2021-08-19
13:41
1Gilla
Hejsan!
I dagsläget så tolkas inte bildunderlag som mejlas in. Vi har ett befintligt inlägg gällande detta i kategorin för Idéer som vi nu håller på att se över. I tråden Tolka mailad pdf? kommer vi uppdatera så fort vi vet mer kring vad som kommer gälla framåt.
Önskar dig en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-08-19
12:41
Hej Per!
Eftersom du redan har ett avtal så ska du inte behöva kontakta banken igen tänker jag. Däremot så kan det ta 2-3 bankdagar innan bankkopplingen drar igång, när tecknade du ditt avtal med Danske bank?
Om det gått fler än 2-3 bankdagar utan att bankkopplingen börjat fungera så kan du återkomma i tråden, så tar vi en extra koll på det för att se vad som kan gått snett vid aktiveringen.
Önskar dig en fin dag sålänge! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-19
10:54
Hejsan!
Jag kan se att du har Lön 600 så detta ska vi absolut kunna hjälpa dig med. Jag tänker att vi börjar med det skrivna hjälpdokumentet Arbeta med arbetstidsförkortning, där får du bra information kring detta och hur du hanterar det i programmet. Ute till vänster om dokumentet finns sedan beskrivningar för varje steg du ska göra kring arbetstidsförkortningen, tex valblanketterna och beräkningsformlerna vid avsättning i tid.
Som sagt så tycker jag vi börjar här, fastnar du på vägen eller tycker något är oklart så är du välkommen att återkomma i tråden såklart, så hjälper vi dig där det behövs mer exakt.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-19
10:05
Hejsan!
Ja men det stämmer precis som @Lovisa - Revidera i Bohuslän skriver, tack för det! 🙂
Det går bra att lägga in anläggningstillgångar som tidigare avskrivits, vi har väldigt bra skrivna hjälpavsnitt som både beskriver steg för steg hur du gör men som också visar exempel på just din situation. Först och främst kan du kika i avsnittet Lägg till en ny anläggningstillgång, under fältförklaringar i dokumentet finns förklaringar för varje ruta du behöver fylla i och mer detaljer kring vad som ska fyllas i. När du fyller i datum och belopp i de olika fälten så kommer programmet automatiskt känna av att du registrerar en anläggningstillgång som du tidigare gjort avskrivningar på och du kommer se texten
Specificera tidigare avskrivningar, om du klickar på länken får du där en förklaring på hur du gör detta och lite längre ner i dokumentet finns exakta exempel som är jättebra att gå igenom.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-08-19
08:49
Hejsan! Tack @Numbers_and_Friends för din lösning. vill bara flika in här för att förtydliga hanteringen lite i eEkonomi också så det känns klarare nästa gång. Anledningen till att det blev så för dig är för att du har kontantmetoden, dvs att fakturan först bokförs vid betalningen. När man har kontantmetoden bokförs alltså inget på 2440 och därför är ditt saldo på det konto noll, vilket är helt korrekt i ditt fall. Är du intresserad av att lära dig mer om skillnaden så kan du läsa vårt foruminlägg Faktureringsmetoden vs kontantmetoden. Din verifikation du skapade mellan 1930,5700 och 2641 är helt korrekt tänkt. När det kommer till kommande betalningar så ska dem alltid stämmas av via Kassa och bankhändelser när det ska stämmas av mot det bankkontot du har aktiv bankkoppling med, eftersom du där får alla händelser från ditt kontoutdrag importerat automatiskt för en lättare avstämning. Vi har därför tagit bort alternativet att kunna bokföra fakturan mot detta företagskontot direkt via reskontran för att undvika att du råkar registrera dubbla betalningar. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-08-18
13:52
1Gilla
Hejsan!
