2025-04-01
16:51
Hej @SCB207
Enligt den information vi har här i forumet, ska du kunna ta ut dels TC1, precis som du själv nämner, men även rapporten EXC7.
Välj rapporten "EXC7 - Excel-export tidrapporter" och bocka i alternativet "Ta med intern kommentar". så kommer denna rapport att inkludera de interna kommentarer som du lägger in på dina projekt.
Hoppas detta hjälper och skulle du behöva ytterligare assistans är du varmt välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
15:41
Nu är jag inte en fena på eEkonomi, men varför krångla till det? Har man satt en inbetalning i "kassan" istället för "banken", gör så här: Skapa en ny verifikation 1910 (handkassa) i kredit x antal kronor 1930 (bankkonto) i debet x antal kronor Har man betalar ut från "kassan" av misstag istället för "banken": 1930 (banken) i kredit x antal kronor 1910 (kassan) i debet x antal kronor Då har man flyttat över pengarna som hamnade i kassan till banken. Övrig kontering behöver inte röras. Fungerar inte det här i eEkonomi??
... Visa mer
2025-04-01
13:12
2 Gillar
Hej och Tack! Lite uppdatering, det gick smidigt, bara man kom på att man skulle först lägga upp sig själv. Sedan gick det bra att fylla på "min sida" med resterande företag! Sedan bara att klippa o klistra in på resp företag. Tack än en gång Tinna samt Carina för hjälpen /Gunilla🌻
... Visa mer
2025-04-01
09:14
2 Gillar
Så det kanske inte nödvändigtvis är jag som är dum. Alltid något att glädja sig åt. Jag kontaktar Supporten. / Uffe
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Harry_
Det framgår inte vilket löneprogram du använder så jag skriver om dem båda 🙂
Sköter du lönerna i Spiris kan du skapa arbetsgivarintyg och även skicka det digitalt till Arbetsgivarintyg.nu direkt från programmet. Läs mer i avsnittet Arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget finns kvar i 12 veckor hos Arbetsgivarintyg.nu och du hittar det under Skickade intyg. Du kan skriva ut intyget eller spara det som en pdf efter att du har signerat det. Den anställda har åtkomst sitt arbetsgivarintyg direkt via "Mina sidor" hos sin a-kassa. Även i Visma Lön 600 kan du skicka arbetsgivarintyget digitalt via Arbetsgivarintyg.nu. Om du vill skicka intyget manuellt finns val för att skriva ut eller skapa intyget i pdf-format när du skapar arbetsgivarintyget. Läs mer i avsnittet Skicka arbetsgivarintyg.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @kgbatt
Jag förstår verkligen att det skulle uppskattas och inte minst underlätta arbetet. Vi har tidigare framfört det som ett internt förbättringsförslag men även du får gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @Bokforlaggaren
Välkommen till forumet!
Som programmet ser ut idag så stödjer vi endast utskrift av en faktura åt gången. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt system, och det är mycket värdefullt för oss att få återkoppling från våra användare.
Jag rekommenderar att du delar ditt förbättringsförslag med vår produktavdelning via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
16:24
Gjort. Lämnat förslag den vägen. Jag har historiskt lämnat en del förslag, några av dem som skulle göra er produkt grymt mycket användarvänligare. Och några av dessa en väldigt liten och enkel förändring. Dock aldrig sett något av dessa förslag i produkten. Heller aldrig fått någon återkoppling eller kontakt med er på något av det. Det ser ju bra ut att ni samlar förslag. Men att sedan inte införliva något eller ta en kort dialog med de som lägger tid på att faktiskt skriva och ge er förslag, det är dåligt och skapar bara olust mot er och er product.
... Visa mer
2025-03-31
11:19
Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
10:46
Hej @Martin8
Välkommen som ny forummedlem.
Här är några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig med din nya start:
För att lägga in ingående balanser efter omstart kan du göra så här:
Lägg in beloppet för kassa på 1910 med 10.000 kr. Lägg in beloppet för plusgiro på 1920 med 100.000 kr.
Sedan när du har lagt in saldon för dina likvida medel, måste dessa balanseras mot ett eget kapital konto, exempelvis 2061 (Kapital/Stiftelsekapital/Grundkapital). Detta konto representerar de pengar som föreningen äger och kan nyttjas.
Hoppas detta hjälpte dig att komma vidare utan tråkiga felmeddelanden och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-31
09:40
Hej @Hanna_Pod
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Precis som du skriver så när du raderar en offert, raderas den helt från programmet. Vill du se en annan hantering är du självklart välkommen att registrera detta som ett önskemål till vår produktavdelning via "Feedback och förslag" längst ner till vänster inne i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:31
Hej @Masen01
Du behöver gå in under Deklaration så ser du Underhåll i den lila listen högst upp enligt bild nedan.
Vill du att vi visar dig i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-31
09:16
Hej @Skåneadministratör
Du kan inte välja att exportera bara en del av artikelregistret – det är allt eller inget som gäller och precis som du är inne på så rensar du när allt är överflyttat till det nya företaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:01
Hej @Jonasx
Vanligen får man detta meddelande eftersom det inte finns någon fakturamall vald för det specifika företaget i Visma Administration 2000. För att åtgärda detta kan du kontrollera följande inställningar: Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar. Kontrollera att det finns en vald mall för fakturor.
