Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-04-10
11:48
OK, det här är en beställningssammanfattning och varken kvitto eller faktura. Jag skulle inte boka detta utan vänta på en faktura, men ha denna sammanställning i minnet ifall annat gäller, Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-10
11:44
Hejsan! Om man inte är haj på att byta momskod på IT-tjänsterna, kan man använda konto 4535. En liten tanke, bara... //L
... Visa mer
2025-04-10
11:32
Enligt en tråd här hos Visma, ska det se ut så här, och naturligtvis är siffrorna påhittade, så ta dina egna: Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-10
11:26
1Gilla
Hejsan! Om du tar ut en resultat- och balansräkning från gamla programmet så ser du ifall du missat att t ex uppdatera räkenskapsårets resultat. Kolla sedan balansrapporten igen, tro mig, det kan hänga på ett öre när det blir fel... Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-10
11:23
1Gilla
Hejsan! Det känns som om det blivit fel från Traderas håll. Ta kontakt med dem och fråga ifall du kan justera filen manuellt eller om de kan åtgärda problemet. Lycka till, Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-10
11:20
Yes, jag lämnade förbättringsförslaget igår, ihop med en eller två förslag till förutom SIE-hanteringen 😀
... Visa mer
2025-04-10
11:17
Hejsan! För ett par veckor sedan importerade jag SIE-filer och jag upplevde att eEkonomi automatiskt flyttade över till "rätt" konton. I mitt fall, skulle jag enbart göra avstämningar för bolaget i fråga, så jag brydde mig inte om att riktigt kontrollera hur eEkonomi gjorde, hur den egentligen hade förfarit vid importen. Det blev korrekt i alla fall. Jag fick en SIE-fil av kunden vid det här tillfället. Mitt förslag är att du skapar en SIE-fil i Admin och läser in den i eEkonomi, då kommer den - vad jag tyckte i alla fall - att flytta kontona ”rätt”. För varje räkenskapsår som Admin skapar, får du en fråga ifall du vill uppdatera kontoplanen eller ej. Mitt förslag är att alltid uppdatera kontoplanen varje år, så att du slipper framtida problem. Ju längre man väntar, desto mer jobb blir det när de gör "storstädningar" och dirigerar om kontona i större omfattning. När jag började med bokföring en gång i tiden, låg bankkontona under konto 1030 och löner under kontoklass 5. Du förstår ju då att det blir lite justeringar med kontoplanen varje år och det är alltid bäst att ligga i framkant. Nu är det så att de kommer göra en större förändring av kontoplanen i närtid och mitt bestämda förslag till dig är byta till den senaste som finns i eEkonomi Smart. Om du vill ta dig en titt på hur kontoplanen ser ut idag, kan du få den senaste här: www.BAS.se Då kan du ta ut en balans- och resultaträkning från Admin och jämföra med bas-kontoplanen från BAS.se och se vilka förändringar som behöver göras. Det kanske inte är så många. Det som är viktigt är att hålla koll på kontoklasserna, så att allt faller på plats på korrekt sätt. Hör av dig igen ifall du vill ha hjälp på något sätt. Visma har ju också en bra support som kan hjälpa dig med kontoplanen om jag inte är tillräckligt snabb i vändningarna att svara. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-10
10:50
Tack snälla för snabbt svar! Kankske vi kan få se nångång i framtiden att eEkonomi kan hantera alla typer av SIE-filer och att man kan få ut dessa (samt importera) inom intervall. Jag håller tummarna! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-09
11:04
Om du manuellt sätter fakturans datum YYMMDD före "Betalservicenumret" blir det olika varje månad. Underligt hur stora organisationer kan komma undan med att inte använda löpande fakturanummer. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-09
10:57
Jag har kikat i valen för SIE-import och -export i eEkonomi och har en fråga: Jag har en kund jag hjälper. Kunden sitter i ett annat sytem, men kan exportera SIE-filer till mig. När jag tittar i eEkonomis egen SIE-hantering, har jag inga val (vilket jag är förvånad över) att importera eller exportera mellan vissa datumintervall, enbart inom en viss verifikationsserie, eller de olika SIE-varianterna (1 - 4). Fråga: Ponera att jag nu får en SIE-fil av det företaget och deras system fungerar likadant (ingen kontroll över SIE-filer) och att SIE-filens data är fram till 31/3, säger vi. Vad händer om jag nästa månad, får en ny SIE-fil med även månaden april dokumenterad? Kommer då Visma eEkonomi att lägga in allt från januari till april, så att verifikaten från januari till mars blir dubbla? Om det går in dubbelt, går detta i så fall att justera ifall jag öppnar SIE-filen och justerar på något sätt och hur hittar jag i så fall en beskrivning över det? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-08
13:28
Som Joachim skriver, så ta transaktionsdatumet från banken. Tips om avstämning av bankkontot: Ponera att du säljer och köper varor dag 1. Dag två, ser du dessa händelser på bankkontot. Ta då dag två ett kontoutdrag från banken för dag 1 och stäm av med bankkontot du har i bokföringen efter att du matchat klart. Du skall stämma av gårdagens sifffror samt kontrollera att den utgående balansen på bankkontot stämmer med bankkontot i bokföringen. På det här sättet, får du bättre koll på hela bokföringen, då transaktionerna på banken är 80% - 90% av hela bokföringen. Det underlättar räkenskapsåret sista dag, eller månadernas sista dagar ifall du jobbar med månadsbokslut. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-08
13:08
Om man ska vara petnoga, finns det speciella konton för valutadiffar: Valutakursvinster lägger man mot konto 3960 Valutakursförluster lägger man mot konto 7960 Då håller man isär vinst och förlust. Däremot, sker dett differenser bara några gånger per år och/eller att summorna för de ackumulerade vinsterna/förlusterna är småbelopp kan de bokas mot 3740. Blir det stora belopp på kontot för öresavrundningar (3740), ser det inte så snyggt ut om någon skulle granska. Det drar ögonen till sig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-08
12:52
