2025-02-26
10:34
Hej @Henriken För utbetalning av föräldralön i Visma Lön Direkt kan du använda:
Övrig ersättning, brutto, engångsskatt – Används när utbetalningen görs som en engångssumma och beskattas som engångsbehållning.
Övrig ersättning, brutto – Om utbetalningen sker löpande och beskattas enligt den vanliga skattetabellen.
Sedan kan du lägga en förklarande textrad på lönebeskedet precis som min kollega Malin tipsar om.
Vill även passa på att slå ett slag för att föräldralön och många andra grymma funktioner finns i vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart. Läs mer om det här
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
10:19
Hej @MiasRedovisning
Vi är medvetna om att det finns en efterfrågan på en engelsk version av årsredovisningen i Visma Skatt & Bokslut Pro för bolag som följer K3. Vår ambition är att implementera detta i tjänsten framöver, men i nuläget kan vi inte ge någon tidsplan för när detta kommer att vara tillgängligt.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
09:10
1Gilla
@Tinna Gunnarsson , tack för din återkoppling! Det var just bekräftelsen om medvetenheten om fel och att Visma har tänkt agera med åtgärd som jag ville få. Hoppas på en åtgärd inom snar framtid. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-26
07:55
Hej igen @fregul
Det är den justeringen vi rekommenderar men gör så att du slår en signal till supporten så kan vi kika på vilka felmeddelanden som dyker upp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-25
15:41
Varför inte prioritera alla brister som programmen har, ex. Fullständiga nyckeltal och kassaflödesanalys samt K3 till Bostasrättsföreningar, som jag har påtalat för mer än ett år sedan. Ni får öka resurserna till utvecklingsavdelningen.
... Visa mer
2025-02-25
14:14
Hej @EbSoMa
Ja det blir korrekt då du kan redovisa antingen timmar eller procent.
... Visa mer
2025-02-25
12:45
Hej @Emmaaa
Välkommen som ny forummedlem.
Vi har inte så mycket information om detta här i forumet. Mitt förslag är att du kontaktar Yabie själva, då de har absolut bäst koll på hur integrationen fungerar tillsammans med eEkonomi och kan råda dig om hur du arbetar smartast i kombinationen eEkonomi + Yabie.
Jag länkar deras kontaktuppgifter nedan:
https://vismaspcs.se/integrationer/partner/yabie2
support@yabie.com
010 - 551 73 33
... Visa mer
2025-02-25
11:02
Hej @ Jennie76
Anledningen till öresdifferensen är att beloppen i balansräkningen avrundas både individuellt och totalt, vilket kan leda till en differens när man jämför summan i balansräkningen med de avrundade enskilda beloppen. Det smidigaste sättet att korrigera detta är att justera med 1 kr i kolumnen för balanserat resultat, i rutan för "balanseras i ny räkning". Trots att det kan uppstå en differens på 1 kr i själva rutan, är det viktigaste att beloppen vid årets utgång är korrekta.
Till exempel: IB 2091: -410 997 kr (avrundat från -410 997,35) Förändring 2091: 102 184 kr (avrundat från 102 183,71) Vid periodens slut: -308 183 kr (avrundat från -308 183,64)
För att justera detta ska du göra en liten ändring på 1 kr i kolumnen för balanserat resultat så att det stämmer med raden i balansräkningen. Exempel: Om du har 1,40 kr i belopp vid årets ingång och förändringen i "balanseras i ny räkning" är 1,40 kr, så avrundas de individuellt till 1 kr vardera. Detta blir totalt 2 kr. Men, summan av båda dessa (2,80 kr) avrundas upp till 3 kr i balansräkningen. Därför blir 1 + 1 = 3, och en justering med 1 kr är nödvändig för att beloppen ska gå ihop.
Vill du att supporten visar dig i ditt program är du alltid välkommen att slå oss en signal.
... Visa mer
2025-02-25
10:44
Hej @VanKel
Tack för att du kontaktar oss.
Det var många år sedan vi gjorde några förändringar kring periodiseringar i Visma Administration – jag tror det kan vara ungefär 10 år sedan den senaste uppdateringen inom detta område. Vi vill såklart hjälpa till och undersöka vad som går fel hos dig. För att vi ska kunna hjälpa dig vidare, vänligen kontakta vår support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-02-24
15:49
Hej igen @Lina__16
Ja bara ni är överens så blir det säkert jättebra. Det blir lite krångligare för den som gör lönerna och kanske även för de anställda men det känns som om du har koll på läget. Snabbvalen kommer inte att funka så om du behöver göra korrigeringar så får du sköta dessa manuellt. Nog med förmaningar från mitt håll 🙂
Lönearterna du visar är de lönarter som passar för uttag av sparad semesterdagar för en månadsavslönad där du inte har betalat ut semestertillägget i klump sedan tidigare. Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet.
... Visa mer
2025-02-24
13:28
Hej @Karin EE
Tack för ditt förtydligande och vi kommer alltid försöka hjälpa dig oavsett i vilken kategori du skriver. Ett eget uttag innebär att du tar ut pengar från ditt företag för att använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom du som ägare i en enskild firma inte räknas som anställd.
Säg att du t.ex har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag, detta bokför du som ett eget uttag.
1930 - Företagskonto 10 000 kredit 2013 - Företagarens eget uttag av pengar 10 000 debet
I Visma eEkonomi gör du det via Kassa- och bankhändelser och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering enligt bild
Hoppas detta hjälper dig - annars återkom så hjälps vi åt!
/Tinna
... Visa mer
2025-02-24
09:37
Hej @RubenAsk
Välkommen som ny forummedlem.
För att skapa kundfaktura med omvänd skattskyldighet, svenska kunder kan du följa instruktionen som du hittar här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-24
08:40
Hej @EbSoMa
Nej det är inga konstigheter så länge det står 0 kronor så påverkar det inte banken.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:21
Hej @Viktor2
Vi vet ju inte så mycket om hur hög omsättning ditt företag har och men detta är en faktor som styr när låsning bör ske enligt ovan nämnda rekommendationer.
