2021-03-24
16:06
1Gilla
Det är en automatisk kontroll som görs av programmet, i detta fallet är det kontrollen Visar verifikationer där konto 3041-3690 är registrerat i kredit och inte i kombination med konto 1510, 1930 registrerat i debet men eftersom du gör ett bokslut är förmodligen allt i sin ordning.
Om du vill kan du gå till Kontrollinställningar, leta upp kontrollen i listan klicka på den blå ikonen och välja att kontrollen ska inaktiveras. Alt. kan du välja att kopiera standardkontrollen (med hänglås) och inaktivera den. Därefter kan du gå till kopian och ändra kontointervallet och inkludera konto 1790 i debet. Ett tredje alternativ är att avmarkera så att kontrollen inte körs på Årsavslut, då kommer kontrollen bara köras på perioder inte årsavslut, tänker om ni främst bokar upp på konto 1790 vid bokslutet.
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2021-03-23
12:59
Hej igen!
Nu kommer jag med en återkoppling på din andra fråga gällande de digitala kopiorna. Idag är det en begräsning på 12 i tjänsten främst för att översiktsvyn för bilagorna inte blir optimal vid fler bilagor men det är inget som är skrivet i sten. Vi vill gärna ha lite av din input i frågan också.
Hur arbetar du med bilagorna idag?
OM det ska finnas en annan begränsning, vad är då ett rimligt antal tycker du?
Du får gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-22
12:10
Hejsan!
Som sagt så är detta inte ett helt lätt ämne så jag tycker vissa av dina frågor kan vara bra att ta med din redovisningskonsult också, så allt verkligen blir rätt och riktigt. Nedan listar jag det jag kan hjälpa dig med så gott som möjligt. Jag har hittat min information från Redovisa rätt. 🙂
1. Här hittade jag följande information från Redovisa rätt:
Om kapitalförsäkringen klassificeras som en anläggningstillgång ska, som huvudregel, nedskrivning göras om värdet på kapitalförsäkringen har gått ned och värdenedgången bedöms vara bestående. (Observera att K2 p. 11.17 innehåller en möjlighet att underlåta nedskrivning om beloppet är litet.)
Även om värdenedgången inte antas vara bestående får den skrivas ned enligt ÅRL.
2. Detta tycker jag är lämpligt att lyfta som en fråga till din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult idag kan du via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå söka efter en själv, detta är konsulter/byråer som även använder Visma som programleverantör.
3. Så tolkar även jag det.
4. Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av resultatenheter, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare. Jag tänker alltså att du har en enhet för Avanza och en för Nordnet och på så sett kan du i olika rapporter du tar ut se vilket saldo som tillhör vilken enhet, men ändå bokföra allt på samma konto så du har beloppen korrekt bokförda. Vad tror du om det?
Skulle någon annan användare också ha erfarenhet av detta är det självklart välkommet att flika in.
Ha en fortsatt fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-22
09:29
Hej Sara!
På Skatteverkets sida NE-bilaga vid avslutad näringsverksamhet kan du se exakt information om hur NE-bilagan ska fyllas i när du avslutat din näringsverksamhet. Där finns också information om att markeringen Verksamheten har upphört under 2020 markeras först i din inkomstdeklaration 1 under Allmänna uppgifter. I vår deklarationsmodul som jag ser att du använder är det NE-blanketten som kommer i SRU-filen här, så du kommer inte komma åt den checken från programmet. Skriver du ut filen som en PDF från deklarationsmodulen så består sidan 3 i PDF-filen av uppgifter som du använder som underlag för sidan 2 i din förtryckta Inkomstdeklaration 1. Då du inte kan skriva ut och skicka in den till Skatteverket, kan du föra över uppgifterna manuellt alternativt kan du ange uppgifterna i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-20
18:18
1Gilla
Worked like charm! Tack för hjälpen och trevlig helg.
... Visa mer
2021-03-19
14:08
Hejsan!
Om jag förstår det rätt så ska detta egentligen bara registreras och visas som en avsättning på lönebeskedet men ingen summa som ska påverka lönen, istället så betalas detta in till FORA. Vi har inte en riktigt färdig lösning för detta men jag kanske har ett alternativ till dig som jag hoppas kan fungera. I Visma Lön finns lönearterna 1240 och 1241 som jag tänker att du skulle kunna kopiera och använda. Till exempel så kopierar du lönearterna och anger kopian av 1240 på lönebeskedet, då hämtas kopian av 1241 automatiskt och tanken är ju då att dessa tar ut varandra så inget betalas ut men ändå visar ersättningen på lönebeskedet. Viktigt är att du på kopian tar bort beräkningsformeln, antingen om ni har en färdig egen beräkningsformel ni vill använda eller om du lämnar det rutan tom. Är rutan tom så anger du istället beloppet manuellt på lönebeskedet. Tänk också på bokföringskontona, kommer denna inbetalning bokföras separat? Isåfall väljer du samma bokföringskonton på båda lönearterna så inget bokförs eftersom summorna kommer ta ut varandra +/-0. Kopiera gör du genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök upp kontot och dubbelklicka på det - välj Kopiera i menyn. Du får även ändra benämningen till något ni tycker är passande för er.