Då tar vi det en vända till tänker jag eftersom du redan hade matchat 1930 med 1580. 🙂
Det är denna bokning som gör att du får felaktiga saldon när du bokar mellan 1910 och 1930 igen, det blir helt enkelt dubbelt. Eftersom du har valt kontant försäljning så har den dagsförsäljning som synkats till Visma eEkonomi från iZettle aldrig bokat upp något på konto 1580, vilket gör att bokningen mellan 1580 och 1930 gör att konto 1580 får ett minussaldo. Jag skulle säga att det är denna bokningen du får korrigera igen så den nollas i bokföringen. Eftersom du matchat den under Kassa och bankhändelser så går du samma väg nu, klicka på bankhändelsen du matchat - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som nollar bokningen som skett vid matchningen. Eftersom du redan gjort en korrigering mellan 1910 och 1930 och utifrån den information jag fått ta del av ovan så borde dina saldon på respektive konto stämma nu, kontrollera gärna det. (Bankhändelsen som nu är omatchad under Kassa och bankhändelser kan du plocka bort via papperskorgen till höger om bankhändelsen, detta eftersom du som sagt manuellt korrigerat saldot från 1910 till 1930.)
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-08-17
10:36
1Gilla
Hejsan!
Det är inte alltid lätt att hålla reda på inställningar man kan anpassa men du är inne på rätt spår, detta går att justera och välja hur du vill lägga upp det. När inställningen Bekräfta betalningar innan de skickas till banken är markerad skickas fakturorna till banken först när du väljer att göra det. Inställningen finns under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och är förvald i programmet. Programmet kommer att påminna dig när det finns fakturor som är redo att skickas till banken. Om du avmarkerar rutan kommer dina fakturor automatiskt att skickas till banken för betalning när du bokför dem.
Hoppas detta löser din fundering! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-16
14:45
Hejsan!
Detta har med dina behörigheter för din användare att göra, inställningarna görs under Arkiv - Användare - Användare. Här behöver den användaren du är inloggad som vara systemoperatör (sysop) för att kunna genomföra uppdateringen, mer information finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Användare och behörighet.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-07-26
09:04
1Gilla
Hejsan @Peter E I mitt exempel ovan så har jag försökt förklara vad som skett på respektive konto innan jag visar transaktionen, men om det känns oklart ska jag självklart förtydliga. 🙂 Om vi börjar med konto 2019 - Årets resultat så beskriver jag att resultatet bokförts och att det bokförts en vinst på 100 000. Det innebär att konto har en ingående balans med -100 000 (minus 100 000) eftersom kontot krediterats när årets resultat bokfördes. Därmed ska kontot debiteras och icke krediteras när omföringen görs för att kontots saldo ska nollas. Vi kan även kolla på konto 2013 - Övriga egna uttag, där beskriver jag att det har bokförts uttag på 20 000 kr. I en verifikation där ett eget uttag bokförs så debiteras konto 2013 och därmed så har kontot en ingående balans på 20 000 (plus 20 000) vilket i sin tur innebär att kontot ska krediteras och icke debiteras när omföringen görs för att kontot ska nollas. I det stora hela ska du alltså kolla vad du har för ingående balans på kontona per det datum du bokför omföringen. Har du ett minussaldo bör kontot debiteras med beloppet och är det ett plussaldo bör kontot krediteras med beloppet. Konto 2010 - Eget kapital ska ju däremot inte nollas, detta är kontot alla saldon överförs till, alltså mellanskillnaden. Har du alltså debiterat ett konto med 20 000 och krediterat ett konto på 10 000 så ska konto 2010 krediteras med 10 000 så att debet/kredit balanserar med varandra. Jag hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, jag önskar dig en fortsatt fin vecka! /My
... Visa mer
2021-07-02
10:38
Hejsan!
Självklart ska du få hjälp med detta. Det finns lite att tänka på när man ska ändra anställningsform för en anställd och i vårt skrivna hjälpavsnitt Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom finns steg för steg-förklaring hela vägen. Även Byte av semestervillkor/semesterperiod är bra att gå igenom om den anställde ska byta semestervillkor i samband med bytet till timlön.
