2017-05-31
12:54
1Gilla
Ska du skapa en faktura kan du göra det under Försäljning - Kundfakturor. Börja med att skapa en artikel under Försäljning - Artiklar. Tänker att du kan sätta det som en tjänst så bokförs det som försäljning av tjänst. 3911 är annars ett konto som kan användas för hyresintäkter. Men som Tomas nämner nedan så kan det vara ganska knepigt med just husvagnar och liknande, hur det ska hanteras. Kanske ska du slå Skatteverket en signal och fråga hur du ska hantera det. Återkom gärna i tråden om du får matnyttig information 🙂 Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
11:48
Hej! Ja det går fint. Om du har angett organisationsnummer för din kund i kundregistret, kontrollerar programmet automatiskt om kunden kan ta emot e-fakturor när du skapar en faktura. Kan kunden det får du Bokför och skicka e-faktura som ett alternativ när du skapar en kundfaktura. Du kan också kontrollera direkt i kundregistret, öppna kunden under Försäljning - Kunder och du har en knapp som heter Kontrollera nere till höger. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
11:41
Hej! Har du fått en kreditfaktura från leverantören kan du lägga upp den i eEkonomi under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Bocka i att det ska vara en kreditfaktura och bokför som Mikael nämner, med samma konton som vid inköpet. Markerar du sedan fakturan som betald på datum när du fick in pengarna på företagskontot så är det klart. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:54
1Gilla
Hej! Jo det tänker jag absolut att det gör. Ovan i tråden har man använt ett specifikt konto för Stripe. Och sedan flyttade pengarna därifrån till företagskontot genom 1930 D 1934 K. Men det fungerar absolut som du också nämner! Ha det bra! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:25
1Gilla
Hej! AnnaPanna och Laila har helt rätt. Semesterlagen säger nämnligen så, betalda dagar ska alltid tas ut först. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:16
1Gilla
Hej på er! Spenat - när man har bankkoppling är BIC och IBAN obligatoriska uppgifter för att lägga till en leverantör, vilket absolut kan ställa till det om man inte har dessa uppgifter. Här diskuteras det som ett förbättringsförslag sedan tidigare. Följ gärna den tråden för uppdateringar kring ämnet! Antingen måste du få tag på dessa uppgifter som möjliggör att du kan lägga in leverantören och kontera leverantörsfakturor via inköpsdelen i programmet. Om inte, är alternativet, precis som du säger att göra det via Kassa och bankhändelser varje månad. Du kan skapa ett bokföringsförslag, som du kan använda för denna form av återkommande betalningar. Bokföringsförslag skapar du under Inställningar - Bokföringsförslag. Dessa kan du sedan plocka upp när du gör en bankhändelse för att slippa plocka upp alla konton varje gång. Här ser du mer information om hur konteringen ska se ut och jag ser att du har fått fin hjälp med detta ovan också! 🙂 Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:02
Hej! Har du betalt med företagets pengar så kan du välja Egen kontering. Då får du själv välja vilka konton det ska bokföras mot. Eget uttag väljer man enbart om man faktiskt tagit ut pengar till sig själv som privatperson. Detta bokas mot konto 2013. Resekostnader bokförs mot 5800. Momsen bokförs på 2641. Rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket vilka regler som gäller i ditt fall angående matkostnaderna, som Burbage nämner ovan. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
11:40
Hej! Jag tänker att du kan bokföra det som en fordran hos leverantör - 1684. Eller så skapar du ett konto under Inställningar - Kontoplan för specifikt pengar innestående hos iZettle. Om det är vanligt förekommande kan det vara en god idé. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
10:00
Hej! Exakt, du måste låta fältet "faktura" vara tomt. Detta använder man enbart om fakturan ska bokföras som betald. I detta läget vill du bara flytta fordran från 1510 till 1388. Moa
... Visa mer
2017-05-30
09:12
Hej! I dagsläget finns ingen funktion för olika fakturamallar, detta gör att du måste inför respektive faktura gå in och byta logga under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter för att korrekt logga ska komma med på fakturan, avseende de olika firmorna. Här bollas idén sedan tidigare, gå gärna in och rösta på den tråden så ser vår utvecklingsavdelning att du önskar samma funktion. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
08:43
Hej! Vad jag kan se har du Lön 300. Gå in under Lönearbete - Lönekörningar. Markera lönekörningen och klicka på Radera uppe i menyraden. Lönekörningen måste ha status Pågående för att det ska gå att radera den. Har den inte det måste du först låsa upp lönekörningen. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
08:11
2 Gillar
Hej Cattis! Tar du också betalt via tjänsten Stripe? Är det försäljningen du funderar på hur du ska bokföra kan du göra som Annie nämner en bit upp. 1934 Stripe - D (Totalbeloppet som du får in på kontot) 30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms) 26xx Moms - K (Momsbeloppet) 6570 Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar) För du sedan över pengar från ditt Stripe-konto till företagskontot konteringar du enligt följande; 1934 Stripe K 1930 Företagskonto D Ha det fint! Moa
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-23
... Visa mer
2017-05-24
14:53
1Gilla
Om du lägger till en artikel som du döper till Milersättning och väljer Artikelkontering Tjänster 25% så bokförs det mot 3041 Försäljning tjänst 25% med momskod 05, som sig bör. Ha det fint! Moa
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-15
... Visa mer
2017-05-24
14:27
Hej Ludwig! Fakturan i eEkonomi kommer att bokas mot 1510. För att fordran ska hamna på 1388 får man manuellt boka om från 1510 till 1388 vi en verifikation under Bokföring - Verifikationer. Dock kommer alla delbetalningar som du skapar också gå mot 1510. Och du måste för varje delbetalning också manuellt boka om från 1510 till 1388. Det blir lite knepigt att hantera ovan i eEkonomi. Är det inte väldigt många delbetalningar som sker är det säkert hanterbart. Men rör det sig om väldigt många betalningar under en lång period kan det vara en god idé att sköta det helt manuellt via Bokföring - Verifikationer, och alltså inte lägga upp fakturan i programmet. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-24
12:16
Hej! När ni sålt riskkapital kan ni bokföra detta mot ett konto för ex. aktiekapital. Konto 2081 passar fint. Detta bokför ni då enligt 1930 D och 2081 K. När ni sedan betalar tillbaka riskkapital till de som investerat bokföra ni tvärtom, alltså enligt 1930 K och 2081 K. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-10
12:03
Hej! Om det rör sig om försäljning med 6% moms rekommenderar jag att du kör konto 3043. Och bokar moms på 2631. Annars får du lägga till momskod 05 (6%) på 3010. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-10
09:18
Hej! 1. Tillståndsavgifter debiteras konto 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. 2. Se ovan. 3. Se ovan. 4. Personbilskostnader debiteras konto 5610 eller ett underkonto till 5610 beroende på vilken slags utgift det gäller. 5. Utgifter för ditt Visma-program debiteras konto 5420. 6. Beroende på vilken momssats (vad jag förstått är det som standard 6% moms på taxi som avser persontransport) gäller så kan du använda dig av konto 3043 för försäljning av taxiresor. Momsen bokas på 2631. 7. Detta kan du bokföra på 6991. 8. I tråden Betald bilförmån kan du läsa mer om bilförmån. 9. I vårt inlägg för checklistan utav moms ser du hur man hanterar bokföring av moms i eEkonomi på punk 7 bland annat. 10. Se ovan. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-10
08:50
Hej Cecilia! Det går jättebra att ändra löneperiod, så länge du inte har en pågående lönekörning. När du byter löneperiod till föregående månad så kommer programmet ta med lön för hela den perioden, ex. har du i april betalat ut lön som avser 20 mars till 19 april så kommer ändå programmet nu att betala ut lön för 1-30 april i maj. Du kan justera detta genom att på löneart 1106 lägga in datum för de dagar du vill betala ut, ex. 20-30 april. I juni är du i fas! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
13:41
Hej! Konteringen ovan ser korrekt ut. Vad är det för momskoder på ovan konton? Stämmer det med de som står i tråden som Susan länkar till ovan? Har du verifikationer sedan tidigare att kontrollera så kommer dessa fortfarande finnas under Verifikationer att kontrollera när du gör momsredovisningen. Programmet kollar på varje verifikation för sig själv kan man säga, och tar inte hänsyn till att du faktiskt rättat till i bokföringen. Men stämmer bokföringen behöver du inte göra något mer utan får förbise dessa verifikationer att kontrollera. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
09:03
Hej Lenk Media! Här ser du exakt vilka regler som gäller för låsning av bokföringen. Det står också följande angående upplåsning av bokföring; "..det får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. Upplåsningar och vad som gjorts efter upplåsning syns i programmets behandlingshistorik, så det går alltid att se i efterhand vad som gjorts och när". Antingen låser du upp perioden och bokför händelsen eller bokför du den i perioden du befinner dig i nu. Jag skulle rekommendera att du först kontrollerar med Skatteverket, hur dom vill ha in en eventuell rättning av momsredovisningen. Vill dom att du skapar en helt ny momsredovisningen för perioden det gäller, som händelsen faktiskt skedde i? Eller räcker det att du lägger till den på nästa momsredovisning? Återkom gärna med svar om vad Skatteverket säger! 🙂 Ha det fint! /Moa
... Visa mer