Hejsan! Om jag förstår det korrekt, har du ett konto för "vanliga" transaktioner på banken, såsom 1930 t ex. Sedan vill du föra över till företagets sparkonto, har jag förstått det rätt? Sparkonton "brukar" man lägga under 1940. Lycka till, Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-08
12:39
Du skriver att en boende har betalat 200 kr för mycket. Skall inte dessa pengar betalas tillbaka? Kan du spåra vem som betalat för mycket, kanske du hittar Gironummer eller bankkonto som pengarna ska tillbaka till? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-07
17:48
Hejsan! Har du testat registervården? Har du företag sedan många, många år kan du rensa så enbart de 7 senaste åren finns. Testat den? Du får inte byta ut Admin... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-04
15:51
Det betyder alltså att en femtedel av försäljningsbeloppet till konsument skall vara moms när varan är donerad? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-04
12:57
1Gilla
Otroligt vad revisorer kan lägga tid på, nolla istället för ett streck... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-04
12:53
Följdfråga: Aktiebolag, second hand. Företaget blir gratis donerade produkter att sälja vidare, alltså ingen kostnad för inköpen av det som säljs. Det finns däremot moms på inkommande fakturor för den löpande verksamheten såsom hyra, el, transport etc. Hur momsredovisar man? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-04
07:30
Så härligt att få respons från dig. Skälet till att det upplevs att jag svarat sist, beror på att jag råkade aktivera fel svarsruta. Det medförde att mitt svar hamnade längst ner och således upplevdes det av dig att jag svarat i onödan. Det gick inte att ändra inlägget. Hoppas din sömn inte förstörts inatt på grund av mitt felklick. Ha en underbar helg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
18:04
1Gilla
Hoppsan! 75 000 i cashback! Där ser man. Jag kan säga att byrån jag arbetade på, vägrade at ta in fler kunder i Procountor strax före jag lämnade byrån. Förmodligen hade den här byrån också fått pengar... Sedan är den svenska Procountor inte lika innehållsrik som den finska. Tyvärr har jag ingen uppfattning om vari skillanderna är men det jag vet är att den finska varianten är ett strå vassare. Det är ju trist att inte nya aktörer är mer noggranna med svenska regler. Tydligen skäms de inte heller när de skickar med hela konversationsträdet till dig. Det är ju tur att Finland är vårt prydliga grannland. Det hade varit värre om servrarna huserat nägonstans i Asien. Utseendemässigt så är startsidan i Procountor mycket informativ och man ser att det kommit in leverantörsfakturor under natten och från vilka leverantörer, vilket är toppen. Man kan lägga till information man vill ha och ta bort den info man inte har nytta av. Månatliga avstämningar är en spännande historia för alla konton misstämmer i avstämningsmodulen om man inte gjort momsrapporten. Det betyder, att även om man har kvartals- eller årsmoms måste man varje månad uppdatera momsen före avstämningarna. Man gör en halv momsrapport; man går inte hela vägen ut, men momssiffrorna måste uppdateras för de landar aldrig i bokföringen innan momskörningen. Momsen hänger i luften och man använder enbart 2650, aldrig 2611 och 2641. Avstämningsmodulen är annars riktigt trevlig, måste jag säga. Programmet är stundtals helt suveränt så att man bara säger WOW, vilken grej!! I nästa sekund upptäcker man något som gör att man undrar hur programmakarna tänkt. När man lärt sig alla trick, funkar det rätt bra, men jag gillar bättre det svenska sättet att presentera rapporterna på. En suverän grej är att det är så enkelt att göra utbetalningar. Trots man inte har tillgång till bankkontot på banken, kan man betala räkningar. Trodde inte det var sant!! Ha det så fint!! //Lena
... Visa mer
2025-04-03
16:32
Hej, Angelica! Gissar att du kan radera tidigare persons momsredovisning och göra en ny ifall du verkligen vill klarmarkera momsen i Visma. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
16:28
I det här fallet, hade jag fyra finska kunder i Procountor, och jag tog över kunderna från en tjej som slutade. Jag hoppas verkligen att den informationen om servrarna gått till Skatteverket. Jag jobbar inte kvar på den byrån. Mina kunder var svenska dotterbolag till finska mödrar. Det var så himla kul att jobba med vårt grannland, härliga människor. Digitala möten och prata engelska, superkul tycker jag. I Procountor kan man välja att se programmet på finska, svenska, engelska eller norskt bokmål. Ibland var det enklare att ha programmet på engelska men andra gånger bättre på svenska. Alltid kul att lära sig något nytt program även om det kan vara lite av en utmaning emellanåt, men det är bra för hjärnan att tvinga in lite ny information då och då. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
16:12
1Gilla
Jag tänkte så här: Balans- och resultaträkningar i en årsredovisning (ÅR) bör vara lika med balans- och resultaträkningar utskrivna utan konton i bokföringsprogrammet. I och med att ÅR redan är bestämda, behöver du inte justera redovisningen i bokföringsprogrammet på de exakta kontona ifall du inte vet vilka de är. Det gäller att pricka in rätt "plats" bara. Börja där. När du sedan bokat justeringarna i Visma - börja med äldsta året - och kontrollerat att det stämmer med ÅR , stäng åren och se till att de utgående balanserna uppdateras till ingående balanser på nästkommande år. Är det så, att åren redan är låsta och att det inte går att öppna dem igen, måste du göra justeringarna i detta räkenskapsår. Det gäller att inte påverka de tidigare åren så att de misstämmer med siffrorna som finns i dessa skapade ÅR. Kan du matcha allt, kan du börja om på nytt och göra rätt 🙂. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
15:54
Tänkte jag skulle förtydliga mig lite. Jag har jobbat ett tag i affärssystemet Procountor och där räknas momsen fram på ett lite annorlunda sätt än vad vi är vana med i Sverige. Då kan det diffa på några ören hit eller dit och det var ingen idé att försöka justera. Det var det jag menade att man inte behöver bli skräckslagen över en öresdifferens på en faktura eller två under ett räkenskapsår, för hade det varit läge för att bli skräckslagen över det, då hade vi inte haft den programvaran i Sverige idag. Det är 50/50 om en utjämning avrundas neråt eller uppåt och det finns olika skolor för hur man tycker det ska göras; Skatteverket gillar att avrunda nedåt, t ex. Men i det långa loppet jämnar det ut sig, statistiskt sett. Ha det så fint! //Lena