Hoppas detta kommer hjälpa dig med hanteringen men känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-07-02
09:04
1Gilla
Hej!
Du kan enbart betala tillbaka enligt det som var fastställt som fritt eget kapital vid 2020s årsredovisning det stämmer ja. Du får inte räkna med det som har samlats under 2021 då detta inte är fastställt och avslutats ännu. det Det du får tänka på är att uppdatera det avtal som finns mellan ägare och bolag om det villkorade aktieägartillskottet, för att visa att det är helt återbetalat eller bara delar av den. Tänk även på att en återbetalning av villkorat aktieägartillskott räknas som en utdelning rent civilrättsligt, dvs man måste följa alla regler kring det, men inte skattemässigt samt att det går före eventuell annan utdelning. Här kan du läsa mer om det hos skatteverket: Aktieägartillskott
Vad jag kan läsa mig till så stämmer det som du säger gällande 6 månaders perioden, och verkar bara kontrolleras inom den tidsramen. Skulle dock rekommendera dig att höra med tex Tillväxtverket eller möjligtvis Skatteverket om detta betyder att man kan bestämma om en återbetalning av aktieägartillskottet nu, utifrån 2020s siffror eller inte. Det är tyvärr svårt för oss att svara på, då det är nya och komplicerade regler och det finns inte så mycket info kring detta ännu. Kanske att någon annan användare i forumet kan svara på det om de haft en liknande situation.
Hoppas detta hjälper dig lite, ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-07-02
08:53
Hejsan Markus!
Jag ska försöka besvara dina frågor så gott som möjligt från vårt håll. Förstår såklart att det även hade varit intressant att veta hur andra byråer arbetar också, så vill passa på att skriva att det hade varit superkul om någon användare vill dela med sig av sina tips och trix. 🙂
För våra produkter har vi beskrivit både processen och tillvägagångssättet på vår hemsida och i artikeln Årsredovisning online - så funkar det att lämna in årsredovisning digitalt, du hittar information om processen här. Stegen du ska ta i Visma Bokslut finns också i vårt skrivna hjälpavsnitt Digital inlämning av årsredovisning.
Information kring i vilken ordning olika underskrifter mm görs hittar du även hos Bolagsverket sida Så här lämnar du in årsredovisningen digitalt.
Gällande Revisionsberättelse har vi i våra produkter stöd för revisorspåteckning, detta innebär att revisorn måste från sin programvara skicka in revisionsberättelsen digitalt till bolagsverket om du väljer att skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket.
Jag hoppas detta kommer kunna ta dig en bra bit på vägen, hör av dig om något känns oklart.
Lycka till!
/My
... Visa mer
2021-07-01
09:44
Hej!
Jag tror inte att detta är ett krav eftersom jag tolkar det som att du nu fått ett svenskt organisationsnummer som du också ska fakturera från, men med det sagt tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla det med Skatteverket en vända om det känns oklart.
Om du behöver eller vill ha med det norska organisationsnumret på fakturan så går det att lösa. Antingen om du går via Arkiv - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter, så kan du lägga in texten under rubriken Fakturatext. Eller följer du guiden Lägg in textrader på fakturan, malländring för att ändra texten direkt i din fakturamall.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-07-01
08:52
Hejsan!
Ja det går bra att flytta på dokumenten så dem hamnar i den ordning du önskar. Om du står i årsredovisningen i Visma Bokslut - klickar på fastställelseintyget så kan du längst ner under alla dokument klicka på två pilar som antingen pekar upp eller ner. Klickar du på nedåt-pilen så flyttar du ner dokumentet du markerat och kan välja lämplig ny plats.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-06-30
11:06
Hejsan!
Det går bra med förkortade räkenskapsår i Visma Advisor. I ditt fall är det ett sista år som fattas, alltså nästa år (året efter innevarande år 20210101 till 20211231). Så du kan klicka på Lägg till räkenskapsår och lägga till nästa år som räkenskapsår, när du sparar kommer felmeddelandet försvinna och du kommer kunna spara din uppgifter.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-30
10:45
2 Gillar
Hejsan!