Om det redan finns en vald mall men du fortfarande får upp felmeddelandet och programmet stängs ned, rekommenderar vi att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Det är svårt att lösa detta via ett forum eftersom vi behöver se hur det ser ut hos dig för att kunna ge rätt stöd.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-28
10:57
Hej @HannaK
Välkommen som ny forummedlem.
Vi förstår att det är frustrerande att behöva ändra yrkeskoderna varje gång beroende på vilken rapportering som ska lämnas in.
Vi har tagit din fråga vidare till löneteamet hos oss och kommer att undersöka möjligheten att implementera en lösning i löneprogrammet som tillåter två olika yrkeskoder att hanteras separat. Tyvärr har vi ingen information om detta blir aktuellt eller när en sådan lösning kan vara på plats. Tills vidare rekommenderar vi att du fortsätter att hantera yrkeskoderna på det sätt du gör idag.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-28
10:16
1Gilla
Hej @GJ stable
Ja det går att starta om men då får du lova mig att du noga läser igenom hjälpavsnittet Omstart av företag först. Här har vi punktat ner viktiga saker som du behöver ta hänsyn till särskilt om du har ett löneprogram kopplat till programmet.
Tänkte även på att du skriver att det mest blivit fel vid bokföringen - det kanske är bra om du också slår en signal till supporten så vi får visa och förklara momenten för dig så det inte blir fel igen efter omstart. Vi hjälper dig jättegärna!
Här är hjälpavsnittet Omstart av företag.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-28
10:08
Vad härligt att höra och mina kollegor på supporten kan säkert berätta ännu mer och dela med sig av små tips och klurigheter utöver informationen jag delade.
Då hoppas jag att ni kommer att bli nöjda med tjänsten och att vi ses i forumet snart igen.
Ha det bra ☀️
... Visa mer
2025-03-27
12:37
Hej @eva-marieF
Välkommen som ny forummedlem.
I detta fallet rekommenderar vi att du först kontaktar Skatteverket för att säkerställa hur hanteringen ska se ut och om förmånen fortfarande måste redovisas även om den anställde betalar hela förmånen, eftersom de kommer i olika rutor på AGI.
Jag skickar med dig hjälpavsnittet Nettolöneavdrag för drivmedel vid privat körning med förmånsbil och hur det ska redovisas i arbetsgivardeklarationen. Där visar vi även exempel på hur du hanterar det i programmet.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-27
09:05
Hej @Sofia1 För att kunna se var nedsättningen av egenavgifterna räknas ner, kan du följa dessa steg:
Gå in i Skatteuträkningen.
Tryck på texten Egen avgifter och allmän löneavgift
När du har tryckt på denna text, ska du kunna se alla delar i avgiften, inklusive nedsättningen av egenavgifterna.
Jag hoppas att detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-27
08:06
Hej @webtomten
Att följa din redovisningskonsults råd angående att skjuta upp löneutbetalningar till senare eller välja utdelning kan säkert vara en bra lösning men samtidigt är det viktigt att du känner dig trygg med att du gör rätt val, särskilt när det kommer till försäkringskassans regler. Det är ett klokt beslut att kontakta försäkringskassan för att få tydligare information om sexmånadersregeln och hur det kan påverka din situation.
Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt och att pengarna börjar rulla in snart!
Ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-26
12:50
Hej @Bohlin Office
Om du inte vill få e-post eller notifikationer när du tilldelas en ny badge kan du enkelt ändra detta via din profil och dina inställningar. För att justera aviseringarna från forumet, klickar du på din avatar uppe till höger på sidan och väljer sedan "Mina Inställningar" i drop-down menyn. Därefter klickar du på "Prenumerationer och bokmärken - Inställningar för informationsmeddelanden".
Här kan du välja att aktivera eller avaktivera pop-up aviseringar, realtidsaviseringar etc. efter dina preferenser. Du kan även i listvyn under "Meddelanden via e-post" välja vilken information från forumet du vill ha direkt i din inbox.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-26
12:31
Hej @JennyPenny
Vi vill gärna att du kontaktar supporten för att undersöka vidare varför hela beloppet inklusive moms visas. En tanke som slog mig är att kvittot kanske är av ganska dålig kvalitet, men eftersom de andra beloppen registreras korrekt så verkar den teorin vara mindre sannolik.
Återkoppla gärna här i forumtråden när du varit i kontakt med supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
11:53
1Gilla
Hm... jag kan inte (har inte kunnat iaf) heller ladda upp bild. Men nu ser jag här att jag kan 🙂
... Visa mer
2025-03-26
11:02
Hej @anne-b
Skönt att du lyckades få bort ett par av dina händelser - bra jobbat!
Jag är lite mer fundersam på dina resterande funderingar men tror att lösningen på ditt problem finns i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt. Där beskriver vi steg för steg hur du kan hantera olika situationer, exempelvis kundfakturor som betalats i klumpsumma, hur du matchar flera bankhändelser samtidigt, samt många andra situationer som kan uppstå kring matchning.
Hoppas att något av dessa förslag är användbart och hjälper dig att komma vidare. Om inte, rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi se över din specifika situation och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
10:54
1Gilla
ok, tack för svar. Är det så att jag behöver kryssa i rutan (arbetar med forskning och utveckling) och skriva procentsatsen för (avdrag för utgifter i arbetet)? Tack!
... Visa mer
2025-03-26
10:25
1Gilla
Ok, tack då vet jag att det försvinner framöver. /Jens
... Visa mer
2025-03-26
08:11
Hej @Charlotte1
Gör så att du slår en signal till supporten så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Innan du ringer är det bra om du rensar cache så det är gjort.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
08:08
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
Vi förstår att du fortfarande upplever problem med egenavgifterna. Tanken är att detta skulle vara åtgärdat sedan i fredags, men det verkar som att problemet kvarstår för dig.
För att vi ska kunna undersöka och lösa detta så snart som möjligt, behöver du ringa till vår support. Om du ringer nu på morgonen brukar det vara ingen eller endast korta köer. Tyvärr har vi inte möjlighet att ringa upp, men vi ser fram emot att hjälpa dig när du hör av dig till oss.
... Visa mer
2025-03-26
08:05
Hej @nagge01
Tack för din fråga angående stafflade priser i Visma Admin 2000. Jag tolkar dig som att du upplever problem med att priserna inte uppdateras korrekt när du skapar en order, trots att det fungerar som det ska på offerter och fakturor.
Jag har undersökt detta i mitt eget system och kan bekräfta att stafflade priser normalt sett ska fungera på både offerter och ordrar. Eftersom det fungerar korrekt för dig på offerter och fakturor, men inte på ordrar, verkar det vara ett specifikt problem.
Här är några saker du kan kontrollera: Säkerställ att prislistan är korrekt uppsatt för de berörda artiklarna. Kontrollera att rätt prislista är kopplad till den aktuella kunden eller kundgruppen.
Om problemet kvarstår efter dessa kontroller rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare felsökning. De har möjlighet att gå igenom dina specifika inställningar och kan ge mer detaljerad hjälp.
... Visa mer
2025-03-25
15:00
Hej @LW -60
Tack för ditt härliga inlägg! Det är fantastiskt att höra om din långa erfarenhet som redovisningskonsult och din passion för Visma Admin. Din insikt om de automatiska funktionerna i våra program är verkligen inspirerande.
Det gläder oss att du nu har startat din egen verksamhet och att du har valt oss som din pålitliga partner. Det är alltid trevligt att höra hur våra system kan göra vardagen enklare och mer effektiv för våra användare. Din feedback om utbildning och support är också mycket värdefull, och vi tar med oss dina observationer för att fortsätta förbättra oss.
Vi önskar dig stor framgång med din nya verksamhet och ser fram emot att fortsätta samarbeta med dig som en del av Visma-familjen. Om det är något vi kan hjälpa dig med eller om du har fler synpunkter, tveka inte att höra av dig. Ha en riktigt härlig eftermiddag 🌻
... Visa mer
2025-03-25
11:19
Tack för det, då tycker jag att Visma här lutar åt 6540 🙂 Lite som du säger, känner jag, "fast licens", program man köper och installerar i datorn, fysisk programvara på 5420. Tack Mvh Peter
... Visa mer
2025-03-25
11:11
Jag hann precis posta svaret till dig så fick jag besked om att jag skulle be dig att kontakta supporten för våra specialister såg inget avvikande på ditt kundnummer. Du får gärna ta upp det nästa gång du är i kontakt med supporten eller om du vill ringa nu när rusningen efter lönekörningarna är över. Ha en fin dag @CarinaM_ 🌻
... Visa mer
2025-03-25
10:38
Hej @Anja Jansson
Vi är inte riktigt med på din fråga så återkom gärna och förtydliga vad du behöver hjälp med så hjälper vi dig gärna sedan.
... Visa mer
2025-03-24
20:46
1Gilla
Som Tinna skriver, så bör du boka detta manuellt. Jag har märkt att det inte stämmer på öret i alla fall även om man räknar ut "perfekt". Det kommer inte skilja så mycket från det riktiga värdet, så det är OK. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
15:18
Funkar det med andra utländska leverantörer? Läser jag rätt när jag tolkar att de har BG-nummer på sina fakturor trots att de är ett utländskt bolag? Om du har flera utländska leverantörer, är det något som skiljer inställningarna åt när du kikar på var och en av dem i leverantörsregistret? Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
14:31
1Gilla
Hejsan! Vet du vad du kan göra? Gå in i leverantörsregistret och gå till stället där man väljer en formatmall till leverantören. Du kan skapa en ny mall direkt där. Mallen aktiveras direkt när det kommer en faktura från den leverantören. På det här viset, kan du enkelt hantera koncernfakturorna och andra fakturor som du vill separera från 2440. Om du använder standardkontot för koncernbolag, så kommer dessa fakturor att pekas korrekt, när du ska göra bokslutet och årsredovisningen och således också inkomstdeklarationen! Lycka till!!
... Visa mer
2025-03-24
13:03
Hej @ Jennie76
Det är alltid lite klurigt med den här typen av situationer, men jag har ett förslag som du kan testa. Eftersom du har sålt bilen så misstänker jag att summan av redovisat värde, 179 952 kr, ska läggas in i rutan "försäljningar/utrangeringar". Så, prova att göra detta.
Om problemet kvarstår även efter du har testat med försäljningen, rekommenderar jag att du kontaktar supporten för vidare assistans.
Hoppas detta kan lösa ditt problem!