... Visa mer
2025-04-03
14:53
Jag gillar öresavrundningar, för det är så stökigt med öresdiffar. Har just nu kontakt med en person som vill regga ÅR via en portal och får upp att den diffar på en krona. Tror det är något med ören att göra, att det sammanlagt går över nån given gräns. Vi har nagelfarit föregående och nuvarande BR & RR i bokföringen flera gånger utan att hitta en siffra fel... Snart åker Word fram!! 🤣
... Visa mer
2025-04-03
14:47
Hejsan! Då har du nu flera fakturor som ligger mot 1510 och som skapades 2024. En har blivit betalad, så då kom pengar in på banken i debet och du ska kreditera 1510. Konto 1572 står för "Kundfordringar hos intresseföretag". Har ni sådant och hur gammal är fakturan? De obetalade fakturorna, har de blivit betalade nu eller ligger de fortfarande öppna? Varför betalar inte kunderna, eller vad är det för verksamhet, är det valfritt för era kunder att betala eller ej? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
14:28
1Gilla
Stackare, jag lider med dig! Fråga: har du tillgång till några årsredovisningar på föreningen? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
13:39
I menyn Arkiv har jag för mig att man kan hitta en logg. Den visar ALLT. Jag har inte programmet installerat själv just nu, men i en undermeny till Arkiv finns det du söker. Allt kommer i datumordning. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
12:25
När du köper in något, ta den moms som kvittot visat och vad gäller öresavrundning på moms: ingen räknar ören. Skatteverket avrundar till hela kronor på gott och ont. Däremot är momssatsen viktig på fakturor du gör ut till kund. Då är just du ansvarig att det blir korrekt. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-03
12:22
Jag håller med Joachim, men råder dig att hämta hem en kontoplan på www.BAS.se. Sedan är nästa råd att läsa på om kontoklasser, då olika konton kan heta samma sak. Sedan föreslår jag en grundkurs enklare bokföring för nyföretagande. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
12:19
Nu lägger jag mig i lite här... I och med att ni håller bina i en verksamhet som säljer honung, bör sockret gå som "företagets direkta kostnader", kontoklass 4xxx. Skäl till det: utan socker som är mat till bina, blir det ingen honung att sälja. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
12:05
Du går till lagret och gör en inventering om vad som är kvar på hyllorna per bokslutsdagen. Notera vad som finns och vad de kostat exkl moms. Räkna ut vad slutsumman blir (exkl moms) Gå sedan till verifikatet i bokföringen och kontera ditt lagervärde Debet 14xx och Kredit 49xx. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
18:05
Åhhh, ursäkta mig, men de är så roliga de här revisorerna. Jag är övertygad om att Visma tar fram mallar till årsredovisningarna som är inom ramen för det som gäller. Jag har själv varit med om att revisorer vill flytta upp en rad eller lägga ihop något eller dela något annat, flytta rubriker och hit och dit. Jag själv som är då extremt noga med att använda korrekta konton och senaste kontoplanen ihop med de senaste SRU-koderna korrekt kopplade och som ser en stolthet i att ha den kunskapen och att använda den rätt, ja, jag blir ju i sådana fall rätt trött. Tror att de vill visa att det är de som bestämmer och att de vill kunna visa att de gjort någon nytta för pengarna. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
17:57
1Gilla
Hejsan! Lite sent att höra av mig kanske, men ändå. Funktionen som sådan är jättebra att den tar med gammalt den hittar. Det som ar viktigt, är att vara medveten om att programmet fungerar så. Jag gissar att det handlar om resultatkonton på intäktssidan. De har momskoder på sig. Gå in och ändra dessa verifikat till konton utan momskod på. Då får du till det rätt i momsrapporten. Kon ihåg att vända bort dessa verifikat på månaden efter så att det inte blir dubbelbokning. Trist att jag inte kunde hjälpa dig tidigare. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
17:08
1Gilla
Det hörs på namnet KonVest... Con på engelska är att llura någon...
... Visa mer
2025-04-02
16:52
Som svar på varför inte en redovisningskonsult matchar... Det tar längre tid att matcha och det kostar dig mindre om vi konsulter arbetar snabbt. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
16:49
Preliminärskatt är den skatt ett företag betalar in i "förebyggande syfte" per den 12:e varje månad och som i bokföringen ska bokas mot 2512. Har du betalat preliminärskatt varje månad? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
16:45
1Gilla
I årsredovisningen framgår det säkert att någon tagit ut lön. Jag tror du inte behöver ändra. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
12:55
Om utgående balans inte stämmer på 1630 och diffar enbart på 20 kr så boka det mot ränta, ej skattepliktig/ej avdragsgill. Konto 2510: ja, här har vi säkerligen en diff som härrör sig från tidigare år, att inte slutskatten är bokad som den ska. Betalar du preliminärskatt på företaget, eller hur ser det ut? Konto 2710, 2730 och 2731: Ta ut ett kontoutdrag för hela året på samtliga konton. Den 12:e varje månad ska kontot vara tömt om du gjort rätt inbetalningar och betalat rätt belopp och konterat lönen korrekt. Det som månad ett bokas upp på lönen ska betalas månad två: månad ett - boka skuld månad två - boka bort skuld vid betalningen till SKV Du måste alltså ta kontoutdrag från första månaden till sista månaden och pricka av att alla saldo stämmer. Det som inte stämmer måste korrigeras. Enklast är om du bestämmer om du vill använda konto 2730 eller 2731, så kan du hålla dig till ett konto, vilket gör bokföringens avstämningar enklare. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-02
12:40
Det är företagets kostnader som ska gå på företaget, inte privata kostnader.
