Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-06-11
13:41
Tack för snabbt svar! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
13:33
Aktiekapitalet, typ 25.000 kr, sätts in vid bolagets bildande på ett bankkonto, antingen det vanliga bankkontot (1930) eller också på ett eget konto som 1940. Det kvittar vilket, för dessa 25.000 kr är till för bolaget att disponera. Det som är av vikt är motkontot, kontot för aktiekapittalet 2081. Bokning av aktiekapitalet blir alltså: D1930 (eller 1940), SEK 25.000,00 K2081, SEK 25.000,00 Sedan tog banken en summa för intyget. Jag har för mig att denna kostnad inte är avdragsgill och ska i så fall gå på icke avdragsgilla kostnader. 6992 eller att du bokar kostnaden som en fordran på dig själv, men då måste du betala in denna summa till bolaget omedelbums. Någon som är bättre insatt i denna typ transaktion får gärna bistå lite här. Det var ett tag sedan jag jobbade med uppstarter av bolag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:43
Transaktionen borde ha föregåtts av ett avtal som styrker vad som gäller. Försök hitta detta avtal för utan det famlar vi i blindo. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:38
Vilket konto ligger differensen på? Är det en kundförlust, borde du kunna ta ut ett kontoutdrag över 1510 och en kundreskontra. Slutsummorna ska vara desamma. Diffar det på 12 500 (åt rätt håll) är det där felet ligger. Annars kanske felet kan ligga i att inte resultatet för 2024 är uppbokat. Jag har för lite information för att kunna ge ett säkert svar. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:34
1Gilla
Det eenklaste är att dela upp dessa två transaktioner i var sin del. En försäljning Ett nytt inköp Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:31
Kompisen har betalat till dig och du har betalat in aktiekapitalet, då blir ju skulden till din kompis en privat transaktion. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:27
Det är ju alltid enkelt att dra till med att vissa intäkter inte ska beskattas. Idag har vi lite högre krav på penningtvätt och jag tycker du ska ta kontakt med bolaget som säljer denna investering och höra hur upplägget är, om det är något som är allmänt kännt eller om det är ett bolag som enbart tycker det ska vara skattefritt. När du fått reda på hur det ligger till (eller innan) så vore det ju intressant att kontrollera med Skatteverket, om de känner till vad det här rör sig om. Denna summa som de då betalat för denna investering, måste ju finnas någonstans i balansräkningen, gör den det? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:20
Hejsan! Är det i eEkonomi? Har du gjort det hela i två steg, först att på fakturan begära periodisering och sedan kickat in periodiseringen på rätt datum? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
16:46
Betyder det här, att det kommer kosta att ha en konteringsmall (bokföringsförslag) kopplad till leverantören också? Detta kostade inget tidigare... eller, kommer det bli så att funktionen konteringsmallar (bokföringsförslag) försvinner helt nu, (vilka man skapar själv...) Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:56
Den här funktionen är toppen! Jag har jobbat i många programvaror, där någon anställd har byggt en "avstämningsmodul" i Excel som vi andra har måst använda. Dessa Excelbaserade avstämningsfiler, har naturligtvis inte den fantastiska funktionalitet som Admin har, utan har egentligen genererat en balansräkning, som man manuellt fått kontrollera mot den balansräkning som bokföringen presterat. Sedan har man fått leta fram felet manuellt. Jag har arbetat i 11 olika bokföringsprogram, och då kan jag säga att jag bara hittat ett program som haft en liknande funktion som Admin, med avstämningar menar jag nu. Den var till en början lite förvirrande, för man var tvungen att ordna momsredovisningen innan man kunde stämma av; det fungerade inte annars utan blev fel. Den här modulen var inte lika smart, men till sist kunde man med handpåläggningshjälp, få ut en lista man kunde använda och levereras till kunden. Jag vill med det här uttalandet berätta, att jag tycker att Admin står sig som toppen av bokförignsprogrammen än idag. Att tycka att ett bokföringsprogram är bäst bara för att det är molnbaserat, har jag svårt att förstå. Jag köper det inte. De flesta av oss som arbetar med bokföring och redovisning eller arbetar med datorer på annat sätt, har alltid en egen dator att använda. Det är sällan man sitter i ett landskap med terminalserver och bokför (och bara har tillgång skärm, mus och tangentbord). Gör man det men måste jobba hemifrån, ja, då krävs ju en dator i alla fall... Jag är inte någon bakåtsträvare, men när man höjer program till skyarna ENBART för att de är molnbaserade, då tycker jag man är ute och cyklar. Jag kräver lite mer av en programvara än att jag ska kunna skicka en faktura från telefonen. Jag har andra krav på en programvara och där levererar Visma Administration allt man kan önska. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:05
Till denna före detta medlem och andra: jokertecken såsom * och ? är hederliga gamla funktioner som kommer från DOS-tiden och de är varken röriga eller dumma. Lär man sig vanlig datakunskap är detta basic. Det är kul att lära nya saker och man får ett datasjälvförtroende när man lär sig mer och mer. Sätt er ner och se hur funktionen fungerar, istället för att fokusera på vad den inte kan. Datorer gör som de är programmerade att göra.
... Visa mer
2025-06-09
19:14
Byt konto till 4531, så momskod 22 kickar in för utlandsmoms, eller 4535 momskod 21 inom EU.
... Visa mer
2025-06-07
12:07
2 Gillar
Hejsan, Jenna! Det är fint att du tar med dig denna feedback till programmakarna. Vad jag också vill att de ska veta är, att innan man beslutar sig för att ta bort funktionalitet, så bör man höra med kunderna först, de vana användarna (de som jobbar professionellt med bokföring och redovisning). eEkonomi & Co är så hårdkodat i sig, så att ytterligare begränsa oss vana användare blir lite för mycket för oss. Vi har i de stationära programmen fått åtnjuta superb flexibilitet och mångfald av smarta funktioner, men har nu mer eller mindre tvingats in i programvaror med begränsad funktionalitet och låsningar på olika håll. Vi redovisningsbyråer behöver inte låsningar överallt för att "vi inte ska göra fel" för vi kan det här och behöver snabba på vårt arbete för att kunna ta in nya kunder. När vi måste gå omvägar på grund av borttagna funktioner och låsningar här och var, kan vi inte effektivt ta hand om kundernas behov. Vi kan inte ta betalt av våra kunder för att vi måste gå omvägar vi inte behövt gå tidigare. Det betyder att lönsamheten för oss går ner, istället för åt andra hållet. Det känns trist. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
16:44
När jag kommit hit, ser det ut så här: Om jag då går in på "Skapa det" (konto), så kommer jag vidare hit: ... och under "Allmänna användarvillkor" står inget om 18:-/signering, men högst upp står det: "Registrering av Visma Sign". Hur kan jag veta vilken Visma Sign som jag signar upp för; de heter ju samma sak? Ponera nu att jag signar upp för denna. Hur blir det så med de som ska attestera sin årsredovisning och stämmoprotokoll; ska de också betala 18:- per signering? (Eller 1.200:-/år??? Det är ju tveksamt om man kan lita till att det enbart blir tjänsten för 18:- man signar upp för i och med att Visma inte heter Visma längre utan Spiris (och två olika tjänster som bägge heter Visma Sign)). Ursäkta att jag är misstänksam. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
14:57
Men, vad är det här då? Visma Sign Priser I Vad kostar Visma Sign? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
13:05
Sökte priser på Copilot och detta kom då upp. Det var några kronor från 18,00 / signering. Jag ska som byrå skicka ut en årsredovisning och stämmoprotokoll till en av kundera nu, men tvekar då man ser detta: Hur fungerar detta och vilka priser ska jag lita till? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-01
14:37
3 Gillar
Jag vill bara säga att Visma Admin bara blir smidigare och smidigare att jobba med. Det är så supersmart program och det är få ute på marknaden som kan mäta sig med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
15:48
Så kul att du är med i BAS-gruppen! Det låter riktigt intessant att grundsynen är att det ska vara teknikoberoende. Kommer ihåg på 80-talet när jag satt och skrev årsredovisningar på en IBM med kula. Jag hade hittat en kula "Letter Gothic" som gjorde 12 nedslag per tum. Den var betydligt bättre än Courier med 10 nedslag per tum. Med Letter Gothic blev det inte så breda kolumner och man fick plats med alla siffror i bredd utan att det såg ut som om det var för trångt. Kunde man också SIS-standarden för marginalinställningarna fick man det riktigt snyggt och prydligt. Problemet var, när man skulle ändra något i löptexten. Ofta skulle man skriva mer text än vad man gjort tidigare, vilket medförde att man fick skriva om flera sidor. Men det var kul och lärorikt! Men ordbehandling såsom Word är ju inte helt fel det heller då man får typsnitt på köpet och kan ändra storleken utan problem eller tryckan in mer text mitt i utan problem. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
10:38
2 Gillar
Ja, det blir spännande. Bolagsnamnet kanske blir Visma Spiris istället. Läste att Visma tyckte att namnet Visma uttalades fel och det var ett av skälen till att byta namn, men jag tror det handlar om något annat. Med tanke på funktionaliteten hos eEkonomi & Co kanske den delen kommer renodlas till egenföretagare med bokföringen på fickan och inte till redovisningsbyråer. Redan nu tycker jag funktionaliteten är begränsad och viljan till samma flexibla möjligheter som finns i Admin verkar inte vara intressanta att ta fram. Mvh Lena
... Visa mer