... Visa mer
2025-03-24
10:02
Åh vad glad jag blir. Bra jobbat och ha en fin dag @anne-b ⭐
... Visa mer
2025-03-24
09:39
Hej @johannaB
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och se hur det ser ut i ditt program, kontakta gärna vår support så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-03-24
09:13
1Gilla
Hej @Johan Ekman
Från sidan Inlämning kan blanketten genereras antingen som en sru- eller pdf-fil för att sedan kunna bifogas till den privata deklarationen. Läs om hur du gör i avsnittet K10 för delägare i fåmansaktiebolag.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-24
08:09
Hej @Skåneadministratör
Tack för att du kontaktar oss. Jag tror att detta felmeddelandet kommer från Outlook och inte från Administrationsprogrammet. Gör så att du slår en signal till oss för att säkerställa att jag tänker rätt.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-21
12:30
Hej @Valantina
Det enklaste sättet är att skriva ut en semesterskuldlista från ditt löneprogram och bokföra utifrån den. Om det inte finns någon semesterskuldlista kan du manuellt räkna ut värdet på de anställdas semester och bokföra det.
För ytterligare detaljer kan du läsa mer i vårt hjälpavsnitt Bokföra semesterskuld. Om du vill ha hjälp att säkerställa att allt är korrekt så är du välkommen att boka en tid hos någon av våra lönespecialister via sidan Boka specialisthjälp.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
11:27
1Gilla
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så görs inget avdrag för timanställda utan den anställde får ingen timlön eftersom hon inte har någon arbetad tid. Läs mer i vårt användartips Sjuk - Sjuklön, sjukavdrag, karens och mycket mer
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
10:57
Hej @Mina1508
Här är en steg-för-steg guide för hur du kan hantera betalningar med Swish i ditt program.
Ställ in Swish som betalningsvillkor för din kund:
För att din kund ska kunna betala med Swish, går du till Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet fungerar sedan som kvitto för din kund.
Skapa kundfaktura:
Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. Vid utskrift av kundfakturan kommer det att stå Betalningsbekräftelse istället för "Att betala", som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.
Registrera och bokför betalningen:
När pengarna finns på ditt företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Om du har en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt. Om inte, kan du manuellt registrera transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser, klickar du på Matcha, väljer bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller Swish" följt av den faktura det gäller - och sedan är det bara att bokföra.
Sammanfattningsvis behöver du först skapa en faktura som sedan matchas mot bankhändelsen, trots att kunden redan har betalat med Swish. Detta säkerställer att transaktionen bokförs korrekt i systemet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:19
Tack snälla @Emma__30 för att du delade med dig av svaret.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:09
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga angående uppbokning av semesterårsavslut per 2024. För att boka upp semesterårsskuld i Lön Smart, kan du följa instruktionerna som finns beskrivna i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld.
Om du vill ha hjälp att kontrollera att allt blivit rätt, rekommenderar vi att boka en tid med en av våra lönespecialister. Du kan enkelt boka din tid via vår sida Boka specialisthjälp - Lön Smart
Trevlig helg ☀️️
... Visa mer
2025-03-21
09:51
Hej @Johanz
Tack för din fråga. Utbetalningsdatumet som programmet sätter är ett standardvärde som väljs automatiskt. När jag testade själv, märkte jag att programmet kopierar datumet från den senast låsta lönekörningen och föreslår detta datum. Stämde även av detta med våra produktspecilister och det är så programmet fungerar.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-21
09:35
1Gilla
Hej @birgittaairas
Vi förstår att det skulle vara till stor hjälp att tydligt kunna se att en betalning är gjord via Swish direkt i bankkopplingen under bankhändelser på ditt kontoutdrag. Olika banker skickar olika mycket information, och vi tar också in olika mycket information från det de skickar.
I detta fall med Nordea som bank, framgår det i dagsläget inte så tydligt att det är en Swishbetalning, vilket vi är medvetna om.
Vi har vidarebefordrat detta som ett önskemål om att kunna visa mer detaljerad information, inklusive att tydligt markera Swishbetalningar. Detta har även lyfts internt direkt till våra utvecklare, så att de kan undersöka möjligheten att inkludera denna information i framtida uppdateringar av programmet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
09:13
2 Gillar
Grymt jobbat och stort tack för att du återkopplade till mig.
Trevlig helg @Anna F ☀️
... Visa mer
2025-03-21
00:12
Ja, detta upptäckte jag med idag. inte bra utvecklat.. bättre om man kan lägga upp delaägare i AB:ts skatt och bokslut pro och få till deras K10 blanketter i AB formen istället för att lägga upp nya kunder som privatpersoner - mycket admin..
... Visa mer
2025-03-20
13:35
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så ska du låta månadslönen ligga kvar och sedan göra avdragen för tjänstledighet och semester utifrån den. Detta gör att du får hjälp av programmet att hålla koll på den semestergrundande/ej semestergrundande frånvarotiden inför nästa semesterårsavslut.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-20
11:28
Hej @Ann-Britt1
Jag misstänker att problemet du upplever med att filerna får "(1)" i filnamnet kan bero på att det redan finns en fil med samma namn i mappen där du sparar filerna. För att undvika detta, kan du genomföra följande steg:
1. Radera befintliga/tidigare skapade filer: Gå till den mapp på din dator där du sparar deklarationsfilerna och säkerställ att inga filer med samma namn ("blanketter.sru") redan finns kvar. Radera dem om de finns. 2. Skapa filen på nytt: Efter att du har säkerställt att inga filer med samma namn finns i mappen, skapa filen igen i ditt program. Anledningen till att parenteserna (1) läggs till i filnamnet är att operativsystemet inte tillåter två filer med exakt samma namn i samma katalog. Genom att följa stegen ovan borde problemet lösas annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-20
10:45
Hej @Andreas Hägg
Tack för din fråga. För mer information om hur du gör korrigeringar i en avslutad lönekörning rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning.
Eftersom det inte framgår om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket, vill jag tipsa om att det kan vara bra att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen. På så sätt slipper du behöva rätta den, vilket kan vara ganska krångligt.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen, rekommenderar jag att du inte gör förändringar i redan avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning. Läs gärna tipset Rätta tidigare fel i Visma Lön Smart för mer information.
Vill du att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-20
10:08
Hej @MariaLöfqvist
Tyvärr kan man inte koppla ett och samma kort till flera personer i Resor & Utlägg. Varje kort måste vara kopplat till en specifik person. När det gäller virtuella kort, eller "internetkort", fungerar det bra att koppla dessa till en person precis som du beskrivit i din fråga. Men inte heller dessa kort kan inte delas mellan flera personer.
Om du har några följdfrågor eller funderingar får du gärna slå en signal till vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-20
10:02
Hej @SimonO
Precis som du är inne på så väljer du Tjänster 0% moms i artikelkonteringen och enheten timmar.
Antalet timmar du ska fakturera väljer du på artikelraden inne på varje enskild faktura i fältet Antal.
Hoppas detta hjälper och om du vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-20
09:12
Hej @Åsa Bergström
För att ta bort en bankhändelse går du in under Kassa- och bankhändelser, letar upp händelsen det gäller och klickar på papperskorgen ute till höger. Skulle bankhändelsen redan ha varit matchad behöver du först ångra matchningen innan du kan ta bort den.
Med en aktiv bankkoppling i Visma eEkonomi Bokföring kan du inte manuellt ta bort eller redigera bankhändelser. Alla händelserna kommer automatiskt från din kopplade bank. Om du behöver ändra eller ta bort en transaktion, kan du kontakta vårt support.
... Visa mer
2025-03-20
07:40
2 Gillar
Tack båda för svar!
... Visa mer
2025-03-19
09:20
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
09:19
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
09:06
Hej @BeFa Ekonomi
I dagsläget finns inte en motsvarande funktion för stafflade priser och mängdrabatter i Tid Pro som den du nämner för Administration. Det finns dock möjlighet att använda rabatter och ställa in dessa på ett projekt, vilket kanske kan hjälpa dig en del. Mer info finns i hjälpavsnittet Fliken Pris & fakturering, projekt Här är en bild som visar hur du kan ställa in rabatt på ett projekt i Tid Pro:
Rabattinställningar När det gäller eEkonomi, så finns inte funktionen för automatiska mängdrabatter inbyggd. Om det är viktigt för dig att få priset rätt direkt i eEkonomi, så rekommenderar vi att du använder möjligheten till rabatter på projekt i Tid Pro som ett alternativ. Jag har visat din fråga för våra specialister, och de bekräftar att detta är den bästa tillgängliga lösningen för närvarande. Vi uppskattar också att du gärna får lämna ett önskemål via Feedback och förslag i din produkt, så att vi kan ta detta i beaktande för framtida utveckling. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-19
09:02
Hej @MarikaLa
Testade själv i mitt program och det är 10 tecken som gäller ingenting annat. I fältförklaringen står det så här: Här skriver du in projektnumret. Du kan använda upp till 10 tecken, du kan använda både siffror och bokstäver. Projektnumret kan inte ändras efter uppläggning.
Ber om ursäkt om vi har gett dig fel information när du pratade med oss.
Du får gärna lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare av programmet via Förbättringsförslag som du hittar i den lila listen på första sidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
08:33
I mitt fall är firman registrerad för över tio år sedan, så det kanske inte är så konstigt att den föreslagna "fixen" inte har med problemet att göra. Men så här verkar det vara: I flerårsöversikten lägger Visma automatiskt in året, år-1, år-3 (obs!) och år-3 (igen!) Och så klagar den på sig själv, för ja, de två sista åren är ju överlappande. Om jag då väljer att tömma de två sista kolumnerna, så får jag fortfarande samma fel, för ja, det står ju att årtalen inte får vara tomma. Så lösningen är att manuellt skriva in år-2 och år-3. Även om kolumnerna med nyckeltal är tomma, och Visma markerar dem i orange, så kommer man vidare med sin årsredovisning. Egentligen är det ganska meningslöst att Visma tar med fler år än året och år-1, för siffrorna hämtas inte från bokföringen, åren visas inte i den slutgiltiga PDF:en med översikten, och man kan heller inte styra hur många år man vill ha med. Så det är grundproblemet som borde fixas.
... Visa mer
2025-03-19
07:42
1Gilla
Godmorgon @Johan Ekman
Då låter det som om vi kan utesluta att klockan i din dator går fel och att det är något annat som inte stämmer på den aktuella kunden. Ring vår support så ska vi felsöka och hjälpa dig att reda ut vad det beror på. Om du hinner får du gärna uppdatera mig här i forumet sedan så kanske vi kan hjälpa någon annan med likande problem framöver.
Välkommen att kontakta supporten och ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-18
13:16
Hej @AccountantfromHell_singland
Jag har inte hört att det ska vara något känt problem men dessa ärenden kanske inte når fram till mig i forumet 🙂
Dock vet jag att vi gärna hjälper dig att fixa detta via något som vi kallar för Flytthjälpen. Läs mer på länken Överflytt till Visma eEkonomi. Välj Fortnox och klicka på knappen Ladda upp för att starta guiden där du beställer flytten av register till Visma eEkonomi.
Du får logga in i Visma Spcs Flytthjälp och välja vilket företag du vill beställa flytten till. Följ sedan instruktionerna och ladda upp dina filer.
Du får sedan ett mejl från oss när flytten är klar.
Lycka till!
... Visa mer
2025-03-18
09:25
Hej Frida @Lugnets Allfix
Testade hos mig och det funkar så jag misstänker att du behöver rensa cache eller testa en annan webbläsare. Löser det sig inte så behöver du ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-18
09:12
1Gilla
Hej @Weronica1
För att hitta en rapport som visar utbetalningar från er under en vald period, såsom hur mycket ni betalade ut i kronor under januari månad 2025, rekommenderar jag följande steg:
Gå in under Bokföring och välj Gamla journaler.
Välj sedan Utbetalningsjournal.
Skriv ut utbetalningsjournalen till Excel.
I Excel kan du enkelt summera beloppen för den specifika perioden.
Du kan på detta sätt få en översikt över vad som faktiskt betalats ut under den valda perioden, vilket kan skilja sig från resultatrapporten.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-03-18
08:57
Hej @oliwia66
Det är jättesvårt att säga varför du inte får det att fungera utifrån den information du ger oss. Efter att du har gjort någon avsättning till den anställda är min rekommendation att uttag av den avsättning som gjorts till arbetstidskonto/arbetstidsförkortning görs med snabbvalet Tidbank i kalendariet.Då får du hjälp av löneprogrammet att välja rätt löneart och allt bör fungera.
Om inte det stämmer i ditt fall vill jag be dig att slå en signal till supporten så ska vi felsöka tillsammans med dig.
... Visa mer
2025-03-18
08:37
1Gilla
Så bra att du hörde av dig till supporten och att vi följer upp vad det är som inte stämmer.
Ha en kanondag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-03-18
07:49
1Gilla
Tack, då gör jag så!
... Visa mer
2025-03-17
14:42
Hej @Andreas Hägg
I Visma Lön Direkt finns det tre specifika lönearter för utlägg:
Utlägg logi
Resekostnader
Övriga utlägg
Det finns dock ingen specifik inställning för att hantera moms direkt i dessa lönearter. För att hantera momsen korrekt behöver ni därför göra detta manuellt via en manuell verifikation.
Här kommer även en gudie för hur du skapar ett inlägg i forumet:
Instruktioner för att skapa en tråd på Visma Spcs forum:
Logga in i Visma Spcs forum.
Gå till det område där du vill skriva ditt inlägg och klicka på knappen +Påbörja ett ämne.
På sidan Nytt meddelande finns fälten Ämne och Huvudtext.
Börja med att skriva en så tydlig och koncis titel som möjligt för ditt inlägg i fältet Ämne.
Under Huvudtext skriver du sedan innehållet i ditt inlägg. Försök att ta med så mycket relevant information som möjligt för att få bästa möjliga svar.
Förhandsgranska ditt inlägg för att se hur det kommer att se ut när det är publicerat i forumet genom att klicka på Förhandsgranska uppe till höger under fältet Ämne.
När du är nöjd med ditt inlägg, klicka på knappen Publicera inlägg.
Kom ihåg att undvika att dela personlig eller känslig information i ditt inlägg.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-17
10:56
Hej @Nelson
När du väljer rapporten Obetalda leverantörsfakturor så kan du välja att summera per leverantör och på rapporten Leverantörsreskontralistan sker det med automatik en summering per leverantör. Sorteringen för leverantörskontralistan är också med automatik förfallodatumet.
Är du i behov av ytterligare sortering eller urval på dina rapporter är du varmt välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag som du hittar långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-17
10:16
Hej @Borensbergsparken
Nu är jag lite fundersam på vad du menar, men om du är inne på en vanlig manuell verifikation och fältet Beskrivning har texten "Visma", kan du lägga till ett kommatecken och sedan fylla på med fler tecken. Se min bild. När du sedan har sparat verifikationen, kommer texten att finnas tillgänglig nästa gång du gör en verifikation.
Om du istället vill ha fler valbara texter i Beskrivningsfältet, gäller samma princip. När du har bokfört en verifikation med den texten, sparas beskrivningstexten för framtida verifikationer.
Hoppas att jag inte har missförstått dig. Om så är fallet, återkom gärna med mer information eller ring supporten, så kan vi kika på det tillsammans.
... Visa mer
2025-03-16
20:44
1Gilla
Hej Tillkommande fordringar har den raden döpts om till så det är det fältet du använder för årets insättningar. /Joachim
... Visa mer
2025-03-14
15:52
Superbra! Betydligt bättre än tidigare, tack för det! Ni vet om att källskatten räknas minus medan sociala räknas plus just nu? Båda borde vara minus. /Anna
... Visa mer
2025-03-13
11:35
1Gilla
Hej @pauladehollanda
Guldstjärna till dig som hör av dig 🌟 Jag har uppdaterat länken och hoppas att du får god nytta av filmen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-13
11:31
Hej @Ann-Sofie Norin
Enligt den information jag har, har vi inte gjort några förändringar kring utskriftsfunktionen i programmet för bildunderlag.
Vill du ladda ner eller spara ett bildunderlag som är inläst i programmet, går du in på leverantörsfakturan eller verifikationen som underlaget finns på. Där klickar du på ikonen Skriv ut under själva bildunderalget. Därefter får du högerklicka på bilden och välja Spara som eller Skriv ut.
Har du sedan fortfarande har problem med att skriva ut bildunderlag eller om den fil som skapas inte kan öppnas, rekommenderar jag att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Vi kan då kika på hur det ser ut hos dig och vad det är för typ av fil som skapas.