... Visa mer
2025-04-02
12:35
Boka som bankavgift: 6570 Är du momsreggad, ska du inte debiteras moms, men du måste boka momsen i alla fall: Kredit 2440 -> 10.000,00 - Ingen momskod Debet 4531 -> 10.000,00 - momskod 22 (25%) Kredit 2614 -> 2.500,00 - momskod 30 (25%) Debet 2645 -> 2.500,00 - momskod 48 Är du inte momsreggad och de har debiterat VAT på fakturan, måste totalbeloppet inkl VAT bokas som kostnad. Sedan gör du momsen enligt ovan baserat på fakturans totalbelopp. Är du momsreggad och trots det fått en faktura med VAT, kontakta leverantören och be dem kreditera fakturan, regga ditt företag för moms och skicka om fakturan utan moms. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
12:21
1Gilla
Skatteverket har en räknesnurra för representationen: Avdrag för moms vid representation | Skatteverket Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
12:16
Ja, det här är dilemmat med programvaror som ska "hjälpa till", det blir mer stjälp, tycker jag... Har den bokat hela fakturabeloppet på 1510 också? i så fall, finns det möjlighet att du gör en manuell bokning D2420 / K1510, och stämmer 1510 då med kundreskontran? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
11:51
Hejsan! Om jag förstår det rätt, har du i nya fakturan, fakturerat normalbelopp (utan avdrag) Exempel: D1510: 100,00 K3010: 100,00 På konto 2420 ligger i kredit 50,00 Vid betalningen från dem på 50 kr, bokar du: D1930: 50 kr D2420: 50 kr K1510: 100 kr Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-02
11:40
Hejsan! Tutym är att bankkonton med transaktioner på ligger mot 1930 och att man har sparkontot på 1940. Mitt förslag är att du väljer det som revisorn föreslår. Vill du behålla vanliga bankkontot på 1940, måste du boka om manuellt om inte programmet stannar och ger dig förslag på att byta konto vid SIE-importen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
11:21
Är du i behov av just rapportgeneratorn? Du kan få fram resultatrapporterna på enklare sätt; menyn Utskrift om jag inte kommer ihåg fel. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
11:14
1Gilla
Hejsan! Som Tinna skriver, så kommer inga reskontror med om du installerar en SIE-fil. Vad jag inte förstår är att du skriver att du köpt Admin 1000, men sedan skriver du att du inte har något serviceavtal; det brukar hänga med på köpet år ett. Däremot: Jag vet att man kan rensa register i Admin. Jag har inte Admin själv just nu, men jag kommer ihåg att jag rensat för att få bort det jag inte behövde längre. Undrar om du inte sklule kunna försöka "tvångsbetala" etc så att Visma lantar i ett "normalläge" och sedan göra denna rensning. Jag är rätt säker på att jag fick bort en massa fakturor som var inaktkuella och log av glädje när listan i reskontrorna blev kortare. Däremot är det en tidsaspekt i det hela. Man kan inte rensa om det inte gått viss tid. Hur det ligger till med den tidsperioden är jag osäker på, för lagar har ändrat sig sedan jag gjorde detta, men du får informationstext om det här när du går in där. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-01
20:48
1Gilla
Hej, Tinna! Det är jag som uttrycker mig otydligt. Så här ligger det till: Jag har importerat SIE-filer till Pro. Kunden jobbar i ett annat program, och jag arbetar med att kontrollera deras bokföring så de gör rätt. När jag lade upp företaget i Pro, ville Pro gärna att jag lade upp bankkontonumret i början. Jag kunde inte fylla i rätt nummer för jag visste inte vilket konto kunden hade men jag lyckades lura Pro så jag kom vidare. Efter det, lade jag in företagsinställningar och kom till Kassa- och Bankkonton. Då hade jag rätt konto tillgängligt så jag lade in dem. Efter det, upptäckte jag att man inte kunde ändra ett verifikat med 1930 på och jag inbillade mig att det hade med inställningarna jag gjort; att jag uppgivit rätt kontonummer alltså. Jag har inte lagt in någon bankkoppling i Pro, men det känns som om Pro känner av att det ändå finns där, som om informationen låg i SIE-filen... Försökte att lura systemet genom att få bort bankkontot från 19xx, men jag lyckades inte gå runt problematiken. Vi som arbetar med och som verkligen kan det här med bokföring och redovisning, tycker det är besvärligt med låsningar i programvaran, så att flexibiliteten försvinner. Jag vet inte varför eEkonomi är uppsatt så. Man tappar tempo hela tiden när man stötet på patrull och det är synd att kunden ska tvingas betala för att man behöver gå omvägar. Jag har ändå löst det hela och det var egentligen en test jag ville göra för att kontrollera flexibiliteten i ombokningar av 2710 och 2731 mot skattekontot och där låg 1930 också 🙂 Jag har ett perfekt upplägg för att hantera skattekontorutinerna, men jag tror inte Pro gillar det jag gör och det var den rutinen jag ville testa egentligen. Sedan läste jag att det kanske hängde på 19xx-kontona. Därav min fråga. Vi får se var det landar. Tack för att du tog dig tid med mitt lilla problem och ha det så jättebra och tack för en super-support!!! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-01
15:41
Nu är jag inte en fena på eEkonomi, men varför krångla till det? Har man satt en inbetalning i "kassan" istället för "banken", gör så här: Skapa en ny verifikation 1910 (handkassa) i kredit x antal kronor 1930 (bankkonto) i debet x antal kronor Har man betalar ut från "kassan" av misstag istället för "banken": 1930 (banken) i kredit x antal kronor 1910 (kassan) i debet x antal kronor Då har man flyttat över pengarna som hamnade i kassan till banken. Övrig kontering behöver inte röras. Fungerar inte det här i eEkonomi??
... Visa mer
2025-04-01
12:09
1Gilla
Hejsan! Jag tycker det enklaste är att du går in på verifikatet och ändrar till 3041 manuellt. Jag hoppas att eEkonomi är så smart att programmet förstår justeringen. När du sedan gör momsredovisningen är det bra att du kontrollerar med huvudboken att det stämmer, så det inte blir fel i redovisningen. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-01
09:46
Det sägs att man skall kunna ändra i alla verifikat i Pro, men jag stöter på patrull ändå. Har fått SIE-filer av en kund som bokfört i ett annat program. När jag skulle ändra ett verifikat, kom det upp att det inte gick för att verifikatet hade bankkoppling. I och med att jag enbart granskar arbetet till denna kund, är inte bankkopplingen aktiverad; det är inte aktuellt. Vad är det som gör, att Pro gör så här? Kan jag under företagsinställningarna radera bankens namn och frikoppla 19xx från att peka mot bankkonton, eller hur kan jag gå runt problemet? Vilka andra verifikat kan jag inte ändra i Pro? Händer samma sak ifall man arbetar med betalfiler och återrapporteringsfiler, att det inte går att ändra i efterhand? Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-03-24
20:46
1Gilla
