2025-06-13
10:58
Hej!
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Även om du registrerar på samma aktivitet så gör avrundningen när du sparar tidsregistreringen.
Jag får inte ihop ditt exempel.
Kund A
Uppdrag A
Aktivitet A = 0,1 h
+ nästa tidsreg:
Kund A
Uppdrag A
Aktivitet A = 0,2 h
Här har jag gjort som du skriver. Jag registrerar på samma kund, samma uppdrag och samma aktivitet nedan.
Här har jag registrerat 0,2 på aktivitet på en tidsregistrering och sedan 0,1 på samma aktivitet och nästa tidsregistreringen.
Då får jag 1,0 i fakturerbar tid eftersom den avrundar per tidsregistrering. Detta visas också på fakturan i nästa steg där fakturerbar tid blir 1.0.
Får du annorlunda än detta beteende?
/Tobias
... Visa mer
2025-04-07
16:39
1Gilla
Hej!
Just nu möts man av en vit sida på vismaonline så det är inte möjligt att logga in på mina tjänster just nu.
Vi felsöker och försöker åtgärda problemet så snart som möjligt.
/Tobias
... Visa mer
2025-04-07
15:52
Hej Johan!
Den avrundningen av tiden görs direkt på tidsregistreringen i det fallet. Den räknar alltså upp fakturerbar tid till 30 minuter när man gör tidsregistreringen.
Så den går alltså inte per uppdrag utan avrundningen görs vid tidsregistreringen man gör. Jag vet inte om det skulle vara bättre då att inte ha någon avrundning för då kan man styra själv på var man vill räkna upp tiden.
Blir ju lite mer handpåläggning så klart för då får man själv ändra den fakturerbara tiden på tidsregistreringen. Om man vill göra det så får man ha rutan för fakturerbar tid synligt som man ställer in på underhåll.
Då kan man sedan själv justera vilken fakturerbar tid man önskar. Förstår om det hade varit smidigare om programmet kunde räkna upp detta dock.
När det gäller #date# och de andra koderna så är det endast dessa du har hittat i hjälpen som kan användas i dagsläget.
Jag kan ta båda dina önskemål vidare till vår utvecklingsavdelning!
/Tobias
... Visa mer
2025-04-04
14:54
Hej!
Jag såg att ni hade ett ärende på det så jag ringde och pratade med din kollega Louise. Vi löste problemet med att aktivera samarbeten på nytt.
Jag ska undersöka lite mer vad som har hänt men det var inte medvetet att vi skulle blockera något som tidigare har fungerat.
Ja, bara man är medveten om att man behöver starta om sedan så håller jag med dig. Fungerar det för er så ska ni kunna köra som ni gjort tidigare.
/Tobias
... Visa mer
2025-04-04
11:10
1Gilla
Hej!
Det stämmer att vi jobbar på att få ut stöd för ideella föreningar och stiftelser.
Lite följdfrågor på det du skriver för vi har inte stängt något som tidigare var möjligt. Dessa ideella föreningar du har igång i Skatt & Bokslut pro, de har då en annan företagstyp vald i Advisor antar jag?
Eller är det i de lokala systemen ni har jobbat med dessa kunder?
Det är företagstypen i Advisor som stoppar om man försöker aktivera när man har ideell förening vald. Jag vet att vissa väljer aktiebolag som företagstyp i Advisor och jobbar med vissa delar i Skatt & Bokslut pro för ideella föreningar om det är så ni har gjort tidigare?
Det man behöver veta är att när vi släpper stöd för ideella föreningar i det fallet så kommer man att behöva starta om företaget om det exempelvis är ett aktiebolag för att kunna arbeta med korrekt företagstyp.
/Tobias
... Visa mer
2024-12-11
14:05
Hej!
Om man vill filtrera och sortera i excel så brukar det bästa vara att ta ut en excelfil som är oformaterad. Den ursprungliga excelfilen vi hade var redan bearbetad så därav la vi till en oformaterad fil där det ska vara enklare att redigera för egen del. Jag vet inte om du även har testat med den och att den är lika svårarbetad?
Det stämmer att vi inte har arbetat med rapporter det senaste året eftersom annat har prioriterats utifrån kundönskemål och andra förbättringar så ska gynna så många som möjligt. Sedan kan jag förstå att man vill ha fler rapporter och det finns önskemål kring fler rapporter i vår roadmap.