... Visa mer
2025-03-13
11:21
Hej @Tom Carlson
Tack för din fråga.
Precis som du redan är inne på så behöver varje obetald faktura hanteras separat när det kommer till att kreditera eller ångra dem.
Om du däremot vill skicka flera betalningspåminnelser samtidigt, så finns det en möjlighet att behandla flera betalningspåminnelser och fakturautkast på en gång. För mer information om detta, rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Hantera flera betalningspåminnelser och fakturautkast.
Du är varmt välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra programutvecklare via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i programmet.
... Visa mer
2025-03-13
11:01
1Gilla
Tack för hjälpen ändå! Jag får se hur jag gör, det är ingen jättestor kund.
... Visa mer
2025-03-12
11:15
Ok, tack för svar. Tycker ändå det är märkligt att det inte utvecklats sen 2023!! Borde prioriteras..?!?
... Visa mer
2025-03-12
10:58
1Gilla
Hej @Norrland
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på, är detta en utmanande fråga som kan vara svår att lösa här i forumet. För att säkerställa att allt hanteras korrekt enligt ert specifika avtal, rekommenderar jag att du bokar en tid hos en av våra lönespecialister.
Du kan boka tid antingen via vår hemsida eller genom att kontakta vår support på telefon. Våra lönespecialister kommer att kunna hjälpa dig att sätta upp lönearter på bästa sätt och säkerställa att rapporteringen till Försäkringskassan sker korrekt.
Lycka till och välkommen att kontakta oss.
... Visa mer
2025-03-12
09:50
1Gilla
Toppen! Tack för att du delar @EvelinK
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-12
09:25
Hej @Argentum
Tack för din fråga.
Tyvärr är det i dagsläget inte möjligt att fakturera med tertial som intervall i vårt program. Vi uppskattar din feedback och skulle gärna ta emot ditt förbättringsförslag till våra utvecklare så att vi kan överväga att lägga till denna funktion i framtiden.
Du registrerar ditt önskemål via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-11
14:39
Tack för din fråga!
I nuläget finns det ingen specifik rapport eller filtrering som direkt kan visa vilka verifikationer som saknar bildunderlag. Det innebär att den metod du nämner, att scrolla igenom och leta efter gem, är den som finns tillgänglig för att identifiera saknade bildunderlag.
Vi förstår att detta kan vara tidskrävande och ineffektivt. Du får gärna lämna ditt önskemål via "Feedback och förslag" inne i ditt program. Din input är värdefull och hjälper oss att förbättra våra tjänster för att bättre möta dina behov.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-11
13:14
1Gilla
Nej det finns ingen sådan inställning idag men registrera gärna ett önskemål så kan jag göra det från min sida också.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-11
13:06
Hej @moanandersson
Vi har ingen mejlsupport utan du är välkommen att kontakta supporten via telefon.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-11
12:59
1Gilla
OK, tack, jag ringer supporten, jag har en del frågor kring detta.
... Visa mer
2025-03-11
12:27
Hej @Annelie4
Här skulle jag vilja be dig att ringa supporten och hör vad vi kan göra för att hjälpa dig. Har för mig att det inte går att få bort men det vore ju fint om det gick att lösa.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-11
11:23
Hej @Baymax80
För att få in ett värde i ruta B3 på NE-blanketten, behöver du ha bokfört på något av de konton som är kopplade till denna ruta. För att se vilka konton det rör sig om kan du gå in på Deklarationsblanketter - Översikt - NE. När du är inne i NE-blanketten, kan du hålla över ruta B3, klicka på knappen i rutan och välja "Visa konton". Där får du upp en lista över de konton som är kopplade till denna ruta. Du kan bokföra taxeringsvärdet på ett av dessa konton; vilket motkonto som ska användas måste du själv undersöka. Efter att ha skapat en manuell verifikation i bokföringsprogrammet, kan du sedan hämta bokföringsvärdena på nytt i deklarationsmodulen.
Lycka till!
... Visa mer
2025-03-11
11:04
Hej @Nisse K
Här har vi ingen ny information att dela med oss av för närvarande. Begränsningen är dock ett pågående registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning, och vi fortsätter att arbeta på en lösning. Vi uppskattar din förståelse och tålamod.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
15:09
Hej @Bjärke Stål
För att få med slutlönen på arbetsgivarintyget, inklusive utbetald semesterersättning och semestertillägg, måste du justera det datum som arbetsgivarintyget täcker. Exempelvis, om den anställde slutade den 2 februari och fick sin slutlön utbetald den 27 mars, bör du ändra datumet på arbetsgivarintyget till 2025-03-30, vilket är datumet då slutlönen finns på lönebeskedet. När du gör denna ändring kommer slutlönen att inkluderas under flik 6 kompletteringar på arbetsgivarintyget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans eller om du inte får det att stämma så är du alltid välkommen att kontakta supporten.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
13:31
Hej @Pianni
Välkommen som ny forummedlem.
Vår rekommendation är att du alltid hanterar betalningar från 1930 via Kassa- och bankhändelser och då kommer det att skapas en verifikation per faktura, precis som du beskriver. Fakturan kommer även att bokföras som betald i systemet och det är så vi rekommenderar att du arbetar.
Att registrera kundfakturor som betalda via Kassa- och bankhändelser i eEkonomi är viktigt eftersom det knyter ihop bokföringen genom att matcha bankhändelser med bokföringshändelser. När du gör detta, säkerställer du att de betalningar som programmet med säkerhet kan stämma av mot kund- och leverantörsfakturor matchas automatiskt. Detta innebär mindre manuellt arbete och minskar risken för fel.
Dessutom har du möjlighet att få in kontoutdraget automatiskt med en bankkoppling, vilket ytterligare effektiviserar processen. Genom att arbeta under Kassa- och bankhändelser får du en tydlig översikt över betalningar och kan enkelt hantera dina bankkonton, vilket är avgörande för korrekt avstämning och bokföring.
Jag bifogar instruktionen Matcha inbetalningar manuellt samt Kom igång med Kassa- och bankhändelser. Läs gärna i dessa instruktioner och slå en signal till supporten så kan vi bolla tankar och idéer med dig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-10
13:07
Hej @nina-payroll
Vår rekommendation är att du följer hjälpavsnittet Byt semestervillkor. Tänk även på att du byta semestervillkor innan du gör semesterårsavslut för att de nya dagarna ska beräknas efter det nya villkoret.
Lycka till och ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-10
10:51
Jag dristar mig till att slänga in en kommentar/svar här, endast för att du frågade om det och jag tolkar det som att det inte bara var riktat mot Visma. Jag är personligen långt bort i andra änden av skalan manuell <-> automatiskerad. Har länge strävat efter att digitalisera så mycket som möjligt av bokföringen och automatisera så mycket som möjligt av det (något som jag anser är en del av att digitalisera något). Jag är personligen övertygad om att det bara är en (kort) tidsfråga innan vi använder agenter (särskilda program eller särskilda delar av våra ekonomisystem) för att hantera 90%-95 av bokföring. Att sitta med redovisning på de traditionella sättet kommer drastiskt minska i omfattning. Trots denna, kanske något extrema, åsikt, skulle jag inte säga att ni är "helt uråldriga" i ert arbetssätt. Varje verktyg skall användas utifrån situation och behov. Min situation i egenskap av en fåmansföretagare med ett fåtal tjänstekonsulter, inga lokaler, inget lager, extremt mycket enklare än flesta företag. MEN samtidigt så är det just det "varje verktyg"... Jag skulle vilja påstå att ni kanske behöver ta en fördomslös, självröntgande blick på hur ni arbetar, hur era administrativa processer ser ut. Även för mig tog det att tag att landa och acceptera eEkonomis arbetssätt fullt ut. När jag väl gjorde det så blev det mycket lättare och mindre arbete för oss. Jag tror på att varje system har någonstans en filosofi, en tanke, hur det är tänkt att fungera. Och man kan arbete mot den filosofin eller med den. Ekonomi bygger sin tolkning av hur bokföring skall göras, på gott och ont. Kan man leva med det onda så får man samtidigt mycket gott från det. Jag reagerar dock på en sak du skriver, "datumordning". Det känns för mig som jag missar något här, jag ser inte vad "någon som handlat på sitt kort, överföringar mellan konton, aktieköp osv" har med hanteringen av kund- och leverantörsfakturor att göra? Verifikationsnummerföljd behöver inte vara vara i kronologisk ordning. Det är just därför vi har moderna system, det går att skiva och tärna sin bokföring på flera sätt än när man sett med en huvudbok i papper. Återkom gärna men ytterligare kommentarer och frågor. Även med vad för hjälp ni fick från supporten. Jag tycker det här är en intressant fråga.
... Visa mer
2025-03-10
10:44
Hej @KatrinBruce
Prova att du går in på rutan under Upprätta årsredovisning - Förändringar i eget kapital - ändra beloppet med en krona i rutan Balanseras i ny räkning. Om inte det hjälper så ringer du supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
10:13
Hej igen @Viktoria N
För inkomster över 80 000 SEK använder Skatteverket procentsatser i sina tabeller istället för framräknade fasta skattebelopp. Trots detta finns dessa fasta skattebelopp i bakgrunden när Skatteverket gör sina slutgiltiga beräkningar. Detta innebär att Lön 300/600 använder en exakt beräkningsmetod baserad på de fasta skattebeloppen, vilket kan resultera i mindre avvikelser från de procentsatser som visas i tabellen.
När du jämför de belopp som beräknas i Lön 300/600 med Skatteverkets tabell kan det således uppstå en differens, men skatten som dras i Lön 300/600 är mer exakt beräknad. För att kontrollera beloppen kan du använda Skatteverkets tjänst Räkna ut din skatt som ger en bättre förståelse för hur de fasta skattebeloppen används.
Mer info än så har jag inte att dela med mig av så jag hoppas detta hjälper dig.
... Visa mer
2025-03-10
09:17
1Gilla
Hej @Johanna67
Enligt bokföringslagen i Sverige behöver du spara räkenskapsinformation i sju år från det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Detta gäller oavsett om du har fakturan i digital eller fysisk form.
Om du har skannat in fakturorna och sparat dem digitalt på ett korrekt sätt (t.ex. i ett bokföringsprogram som uppfyller kraven på spårbarhet, oföränderlighet och säker lagring), så behöver du inte behålla papperskopian. Det digitala underlaget räknas som original så länge det är en korrekt och fullständig avbildning av originalfakturan.
Undantag: Om fakturan ursprungligen kom som pappersfaktura och du väljer att skanna den, bör du spara originalet i minst tre år innan du eventuellt slänger det. Därefter kan den digitala kopian räcka för resten av arkiveringstiden.
Läs gärna mer på sidan Arkivera bokföring digitalt eller i pappersform – detta gäller för att spara bokföring
Ha det fint!
... Visa mer