Som Tinna skriver, så bör du boka detta manuellt. Jag har märkt att det inte stämmer på öret i alla fall även om man räknar ut "perfekt". Det kommer inte skilja så mycket från det riktiga värdet, så det är OK. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
15:48
6 Gillar
Tack snälla Tinna för dina uppmundrande ord. Jag har arbetat som redovisningskonsult på olika byråer i flera år och saknad Visma Admin så mycket. Eller, jag har saknat Visma!! Under de här åren har jag arbetat i 11 olika bokföringsprogram. Trodde de stora affärssystemen skulle kunna mycket och vara till stor hjälp för oss konsulter, men det är tyvärr så att de mer vänder sig till säljpersonalen än till ekonomifolk. Jag har aldrig jobbat så mycket manuellt som jag gjort de senaste åren och jag har saknad Vismas automatik enormt mycket. Med Vismas automatik, går det t ex blixtsnabbt att göra utbetalningar, vare sig det är med betalfiler eller med Autopay. Jag har de senaste åren varit med om att det har tagit två arbetsdagar att få iväg veckans betalningar på grund av underliga rutiner och konstiga program. Sånt kostar pengar, men ibland så verkar det inte vara någon som ser till effektiviteten. Nu har jag i alla fall startat en egen "låda" och det är skönt att få välja program själv. Jag kan lita till Visma på ett sätt jag inte kan i andra programvaror och det beror dels på att Visma är användarvänligt men även på att jag arbetat mycket i det. Att jag varit frustrerad över andra program, beror dels på att så mycket gått med manuell hantering - vilket är livsfarligt i mina ögon - dels på att programmen inte haft bra funktionalitet, men även på - och det är trist - att man inte satsat på att ny personal får gå en adekvat utbildning i programvaran. Hade det varit för 15 år sedan, hade man blivit erbjuden en tredagarskurs, men numera måste man lära sig själv, ringa till supporten eller störa en medarbetare. En snabb överslagsräkning i mitt huvud säger att man förlorar pengar på att inte vilja satsa på utbildning. Men nu är jag här igen! Det är jag glad över!! Ha det så fint! Behöver ni fler på er supportavdelning, kan jag jobba remotely från Stockholm! Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-03-24
15:18
Funkar det med andra utländska leverantörer? Läser jag rätt när jag tolkar att de har BG-nummer på sina fakturor trots att de är ett utländskt bolag? Om du har flera utländska leverantörer, är det något som skiljer inställningarna åt när du kikar på var och en av dem i leverantörsregistret? Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
15:12
Man kan göra periodiseringar på flera sätt. När man gör periodiseringar på en leverantörsfaktura, ska man uppge det kostnadskonto i konteringen man skulle använt ifall man hoppar över periodiseringen helt och hållet. Efter det, ställer man sig på raden och väljer att periodisera. Då får man uppge det balanskonto (typ 1790) man vill ha som periodiseringskonto. Här talar du också om när periodiseringen ska börja och hur länge den ska fortgå. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
14:40
1Gilla
Vad jag förstår, ligger det en grundinställning på kontot för avskrivningar i Admin som talar om att det är tvingande med resultatenhet. Det finns två vägar att gå: I admin tar du bort tvånget att koppla tillresultatenhet (kontoplanen) I Anläggningsregistret anger du en resultatenhet för kostnadskontot. Nu var det tyvärr ett tag sedan jag arbetade i anläggningsregistret och jag har aldrig använt mig av resultatenheter vid avskrivningar, så jag vet inte om punkt 2 fungerar. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
14:31
1Gilla
Hejsan! Vet du vad du kan göra? Gå in i leverantörsregistret och gå till stället där man väljer en formatmall till leverantören. Du kan skapa en ny mall direkt där. Mallen aktiveras direkt när det kommer en faktura från den leverantören. På det här viset, kan du enkelt hantera koncernfakturorna och andra fakturor som du vill separera från 2440. Om du använder standardkontot för koncernbolag, så kommer dessa fakturor att pekas korrekt, när du ska göra bokslutet och årsredovisningen och således också inkomstdeklarationen! Lycka till!!
... Visa mer
2021-04-23
10:41
1Gilla
Jag tänker så här: En del av avfallskostnaderna härrör sig till kunder. Då borde det ligga till så att den delen tillhör "Rörelsens direkta kostnader". Då bör man kontera den delen inom kontoklass 4. Alltså konton mellan 40xx - 45xx. Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-21
20:09
OK, jag har satt i system att byta till nya kontoplanen vid varje nytt räkenskapsår. Jag har inte så många företag att trixa med, så när gamla namnet ligger kvar och jag får ändra manuellt så gnisslar jag lite med tänderna bara... jag förstår fullt ut vad du menar, men jag tror faktiskt att felet ligger här. Är det så att du mot förmodan har ett företag av lite mindre kaliber där du upplever det här problemet, skulle du kunna ta en SIE på nya året, radera samma år, skapa det på nytt och uppdatera kontoplanen. I samband med det, får du ju upp dialogrutan med kopplingarna och vem vet, kanske funktionen har förbättrats sedan sist. Jag har inte upplevt problemet på samma sätt som du, men jag vet att du inte är ensam om att hoppa över uppdateringen. Det är många som gör som du. Jag har förmodligen inte arbetat med så komplicerade företag som du arbetar med. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-21
13:46
Tyvärr ligger det till så illa att jag inte har en uppdaterad version av programmet just nu. Vad jag kommer ihåg, har du jobbat på uppdatering av Admin och jag hoppas det gått bra. Kan det vara så att det hänt något med den senaste versionen? Jag med en gammal 2020.0 får det att lira i balansräkningen. Jag vet att du har en byrå och således har hur mycket som helst att göra i boksluts- och deklarationstider, men jag är en gammal datatekniker som blir nyfiken när det blir så här. Försöker lösa problem via en omväg tills en rättelse infunnit sig, med andra ord. Med detta undrar jag, ifall du har möjlighet att kontera om till ett annat konto i samma kontoklass bara för att se ifall felet håller i sig eller om det rättar till sig. I och med att det blir följdfel i Bokslut verkar ju tyda på att det "ligger något skräp" i kontot. Man kanske till och med måste tömma kontot helt genom att kontera om alla verifikat där dessa konton finns och radera de konton som bråkar (men börja med det konto i så fall som har minst antal transaktioner för att se ifall det funkar innan du tar resten av kontona). Jag ber om ursäkt ifall det blir dig övermäktigt och jag har full förståelse för ifall du inte har möjlighet att "leka" med kontona så här. Det blir ju lite pyssel, det här... Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-21
12:36
