Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
5 timmar sedan
Generellt är det så att man bokar preliminärskatten varje månad: Debet 2518 Kredit 1630 Därför hamnar 2518 i debet, då skulden bokas upp på skattekontot 1630 i kredit för skulder ökar alltid i kredit. Vid utbetalning av preliminärskatten den 12:e, bokar man upp: Kredit 1930 Debet 1630 (för då är skulden betalad för den här månaden, skulder minskar i debet) På konto 2518 ska det ligga i debet, enbart den summa som du betalat in för detta räkenskapsår i preliminärskatt, inget annat. Vid slutskattebeskedet bokar man om enligt de siffror som Skatteverket skickar ut. Man ser hur de räknat fram det på hemsidan. Jag klistrar in här min mall jag använder mig av för dessa bokningar. Här ligger även arbetsgivaravgift med och så, men du hänger nog med på vad jag menar i alla fall. Lycka till med ombokningen och hör av dig igen ifall du stötet på patrull. Mvh Lena
... Visa mer
Om inte 1630 borde vara noll? Det beror på hur det såg ut från början. I och med att du tidigare sa att transaktionen på 52 kr inte kunde matchas, förstod jag att du behövde göra bokningen manuellt och jag visade hur. Känner spontant att du måste stämma av skattekontot; det ska man göra minst en gång per månad: Gå till skattekontot på nätet och välj att skriva ut ett kontoutdrag till PDF eller ha det på skärmen (eller printa på papper). Skriv ut ett kontoutdrag till PDF eller till skärmen (eller printern) från bokföringen på konto 1630. Jämför bägge med varandra De transaktioner som Skatteverket har = facit. Kontoutdraget på 1630 från bokföringen och siffrorna från Skatteverkets utskrift ska överensstämma på kronan. Annars har du missat något och det hela misstämmer. Det måste i så fall justeras så att alla transaktioner finns med både på 1630 och hos Skatteverkets facit. Är det så att 52 kr redan finns med, behöver du inte göra någon ny, manuell bokning. Mvh Lena
... Visa mer
Genom att ta ut en PDF från Skatteverkets hemsida och bokföra efter kontoutdragen där dessa transaktioner finns med. Hur du ska kontera, beror på hur du bokat tidigare, för transaktionerna på skattekontot går ut och går in och är även kopplade till moms, arbetsgivaravgifter och annat, så det beror på hur du bokat dessa innan. Mvh Lena
... Visa mer
Vi tar sista frågan först: du har betalat 52 kr till skattekontot. Jag antar att de gick från bankkontot över till skattekontot. Tänk så här: Utbetalning från ett bankkonto ligger i kredit; man bokar då i kreditkolumnen 52 kr och använder konto 1930 eller det konto som företaget använder för banktransaktionerna. Då har vi rett ut betalbenet. Betalbenet = det konto man betalar ut eller in från och som är enklast att reda ut först. Efter det går det som en dans. Med automatik, hamnar då nästa kontering, nästa rad, i debet, d v s 1630. Så det betyder att i debet blir det 1630 och 52 kr. Då balanserar verifikatet och korrekta konton har använts. Frågor som då uppstår, kan vara: Hur bokar man det, när inte funktionen "matchning" fungerar? Tänk så här: Vad ska jag göra? Svar: Jo, en verifikation! En "matchning" är ett annat ord för att skapa en verifikation som har en betalning i sig. Det kan göras på ett annat sätt, nämligen genom: Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation: Så fort du har fyllt i kontonummer (1930 och summa 52 kr i kreditkolumnen) och tryckt Enter kommer rad två upp och du kan fylla i 1630 och mata in 52 kr i debet. Klart! Superenkelt! Detta är vad "matchning" är tänkt att göra och det är bra att kunna skapa transaktioner (verifikat) på riktigt vis, så man inte står sig slätt när automatfunktioner fallerar. Du har som första fråga tänkt helt korrekt med konteringarna och det är superbra att se att du kan det här vad matchningen gör (eller inte gör). Hoppa över matchningen av skattekontot, och bokför enligt mina instruktioner istället. Kom ihåg att göra en avstämning av 1630 också. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
igår
1Gilla
Hejsan, Mats! Vad jag tycker du kan göra, är att ringa upp företaget du köpt försäkringen av och fråga hur du ska lägga upp det. Jag gjorde det en gång och fick snabbt svar och de var kunniga. Du är inte den enda som undrar, utan de är vana att det ringer människor som frågar om detta. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
söndag
Undrar om det inte går att kopiera en kreditnota i sin helhet och bara byta mottagare? Då slipper du i alla fall några moment... Mvh Lena
... Visa mer
söndag
Jo, då jag har läst vad du skrivit, men i och med att det står "Ny kundfaktura" istället för "Ny kreditfaktura" vilket det gör när jag skapar en kredit, var min första tanke att det blivit fel där. Jag såg dessutom att rutan för kreditfaktura inte fanns med och det spädde på tanken att det var ett handhavandefel, bara. Det var inte meningen att du skulle känna dig förolämpad. Så här ser det ut när jag gjort en kreditnota: När jag försöker att kryssa för "Fler fakturor" inne under kund, så försvinner dock kreditnotan för mig också och texten "Ny kreditfaktura" har bytts ut mot "Ny kundfaktura". Däremot finns det inte minustecken framför "Antal": Däremot, om jag manuellt sätter dit ett minustecken framför "Antal" blir det visserligen en minuspost längst ute till höger "Summa exkl moms", men i och med att eEkonomi tycker att det är en faktura istället för en kreditnota, accepterar den inte det manuella minustecknet i "Antal": Resultatet blir då det felmeddelande du får högst upp, att summan på fakturorna måste vara större än noll, för den tror att det ska vara en faktura. Jag drar således slutsatsen att programvaran inte kan hantera att man vill skicka kreditnotor till flera kunder än en (i taget). Längst ner till vänster finns en klickbar länk till "Feedback och förslag" där du kan logga ett förslag på förändring avseende det. Mvh Lena Edit: vi satt visst och kom fram ill samma sak samtidigt...
... Visa mer
söndag
1Gilla
Kära nån, jag förstår att du blir jobbigt med så många transaktioner. Tyvärr har jag ingen idé om hur du ska få till detta. Ofta, kan man inte bara jobba enbart i själva bokföringssystemet utan måste lägga till något externt, såsom Excel. Jag har hela tiden Excel som en ständig följeslagare. Jag vet inte om det programmet skulle kunna hjälpa dig på något sätt, men det är det enda jag kommer på just nu. Mvh Lena
... Visa mer
söndag
Det ser ut som om du har fyllt i -0,25 vid antal, eller har maskinen gjort detta själv? Har du kryssat i rutan för kreditnota, ska det inte vara minus 0,25 utan bara 0,25. Kan det vara felet? Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-23
12:50
Jag har stött på detta tidigare. När jag då testade funktionen, tog inte mallen vald serie. Mitt enda förslag är att boka dessa transaktioner manuellt för att kunna använda verifikationsserien du vill ha. Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-22
21:15
Förstår tyvärr inte vad du menar här. Du har bokat en utgiftsränta (för utbetalning ett annat år) på föregående års bokslut. Kostnaden för ränta gick alltså på föregående räkenskapsår. Då ska du låta konteringen ligga kvar, tills du betalar ut den. Skulden ska ju ligga kvar, vare sig du betalar ut den detta räkenskapsår eller om fem år. För, det handlar väl inte om något fuffens, en bluff att du har en ränteskuld att betala som helt plötsligt inte finns? I så fall handlar det om bokföringsbrott! Den här skulden ska ligga som en skuld tills den är betalad. Kostnaden är ju redan tagen så ditt resultat detta år påverkas inte över huvudtaget. Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-22
21:04
1Gilla
Hejsan! Tänk så här: Allt som minskar pengarna på skattekontot visas som en minusport = ska bokas i kredit på konto 1630. Pengar ut från skattekontot är således alltid: Kredit 1630 (det är som ett vanligt bankkonto). I och med att ett verifikat måste balansera, så hamnar motkonteringen alltid i debet oavsett om det handlar om en justering av intäktsränta eller en vanlig kostnadsränta. Kommer det in pengar på 1630, konterar man först debet 1630 vilket gör att nästa rad med automatik hamnar i kredit vare sig det är justering av kostnadsränta eller intäktsränta. Tänk nummer ett: Hur ser det ut på Skatteverkets hemsida? Kom det in pengar på 1630 eller gick det ut? Kom det in pengar = 1630 i debet och räntan hamnar i kredit med automatik och titta på texten om det är kostnads- eller intäktsränta och välj konto därefter. Gick det ut räntepengar? Kredit 1630 och i debet hamnar då alltså räntan. Vilket konto du ska aanvända beror på om skatteverket tycker det är intäkts- eller kostnadsränta, oavsett om det handlar om justering eller ej. Min taktik (att kika på om det kom in pengar på skattekontot eller gick ut och att först kontera 1630 efter den informationen) kallas att "ta betalbenet först". Man kikar och analyserar, kom det in eller gick ut pengar från kontot. Ja, det kom in pengar, det betyder debetpost, eller: attans, pengar gick ut, då hamnar pengarna i kredit. I och med att verifikat måste balansera, så hamnar nästkommande kontering automatiskt rätt (på andra sidan). Att ta betalbenet först, hjälper alltid till i alla situationer när man måste fundera hur man ska kontera så det blir helt korrekt, inte enbart när det handlar om skattekontot. Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-20
18:50
2 Gillar
Jag vill trycka på det här som @AccountantfromHell_singland säger om hur Spiris och andra programvaruaktörer på marknaden, marknadsför hur enkelt det är med bokföring och att man numer inte behöver kunna ett smack för att bokföra själv. För mig, började det hela för många herrans år sedan, när jag jobbade i en koncern och fick veta att Visma Administration vad ålderdomligt för det nya, mest fantastiska vad att man med molnbaserade program kunde fakturera ifrån telefonen. Jag som fakturerat sedan -78 kan säga att det sista jag vill är att skriva fakturor via en liten telefon... Efter det, har det bara blivit värre, så illa att vi som har detta som ett stolt yrke, som stolt yrkeskunskap, får höra från olika håll att vi är dyra och saltar räkningar och att ett bokslut inte ska behöva kosta si och så mycket samt att det är bara att fråga AI hur man ska göra. Allt det här, kommer av att alla programmakare idag går ut och vilseför egenföretagare. Hela detta forum och alla bokföringsforum på FB kan visa på hur det står till med påståendet att det är enkelt med bokföring, att programmet klarar allt utan att man behöver kunna veta ett dugg. Ofta lyder frågan att "mitt konto xxxx stämmer ej, hur ska jag få det att stämma?" och när man väl börjar gräva i problemet, ser man att de ingående balanserna på kontot inte stämmer, och att samtliga balanskonton inte blivit avstämda sedan Hedenhös och misstämmer de också. Sedan får man då höra att man är dyr och blir ifrågasatt varför man behöver avstämningar in the first place, för "det här ska väl programmet göra själv". De flesta blir också förvirrade när man säger hur de ska skapa en vanlig verifikation och undrar varför man inte ska använda kassa- och bankhändelser till allt... de förstår ju inte sammanhanget, hur ska det då kunna bli korrekt i slutänden? Jag bara väntar på den dag, då Skatteverket gör en räd bland alla egenföretagare med bokföringen på fickan. Vad kommer hända då? Skatteverket brukar ju gå branschvis tillväga med sina räder, men de kanske ändrar taktik snart, vem vet... Det kanske är dags att upphäva det här med borttagandet av revisionsplikt, för åt det håll som det här går, är inte bra. Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-20
17:49
1Gilla
HEjsan! SIE-filer ger rådata och ren bokföring. Däremot kan man ju ta en backup och göra en restore. Då hänger sökvägarna med. Men det beror ju på vad du behöver göra. Bakcup och restore fungerar ju inte i samtliga fall. Allt hänger på ditt behov, ifall den operationen ska fungera. Frågan jag behöver ställa dig i vilkaa fall du behöver jobba med exporterna och importerna av verifikaten (så jag har enklare för att förstå sammanhanget, eller hur jag ska uttrycka det). Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-20
17:37
Varan är inte din utan du ska bara ha provision på det du säljer? Du har inget lager i bokföringen utan du ska bara fakturera en provision för försäljning av produkten, 10%? Jag tror det finns en tråd om detta redan, där jag föreslog att man lade upp varorna man hade till försäljning i Excel, så att man håller ordning på allt. För vad jag förstår, köper du inte in dessa varor och säljer dem inte på det sätt som en butik gör, jag menar, du köper inte in varan för att sedan sälja den, eller? Om det enbart är en provision du ska debitera, så är det ändå av vikt att du håller koll på alla pryttlar som söljs och Excel är bra till det här. Där kan du lägga upp det du har till försäljning såhär: Då debiterar du de tio procent du har rätt till via en faktura. Du skriver på fakturan vad du sålt och till vilket pris. Håll koll på och uppdatera Excelarket så snart en transaktion ägt rum. Det här måste stämma! Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-20
17:15
Lägg in embalagekostnaden på samma konto som du lägger varorna på. Samma gäller eventuell frakt från Spendrups till er. Utan emballage och frakt skulle ni inte ha något dricka att sälja, så det ska ingå i inköpskostnaden för produkterna från dem. Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-20
17:10
Bägge alternativen ger en korrekt ändring. Däremot är ju programvaran trixig så till vida att det inte går att ta bort alla poster ibland. Så länge som du ser att det går att ta bort rader med minusknapparna funkar det, men frågan är hur programmet reagerar på att du vill spara utan att ha några rader med i verifikatet; du får testa! Att göra en korrigeringsverifikation vänder så kredit bli debet och tvärt om, men jag tycker det blir så fult i bokföringen med alla ändringar. Så det är upp till dig själv, vad du tycker fungerar bäst för just dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-11-20
17:03
SIE-filer heter i regel .se på slutet. Frågan är om inte den personen som begärde en se-fil inte vet om att SE och SIE är samma. Mvh Lena
... Visa mer