En rapport över fakturerat belopp per kund tänker jag att man skulle kunna använda täckningsgrad till om man är ute efter en kolumn som visar fakturerat belopp över en viss period. Sedan specar denna inte per faktura men man kan ju sätta nivåer så att nivå 1 är kund, nivå 2 är uppdrag alt. aktivitet om man vill se vilka uppdrag eller aktiviteter som står för totalt fakturerat. Nu vet jag inte om du redan har testat denna rapport och att den inte fungerar på sättet du tänker?
När det gäller export av fakturaunderlag till Administration så behöver man alltid bara godkänna fakturorna och sedan lämna Advisor där. Man ska inte klicka på någon överför knapp utan sedan ska man använda "Invoice basis", det lokala systemet för att skapa xml-filen och då flyttas dessa fakturor rätt automatiskt.
/Tobias
... Visa mer
2024-01-31
16:30
Hej Nina!
Här kan du läsa lite mer kring varifrån vi gör hämtningar i olika register. Hoppas det besvarar din fråga 🙂 Detta kommer också snart till hjälpen i Advisor så att du kan nå det via hjälpavsnitten.
/Tobias
... Visa mer
2024-01-12
16:47
Hej!
KYC-modulen innehåller alla delar som krävs för att göra en fullständig KYC på respektive kund. Men om man ska göra en KYC för ett bolag måste bedömas utifrån eget ansvar. Man kan undersöka vad FAR alternativt SRF har för rekommendationer kring när KYC ska upprättas. Här är SRFs rekommendationer och frågor och svar länk
Detta är dock rekommendationer så det faller i slutändan på egen bedömning gällande om man skapar KYC för sina kunder.
Jag ställde frågan till vår domänexpert på KYC och fick då följande svar.
"Jag själv och byråer jag pratat med har gjort bedömningen att KYC ändå bör utföras eftersom man som byrå fortsatt utför tjänster mot det vilande bolaget. Bara för att bolaget är vilande betyder det ju inte att det står helt still, det ska ju fortfarande utföras bokslut och det kan uppstå transaktioner som ska bokföras." "Jag förstår att det inte riktigt är ett svar, men vi resonerar så att alla kunder som kunden utför någon typ av tjänst mot bör innefattas. Det är ju inte helt utom risk (om än att den säkerligen är lägre) att det kan tvättas pengar vi vilande bolag, i form av tex utdelning."
Så rekommendationen från vår expert skulle vara att man skapar KYC även för vilande bolag exempelvis. Det är den rekommendation vi kan ge.
/Tobias
... Visa mer
2023-06-14
11:21
Hej!
Jag förstår! Det var nog det enda sättet jag kan komma på att man skulle kunna jämföra. Det finns inga planer på att man ska kunna få ut historiken i excel. Det är rapporterna som man kan få till excel så kan man inte använda sig av dessa så blir det svårt att hitta något bra sätt att jämföra detta.
/Tobias
... Visa mer
2023-05-15
15:38
Hej!
Själva historiken i Advisor kan man få ut men bara en i taget och till pdf-format så det hjälper inte så mycket i detta fallet. Det jag tänker är om man skulle kunna stämma av beloppen via exempelvis rapporten täckningsgrad. Denna rapporten visar fakturerat belopp och man kan då ev. jämföra detta med beloppen på fakturorna i fortnox.
Detta beror så klart lite på hur det är uppställt i fortnox. När man använder eEkonomi så är uppdragen i Advisor kopplade till artiklar i eEkonomi. Då kan man ta ut rapporten täckningsgrad på exempelvis en månad med uppställning per kund och uppdrag och kan då jämföra beloppen på uppdrag jämfört med artikel. Denna går också att ta ut till excel där man kan ställa upp det som man vill.
Nu vet jag inte om ni har samma uppdrag som artiklar i fortnox. I så fall tänker jag att man kan göra samma sak mellan dessa två system eventuellt. Det är nog det närmsta jag kan komma på i alla fall som man skulle kunna jämföra belopp på fakturor jämfört med belopp på fakturerat belopp i Advisor.
/Tobias
... Visa mer
2023-02-15
16:24
Hej MariaGolf!
Kan börja med att tipsa dig om vårt nya bokslut och skatteprogram som heter Visma Skatt & Bokslut pro som gör detta per automatik. Om du är intresserad av det så hittar du info om det på vår hemsida. Nu till din fråga 🙂
Enklast är att minska årets skatt med själva skattereduktionen.
Du bokför årets skatt på konto 8910 och 2510. Finns skattereduktion på tex inventarier kan du lägga till en rad på bilagan "Skatteskuld specifikation" under avsnittet "Övrigt". Skriv t ex Skattereduktion och ange beloppet med minus (-39 364). Därefter bokför du upp årets skatt minskat med skattereduktionen.
Efter detta är bokfört återstår att boka upp årets resultat som då påverkats av årets skatt.
... Visa mer
2022-10-13
10:12
Hej!
Vi har nu gjort en ny release som vi hoppas ska åtgärda ditt problem med import av data till Ekonomiöversikt. Fungerar det bättre nu om du testar att importera?
/Tobias
... Visa mer
2022-10-07
10:25
1Gilla
Hej!
För de flesta så fungerar det som vanligt. Det är vissa som fortfarande kan uppleva problem med att prestandan är låg och att det går sakta i systemet. Jag uppdaterar när det är löst för alla under fliken driftinfo.
/Tobias
... Visa mer
2022-10-07
10:13
Hej igen!
Fick precis veta att det fortfarande är vissa användare som kan få problem så jag lägger en tråd du kan följa under fliken driftinfo.
/Tobias
... Visa mer
2022-10-07
10:08
Hej!
Vi hade lite problem med en av våra instanser i Advisor. Om du testar att logga ut och sedan logga in i Advisor på nytt så ska det fungera bättre nu.
/Tobias
... Visa mer
2022-09-29
15:40
Hej!
Jag har inte hört någon annan med detta problemet. Vi har haft några som har haft problem med hela importen men inte att de redigerade verifikationerna inte kommer importerade med korrekt saldo. Det ska fungera även om man har ändrat på verifikationen nämligen. Har du möjlighet att kontakta vår support så kan de ta en supportkod så kan vi se lite mer vad problemet består av?
/Tobias
... Visa mer
2022-09-28
09:49
Hej Johan!
Är inte riktigt med på hur du menar. Så verifikationer som du har redigerat påverkar inte saldon? Är det verifikationer som du redigerar under tiden du är inne i Ekonomiöversikten så behöver du klicka på uppdatera-knappen för att dessa ändringar ska hämtas in. Men det är kanske inte så du menar?
Budget ska inte påverkas av import så den ska inte kunna ändras av denna funktionen.
Skulle du ha möjlighet att utveckla hur problemet artar sig eller får du gärna höra av dig till vår support på 0470-70 62 00 så kan de hjälpa dig med problemet.
/Tobias
... Visa mer
2022-09-27
11:49
Hej!
Idag har vi släppt realtidsdata i Ekonomiöversikt vilket innebär att varje gång Ekonomiöversikt startas så kommer siffror att hämtas från eE automatiskt. Det man behöver göra är att starta Ekonomiöversikt via Advisor så får ni upp ett val på hur data ska presenteras. Antingen väljer man låsta månader (avstämd data) eller löpande bokföring (även olåsta månader). När detta val är gjort så kommer sedan datan att hämtas varje gång ni eller er kund startar Ekonomiöversikten.
/Tobias
... Visa mer
2022-09-19
12:14
1Gilla
Hej!
Vi har nu åtgärdat problemet med att fördela ut 2,4 h i resursplaneringen. Nu blir det 0.2 per månad och totalen blir rätt.
/Tobias
... Visa mer
2022-09-09
14:28
Hej Jocke!
Det stämmer att vi har ett rapporterat ärende på att fördelningen blir felaktig när man väljer 2,4 som summa för fördelningen. Vi har testat och då det verkar som att det endast blir fel vid just 2,4 så har denna låg prioritet så därav så dröjer det innan vi kommer att ha det åtgärdat. Med det sagt så ska vi så klart åtgärda detta men vågar inte säga någon exakt tid när det kan vara åtgärdat.
En workaround i dagsläget skulle vara att man lägger 2,3 som fördelning och ändrar 0.1 på december så blir det korrekt i summan sedan.
/Tobias
... Visa mer