Hejsan! Jag förutsätter att du börjat med att uppdatera SRU-filerna i Admin. Du kan använda dig av olika layout i dialogrutan för utskrift av balansräkningen: Väljer du "Uppställning enl ÅRL" brukar kontona komma i nummerföljd. (Jag ber om ursäkt ifall du testat det redan och inte fått det att funka) När det gäller bokslutsprogrammet (Visma Bokslut), är jag rätt säker på att det tidigare gick att peka och dra kontot till rätt rubrik i balansräkningsmallen, men det verkar inte funka längre. Nu högerklickar jag på kontot jag vill flytta och väljer "Koppla rad" eller "Koppla konto". Men, är det så du gjort allaredan, ja då går jag bet... Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-20
09:23
Det här är inte något automatiserande, men till en viss del i alla fall: Konteringsmallarna Det finns tre olika typer av konteringsmallar, varav en är för verifikat. Med mallens hjälp kan skapa nytt verifikat, baserat på denna. Du kan välja att makrot stannar upp vid vissa punkter, så du kan manuellt mata in de konton, resultatenheter eller summor du önskar, eller också kan du få mallen att ta de konton och andra siffror som du programmerat i mallen. Min tanke med det hela är att du tar det i två steg; du skapar fakturan och gör journalen. Då har du siffror i bokföringen att basera mallen och innehållet på. Beroende på vad du vill mallen skall prestera, tar du nästa steg. När du väl gjort denna mall, kan du använda den när som helst. Du behöver bara fundera ut, vad den skall göra och hur du vill ha upplägget. Det här är bara en idé jag fick. Det kanske inte alls passar i sammanhanget, men fundera och tänk lite och sug på karamellen. Det kanske kan vara något. Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-13
16:11
1Gilla
Ju, du gör först en kreditnota och sätter den som betalad Sedan gör du en ny faktura, eller rättare, du gör en ny faktura genom att kopiera den första. Då har du: En faktura som är betald En kreditnota som är betald En faktura som INTE är betald (ännu) De två första tar ut varandra i reskontran och på bankkontot. När sedan kunden väl betalar, gäller det att komma ihåg att den faktura du skall sätta som betald har ett annat nummer än vad som är uppgivet i betalningen. Eller också, struntar du i allt och låter naturen ha sin gång. Om en månad har kunden betalat och då stämmer både reskontran och bankkontot. Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-07
09:41
2 Gillar
Jag tycker att du ska ta kontakt med den som skötte detta tidigare. Att uppfinna hjulet är inte lätt. Jag har för mig att Visma har lite kurser i bokföring. Jag rekommenderar verkligen att du går en kurs. Det måste finnas papper på de olika transaktionerna som sker i föreningen. Man kan inte köpa något och dra kostnaden för detta utan att ha ett kvitto. Det är det som är grejen, att visa vad man köpt in eller vad man fått för pengar. Man skall ha det på papper (fysiskt eller digitalt). Är det någon som vill ha betalt för att de köpt in frimärken, ska de också visa att de köpt in dessa frimärken med ett kvitto. Om du sedan skannar in detta kvitto eller häftar upp det på ett A4-papper och sätter in i pärmen under fliken för den månad som inköpet skett (efter att ha bokfört det i eEkonomi) det kvittar. Men går det ut pengar eller kommer det in pengar så skall det verifieras. Hur det skall verifieras, beror på lite olika saker. Du står nu inför två på sikt övergående pucklar: du skall lära dig hur man bokför (samt ve och fasa göra ett bokslut dessutom) och du skall lära dig ett bokföringsprogram. Jag tycker du skall satsa på att i första hand lära dig bokföring och i andra hand lära dig skanningen och att matcha bankhändelser Du har ett bankkonto. Där drar säkerligen banken pengar för att kontot existerar. Går du in på internetbanken, kan du skriva ut den transaktionen på papper eller spara ner den som en PDF och ha den som ett verifikat, ett kvitto på vad de uttagna pengarna gått till. När man inte är så hemma med bokföring, kan det vara idé att skriva ut på papper, så man har något att hålla i när man bokför. Om vi koncentrerar oss på bankkontot, skall varje insättning där och varje uttag verifieras. Det betyder att man ska ha papper på vad som hänt. Det är A och O i bokföring. Jag tycker att du skall gå in till internetbanken och skriva ut samtliga transaktioner som skett på kontot, en utskrift per uttag/insättning. Sortera dessa i datumordning. Partistödet: du måste ju på något sätt ha begärt att få partistöd och/eller fått ett papper på att du kommer få partistöd och vilken summa du är berättigad till. Detta papper skall ligga som grund för insättningen av pengar. Jag känner att du bör börja där och återkomma när du gjort ovanstående. Det kan bli för mycket information för dig ifall jag börjar prata om konton i debet och kredit och moms och annat. Börja med att plocka fram det som jag föreslagit och återkom sedan. Att det krävs av dig att du skall prestera ett bokslut för året som gått, tycker jag är under all kritik. Det är direkt oförskämt, när du är ny på det här som du själv säger. Mvh Lena
... Visa mer
2021-03-15
13:11
2 Gillar
Ingen bråkar om en krona. De där öresutjämningarna ställer till det för alla, tyvärr... Mvh Lena
... Visa mer
2021-03-10
11:06
Jo, jag glömde en sak... när du hämtar kontoutdrag från banken, ta bara en månad i taget. Det är en psykologisk grej. Plockar man ut hela året, blir man alldeles matt i kroppen och ser inte skogen för alla träd. Det är enklare med en månad i stöten. Lycka till!' Mvh Lena
... Visa mer
2021-03-10
08:46
1Gilla
Det här är ju ett jättejobb du har framför dig. Jag har själv råkat ut för det flera gånger att städa upp efter andra. Det är ju inte direkt gjort i en handvändning. Börja med att gå in på internetbanken och ta fram kontoutdrag från bankgirot eller från plusgirot för hela 2018/2019. Börja med första månadens transaktioner. Kontrollera först att ingående balans på bankkontot stämmer med bokföringen. Sedan stämmer du av alla transaktioner för bank- plusgiro för den månaden. Ta fram överstrykningspenna i grönt och måla det som stämmer och orange för det som är fel. Transaktioner som inte finns med i ovanstående: du måste leta fram fakturor och dylika underlag för att få till avstämningen. Du får göra så här, månad för månad och för att förtydliga mig lite: du börjar med bankkontot och tar sedan resten av balanskontona efter det. När en månad är klar, börjar du med nästa månad på samma sätt. Lycka till, Lena
... Visa mer
2021-03-08
13:32
2 Gillar
Hejsan! Du justerar genom att göra ett nytt verifikat, där du nollställer 2010. Det betyder att om summan X kr ligger i kredit, bokar du om med ett verifikat med beloppet X i debet. Då ska kontot 2010 bli noll. Sedan på nästa rad i verifikatet, väljer du 2069 och matar in summan på det kontot istället. Det bästa är ifall du kan göra det på rätt räkenskapsår. Det betyder att du måste låsa upp det gamla räkenskapsåret ifall det är låst. Annars får du boka om det detta räkenskapsår. Det är ju ingen större skada skedd om du gör det detta räkenskapsår. Bara det blir rätt nu. Du kanske kan datera ändringen per första januari i år? Lycka till, Lena
... Visa mer
2021-03-08
11:36
1Gilla
Jättebra! Hör av dig igen, om du kör fast! Lycka till, Lena
... Visa mer
2021-03-08
10:50
Det här var ju underligt. Det bästa du kan göra, är att göra en avstämning på 1930 för december 2019 och för januari 2020. Då kommer du se hur verifikaten är bokade och kan jämföra med reskontran. Du kommer då se vad det är för fel. Felet åtgärdar du genom att motboka felen. Är det fel i debet, boka om felet i kredit och tvärt om. Jag gissar att ni bokför enligt kontantmetoden och inte faktureringsmetoden. Stämmer det? Mvh Lena
... Visa mer
2021-03-08
09:15
1Gilla
Du skulle kunna lägga upp ett ändringsverifikat på rätt år ifall du låser upp året (ifall det är låst). Har du gjort bokslut, får du ju göra om bokslutet i så fall. Är det så att du måste göra verifikatet i år, bokar du upp det hela som du skulle gjort 2020 på så tidigt datum det går. Mvh Lena
... Visa mer
2021-03-04
09:49
1Gilla
Någon leverantör hos oss gjorde så att de skickade över en testfaktura för att se ifall det fungerade. De var noga med att berätta hur fakturan såg ut, vilket fakturanummer och datum som gällde så att man inte skulle misstaga sig och tro att fakturan var "äkta". Det kanske är så din leverantör vill göra. Mvh Lena
... Visa mer
2021-03-02
11:51
1Gilla
Det enklaste är att inte göra någonting, utan att vänta på att banken drar summan. Om du vill vara extra noga istället, kan du göra en ny, manuell verifikation för att få 1930 att stämma: D1930 - Summa - K2890 När sedan banken drar pengarna, bokar du på det datumet: D2890 - Summa - K1930 På så sätt stämmer bankkontot och den automatiska avstämningen borde inte larma. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-25
06:55
1Gilla
Moms är varken en kostnad eller en intäkt utan den skvalpar vid sidan om. Du får betalt för en faktura, låt oss säga 100,- varav 20,- är moms. I bokföringen vid betalningen blir det: D1930: 50,- D1350: 50,- K1510: 100,- Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-23
12:05
1Gilla
Tack! Jag har ju detta e-mail kvar i min ivägsäntkorg i Outlook, så jag gör så. Tack, tack! Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-23
08:02
1Gilla
Du måste gå tillbaka till den ursprungliga bokningen och se efter vad som är fel. Skriv ut ett kontoutdrag på konto 2890 och se vilka poster som finns där. Då ser du om felet ligger på en eller flera verifikat. Har du enbart en bokning på det kontot, ligger felet i den verifikationen som skulden bokades upp på. Gå då till det verifikatet, både på skärmen och till fakturan och se hur det kommer sig att det står fel siffra på 2890. Det enda du kan göra, är således att gå bakåt i tiden och leta efter felet. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-23
07:53
2 Gillar
Du har helt rätt, att använda ett och samma konto för intäkt och kostnad är inte så bra. När jag började på en av våra största hockeyklubbar en gång i tiden, hade de tidigare bokförarna gjort så avseende vissa poster i bolaget och jag höll på att få spader. Det blir ju underligt i momsredovisningarna om inte annat. Dessutom skall intäkter in på ett 3xxx-konto och kostnaderna skall ut på 4xxx ->, det är ju så det är. Det här bidraget: har du någon specifikation över vilken period (mellan vilka datum) som dessa pengar skall räcka? I så fall, periodiserar du ut pengarna på dessa månader. Kostnaderna: jag tycker du är helt rätt ute när du vill jobba med resultatställen/kostnadsställen. Det blir snyggast så då kontoplanen blir kortare, men också mer effektivt då du inte behöver räkna manuellt vad varje projekt har burit för intäkter och kostnader. Ibland blir man också hjälpt om man även lägger dessa resultatenheter på balansräkningen också. Allt beroende av vilka behov man har och hur saker och ting skall redovisas. Jag tänker att det ju vore smutt att varje projekt får både en resultat- och en balansräkning vid redovisningstillfällena. Men det var bara en tanke... Du jobbar efter din egen idé och tanke, det är bäst. Med programmets konteringsmallar, kan du förenkla rutinerna till perfektion. Det finns tre varianter av dessa och är en gudagåva. Programmet är så superbra så det är bara att gratulera. Du hittar mallarna under fliken Bokföring. Du kan skapa egna och / eller använda befintliga. När det gäller periodiseringarna är det bra att gå in och ändra i företagsinställningarna lite. Under Arkiv -> Inställningar -> Företagsinställningar -> Inköp kan du sätta en bock i rutan för "Uteslut rader som tar ut varandra på kostnadskontot vid periodisering". Det är en funktion som gör huvudboken enklare att överblicka när man skriver ut den på skärm eller på papper. Lite längre ner i den dialogrutan, har du alternativet "Bokföring". Under flik två väljer du om du skall kunna göra ändringar i varje verifikation eller om inte ändringar skall tillåtas. Under flik ett, ställer du in hur du vill att programmet skall säga till om låsning av månader och år. Jag låser inte varken månader eller år förrän bokslutet är klart. Jag har ställt in att jag låser året i samband med inlämning av inkomstdeklarationen (för säkerhets skull) och att den aldrig skall säga till om att det är dags att låsa (för det kommer man ihåg ändå). Du kanske redan visste det här, men någon annan kanske läser det här och har nytta av informationen i så fall. Lycka till med din förening! Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-22
09:44
Hejsan!
Jag har under ett par års tid, försökt förmå våra leverantörer att skicka e-faktura eller PDF via Autoinvoice. Ofta har fakturorna först kommit till min maillåda. Jag har då vidaresänt PDF-fakturorna till eEkonomi och mailat leverantören att i fortsättningen skicka till eEkonomi direkt. I november - framkom det i fredags - fick jag en faktura på mailen där jag gick tillväga som ovan, men tydligen kom den inte fram. Den dök upp bland nya fakturor i fredags. Gissar att leverantören skickat en påminnelse om obetald faktura och sänt mailet till eEkonomi. Man skulle kunna tro att jag skickat till fel e-mail när jag vidaresända fakturan, men adressen är rätt. Jag behöver enbart mata in de tre första siffrorna till Autoinvoiceadressen så kommer rätt adress upp.
Är det någon annan som upplevt detta? Själva fakturan är det inget fel på, dels för att den nu dök upp i fredags, men också för att denna leverantör har skickat annan faktura till oss direkt till eEkonomi och då fungerade det. Utseendemässigt ser fakturan ut att komma från Visma Administration, men jag kan ha fel. Den ser ut som en faktura ska se ut i alla fall. Så vad säger ni alla där ute, har ni upplevt detta någon gång? Jag har det inte och jag har arbetat på flera företag där jag ställde om till Autoinvoice direkt när funktionen kom.
Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-22
08:27
Hejsan! Vilken programvara jobbar du med? Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-15
11:14
1Gilla
Då förstår jag! Jag tycker att det bästa är att du går till Skatteverkets hemsida eller att du ringer dem på 0771-567 567 för att få information från "hästens mun". Man vet aldrig. Rätt som det är har förutsättningar förändrats. Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-15
08:14
Skickar du ut fakturor på kostnaden för vägsamfällighet där momsen är specificerad? Om momsen är specificerad, borde de kunna dra momsen. Är det så att inte momsen är specificerad, kan de inte dra någon moms. Du ska inte behöva göra något med din bokföring som jag ser det. Det handlar ju om momsen de lägger in i sin bokföring. Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-10
13:10
1Gilla
Tack, snälla! Jag har aldrig funderat över dessa pilar tidigare! Det är så härligt att lära sig något nytt. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2021-02-10
11:56
Efter att jag gjort en del bokslutstransaktioner i programmet, skapades det - eller om jag skapade själv (kommer inte ihåg) - en ny bokslutsbilaga. Den bilagan lade sig högst upp, men fick numreringen 8. Det här stör mitt ordningssinne och dessutom så hamnar bilaga åtta först när jag skriver ut också. Hade kunnat ha överseende med det ifall bilagorna hamnat i kronologisk ordning vid utskrift.
Har jag gjort något speciellt som resulterat i det här, mer än att en skuld blev en fordran och kan man fixa till det hela så åtta hamnar där åtta skall vara, efter nr sju...
Mvh Lena
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2021-02-02
11:16
1Gilla
Jag utgår från att: Du har efter bokat resultat av årsbokslutet, upptäckt att en bokning saknas. Du har ett konto med från resultaträkningen, 3-kontot. Du har lagt det i debet. Då har du minskat vinsten i bolaget och måste justera resultatet nedåt med samma summa som ligger på 3-kontot. Men, har en kund betalat ut i förväg utan att du gjort en faktura? Om pengarna kommit in "för tidigt" ligger de i debet på bankens konto (ex 1930) och bör då i kredit ha 2970 (och vända bort det kontot på nya räkenskapsåret). Intäkter hamnar i kredit (medan du har det i debet i din fråga) och kostnader i debet. Det är något jag inte riktigt ser här. Kan du utveckla? Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-20
15:48
Texten jag skickat när nära identisk med denna men jag uppger också att det är Svefaktura och InExchange för att få med allt. Är det så att de inte förstår ändå, är det inte så mycket att göra. Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-20
10:35
Hejsan! Jag har en PDF liggande på lut när jag får in en faktura på mailen eller i pappersform. I den PDF-en talar jag om att vi gärna tar emot e-faktura istället och berättar om vårt GLN-nummer, InExchange, Svefaktura och vårt organisationsnummer. Skickade iväg denna PDF till en leverantör häromdagen och nu har jag fått ett mail tillbaka. De önskar få av mig: Elektronisk adress Mottagningspunkt Hur hittar jag denna information? Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-19
10:14
2 Gillar
Så idag, sent omsider, meddelar han att inloggningen fungerar... jaja, vad ska man säga... Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-18
17:25
1Gilla
Tack, jag meddelar honom. Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-18
17:08
Han skriver så här: Hej det är samma problematik, det står att jag inte har tillgång till tjänster. Jag ser inte att jag fått någon länk till visma ekonomi, men jag har uppenbarligen ett konto som jag loggat in på. Bara att det kontot inte har några rättigheter som det ser ut som Jag vet inte vad han menar. Han måste ju kunna skriva ut eller kika? Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-18
16:56
Tack, @Anna Svensson ! Faktum är att det visade sig att han inte ens kunde logga på eEkonomi. Han säger att han inte fått någon inloggningsuppgift. Det är väl jag som gör fel, men när jag tittar så ligger han som revisor hos oss. Det kan vara att jag gjorde denna inloggningsmöjlighet någon gång i november och att han inte vaknat förrän nu. Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-15
14:19
1Gilla
Hej igen, @Lovisa - 4L Ekonomi AB ! Du hade rätt, det var balansräkningsmallen. Jag högerklickade på raden för checkräkningskredit och gick in på Egenskaper. Nere till höger = Utskriftsegenskaper. Där hade jag varit och klickat i en liten ruta för fetstil på summorna. Jag kommer till och med ihåg det nu. Tack att du hjälper mig att tänka! Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-15
14:09
När jag kikar i årsredovisningens balansräkning, ser det ut som du beskriver. Långa skulder i fetstil och kursivt, därinunder checkräkningskredit i vanlig text samt övriga långfristiga skulder. Texten för checkräkningskrediten är som vanligt, men det är just summorna som blivit feta till höger. Jag är säker på att det inte var så här i förra veckan. Fetstilen lyser ju på skärmen, den står ju ut från den andra texten, så jag tycker jag inte kan ha missat den då, men ibland ser man ju inte sådant när man koncentrerar sig för mycket på #SUM# och bokslutskontroller 😊
... Visa mer
2021-01-15
13:56
kikar strax...
... Visa mer
2021-01-15
13:37
Hejsan, @Lovisa - 4L Ekonomi AB ! Jag fick bort varningen när jag tog bort bocken i rutan. Avstämning låg på som standard, men så tog jag bort bocken, så nu är den borta, den där varningen. Men, nu fick jag upp ett annat fel. Om jag nu tittar i årsredovisningens balansräkning, är texten fet på checkräkningens summor i bägge kolumnerna. Jag tror jag blir snurrig! Min felsökning hittills av det nya inträffade: Tog bort fetstil i noten för checkräkningens summeringsceller. Inget resultat, det är fortfarande fetstil i balansräkningen. Så testade jag att flytta summorna från 2330 till 1930 (och kopplade om i balansräkningsmallen för den raden så det hoppade rätt). Inget resultat, fortfarande felstil i balansräkningen. Det var inte så förut. Vad sjutton har jag nu gjort för galet??? Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-15
10:49
Hejsan! Jag har lagt upp företagets revisor nu och kopplat honom till en revisorsinloggning. Problemet är att han inte får tillgång till ekonomiöversikten, där jag lagt in filer som jag tänkte han skulle ta del av. Hur gör jag för att han ska få tillgång till Ekonomiöversikten? Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-12
14:59
Tack, Lovisa, jag ska testa i morgon bitti, tidigt, så jag hinner innan alla kommer till kontoret! Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-12
11:41
Hej igen! Att sätta dit #B2330# och #BF2330# fick inte felmeddelandet att försvinna. Mvh Lena
... Visa mer