Jag resonerar så här - Det är 50 dagar från 1/1 = 19/2 så antingen beror datumet i ditt fall på:
50 dagar efter månadens utgång Alla företag får vänta med att låsa bokföringen till 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade. 50 dagar efter kvartalets utgång Om företagets nettoomsättning är högst tre miljoner får du vänta till 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade.
Mer än då kan vi inte hjälpa dig med från forumets sida och jag hoppas detta hjälper dig - annars är du varmt välkommen att slå oss en signal.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:02
Hej @Johan Ekman
Jag skulle säga att detta är ett designbeslut av följande skäl: Att behålla decimaler säkerställer att alla beräkningar som involverar tid, lönekomponenter eller kvantiteter är korrekta och exakta. Exempelvis kan arbetade timmar, övertid och andra tillägg ofta vara representerade med decimaler för att korrekt återspegla den faktiska arbetade tiden.
För både arbetsgivare och anställda är det viktigt att lönebeskeden är så tydliga och informativa som möjligt. När beloppen visas med decimaler undviks potentiella missförstånd kring ersättningens exakthet.
Många regelverk och ekonomiska standarder kräver att visa exakta värden, inklusive decimaler, för att undvika avvikelser och säkerställa att alla redovisade siffror stämmer överens med de faktiska utbetalningarna.
Vi förstår att detta kanske inte är den lösning du hade hoppats på, men vi strävar efter att säkerställa att alla löneuträkningar är så korrekta och transparenta som möjligt för både arbetsgivare och anställda.
Och till sist - du är självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma Lön Smart via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2025-02-21
14:43
Hej @Norrland
Du kan lägga in lönearten för provision på de anställdas standardlönebesked som finns på fliken "3 Lön" i anställningsregistret. På så sätt kommer ditt löneprogram automatiskt att inkludera provision (1185) på lönespecifikationen vid varje ny lönekörning.
Chefen kan sedan ange beloppet manuellt (det varierar sannolikt från månad till månad) och samtidigt få en påminnelse när lönebeskedet visas. Hon har även möjlighet att avmarkera alternativet "skriv ut" på lönespecifikationen om provision inte ska betalas ut varje månad.
Vill du att vi visar dig i programmet så är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
13:28
Hej igen
Ok men då är jag med dig. Jag skulle gissa att det kan bero på antalet bildunderlag som visas per sida skiljer sig mellan de olika delarna av systemet.
När du söker direkt under Inköp - Bildunderlag visas 50 poster per sida, och om du har färre än så fungerar sökningen utan problem. När du däremot går via Kassa- och bankhändelser för att matcha och koppla bild visas endast 25 poster per sida, vilket kan påverka hur sökningen genomförs om du har fler än 25 bildunderlag.
Så förmodligen har du fler än 25 bildunderlag som är fördelade på fler sidor (så många har inte jag och därför funkar det hos mig), vilket gör att sökningen fungerar på det ena stället men inte det andra. Men vi ska självklart titta på hur det ser ut hos dig om du slår en signal till supporten så vi får klarhet i hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-21
12:34
Hej @Anna Håkansson
När du skickar en e-faktura, är det endast fakturans grundläggande information och några standardvärden från företagsinställningarna som inkluderas i den e-fakturafil som skapas. Anpassningar såsom egna textfält som du har lagt till i din fakturamall följer tyvärr inte med i e-fakturan.
Ett möjligt alternativ är att lägga till den specifika informationen direkt på fakturaraderna istället för i egna textfält. På så sätt säkerställer du att all viktig information inkluderas i e-fakturan. Vi kommer att se över och komplettera våra hjälpavsnitt kring detta för att bättre kunna stödja dig och andra användare kring detta i framtiden.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:36
Hej @JennyPenny
Jag rekommenderar att du eller din kund kontaktar supporten så att vi kan granska hur kunden är registrerad i våra interna system. Eftersom du inte bör dela kunduppgifter här i forumet, är supporten den rätta vägen att gå.
En annan sak som du kan be kunden testa är att inte gå via sin app utan att han/hon går via en webbläsare till vismaonline och väljer glömt lösenord från den sidan istället. Det brukar fungera i de allra flesta fall.
Lycka till och trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:14
1Gilla
Hej @Norrland
I hjälpavsnittet Utbetalning, företagsinställningar under stycket Export till bankfil kan du läsa om vilka inställningar och vilka fält som ska fyllas i för respektive bank. Ange webbadressen till den internettjänst du ska använda för att föra över filen med löneutbetalningen under Sökväg internetbank. Om du använder ett överföringsprogram för löneutbetalning kan du hämta sökvägen till programmet via bläddringsknappen till höger om fältet.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:05
Hej @Johan Ekman
Det finns i vårt lokalt installerade program Visma Bokslut. Hur det fungerar kan du läsa mer om i hjälpavsnittet Kontrollbalansräkning
Om du inte har access till Visma Bokföring rekommenderar jag en signal till våra byrårådgivare då de har bättre koll på vad som gäller än vad vi har här i forumet.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-20
12:46
Hej @Johanna67
Välkommen som ny forummedlem.
I Visma eEkonomi behöver du inte specificera varje inbetalning som en egen verifikation. Du kan matcha flera bankhändelser mot en bokföringshändelse, så länge de valda bankhändelserna har samma datum. Det här gör att du kan samla flera inbetalningar i en och samma verifikation om de hör ihop med samma bokföringshändelse. Läs mer i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-20
09:11
Hej @EbSoMa
Ja, du kan använda "Övrig nettoersättning" från rullgardinsmenyn för detta syfte. Genom att lägga upp en lön som motsvarar avdraget för föräldraledigheten, vilket resulterar i en nettoutbetalning på 0 kr, säkerställer du att frånvarotimmarna redovisas korrekt i AGI:n.
När jag nämnde att du bör hålla koll på hur bokföringen påverkas innebär det att du behöver säkerställa att bokföringen korrekt reflekterar dessa transaktioner, även om ingen faktisk utbetalning sker.
... Visa mer
2025-02-20
00:20
1Gilla
Strålande tack för ditt stöd som alltid!
... Visa mer
2025-02-19
10:13
Hej @Karin EE
Jag ska göra mitt bästa för att förtydliga och dela med mig några tips 🙂
Kassa- och bank Används för att registrera händelser som direkt påverkar ditt företags kassa, bankkonto eller andra liknande konton alltså när pengar faktiskt flyttas, in eller ut från kassa eller bankkonto. Det kan vara:
Inbetalningar från kunder
Uttag till eget konto
Utbetalningar till leverantörer
Momsinbetalningar till Skatteverket (SKV)
När du registrerar en kassabankhändelse skapas automatiskt en verifikation för händelsen.
Ny verifikation Används för övriga bokföringshändelser som inte direkt påverkar kassa eller bank, men ändå måste bokföras. Det kan vara:
Justeringar av bokföring
Konteringar av interna transaktioner
Rättelser av tidigare verifikationer
Bokföring av avskrivningar eller periodiseringar
Jag hoppas att detta klargör när du ska använda respektive alternativ! Om du har fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig.
... Visa mer
2025-02-19
10:12
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag har full förståelse för att det är frustrerande när man måste rensa cachen för att få det att fungera.
Eftersom du har uppdaterat Chrome och problemet kvarstår, finns det några andra steg du kan prova:
Prova en annan webbläsare: Kontrollera om samma problem uppstår i t.ex. Firefox eller Edge. Det kan ge ledtrådar om problemet är specifikt för Chrome.
Säkerhetscertifikat: Ibland kan det vara något med säkerhetscertifikaten i webbläsaren som behöver ses över. Kontrollera om det finns några varningar eller problem relaterade till certifikat.
Om inget av detta hjälper dig behöver du kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-19
10:07
Hej @MorganPersson
Välkommen som ny forummedlem.
Jag tolkar dig som om du har problem med e-postleverantören som inte tillåter automatiska vidarebefordringar om mailadressen inte är verifierad. I så fall kanske alternativet att skicka e-faktura skulle kunna passa bättre. E-fakturor är ett säkert och smidigt sätt att hantera fakturor som ofta innebär färre tekniska problem jämfört med e-post.
Mer information finns på sidan Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi och i hjälpavsnittet Skicka e-fakturor
Vill du ha ytterligare information eller hjälp att komma igång, tveka inte att kontakta vår supportavdelning. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-02-18
17:02
1Gilla
Stort tack!
... Visa mer
2025-02-18
14:35
Hej @Eileen
Tack för att du hör av dig.
Det är tyvärr inte möjligt att göra de urvalen på en kundreskontralista för att endast få de betalda fakturorna i rapporten. Dock är det ett registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning.
Stort tack för att du upplyste oss om att du fått fel svar från AI-supporten. Vi kommer att se över detta för att förbättra vår service.
Trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-18
12:49
Hej @Fredrik41
Först och främst vill jag be om ursäkt för att svaret har dröjt. Vi har behövt diskutera din fråga internt, och den visade sig vara ganska komplicerad.
Om det är mot Skattekontot som du arbetar så ska du kunna skapa upp manuella händelser som du kan matcha de gamla deklarationerna mot och sedan får du manuellt justera dessa i bokföringen. Annars finns det inte något sätt att få bort dem från listan i dagsläget utan då rekommenderar vi samma som min kollega Anna skrivit lite högre upp i tråden - att sortera på kolumnen Förfallodatum. Men vi har lyft detta igen med vårt utvecklingsteam och de är väl medvetna om problematiken.
Vi har tyvärr inte någon optimal hantering/handledning för hur du ska matcha bankhändelserna om man har behövt ändra en arbetsgivardeklaration eller momsredovisning i efterhand utan här får du hantera det som du har gjort tidigare. Och för att få bort den överflödiga deklarationen ur listan så får du skapa en manuell bankhändelse och justera den manuellt i bokföringen även här. Alternativt kan du låta dem ligga kvar i listan och justera sorteringen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-18
10:26
Hej @humlan600
Bra att du har kollat upp det så vi inte missar något.
Det går självklart fint att lägga som ett förslag till våra utvecklare av Visma Lön. Du gör det inne i löneprogrammet via Förbättringsförslag.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-18
09:16
Ja gör det och om du uppdaterar mig på lösningen sedan blir jag glad.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
17:55
Hej @HH-Evda
Hade jag haft möjlighet hade jag gärna hjälpt dig men detta är ingenting vi har någon information om i forumet utan du behöver börja med att ställa frågan till din leverantör av tredjepartslösningen. Om de inte kan hjälpa dig med din fråga behöver de kontakta vår api-support.
Hoppas det löser sig och att du får en fin kväll!
... Visa mer
2025-02-17
17:40
Hej @Anna Frisk
Tack för din fråga. Först och främst vill jag nämna att det i princip alltid går snabbare att få hjälp via telefon än här i forumet. Om du ringer vår support imorgon bitti när vi öppnar, är det oftast väldigt kort eller ingen väntetid alls.
Gällande att du endast ser en kalender och att de andra står som inaktiva: Detta är en typ av fråga som är svår att svara på utan att se exakt vad som har gjorts och vilket program du migrerar ifrån. Har du fått hjälp av oss att göra migreringen? Det kanske är något som behöver kompletteras? Jag är väldigt mån om att det ska bli rätt hos dig, så därför rekommenderar jag starkt att du pratar med supporten för att lösa detta.