När det gäller enskild firma skulle jag säga att du ska gå på det datum som registrerats hos skatteverket som startdatum, då man även i enskild firma kan ha ett förlängt eller ett förkortat första räkenskapsår. När det sedan gäller efterföljande år är dock huvudregeln att enskilda firmor endast får ha kalenderår. Har bolaget därmed registrerats i Maj 2021 så blir det första räkenskapsåret 2105XX-211231, efterföljande år blir kalenderår.
Så precis som du skriver så registrerar du dina inköp per registreringsdatum från SKV, vilket då också blir samma datum som du sätter som startdatum för ditt räkenskapsår i Visma eEkonomi.
Jag tror och hoppas detta förtydligade dina sista funderingar, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-30
10:25
1Gilla
Hi!
There will be a ready-made setting for OSS, this setting means that no manual imposition from you is needed if the setting is set. More information about how this setting will work in the program will be released soon here in our forum. A tip is to have a look in the Visma eEkonomi Nyheter tab in our forum where the information will be released. You can also subscribe to the tab by clicking on the three dots and click on Prenumerera, if you do you will receive an email when news for Visma eEkonomi is released.
Have a nice day!
/My
... Visa mer
2021-06-18
10:35
1Gilla
Hejsan!
Jag tolkar det som att du söker svar från andra i samma situation som du men eftersom ingen har svarat kan jag berätta lite om vad märkt är vanligast hos våra kunder. 🙂
Det jag upplever som vanligast för anställda med månadslön är att de har löneperiod innevarande månad med avvikelser föregående månad. Det innebär att en anställd i utbetalningen den 25 juni får sin månadslön för hela juni månad men avvikelser från maj månad regleras på lönen. Detta skulle i sin tur också innebära att om en lönejustering f.r.o.m 1 juni görs betalas den ut samma månad (innevarande).
När det kommer till anställd med timlön är upplever jag att det vanligaste är att man har både timlön och avvikelser föregående månad. Om vi tar samma exempel som ovan så innebär det att lönen som betalas ut den 25 juni är timlön och avvikelser från maj månad. Rent tekniskt så kan du inte ha timlön innevarande månad som du kan med månadslön, eftersom timlönen beror på hur många timmar man jobbar och inte en fast lön. Alltså kan man inte betala ut lön för en hel månad innan just den månaden är slut.
Det är självklart välkommet för andra användare att komma med sin bild av sin lönehantering här men jag hoppas detta kanske kan hjälpa dig en liten bit på vägen.
Hoppas du får en fin fredag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-18
09:03
Hejsan Astrid! Funktionen för att skicka fakturor via e-post är ingen funktion som kommer försvinna eller tas bort av oss, så det går super att fortsätta med den hanteringen. Sedan har vi erbjudanden för att Skicka och ta emot e-fakturor som oftast är väldigt uppskattad och välanvänd av våra kunder men det är inget som kommer ersätta e-postfunktionen på något vis. Är det något annat som känns oklart så får du gärna återkomma, önskar dig en fin fredag sålänge! 🙂 /My
... Visa mer
2021-06-17
13:06
Hejsan!
Jag har återskapat detta hos mig och det ska inte vara ett problem att bokföra en betalning som har ett tidigare datum än fakturans fakturadatum, inte heller på en krediterad faktura som jag även testade med. Du borde också ha alternativet för en betalning på själva fakturan under Åtgärder så här verkar det vara något annat som stoppar. Eftersom jag inte ser fakturan framför mig är det inte helt lätt att felsöka men ett exempel på detta är om du råkat lägga in fakturan som en kontantfaktura? Ligger fakturan under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor?
Som sagt det finns en del att kontrollera och kvarstår problemet är mitt förslag att du kontaktar oss direkt via telefon eller chatt, på så vis kan vi se över det tillsammans med dig i ditt program.
Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer