommer att sluta fungera.
När detta blir aktuellt kommer vi att uppdatera tråden Hantering av XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön Smart
... Visa mer
2025-04-29
08:23
Hej @EllenC
Det är svårt att felsöka här i forumet men kolla så du har följt dessa steg:
Gå till Bokföring - Momsredovisning.
Välj Ny momsredovisning.
Välj momsperiod om den inte är förvald, och programmet hämtar värden från bokföringen. Du kan kontrollera transaktionerna genom att klicka på ikonerna bredvid fälten.
Om det inte finns några avvikelser att kontrollera, välj Bokför.
När momsredovisningen är bokförd får du en notifiering med verifikationsnummer. Du kan nu skapa en momsfil för elektronisk inlämning till Skatteverket.
För att skapa filen vid ett senare tillfälle, gå tillbaka till Bokföring - Momsredovisning, öppna den aktuella redovisningen och välj Åtgärder - Skapa fil. Om du inte har alternativet Skapa fil här behöver du slå en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-29
08:21
Hej @dantillberg Min rekommendation är att du slår en signal till supporten så får vi kika på hur det ser ut i ditt specifika fall och visa dig exakt hur du matchar mot arbetsgivardeklarationen. Läs även gärna användartipset Matcha arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart/Lön Direkt som jag tror kan underlätta hur du ska göra rent programtekniskt.
Mer svar än så här är svårt att ge dig via forumet och behöver du ytterligare hjälp är supporten rätt väg att gå.
Välkommen att kontaka supporten
... Visa mer
2025-04-28
14:52
Hej @Norrland
Samtliga färdiga rapporter finns inkluderade i ditt löneprogram men du kan även skapa egna utskrifter genom att vara lite kreativ. Läs gärna i hjälpavsnittet skapa egna utskrifter och tänk på att egna utskrifter inte är något som supporten hjälper till med.
Just när det kommer till sjuklöner kan du kanske ha nytta av att göra en Spårning och sedan skriva ut den?
... Visa mer
2025-04-28
13:20
Hej @Anna-Lena6
Vill bara säga att vi har tagit emot din fråga och inväntar ett internt svar. Uppdaterar dig så snart jag får mer info.
/Tinna
... Visa mer
2025-04-28
12:57
Hej @Lojo2024
Tack för din fråga om att lägga in Idrottens BAS kontoplan i programmet. Du kan följa instruktionen Ladda ner och importera kontoplan för att testa om det fungerar med din kontoplan. Vänligen notera att om du använder konton som redan finns i programmet, kan det vara så att momskod eller kontonamn inte går att ändra.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-28
11:11
Hej @Susanne790
Vad tråkigt att höra att ni stött på detta problem med utstämplingen i Lön Anställd. Vi har bollat din fråga internt och eftersom perioden är klarmarkerad och låst på grund av lönekörningen, kan det vara svårt att lösa detta direkt i appen.
För att få bästa möjliga hjälp och lösning på problemet, rekommenderar jag att du ringer in till oss. Då kan vi ta en närmare titt på situationen och hjälpa er att komma runt problemet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
10:44
Hej @dantillberg
När det gäller skattekontot i programmet i förhållande till konto 1630, finns det några viktiga punkter att tänka på:
När du använder Lön Direkt för att skapa och bokföra arbetsgivardeklarationer, bokförs dessa mot konto 1630. Dessa transaktioner syns inte direkt under kassa och bankhändelser, utan du finner dem i kontoanalysen.
För att de betalda skatterna och arbetsgivaravgifterna ska synas under kassa och bankhändelser, behöver du manuellt lägga till skattehändelsen under skattekontot och matcha den med arbetsgivardeklarationen. Denna matchning skapar ingen ny verifikation utan kopplar bara ihop skattehändelsen med den redan bokförda arbetsgivardeklarationen.
Om vissa verifikationer inte syns där du förväntar dig, som i ditt fall i kontohändelser men inte kassa och bankhändelser, kan detta bero på att de inte är korrekt matchade mot skattehändelserna. En noggrann analys av konto 1630 kan ge mer insikt i detta.
Om du fortfarande är osäker varför de specifika transaktionerna inte syns korrekt, rekommenderar vi att du kontaktar vår support.
... Visa mer
2025-04-28
10:15
Hej @Nellie 123
Det låter som att ni har lokaliserat felet, vilket är ett bra första steg. Eftersom problemet verkar ha varit med den automatiska bokföringen, det enklaste sättet att rätta till detta är att göra manuella justeringar i verifikationerna.
Skapa en ny verifikation för varje månad där korrigering behövs. För att rätta till det, gör följande: Kreditera konto 1930 med beloppet ni vill justera.
Debetera det korrekta lönekontot, som troligtvis är konto 7010 eller 7210, med samma belopp. Detta säkerställer att lönen bokförs på rätt konto.
På så vis kommer differensen att försvinna och bokföringen blir korrekt.
... Visa mer
2025-04-28
09:50
Hej @augusthak
När du importerar SIE-filer kan vissa konton behöva flyttas eftersom de används för automatisk bokföring i programmet. Saldona måste då flyttas till andra konton:
1510 flyttas till 1518 2440 flyttas till 2448 "Ej reskontraförda" betyder att kundfordringarna har bokförts manuellt på konto 1518 istället för att hanteras i kundreskontran. Betalningarna gör du precis som vanligt Via Kassa- och bankhändelser - Egen kontering där du väljer upp exempelvis 1518.
Ha en härlig dag och vill du att vi visar i programmet så är du välkommen att ringa supporten.
... Visa mer
2025-04-24
12:50
Hej @Norrland1
Vi tolkar din fråga som om du vill få både kompensation och pengar vid registrering av övertid. Detta är möjligt endast om man använder teknikavtalet, där det finns ett snabbval som heter "Kombination pengar/spara till komp".
För de som inte använder detta avtal, behöver pengarna läggas in manuellt efter övertidsarbete medan tiden sparas till komp.
Om vi tolkar dig fel eller om du har några följdfrågor rekommenderar jag att du ringer supporten då mycket beror på vilket avtal du använder och vilken kategori av anställda frågan rör.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-24
12:07
Hej @CarinaM_
Beklagar att du fått vänta på svar, men nu har jag fått mer information kring Månadskollen.
Så här sammanställer Månadskollen information:
Första sidan: Visar intäkter och kostnader för föregående månad (mars i ditt fall). Dessa siffror hämtas direkt från resultatrapporten för samma period.
Andra sidan: Här ser du kundfakturor med fakturadatum i mars. Alltså inte nödvändigtvis alla fakturor som påverkar resultatet, utan specifikt de som är daterade i mars.
Tredje sidan: Information om mest sålda artikeln baseras på priset inklusive moms, vilket kan förklara skillnaden mot Försäljningsstatistiken.
Fjärde sidan: Visar leverantörsfakturor med fakturadatum i mars. För fakturor i utländsk valuta omräknas beloppen till SEK, vilket kan skilja sig från huvudboken.
Femte sidan: Visar saldot på företagskontot per 31 mars.
Skillnaderna du ser kan bero på flera saker:
Olika periodiseringar Fakturor med olika faktura- och bokföringsdatum Valutaomräkningar Momsjusteringar
Om du vill få en djupare analys av just dina siffror, kontakta gärna vår support så kan de titta på din specifika situation och reda ut vad som orsakar skillnaderna.
... Visa mer
2025-04-24
10:28
Hej @IN2025
Jag är inte riktigt med på din frågeställning. När den anställda är föräldraledig är det viktigt att du registrerar det i programmet för att antalet semesterdagar ska bli korrekt framöver.
Vid beräkning av betalda semesterdagar används alltid samma beräkningsformel oberoende av vilket semestervillkor eller vilken kategori den aktuella anställda tillhör.
Beräkning av semesterdagar görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Vid intermittent deltid görs beräkningen enligt denna formel:
Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto
Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Beräkning av semestervillkor där du kan läsa om vad som gäller för respektive semestervillkor och vilka ackumulatorer som är aktuella att ha koll på.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-04-24
08:27
1Gilla
Hej @LW -60
När det gäller funktionen du nämner, "Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning", är det så att den endast är tillgänglig om du har en aktiv bankkoppling inställd i eEkonomi. Jobbar du i Visma eEkonomi Pro och har kopplat till din bank?
Om du redan har en bankkoppling och fortfarande inte kan se funktionen, kan det vara värt att dubbelkolla att allt är konfigurerat korrekt. Annars, hör av dig till supporten så hjälper vi dig!
Hoppas solen skiner på dig idag ☀️
... Visa mer
2025-04-23
12:22
Hej @anne-b
Vårt supportteam kan säkert hjälpa dig att se vad som händer med dina bankhändelser. De kan kolla i loggarna och ge dig en tydlig förklaring. Ring oss gärna först – vi kan snabbt guida dig vidare, eller hänvisa till banken om det skulle behövas.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-23
09:21
Hej @OnStege
Det skulle kunna vara så att du behöver lägga till registernycklar manuellt men jag har svårt att avgöra det här i forumet. Gör så att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig!
... Visa mer
2025-04-23
09:19
Hej @Atrix 88
Det är möjligt att löneperioden för de kollektivanställda är inställd på mars, medan den för tjänstemännen är april. Detta kan förklara varför du inte ser "Preliminära semesterdagar" på de kollektivanställdas lönebesked, men gör det för tjänstemännen. Om löneperioden för de kollektivanställda hade varit inställd på april, precis som för tjänstemännen, skulle preliminära semesterdagar ha visats även för dem. Kontrollera löneperiodinställningarna för att säkerställa att de är konsekventa.
Om inte min teori stämmer behöver du ringa supporten för vidare felsökning.
... Visa mer
2025-04-23
09:06
Hej @UlrikaE
Jag har pratat med våra produktspecialister och detta är ingenting vi har stöd för i programmet idag. Det är inte heller något som vi har planer på att införa i dagsläget men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål via Feedback och förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-04-23
08:57
1Gilla
Hej @Lollo V
Välkommen som ny forummedlem.
Det är inga problem alls! Börja bara med att skapa ett räkenskapsår som matchar det du vill importera, alltså 231001-241231. Då kommer de ingående balanserna för 2025 att anpassas automatiskt. Enkelt och smidigt, och du slipper komplikationer!
... Visa mer
2025-04-23
08:22
Hej @Josef1
Välkommen som ny forummedlem.
Jo det kan jag också tycka men det beror lite på vilka inställningar som är gjorda hos er. Börja med att du kontrollerar så det står 25 dagar i semesterrätt inne på den anställda och Fliken 5 Semester. Arbetar ni med intermittent semester? Vad har ni för intjänandeår? Hur ser hennes arbetsschema ut? Om du kan eller ska ändra antalet dagar själv vågar jag inte svara på utan att se vilka inställningar du har gjort.
Det är så många faktorer som påverkar och det enklaste är om du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-23
08:10
Hej @Norrland Kan det vara så att personen möjligtvis har förtroendetid? Har man inställningen förtroendetid har man ej möjlighet att registrera OB oavsett vilka inställningar ni har gjort i tjänsten. Du kan läsa mer om det i hjälpavsnittet Vad innebär förtroendetid?
Vill ni att de anställda ska fortsätta med förtroendetid och ändå ska ha OB-ersättning får du hantera det manuellt i på lönespecifikationen annars får du ta bort inställningen förtroendetid på dem.
Om personen inte har förtroendetid vill vi gärna att du slår en signal till supporten så ska vi se över dina inställningar.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-22
11:03
Hej @Joel_Ilmrud
Det enklaste i den här situationen är att betala fakturan som vanligt till företagskontot eller kassakontot. Efteråt kan du enkelt utföra en manuell verifiering och sedan registrera beloppet mot konto 2440.
Om du vill ha ytterligare hjälp är du välkommen att höra av dig till supporten. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-04-22
10:56
Hej @Therese Spak
Det går inte att lägga till konton i budgeten manuellt, utan vilka konton som kommer med styrs av vad du valt att basera budgeten på. Om du har baserat budgeten på en befintlig från föregående år, som det verkar i ditt fall, borde alla värden och konton ha kopierats över automatiskt. Om du väljer att basera budgeten på data som redan är importerad till Ekonomiöversikt kommer kontoplanen kopieras från det räkenskapsåret. Så om kontot inte finns i den nya budgeten rekommenderar jag att du ringer till supporten så får vi felsöka vidare.
... Visa mer
2025-04-22
10:51
Hej @Gunilla-57
Bra att du frågade och jag har uppdaterat till en bättre länk där du kan välja den till vänster eller så kan du slå en signal till supporten som gärna hjälper dig att boka tiden. Jag vet inte riktigt men boka en timme och om det inte behövs så lång tid så debiteras du inte för mer än 30 minuter.
Ha det fint ☀️
... Visa mer
2025-04-22
10:38
Hej @Tommy A
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan fortfarande manuellt matcha händelsen mot momsredovisningen genom att klicka på "Matcha" och välja "Bokföringshändelse Momsredovisning".
Om din justering har gjorts på Skatteverkets hemsida och du har betalat in rätt belopp, kan du välja flera händelser att matcha mot momsredovisningen. Om skattehändelserna är registrerade på olika datum, har du möjlighet att radera dessa händelser och istället lägga in en ny händelse med totalbeloppet. Därefter kan du matcha den mot momsredovisningen.
Om något är oklart eller om du behöver hjälp att se över hur det ser ut i ditt program, är du alltid välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-22
10:23
Hej @Gunilla-57
Det här kan vara lite krångligt och kräver felsökning så det är en bra idé att få lite hjälp för att lösa det på rätt sätt. Jag rekommenderar att du bokar en tid med en av våra lönespecialister. De kan ge dig konkreta exempel och praktisk hjälp för att fixa differensen mellan konto 2920 och semesterskuldsaldot.
Du kan enkelt boka en tid via vår hemsida.
... Visa mer
2025-04-22
09:08
Hej @Karlborgs
Eftersom vissa uppgifter är obligatoriska för att skapa en betalfil, behöver löneutbetalningen hanteras manuellt via banken. Du väljer "Manuellt via bank" som utbetalningssätt på den anställda. På så sätt undviker du att dela känslig information digitalt.
Jag har lyft ditt dilemma internt med våra produktspecialister.
Ha en fin dag och välkommen som ny forummedlem.
... Visa mer
2025-04-22
08:55
Hej @BosseM
Vad kul att du funderar på att öppna eEkonomi igen! För att kolla möjligheten att starta upp ditt konto och fortsätta där du slutade rekommenderar jag att du ringer vår support. De är jätteduktiga och kan hjälpa dig att se om det går att återaktivera ditt företag.
Lycka till, och hoppas allt går smidigt!
... Visa mer
2025-04-22
08:49
Hej @anne-b
Om du inte får det att fungera är min rekommendation att du slår en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-04-22
08:47
Hej @Olle M
Det är mycket möjligt att vi har någon integration som kan lösa detta så ett tips är att du mejlar partner.spcs@visma.com så hjälper vi dig hitta rätt. Det går även bra att ringa 0470-70 61 00
Hoppas vi har något som passar dig.
... Visa mer
2025-04-17
10:44
1Gilla
Hej @LW -60
Tack för din fråga, och vad bra att du funderar över hur du vill arbeta i Visma eEkonomi. Det är helt förståeligt att det kan kännas lite osäkert i början, och vi hjälper dig gärna. Du bestämmer själv hur du vill arbeta, även när bankkopplingen är aktiverad.
Att du har aktiverat bankkopplingen innebär inte att du måste använda den fullt ut. Om du vill kan du fortfarande markera dina fakturor som betalda manuellt, precis som tidigare. Bankkopplingen är framför allt till för att förenkla din vardag genom att automatiskt hämta in dina transaktioner från banken, men det är inget du måste använda för varje betalning även om vi gärna ser att du gör det.
Att tänka på när du mixar manuellt arbete och bankkoppling:
Om du både använder bankkopplingen och samtidigt registrerar betalningar manuellt är det bra att vara lite extra uppmärksam. Det kan i vissa fall bli så att samma betalning registreras två gånger – först när du gör det manuellt, och sedan när transaktionen importeras via bankkopplingen. Resultatet blir då att Visma försöker matcha en betalning som redan är markerad, och du kan få upp förslag* eller meddelanden i fliken "Kassa- och bankhändelser" som du då behöver bortse från eller markera som redan hanterade.
Får jag felmeddelanden om jag gör fel?
Du får sällan rena felmeddelanden – det brukar mest handla om att du får matchningsförslag som redan är bokförda. Programmet säger oftast till eller visar att det finns händelser att hantera i "Matcha", men du kan själv bestämma hur du vill hantera dessa och behöver bara vara lite extra uppmärksam. Tips för ett smidigare arbete:
För att göra arbetet så smidigt och tydligt som möjligt rekommenderar vi oftast att du antingen använder bankkopplingen fullt ut, eller stänger av den helt och jobbar manuellt – så slipper du risken för dubbelarbete eller förvirrande matchningsförslag. Men det är absolut inget krav, och det går bra att bara använda det som passar dig!
Om du funderar på om bankkopplingen är rätt för dig och vill ha en genomgång eller tips på hur du kan arbeta på bästa sätt, går det jättebra att boka in ett samtal med en av våra specialister. Då får du hjälp med både inställningar och arbetsrutiner så att det blir rätt och lätt!
Glad påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-17
09:07
Hej @CarinaM_
Vill bara säga att vi har tagit emot dina frågor och väntar på ett internt svar.
Glad påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-16
10:56
Hej @oliwia66
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan vara lite klurigt med månadslön och oregelbunden arbetstid när man är van vid timlön!
Så här är det – när någon inte jobbar sina planerade timmar så behöver man göra en notering på det. Det första du behöver tänka på är om frånvaron ska räknas som semestergrundande eller inte. Det kommer styra lite vilken typ av löneart du kan använda.
Du kan välja mellan olika typer av frånvarolönearter. Det finns tjänstledighet, som inte ger semestergrund, och olika kategorier av frånvaro utan lön – vissa av dessa kan faktiskt vara semestergrundande.
När det gäller rätt löneart för att göra avdrag för den veckan han var ledig (och råkade få både arbetstidsförkortning och lön), blir det lite beroende på avtalen och specifika detaljer. Här skulle det vara toppen om du kunde boka tid med en lönespecialist, för lite mer skräddarsydd hjälp. Du kan också kika med vår support för att få lite extra tips och råd!
... Visa mer
2025-04-16
09:17
Hej @stabo_
Jag har kollat lite mer på detta nu, och om du vill att korrigeringarna ska påverka semesterårsavslutet så behöver du göra dessa innan du startar semesterårsavslutet. Du gör alltså förändringar av sysselsättningsgrad samt ej semestergrundande frånvaro innan semesterårsavslutet, så att allt blir korrekt uppdaterat inför avslutet. Det kan också vara viktigt att stämma av om den ej semestergrundande frånvaron måste räknas om. Läs mer i hjälpen Ej semestergrundande deltidsfrånvaro.
För att förtydliga, vid användning av löneart 3334, som egentligen är ett timavdrag, ska du tänka på hur frånvaron registreras. Om du exempelvis vanligtvis jobbar 8 timmar och registrerar 8 timmars frånvaro på samma dag med denna löneart, så räknas hela kalenderdagar automatiskt upp, vilket även inkluderar timmarna - detta är korrekt. Men om du bara är borta 50 % av dagen med denna löneart, så handlar det om deltidsfrånvaro. Då påverkas endast timmarna och inte hela dagar, vilket innebär att endast omräkningen av den genomsnittliga sysselsättningsgraden påverkas, inte intjänandet av semesterdagar.
Om du har registrerat hela dagar frånvaro med löneart 3334, ska programmet redan ha ökat ej semestergrundande frånvaro med hela kalenderdagar. Du kan kontrollera detta under fliken "Personal" -> "Anställda" -> "Semester" och under kolumnen till höger som heter "Ej semestergrundande frånvaro". Jag hoppas detta hjälper och annars bokar du en tid hos våra lönespecialister som är grymma på lön.
Ha en härlig påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-16
09:16
Hej @GreenGarden
Välkommen som ny forummedlem
När du går in under fliken "Obetalda kundfakturor", visas det belopp som fortfarande är obetalt på fakturan. Detta innefattar hela summan inklusive eventuell skattereduktion, såsom vid en ROT-faktura. Om kunden har betalat sin del, kommer delen för skattereduktionen att synas som obetalt. Den här funktionsutformningen hjälper till att ge en klar bild av vad som fortfarande är obetalt och vad som är hanterat av skattereduktionen.
Detta skiljer sig från vad du observerar under fliken "Alla fakturor", där du ser totalsaldot inklusive fakturatotalen utan hänsyn till delbetalning. Syftet med dessa olika flikar är att ge perspektiv både på totalfaktureringen och på specifika obetalda delar.
Vi uppskattar din feedback och välkomnar förbättringsförslag, som du kan dela med vårt produktteam via Feedback och Förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-16
08:28
Hej @NubarK
Tack för din fråga! För att lösa problemet kan du kontrollera om Digitala fakturor och dokument är aktiverat för ditt användarkonto under Mina tjänster - Användare och tjänster. Om det är aktiverat och det fortfarande inte fungerar, behöver du kontakta vår support så för mer hjälp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-15
12:52
Hej @Sara H
När du har angett utlandsbetalning på en transaktion, kommer programmet endast att söka efter fakturor i den valutan som du har angett. Detta kan leda till problem om transaktionen och fakturorna inte har samma valuta.
För att kunna matcha fakturorna som betalda, behöver både fakturorna och betalningarna vara i samma valuta. Du behöver alltså veta om fakturan ska vara i SEK eller EURO och kontrollera om betalningen har skett korrekt i EURO.
Om betalningen är korrekt, kommer du att behöva kreditera eller ångra fakturorna och skapa om dem i EURO. Om fakturorna är korrekta, kan du avmarkera "Utlandsbetalning" på transaktionerna i Kassa och bankhändelser, så att programmet söker efter fakturor i SEK.
Vill du att vi tittar på det tillsammans - ring oss så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-15
10:35
Hej @NubarK
För att se vilket försäljningskonto en artikelrad i en kundfaktura är kopplad till i bokföringen i eEkonomi, behöver du kontrollera artikelkonteringen för den specifika artikeln.
Artikelkontering är det som bestämmer hur dina kundfakturor ska bokföras, inklusive vilket försäljningskonto och vilken momssats som ska användas. För att ändra mot vilket försäljningskonto en kundfaktura ska bokföras, går du in på artikelkonteringen för artikeln du fakturerar och ändrar bokföringskonto.
Du kan öppna inställningarna för artikelkonteringar genom att välja Inställningar - Artikelkonteringar i menyn.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-15
09:30
Hej @Jonas C
Välkommen som ny forummedlem. Problemet beror på att den nya versionen av Outlook är webbaserad. Vårt program kräver att e-postprogrammet är lokalt installerat för att kunna öppna och skicka ordererkännanden och fakturor. Eftersom den nya Outlook-versionen är webbaserad, kan programmet inte öppna det för att skicka e-post. För att lösa detta, rekommenderar vi att använda ett lokalt installerat e-postprogram, exempelvis Mozilla Thunderbird.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
09:19
Hej @anne-b
Du kan matcha mot importerad verifikation - läs mer i hjälpavsnittet Matcha utbetalningar manuellt under rubriken Matcha betalning mot en importerad verifikation
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
08:19
Hej @NubarK
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan kopiera kundfakturor som finns under Utkast, Obetalda kundfakturor och Alla kundfakturor. Mer info finns i hjälpavsnittet Kopiera kundfaktura
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
08:11
Hej @stabo_
I och med att du gjorde detta i maj förra året är min rekommendation att du gör det ungefär vid samma tidpunkt i år.
Hoppas det blir som du önskar och annars har vi numera lönespecialister som du kan boka via vår hemsida.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
10:25
Hej @36896101
Jag testade hos mig själv och när jag kopierar och klistrar in kontoutdraget från Swedbank, registreras transaktionsdatumet i systemet. För att vara säker på att allt är rätt inställt i ditt program, tycker jag att du ska ringa vår support.
De kan hjälpa dig att kontrollera inställningarna och fixa så att transaktionsdatumet används istället för bokföringsdatumet.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-04-14
10:06
Hej @Visstina8991
Välkommen som ny forummedlem.
Om du aldrig har gjort en momsredovisning via Bokföring - Momsredovisning tidigare, så ska du få frågan oavsett vilken period du väljer. Men om du vid något tillfälle har bokfört någon momsredovisning där, så får du inte välja period.
För att undvika dubbelbokföring skulle ett alternativ vara att skapa och bokföra alla momsredovisningar för de tidigare perioderna du nämner. Om du har bokfört dessa manuellt och korrekt så kommer programmet att känna av detta och det blir inte dubbelt.
Men eftersom det kan vara lite klurigt med alla detaljer, rekommenderar jag att du kontaktar vår support så hjälper vi dig och ser till att allt blir rätt och smidigt för dig.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
09:29
1Gilla
Hej @Anders C
Ni behöver bara lämna in en kassaflödesanalys som en del av årsredovisningen om ni räknas som ett "större företag". Ett företag anses vara "större" om det under de senaste två åren uppfyller minst två av följande kriterier:
Fler än 50 anställda i snitt under året.
Balansräkning på över 40 miljoner kronor.
Nettoomsättning på över 80 miljoner kronor.
Eftersom er bostadsrättsförening bara består av 6 lägenhetsinnehavare, behöver ni sannolikt inte lämna in en kassaflödesanalys. Men, om ni vill, kan ni ändå göra detta frivilligt, och det är enkelt att göra i Skatt och Bokslut Pro.
Mitt råd är att ni först kontaktar Skatteverket för att vara helt säkra på vad som gäller för er. De kan ge er mer information och vägledning anpassad till era behov. Skickar med en länk till Skatteverkets sida Kassaflödesanalys där du hittar mer information och detaljer.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
08:52
Hej @Sven-Erik
Om du slår en signal till supporten så ska vi titta på hur det ser ut och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-04
15:04
Hej @Pellefotograf
Välkommen som ny forummedlem.
För att föra över din utgående balans från Administration 500 till ingående balans i eEkonomi behöver du göra detta manuellt eftersom vi inte längre stödjer import av kontoplanen BAS96. I hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans? beskriver vi utförligt hur du går tillväga. Dock kommer du behöver byta ut vissa konton eftersom det skiljer sig så pass mycket mellan dagens kontoplaner och BAS96. Behöver du hjälp med något kontoval kan du alltid ställa din fråga i forumets område för bokföringsfrågor.
Lycka till och trevlig helg
... Visa mer
2025-04-04
12:28
Hej @Julia
Det kan vara mycket att hålla koll på runt semesterårsavslutet men i hjälpavsnittet När ska jag göra semesterårsavslutet? står vad som gäller och här finns även en checklista så du inte missar något moment. Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så ser vi över dina inställningar.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
10:21
Hej @Ekonomi1
Det går att lösa förutsatt att du inte ska lämna in digitalt till Bolagsverket.
Du ändrar från nolla till streck under Arkiv - Programinställningar enligt bild nedan.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:20
Hej @martin61
Sign kostar idag 18 kronor per signering plus 3 kronor vid SMS-inbjudan. Mer info finns på sidan Sign.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:45
1Gilla
Hej hej!
Jag hittade hjälpavsnittet Finns det någon loggning på vem som gjort vad i programmet?
Hoppas det kan hjälpa.
... Visa mer
2025-04-03
13:33
Hej @noaide
Vi hade ett problem som berör detta igår men idag ska det vara fixat. Prova gärna igen och om det inte fungerar så slår du en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:31
Hej @Mirrelin
Välkommen som ny forummedlem.
Det är en kontroll för att säkerställa att du har valt rätt ruta. Egenavgifterna justeras automatiskt i skatteuträkningen och det är där du kan se dem. Om du markerar eller avmarkerar tilläggsuppgifterna om sjukersättning eller ålderspension, ändras egenavgifterna automatiskt i skatteuträkningen.
Vi har tagit frågan om tydligheten vidare, och våra produktspecialister kommer att se över meddelandet framöver.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-03
08:25
2 Gillar
Hej @Skåneadministratör
Tack för en bra fråga.
När du väljer att säkerhetskopiera alla bolag och senare vill läsa tillbaka en säkerhetskopia, så får du möjligheten att välja vilket av bolagen du vill återställa.
Ha en härlig dag!
... Visa mer
2025-04-02
13:13
Hej @MarikaLa
I Administrationsprogrammet har du ingen automatisk bankkoppling som vi har har eEkonomi utan du skapar själv betalfilen med dina utbetalningar.
Jag delar med mig av vårt användartips Bankfilsformat och återrapporteringsfiler som kanske kan vara användbart för dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
13:00
Hej Jag har hört mig för och bollat din fråga med vår bokföringsexpert i forumet. Vår rekommendation är att du slår en signal till din redovisningskonsult, som kan se helheten i din bokföring och hjälpa dig med att fylla i rätt information i deklarationen.
Det är aldrig roligt att känna sig runtbollad, och vi beklagar verkligen att du har haft den upplevelsen. Vi vill alltid hjälpa våra kunder så mycket det bara går, men vi är också måna om att allt ska bli korrekt hanterat. I vissa fall varken kan eller bör vi besvara frågor som berör våra kunders bokföring, eftersom en redovisningskonsult har den detaljerade insynen i din specifika situation och kan ge dig ett korrekt och skräddarsytt svar.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-04-02
12:35
Hej @Inger M
Enligt den information vi har i forumet så kan det idag bli en tomrad i vissa scenarier i tjänsten, och detta beror på hur avsnittet är utformat/designat i bakgrunden. Om exempelvis rubriken "intäkter" är en egen rubrik och innehåller underrubriker, skrivs dessa rubriker ut olika. Vissa "huvudrubriker" är större än andra och skrivs ut på olika sätt i tjänsten, exempelvis med fet text eller icke-fet text.
Detta är rapporterat till våra produktspecialsiter för att se om det går att åtgärda i framtiden. Dock har vi inget svar på om eller när detta skulle kunna implementeras.
I dagsläget går det alltså inte att justera den extra raden i balansräkningen direkt i Visma Skatt & Bokslut Pro. Om du inte vill ha den, kan du alltid välja att lämna in årsredovisningen på papper och innan dess justera den genom att exportera den till exempelvis Word och där ta bort den oönskade raden.
Vill du att vi kikar på hur det ser ut hos dig är du varmt välkommen att ringa supporten. Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-02
12:08
Hej @Marja-Lena P-F
Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. Prova att du gör så här:
Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken. Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.
Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.
Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻
... Visa mer
2025-04-02
10:19
Hej @webtomten
Förstår att det skulle vara bra att få bort dessa och det tror jag faktiskt att vi kan lösa om du kontaktar vår supportavdelning. De har vanligtvis utmärkta lösningar på sådana problem och kan säkerligen hjälpa dig att rätta till situationen.
Välkommen att kontakta supporten ☀️
... Visa mer
2025-04-02
09:51
Hej @AnnaLJ
Först och främst tack för ditt förbättringsförslag. Det är alltid värdefullt med feedback från våra användare.
Vi förstår ditt behov av att få notiser vid specifika inbetalningar, särskilt med tanke på den komplexitet som kan uppstå med dubbelbetalningar och inkassoärenden. För tillfället finns det ingen direkt inställning för detta i systemet, men vi tycker att det är en mycket bra idé.
Gör så att du registrera ditt förslag längst ner till vänster inne i programmet under avsnittet Feedback och Förslag. På så vis kan vår produktavdelning bättre hantera och överväga din idé inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en solig dag ☀️
... Visa mer
2025-04-02
09:45
1Gilla
Hej @JJJackson
Om du skapade ett helt nytt företag enligt mina instruktioner ovan så är det tomt och sedan läser du in SIE-filer med din bokföring och då får du inte med dig några fakturor. Om du däremot skapade företaget från säkerhetskopia så får du med dig rubb och stubb.
Saknar du serviceavtal på ditt program och inte har sparat installationsfilen så rekommenderar jag inte att du avinstallerar ditt program.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
09:15
Hej @LW -60
Tack för din feedback.
Jag förstår att det kan vara frustrerande med låsningar i programvaran och att det påverkar arbetsflödet. Vårt mål med programmet är att erbjuda en lösning som samtidigt uppfyller krav på säkerhet och noggrannhet i bokföringsprocessen, vilket ibland kan leda till begränsningar i flexibiliteten särskilt för dig som kan det här med redovisning.
Snyggt att du ändå lyckas göra dina egna lösningar och jag är glad över att du är nöjd med vår support. Supporten möter så många olika kunder med så många olika behov och erfarenheter så här kan du säkert få en massa värdefull input på vilket arbetssätt som kanske skulle passar dig. Ha det fint ☀️☀️☀️
... Visa mer
2025-04-02
08:48
1Gilla
Hej @Esther1
Som anställd bör du vända dig till din löneadministratör för att få hjälp med detta. Om din löneadministratör inte vet hur detta ska hanteras, är hon välkommen att kontakta vår support för att få vägledning. Vi visar gärna hur hanteringen sker i vårt löneprogram.
Vi har flera olika löneprogram/lönetjänster och hanteringen kan se olika ut i dessa, men det är möjligt i samtliga att betala ut komptiden som ligger i tidbanken i pengar i efterhand. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:41
Hej @Profilprisma
Kontoutdragen i Visma eEkonomi läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, importeras de tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
08:34
Hej @Skåneadministratör
Jag är inte riktigt med på din fråga. Det finns ingen funktion för att flytta båda medarbetarna samtidigt utan du gör samma moment för var och en av dem som du behöver flytta. Vill du att vi pratar om det så får du gärna slå en signal så undviker vi missförstånd.
Välkommen att kontakta supporten 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:31
1Gilla
Hej @Flexon
Vi har landat i att det borde gå att kontakta Bolagsverket/Alla bolag och ändra det där. I årsredovisningen i programmet känns det kanske inte riktigt lika relevant.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-01
17:13
Hej @ChrisW
Tack för din fråga och för att du har varit en trogen användare av Visma Enskild Firma! Det är fantastiskt fint att höra att du har haft en positiv upplevelse med vårt program.
Jag förstår absolut att det kan kännas överväldigande att gå över till ett nytt system, särskilt när man är van vid att arbeta med ett som fungerar så bra. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt val, och att programmet ska hjälpa dig att fortsätta arbeta smidigt och effektivt, utan att vara mer avancerat än du behöver.
För att säkerställa att du får den bästa möjliga hjälp och att du väljer rätt variant av eEkonomi, skulle jag varmt rekommendera dig att slå en signal till vår försäljningsavdelning. De har en bred kunskap om alla våra programvaror och tillval, och kan guida dig genom de olika alternativen för att hitta den bästa lösningen för dina behov. Precis som du säger, är det viktigt att undvika onödiga funktioner som du kanske inte behöver.
Ha en fin kväll 🌻
... Visa mer
2025-04-01
17:04
Hej @michaels
Enligt den info jag har beror det på vilken version du uppdaterar ifrån och hur uppdaterad din server är med alla Windows updates.
Vi rekommenderar att du kontaktar Supporten direkt för att få exakt lista på vilka komponenter och uppdateringar som behöver laddas ner manuellt för att kunna genomföra installationen utan internetaccess. Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
16:51
Hej @SCB207
Enligt den information vi har här i forumet, ska du kunna ta ut dels TC1, precis som du själv nämner, men även rapporten EXC7.
Välj rapporten "EXC7 - Excel-export tidrapporter" och bocka i alternativet "Ta med intern kommentar". så kommer denna rapport att inkludera de interna kommentarer som du lägger in på dina projekt.
Hoppas detta hjälper och skulle du behöva ytterligare assistans är du varmt välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
16:37
1Gilla
Hej @LW -60
Jag är inte riktigt med på vad du menar med första frågan. Har du bara läst in SIE-filer eller har du också börjat använda bankkoppling? Tyvärr är det inte möjligt att ändra eller frikoppla 19xx konton när de har bankkoppling. Programmet hanterar dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt. Du kan istället skapa en korrigeringsverifikation eller boka om posterna manuellt, beroende på vad du vill göra.
Vissa verifikationer som inte är inkluderade i ett låst år eller bokföringsperiod har statusen Preliminär och kan ändras. De verifikationer du kan ändra är Manuell verifikation, Övrigt uttag, Övrig insättning, och Inköp mot kvitto. I hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer får du en massa information om vad som funkar och vad som inte funkar att ändra.
Ja, det spelar ingen roll vilken typ av fil det är. Om du bokför på konto 19xx kommer programmet att hantera dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt.
Vi är jättemåna om att detta ska bli så bra som möjligt för dig och det kanske är klokt att du slår en signal och pratar med supporten så vet jag att du är i goda händer.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
13:10
Hej @Unius-subtilitas Om du har en bankkoppling i så kommer alla transaktioner som sker på ditt företagskonto automatiskt att importeras till programmet under Kassa- och bankhändelser. När du gör en överföring till konsultens bankkonto för utlägget, kommer denna transaktion också att dyka upp där.
Eftersom utlägget redan har bokförts i Utlägg mot företagskontot, kan du enkelt matcha bankhändelsen mot den importerade verifikationen som skapades av utläggsrapporten. Detta gör du genom att välja Matcha på bankhändelsen och sedan koppla den till den specifika verifikationen.
Om utlägget däremot har bokförts mot ett balanskonto istället för företagskontot, klickar du på Matcha på bankhändelsen, och väljer därefter Övrigt uttag/Insättning - Egen kontering för att manuellt bokföra händelsen.
Så det är möjligt att lösa detta direkt i eEkonomi utan att du har ett löneprogram.
Har du några följdfrågor eller vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-01
10:51
1Gilla
Hej @Gunilla-57
Jag har undersökt saken och vi har ingen information om de specifika kraven. Samtidigt bör du ha den nödvändiga behörigheten eftersom du hanterar utbetalningar av löner och liknande. Kanske kan du prova på ett av företagen? Uppdatera mig gärna hur det går för dig.
/TInna ☀️
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Uffe_R
Det verkar som att betalningen av dina e-fakturor inte fungerar som önskat, och jag förstår att det kan vara frustrerande att inte hitta var problemet ligger. För att få hjälp med att se över och kontrollera så att allt stämmer, rekommenderar jag att du kontaktar vår supportavdelning.
Jag tycker att det ser ut som om en leverantörsbetalning har gått iväg via din bankkoppling, men vi behöver titta närmare på hur det ser ut inne i ditt program innan vi rådgör vidare med dig. Supporten har möjlighet att koppla upp sig och hjälpa till att felsöka mer detaljerat.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Harry_
Det framgår inte vilket löneprogram du använder så jag skriver om dem båda 🙂
I Lön Smart kan du skapa arbetsgivarintyg och även skicka det digitalt till Arbetsgivarintyg.nu direkt från programmet. Läs mer i avsnittet Arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget finns kvar i 12 veckor hos Arbetsgivarintyg.nu och du hittar det under Skickade intyg. Du kan skriva ut intyget eller spara det som en pdf efter att du har signerat det. Den anställda har åtkomst sitt arbetsgivarintyg direkt via "Mina sidor" hos sin a-kassa. Även i Lön 600 kan du skicka arbetsgivarintyget digitalt via Arbetsgivarintyg.nu. Om du vill skicka intyget manuellt finns val för att skriva ut eller skapa intyget i pdf-format när du skapar arbetsgivarintyget. Läs mer i avsnittet Skicka arbetsgivarintyg.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @kgbatt
Jag förstår verkligen att det skulle uppskattas och inte minst underlätta arbetet. Vi har tidigare framfört det som ett internt förbättringsförslag men även du får gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @Bokforlaggaren
Välkommen till forumet!
Som programmet ser ut idag så stödjer vi endast utskrift av en faktura åt gången. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt system, och det är mycket värdefullt för oss att få återkoppling från våra användare.
Jag rekommenderar att du delar ditt förbättringsförslag med vår produktavdelning via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
11:19
Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
10:51
Hej @Mikael Östergren
Tack för ditt önskemål och för att du delar med dig av dina tankar. Vi förstår att en förvarning med bättre framförhållning innan leverantörsfakturorna förfaller hade varit en väldigt bra funktion och hjälpt till att undvika sena betalningar.
Vi uppskattar ditt förslag. Om du registrerar ditt önskemål via Feedback och funktioner, så får vår produktavdelning ta del av behovet och kan överväga detta för framtida uppdateringar.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-31
10:46
Hej @Martin8
Välkommen som ny forummedlem.
Här är några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig med din nya start:
För att lägga in ingående balanser efter omstart kan du göra så här:
Lägg in beloppet för kassa på 1910 med 10.000 kr. Lägg in beloppet för plusgiro på 1920 med 100.000 kr.
Sedan när du har lagt in saldon för dina likvida medel, måste dessa balanseras mot ett eget kapital konto, exempelvis 2061 (Kapital/Stiftelsekapital/Grundkapital). Detta konto representerar de pengar som föreningen äger och kan nyttjas.
Hoppas detta hjälpte dig att komma vidare utan tråkiga felmeddelanden och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-31
09:40
Hej @Hanna_Pod
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Precis som du skriver så när du raderar en offert, raderas den helt från programmet. Vill du se en annan hantering är du självklart välkommen att registrera detta som ett önskemål till vår produktavdelning via "Feedback och förslag" längst ner till vänster inne i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:31
Hej @Masen01
Du behöver gå in under Deklaration så ser du Underhåll i den lila listen högst upp enligt bild nedan.
Vill du att vi visar dig i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-31
09:16
Hej @Skåneadministratör
Du kan inte välja att exportera bara en del av artikelregistret – det är allt eller inget som gäller och precis som du är inne på så rensar du när allt är överflyttat till det nya företaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:11
Hej @stabac
Jag har svårt att avgöra det här via forumet men gör så att du ringer supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten!
... Visa mer
2025-03-31
09:09
Hej @Skåneadministratör
Min tanke är att du kan lika gärna göra flytten tidigare om du vill i och med att du kommer lätta in uppgifterna om den anställde utifrån uppgifterna på semesterskuldlistan.
Lycka till 🌻
... Visa mer
2025-03-31
09:01
Hej @Jonasx
Vanligen får man detta meddelande eftersom det inte finns någon fakturamall vald för det specifika företaget i Visma Administration 2000. För att åtgärda detta kan du kontrollera följande inställningar: Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar. Kontrollera att det finns en vald mall för fakturor.
Om det redan finns en vald mall men du fortfarande får upp felmeddelandet och programmet stängs ned, rekommenderar vi att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Det är svårt att lösa detta via ett forum eftersom vi behöver se hur det ser ut hos dig för att kunna ge rätt stöd.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-28
10:57
Hej @HannaK
Välkommen som ny forummedlem.
Vi förstår att det är frustrerande att behöva ändra yrkeskoderna varje gång beroende på vilken rapportering som ska lämnas in.
Vi har tagit din fråga vidare till löneteamet hos oss och kommer att undersöka möjligheten att implementera en lösning i löneprogrammet som tillåter två olika yrkeskoder att hanteras separat. Tyvärr har vi ingen information om detta blir aktuellt eller när en sådan lösning kan vara på plats. Tills vidare rekommenderar vi att du fortsätter att hantera yrkeskoderna på det sätt du gör idag.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-28
10:16
1Gilla
Hej @GJ stable
Ja det går att starta om men då får du lova mig att du noga läser igenom hjälpavsnittet Omstart av företag först. Här har vi punktat ner viktiga saker som du behöver ta hänsyn till särskilt om du har ett löneprogram kopplat till programmet.
Tänkte även på att du skriver att det mest blivit fel vid bokföringen - det kanske är bra om du också slår en signal till supporten så vi får visa och förklara momenten för dig så det inte blir fel igen efter omstart. Vi hjälper dig jättegärna!
Här är hjälpavsnittet Omstart av företag.
Trevlig helg!
... Visa mer