För att lösa problemet med att all information inte automatiskt har överförts till Visma Lön Smart, inklusive semesteruppgifter, behöver vi först åtgärda huvudproblemet som du nämnde – att de anställdas kalendrar inte visas korrekt. Detta måste fixas innan du kan överföra avvikelser som semester och vård av barn till Visma Lön Smart.
När det närmar sig löneutbetalning, ska du skapa en lönekörning. Registreringar gjorda i kalendern till och med lönekörningens avvikelseperiod kommer med på de anställdas lönebesked. Du kan även rapportera avvikelser och göra kompletteringar direkt på lönekörningen. Mer info finns på sidan Lönekörning i Visma Lön Smart.
Välkommen att kontakta supporten så ska vi hjälpa dig att felsöka så du kan göra löner igen.
Trevlig kväll!
... Visa mer
2025-02-17
15:54
Hej @CarinaM_
Stort tack för att du delar med dig. ⭐ Vi hoppas att detta snart är löst /Tinna
... Visa mer
2025-02-17
15:30
Hej @Svenska3D
Jag förstår att det hade varit jättesmidigt och tidsbesparande. Gå gärna in och lämna ditt förslag under Feedback och förslag inne i eEkonomi så våra utvecklare får veta att det är fler som har samma behov.
Ha en fin eftermiddag.
... Visa mer
2025-02-17
15:24
Hej @phnilsson
Vi tänker att du skulle kunna hantera detta som en dagskassa.
Du går till Kassa- och bankhändelser och väljer det konto du ska bokföra din dagskassa på. Klicka på Ny kassahändelse eller Ny bankhändelse, beroende på om det gäller kontanta köp eller kortbetalningar, fyll i datum och belopp, och lägg till händelsen. Välj Matcha och Övrig insättning - Egen kontering och registrera vad försäljningen gäller. På en Övrig insättning kan du även välja att koppla själva bildunderlaget precis som du är inne på.
Vill du att vi visar dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-02-17
13:52
Hej!
Jag vill bara återkoppla här i tråden att vi har fått det bekräftat att vi har haft ett fel gällande detta och att klarmarkeringar har fallit bort felaktigt. Om du har råkat ut för det behöver du markera dessa manuellt som klara men vi har gjort en fix i programmet som gör att det inte ska hända igen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
13:41
1Gilla
Hej igen @MJONIS
Själv hade jag inte gjort en korrigering av löneutbetalningen nu i och med att både lönebesked och arbetsgivardeklarationen stämmer. Ett tips är att du istället skapar en bokföringshändelse och där bokför skillnaden på 10 kr mot debet 1619. Så stämmer banken och vid nästa löneutbetalning drar du av 10 kr och bokar bort med kredit 1619 så är du i hamn.
... Visa mer
2025-02-17
13:37
Hej @ANTHONY93 Ja från och med januari 2025 måste arbetsgivare rapportera ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen, särskilt gällande anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (t.ex. VAB och föräldraledighet). Denna information ska lämnas senast 12 februari 2025.
Lön Direkt är förberedda för dessa förändringar. Nu är det extra viktigt att du säkerställer att få in korrekta underlag från de anställda och informera dem om förändringen. Lön Direkt kan också hantera denna redovisning så länge frånvarotimmarna anges dag för dag, då schemahantering saknas.
När du registrerar en viss löneart för frånvaro är det obligatoriskt att ange datum. Det som redovisas vidare är frånvaro som leder till ett löneavdrag och som den anställde ansöker om ersättning för hos Försäkringskassan.
För att registrera avdrag för frånvaro på grund av vård av barn använder du lönearten Vård av barn. Avdraget beräknas alltid per timme som den anställde varit frånvarande. I hjälpavsnittet Beräkna och registrera avdrag för VAB kan du läsa mer och se exempel på hur beräkningarna ser ut, både för månadsavlönade och timavlönade.
Om du vill ha hjälp att kontrollräkna dina egna beräkningar, kan du boka tid hos någon av våra lönespecialister som du når här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:00
Hej @Louise10
Fint att du kollade upp detta och att du återkopplade till oss. Du kan absolut hoppa över att skapa en lönekörning i programmet utan då räcker det att du nollar din arbetsgivardeklaration manuellt hos Skatteverket.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
10:58
Vi skriver gärna lite om hur det är tänkt att fungera för att även kunna hjälpa andra med liknande funderingar framöver. Skönt att det löste sig och fint att du återkopplade ⭐
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
08:55
Hej @anna__44
Det går jättebra att skriva i en befintlig tråd precis som du har gjort men om du någon gång vill starta en ny tråd så går du in i ditt område eEkonomi - klicka på Frågor och funderingar - Klicka på den stora gröna knappen Starta ett ämne.
I mina öron har du gjort precis allt som krävs för att det ska gå att lägga till projekt. Gör så att du slår en signal till oss så kan vi koppla upp och felsöka tillsammans med dig. Återkoppla gärna till mig när det är löst så blir jag glad.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-16
22:01
Hej, jag har hittat ett bättre lösning. När leverantörs faktura tolkas automatiskt men du ska inte redovisa moms, då i högra uppe hörn ändra moms belopp till 0 och då försvinner konteringsrad med moms konto.
... Visa mer
2025-02-14
15:50
Hej Linköping, Om du går till utskrifter --> spärning --> väljer Ackumulator och fyller i "ArbetadTid_Tim - Arbetad tid i timmar", period 2024-01-01 - 2024-12-31 så är det möjligt att få fram antalet timmar för året, därefter kan du dela med 1615 för att räkna ut "totala medarbetare" När det gäller total bruttolön så kan du faktiskt gå in på arbetsgivardeklarationen på Skatteverket och klicka dig vidare till "visa sammanställning för flera redovisningsperioder", där inne ska du hitta ruta 411 "avgiftspliktig bruttolön utom förmåner", du väljer såklart 2024-01 - 2024-12 och bockar i "visa även belopp från detaljerad beräkning". Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej, Jag hittade den här tråden och förundras över svaret att Visma tvingats prioritera andra förändringar, det är ju trots allt sju år sedan frågan ställdes. Utan att på något sätt vara syrlig så tycker jag det vore ärligare att svara att frågan inte är prioriterad och uppmana användaren att själv skapa en löneart som fyller syftet. Så får jag göra i alla fall. mvh, stabo
... Visa mer
2025-02-13
13:44
Hej @SallyFiffi
Jag håller med om att det skulle vara mycket användbart med en varning som indikerar om samma leverantörsfaktura läses in två gånger. Dock vet jag inte hur pass aktuellt det är göra denna förändring men det får våra duktiga utvecklare avgöra.
Du registrerar ditt förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Förbättringsförslag enligt bild nedan.
... Visa mer
2025-02-13
13:22
Hej @ivonnes
Jag kan inte se exakt hur din leverantörsfaktura ser ut eftersom bilden är lite otydlig, men jag ser att du har använt ett försäljningskonto istället för ett kostnadskonto i klass 4, 5, eller 6. Det är därför det blir fel med momsen.
Eftersom fakturan inte verkar vara bokförd, kan du radera raderna och börja om. Avbryt och gör om bokföringen med ett konto i klass 4, 5, eller 6, och se till att all moms hamnar på konto 2641 så kommer det att bli mycket bättre.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
13:11
Hej @Minorscreen För att byta kund efter att en order har markerats som skickad i Visma eEkonomi, gör så här:
Kopiera Ordern: Gå till Försäljning - Ordrar och hitta den order du vill ändra på listan över Pågående ordrar eller Fakturerade ordrar.
Klicka på Åtgärder - Kopiera för att skapa en ny order baserad på den ursprungliga.
Ändra vad du behöver i den nya kopian, inklusive kundinformation.
När det gäller tabeller på en order, så finns det tyvärr ingen funktion för det i Visma eEkonomi men du får gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-02-13
12:48
Hej @Angler
När du kopierar en gammal order i Visma eEkonomi kommer programmet använda den adress som var angiven när ordern skapades. Detta innebär att eventuella nya adressuppgifter som har uppdaterats i kundregistret inte automatiskt appliceras på den kopierade ordern.
Tyvärr fungerar det inte på samma sätt som vid fakturering där en kontroll av kundregistret sker automatiskt för nya uppdateringar. Men du kan lämna ett önskemål om denna funktionalitet genom att gå till Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
11:57
Hej @Josefin
Detta är inget jag har någon info om i forumet men jag hittade en länk på vår hemsida där det finns en beskrivning som jag gärna delar med dig. Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-13
11:18
1Gilla
Tack för snabbt svar! 😊
... Visa mer
2025-02-13
11:01
Hej @Anna Arosia
Tack för din fråga om hur man rensar i företagslistan på Visma Lön Anställd.
Ibland kan företag som inte längre används ändå synas i listan om de inte har avslutats korrekt. Eftersom det kan se lite olika ut hos olika kunder, skulle jag rekommendera att du kontaktar vår support. Då kan vi kolla på ditt specifika fall och hjälpa dig att få bort de företag du inte längre sköter lönerna för. Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2025-02-13
10:24
Hej @josephineem
Absolut, det går att aktivera bankkoppling på flera företagskonton. Det är dock viktigt att notera att endast det primära företagskontot kan både skicka leverantörsbetalningar och ta emot kontoutdrag. De andra företagskontona är begränsade till att enbart ta emot kontoutdrag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-13
09:15
Hej Det var precis så jag menade. Vi har inte någon möjlighet att logga in och göra det åt dig. Däremot kan du säkert få hjälp om du ringer in till vår support. Du har instruktionen för hur du skall göra som du kan hänvisa till så kan de guida dig via skärmdelning t ex. 0470- 70 62 00 /Joachim
... Visa mer
2025-02-12
19:38
1Gilla
Tack för förtydligandet!
... Visa mer
2025-02-11
15:34
Hej @Tony DataCom
Välkommen som ny forummedlem.
Vi är medvetna om Microsofts beslut och kommer titta vidare på vad det innebär för Visma Administration. Så fort vi har mer information kring detta återkommer vi i denna tråden.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-11
12:39
Hej @Anna-Lena6
Tack för att du delar dina tankar och idéer för att göra Visma Administration ännu bättre! För några år sedan flyttade vi idéhanteringen från forumet direkt in i programmet, så att dina förslag når rätt team på en gång.
Vill du skicka ett förslag? Använd knappen "Förbättringsförslag" uppe i programmets header (precis till höger om mitten). Där hittar du ett formulär där du kan lämna ditt önskemål direkt till våra utvecklare. Vi kan tyvärr inte ge återkoppling här i forumet längre, men för att du inte ska missa när vi gör förändringar eller lägger till nya funktioner kan du följa nyhetsfliken för Visma Administration i forumet.
Så här gör du för att prenumerera:
Logga in på forumet.
Gå till nyhetsfliken.
Klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj "Prenumerera".
Så får du all information direkt till din mejl!
... Visa mer
2025-02-11
11:12
Hej @Susan
Kolla om du ser något misstänkte under Utskrifter - Bokföring - Behandlingshistorik. Annars är mitt bästa tipsa att du slår en signal till supporten för de brukar ha kluriga tips och förklaringar på det mesta.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-10
15:24
1Gilla
Jo det var väl det jag trodde, även om jag hoppades på en smygväg. Då blir det så. Tack!
... Visa mer
2025-02-10
15:06
Hej @LG____5
Tråden hade några år på nacken men nu är länkarna uppdaterade.
Tack för att du sa till .
/Tinna
... Visa mer
2025-02-10
14:41
Hej @Monica4
När en timavlönad anställd tar ut ATF-ledighet enligt Byggnads regler, ska lönen inte påverkas, eftersom ledigheten tas ut med bibehållen lön. Det innebär att timmarna för den månaden inte minskas på samma sätt som vid frånvaro utan lön.
Vi har satt upp programmet enligt denna norm, vilket innebär att vi inte automatiskt räknar ner timmarna vid uttag av ATF. Om ni vill hantera det annorlunda utifrån ert kollektivavtal eller företagets policy går det självklart att justera manuellt.
Om du manuellt minskar antalet timmar för den månaden, behöver du säkerställa att det fortfarande räknas rätt i förhållande till intjänad arbetstidsförkortning. Det kan vara bra att dubbelkolla med ert kollektivavtal eller löneavdelning för att säkerställa att allt blir korrekt.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-10
14:05
Hej igen @Bosse_20
Vi förstår att det kan vara svårt att ringa in när man har ett hektiskt schema med många möten. För att vi ska kunna skapa ett ärende och påbörja felsökningen behöver vi dock att du ringer in till vår support. Det sällan är kö vid öppningstiden klockan 9, så det kan vara ett bra tillfälle att ringa in innan dina möten startar.
Vi vill alltid göra vårt bästa för att hjälpa dig och är tacksamma för din förståelse.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-10
12:38
Hej @Gunilla-57
Tack för din fråga.
För att hantera en leverantörsfaktura som inte ska betalas och när får en kreditfaktura från din leverantör så kan du följa stegen nedan:
Registrera Kreditfaktura: Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura Välj leverantören som utfärdat kreditfakturan Markera rutan Kreditfaktura Fyll i uppgifterna från den mottagna kreditfakturan. Klicka på Bokför för att registrera kreditfakturan.
Kvittning mot Befintlig Faktura: Om krediten ska kvittas mot en befintlig faktura, gå till listan över fakturor. Markera den relevanta fakturan. Välj Åtgärder - Kvitta. Sök fram och välj den faktura som krediten ska kvittas mot. Klicka på Bokför. Detta skapar en kvittningsverifikation där de två fakturorna balanserar varandra.
Lycka till och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-10
10:22
Hej @C Bishop
Du kan även få ett mejl om så önskas. För att aktivera detta, välj kryssrutan som anger att du vill ta emot mejlnotifieringar om nya e-fakturor i programmet. E-postadressen som används för notifieringarna hämtas från fliken Grunduppgifter under Företagsinställningar, men kan ändras när som helst. Du kan välja att ta emot dessa notifieringar varje gång en ny e-faktura mottas, dagligen eller en gång i veckan. Mer info finns i hjälpavsnittet Företagsinställningar
Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-02-10
10:10
Hej @ElviraSH
Välkommen som ny forummedlem.
Självklart bör dina fakturor skickas till den adress som du har angivit i kundregistret. Som vi tolkar dig verkar det som att när fakturorna skickas via brev-funktionen från Visma eEkonomi till en privatkund, skickas de till folkbokföringsadressen trots att en annan adress är angiven i kundregistret.
För att kunna undersöka detta vidare och hitta en lösning behöver vi få mer information. Vi rekommenderar att du kontaktar vår supportavdelning direkt så att vi kan se vad som har hänt
... Visa mer
2025-02-10
09:34
Hej @Ellge_
Tack för att du hör av dig och delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att det är mycket frustrerande att menyraden i Kassa och bankhändelser inte fungerar som den ska och att detta påverkar ditt arbete negativt.
Vi har redan skickat in ett ärende om detta till våra utvecklare, och det är under utredning. För att ge detta ärende ytterligare tyngd och snabbare kunna få det prioriterat, vill vi gärna att du också kontaktar vår support. På så sätt kan vi samla fler uppgifter och påskynda lösningen.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-07
12:42
Hej @Helahl
Tack för din fråga.
Efter att du har skickat in arbetsgivardeklarationen (AGI) till Skatteverket och betalat in summan till ditt skattekonto, behöver du matcha den händelsen från skattekontot mot AGI-konteringarna som skapats i
programmet.
Se till att du har följt stegen i vårt användartips: Matcha arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart och Lön Direkt i Visma eEkonomi. Där finns en steg-för-steg-guide som kan hjälpa dig att säkerställa att allt är korrekt matchat.
Om du fortfarande har problem, rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare hjälp
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-07
10:54
Hej @Mikael22
Jag förstår att stöd för K3 regelverket i Bostadsrättsföreningar är viktigt för dig och alla kunder som vill rapportera enligt det regelverket och det är något som vi, i framtiden, kommer att ha stöd för.
Skatt och Bokslut Pro är en tjänst vi lägger väldigt mycket tid på att utveckla och göra så komplett som möjligt, vi vet idag att det finns hål i vad som stöds i tjänsten och även om vår ambition är att täppa igen så många av dessa hål som möjligt behöver vi prioritera vilket område som ska göras först. Just nu i Skatt och Bokslut Pro fokuserar vi på att ha stöd för företagsformen Stiftelser & Ideella föreningar. Vi vill förstås att du och alla användare ska använda tjänsten och inte använda en konkurrents lösning men i dessa fall när vi inte har stöd för ett regelverk eller liknande måste du göra det som blir bäst för dig och din förening.
Från min sida rekommenderar jag dig att använda vårt lokalt installerade program Visma Bokslut tills dess att vi har stöd för K3 för Bostadsrättsföreningar i Skatt och Bokslut Pro.
Trevlig helg
... Visa mer
2025-02-07
09:55
Hej @Inger M
Vi har stöd för räntefakturering via vår tjänst Påminnelse Direkt. Från den 1 september 2024 betalas all inkasserad dröjsmålsränta automatiskt ut till dig. Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna dina förfallna fakturor! Lär mer om denna tjänsten här
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-07
09:33
1Gilla
Hej @BengtR
Tack för att du kontaktar oss.
Utan att se din bokföring så beror detta troligen på att vissa konton har använts i bokföringen som eEkonomi klassificerar under "Råvaror och förnödenheter". Även om du inte avsiktligt bokfört något där, kan vissa konton automatiskt kopplas till den raden i rapporten.
Så här kan du kontrollera det:
Under menyvalet Underhåll - Kontoplan kan du se vilka konton som har importerats till Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och till vilket referenskonto de är kopplade. I resultaträkningen kan du klicka på beloppet vid "Råvaror och förnödenheter" för att se vilka konton som bidrar till summan.
Om du vill ändra vilket referenskonto det har kopplats till, klicka på pennsymbolen i kolumnen Redigera. Mer info finns i hjälpavsnittet Kontoplan.
Många bokföringsprogram, inklusive eEkonomi, visar automatiskt rader i årsredovisningen även om de innehåller 0. Detta sker för att upprätthålla en enhetlig rapportstruktur enligt Bokföringsnämndens rekommendationer. Precis som du skriver så är det en estetisk fråga, men påverkar inte bokföringen i sig.
Vill du se en förändring är du självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad i ditt program.
Och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du välkommen att slå en signal till supporten.
Lycka till och trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-07
09:05
Hej @MozafarV
Som användare av Visma eEkonomi bjuder du in din redovisningskonsult under Appar och tillval inne i ditt program. Redovisningskonsulten får då en kostnadsfri inloggning till ditt företag i Visma eEkonomi. - Redovisningskonsulten jobbar i samma variant av programmet som du.
Läs mer i vårt användartips Revisorsinloggning i Visma eEkonomi.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-06
15:33
Hej!
I dagsläget finns det inga planer på att införa någon förändring kring detta men vi har återigen lyft detta som ett förbättringsförslag för framtiden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-02-06
11:17
Hej @tunepa Efter att du gått igenom checklistan under Bokföring - Årsavstämning överförs bokföringsuppgifterna automatiskt till deklarationen och om du har Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag så behöver du inte bokföra årets resultat manuellt, programmet gör det åt dig automatiskt när du låser deklarationen. Du ska alltså inte bocka i att du vill bokföra årets resultat, skatt eller avsättningar innan du arbetat i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, eftersom det programmet kommer att göra den bokningen åt dig.
Jag bifogar en sammanställning av tips från oss som kanske kan komma väl till pass.
Lycka till och ha en fin dag.
... Visa mer
2025-02-06
10:55
Hej @JonassonsJenny
Nej, i Visma Administration går det inte att få fram en balans- eller resultatrapport baserat på en specifik verifikation. Rapporteringen i programmet är datumstyrd, så du kan enbart filtrera rapporterna på datumintervall.
Däremot kan du exportera ut SIE-filer baserat på verifikationsnummer men det kanske inte hjälper dig i detta läget 🙂
Ha en fortsatt fin dag.
... Visa mer
2025-02-06
10:40
Hej @NicceD
Det låter fantastiskt roligt att du planerar att utveckla ditt företag! 🌟
Spontant känns det som att en integration till Visma eEkonomi skulle kunna vara till stor nytta för dig, särskilt eftersom du kommer att arbeta med paketartiklar.
Med våra integrationer kan du anpassa ditt program precis efter dina behov, och systemen kommunicerar med varandra vilket gör att mycket sker automatiskt. Det innebär mindre manuellt arbete för dig och mer tid till att fokusera på din verksamhet.
För mer information, besök gärna vår hemsida och kika på avsnittet om Integrationer. Där hittar du också kontaktuppgifter om du vill prata med någon av våra experter direkt.
... Visa mer
2025-02-05
10:13
Hej @TobiasO
För att vi ska kunna ge dig bästa möjliga stöd behöver vi lite mer information från dig.
Är det det svenska AB:t eller det norska NUF-bolaget du vill fakturera ifrån? Om det är det norska bolaget behöver du ett norskt eEkonomi.
Kan du förtydliga vad du menar med norska försäljningskonton och momskonton? Om du fakturerar från det svenska AB:t, ska försäljningen tas upp i den svenska momsrapporten.
Om du vill fakturera från det svenska bolaget till en norsk kund, kan du ändra kundens land till Norge och valuta till NOK. Du har även möjlighet att markera "Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU", men då gäller svenska momsregler och svenska konton.
Återkom gärna med mer info så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-02-05
09:53
Hej @Mårtpålön
För att du ska kunna registrera sjukfrånvaron för den anställda krävs att det finns arbetstid för de datum du vill lägga in sjukfrånvaron på. Registrerar du frånvaron i kalendariet så behöver du först klicka på knappen ändra arbetstid och registrera det antal timmar som den anställda skulle ha arbetat. Efter det kan du lägga in sjuk på korrekt datum så hämtar programmet avvikelsen när du skapar en lönekörning av typen Ordinarie lön.
Detta ska inte bli något problem hos Försäkringskassan då de verkliga datumen kommer synas på lönekörningen. Vill du att vi kikar på detta tillsammans så är du välkommen att ringa supporten så förklarar vi mer.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-05
09:40
Hej @Mårtpålön
Om du har gjort fel i en tidigare utbetald lönekörning ska du göra en korrigering på kommande lönekörning så att lönebeskedet och arbetsgivardeklarationen stämmer överens med vad som blivit utbetalt.
När du lägger in frånvaron i kalendariet på det verkliga datumet så kommer programmet att hämta avvikelsen och göra avdrag vid nästa lönekörning.
Mer information hittar du i hjälpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning samt i filmen Rätta fel från tidigare lönekörning i Visma Lön 300/600
Ha en fortsatt fin dag
... Visa mer
2025-02-04
12:47
Ja det kanske är lika bra så slipper du ev. krångel framöver. Man kan ju aldrig vara nog petig 🙂
/Tinna
... Visa mer
2025-02-04
10:53
1Gilla
Tack för tipset, ska testa detta
... Visa mer
2025-02-04
10:48
Hej @CamillaY
När du markerar en löneart som "Semestergrundande lön" eller "Semestergrundande rörlig lön," påverkas olika ackumulatorer. En ackumulator är en funktion som samlar belopp och/eller antal och kan öka eller minska beroende på inställningar. Dessa värden i ackumulatorerna används för olika typer av rapportering, som arbetsgivardeklaration, frånvarolista och skatteberäkningar. Semestergrundande lön: När du väljer denna markering, påverkas ackumulatorn för Semestergrundande lön. Beloppet på lönearten läggs till eller dras av från denna ackumulator. Värdet här används vid beräkning av semesterlön och semesterersättning. Semestergrundande rörlig lön: Om du markerar lönearten som Semestergrundande rörlig lön, påverkas ackumulatorn för Semestergrundande rörlig lön. Lönebeloppet läggs till eller dras av från denna ackumulator. Detta värde används för att räkna ut rörlig semesterlön.
Hoppas detta svarar på dina frågor och annars får du gärna återkomma så försöker vi igen.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-04
10:10
1Gilla
Ah, men då borde det funka. Tusen tack för hjälpen!
... Visa mer
2025-02-04
10:06
Hej @DoroLand
Ja det är ingående moms på din faktura från oss. Om du inte ser fakturan under utkast i leverantörsfakturor kan du alltid se den i sin helhet när du är inloggad på Visma Online under Mina tjänster - Fakturainformation ( i vänsterkanten).
... Visa mer
2025-02-03
14:52
Hej @anne-b
För att det ska bli korrekt hanterat hos dig vill vi gärna se hur det ser ut i ditt program innan vi rådgör vidare med dig.
Är det så att du har kopplingen till Skatteverket så ska programmet automatiskt hämtar händelser från ditt skattekonto men det kanske är något som blivit felaktigt i och med ditt programbyte. Vi kikar på det om du slår en signal till supporten.
Jag bifogar hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket som kanske kan komma till nytta framöver.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
14:26
Hej @Lenasekonomi
Det går fint att massuppdatera men börja med att du tar en säkerhetskopia. Därefter går du till Bokföring - Kontoplan där du väljer att markera enskilda konton, alla konton eller använda kommandot Markeringshjälp för att göra förändringar i flera poster samtidigt.
Följ sedan hjälpavsnittet Massuppdatera under stycket Fältförklaring Kontoplan.
Här anger du om du vill använda transaktionsinformation för de markerade kontona samt hur registreringen ska fungera när du bokför.
Du har följande alternativ: Alltid: Måste alltid registreras på kontot. Ej tillåtet: Det går inte att registrera detta på kontot. Ofta: Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. Sällan: Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka till det.
Ett tips är att du inte satsar på Alltid utan istället väljer alternativet Ofta så tror jag att det blir smidigare för dig.
Hoppas detta hjälper dig och om det är svårt att få ihop så ring oss gärna så hjälper vi dig i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-03
13:42
Hej @EbSoMa
För att kunna registrera Skatteverkets del behöver slutkunden först ha betalat hela sin del till företaget. När denna betalning är genomförd kan du sedan registrera de pengar som du mottagit från Skatteverket.
Vi vill se hur din ansökan har hanterats samt vad du har för status på fakturan. För att undvika eventuella missförstånd och säkerställa att allt blir rätt, rekommenderar vi att du kontaktar vår support. Då kan vi tillsammans gå igenom hur fakturan ser ut och sedan rådgöra med dig.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
13:05
Hej @Smurfellis
Välkommen som ny forummedlem.
Är man månadsavlönad får man betalt för alla månadens dagar med månadslönen. Vid ledighet sammanhängande över en helg eller flera helger men inte en hel månad, får du ett kalenderdagsavdrag. Detta gäller exempelvis inte när frånvaron börjar den 2 januari . Därför dras även föräldraledighet den 1 och 6 januari som kalenderdagsavdrag, vilket innebär ett lägre avdrag än arbetsdagsavdrag som ska infalla om frånvaron är under en arbetsvecka, dvs. inte över en helg. Är du ledig 1-31 så blir det avdrag för en hel månad.
Hoppas detta hjälper dig och vill du att vi pratar om det går det fin att slå en signal till vår kunniga support.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
12:44
Hej @Linn Dahl
Välkommen som ny forummedlem.
Nej det kan du inte göra i dagsläget men du får gärna registrera det som ett önskemål direkt till våra utvecklare av Visma Administration via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan i ditt program.
... Visa mer
2025-02-03
10:47
Hej @A-Lantbruk
Om du fortfarande inte har fått in ditt kontoutdrag är min rekommendation att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och titta på vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-03
09:57
Hej @ZwedenAdvies
I vårt hjälpavsnitt Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor kan du läsa om hur du via Visma Advisor kan du bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi. Detta innebär att ni delar ett och samma Visma eEkonomi, och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt.
Behöver du ytterligare hjälp och vill att vi kikar på det tillsammans är min rekommendation att du slår en signal till supporten för bästa hjälp.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-03
09:47
Hej @Åsa Fällman och tack för ditt meddelande!
Vi har ett toppenbra hjälpavsnitt som heter Byt semestervillkor. Där kan du läsa precis vad som händer och vad du behöver göra när en anställd ändrar semestervillkor.
Hoppas att detta löser dina funderingar! Om du behöver mer hjälp eller har fler frågor, är du alltid välkommen att höra av dig igen.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
08:20
Hej @Agronom Andersson
Gör så att du slår en signal till supporten så kan vi koppla upp och se om vi kan hjälpa dig att ställa in dina bildskärmsinställningar. Det är säkert dessa som spökar.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-02
11:15
2 Gillar
Spontant känns det som att det går fortare för en utvecklare att bara vända på sorteringsordningen när hen ändå väntar på kaffeautomaten ska brygga än vad det tar för mig att hitta vad Feeback och förslag är gömt. 😉
... Visa mer