Eftersom detta ska påverka varje lönekörning är mitt tips att lägga dessa lönearter som en standardöneart i anställningsregistret på de anställda som ska påverkas. Under Personal - Anställda - gå till det anställde - Flik 3 Lön kan du lägga dessa lönearter, då hämtas dessa automatiskt till varje lönebesked du skapar för personen i fråga. Eftersom lönearterna kommer registreras och ta ut varandra kan det kanske vara passande med en liten textrad under lönearterna, som beskriver vad detta innebär om någon anställd skulle undra? 🙂 Även det går bra att lägga som standard om du vill.
Känns något oklart, återkom gärna! 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
12:06
Hej Anders,
Jag förstår din tanke men tyvärr kommer det inte fungera, kontoplanen som skulle sparas är den kontoplan som året därpå har vilket i ditt fall är felaktig. Hur långt efter konverteringen är detta? Det finns nämligen möjlighet att starta om eEkonomi och göra importen på nytt, Man kan också exportera en SIE-fil från eEkonomi innan omstarten som innehåller de verifikationer du gjort efter importen så dessa slipper skapas om, däremot så är det bara verifikationerna som hänger med där och inte eventuella PDF:er av kundfakturor eller leverantörsfakturor. Vi hjälper dig gärna med en bedömning och visar mer exakt hur omstarten påverkar. 🙂
Jag skulle rekommendera dig att slå en signal till vår support, på så sätt kan vi kika på detta ordentligt tillsammans i ditt program och hitta en lösning utefter hur det ser ut.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2021-03-18
16:34
Hejsan! Kontrollera gärna versionen av Visma Skatt som du har nedladdad, skulle problemet kvarstå efter en eventuell uppdatering så ska vi självklart kika på det. Det gör vi lättast via en direktkontakt med oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi kika på det tillsammans i ditt program och förhoppningsvis se vad som går snett. Ha en fortsatt fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2021-03-18
13:24
Hej @Fd medlem,
På B8 ska du ange det belopp som du bokfört på konto 1790, alltså själva intäkten/försäljningen. Precis som du skriver så tas momsen upp när faktureringen/inbetalningen sker.
Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2021-03-17
10:53
1Gilla
tack för svaret, @My Janhall . Detsamma. mvh, Bree
... Visa mer
2021-03-16
17:59
2 Gillar
Jag har nu fått rådgivning och lösningen i detta fallet var att boka om återstående skuld från 2440 till 2448. Problemet är därmed löst. Tack för er hjälp!
... Visa mer
2021-03-15
15:51
Hejsan!
I dagsläget går det inte att koppla flera bankhändelser/verifikationer till ett och samma kvitto. Om det inte finns möjlighet för hotellet att ge kvitton för varje enskild dragning så är mitt tips att koppla kvittot till till exempel den första dragningen som görs och sedan på de kommande dragningarna kan du lägga en beskrivning som visar den verifikation kvittot är kopplat till.
Om du vill kan jag ta detta vidare som ett önskemål till eEkonomi framåt? Det är bara att återkomma isåfall. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-15
13:02
Hejsan!
Får be om ursäkt för lite senare svar än vanligt men var tvungen att testa detta och försöka återskapa det hos mig innan. Om jag förstår dig rätt så är det programmets funktion där vi ger förslag på ett konto som används vid tidigare liknande transaktioner. Detta ska även fungera på konton du skapat själv men däremot så finns det vissa kriterier som behöver uppfyllas för att ett konto ska föreslås.
Nedan har jag ett exempel på ett manuellt skapat konto, där detta föreslås. Detta konto föreslås eftersom programmet känner igen min referens som är samma som mina andra händelser jag tidigare bokfört på detta konto. Förslaget uppkommer efter ca 10 liknande händelser. På samma sätt kan eEkonomi känna igen beloppet som återupprepar sig och tidigare bokförts på samma konto.
Om det är så att du har bokfört flera liknande händelser på detta konto men inte får förslaget på nästkommande händelser så får du gärna höra av dig till oss på supporten via telefon eller chatt, på så sätt kan vi kika på det tillsammans i ditt program och se vad som går snett.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-15
11:50
Hejsan!
Det låter som att du försökt ange bankgironumret på ett bankkonto under Inställningar - Kassa och bankkonton, kan det stämma?
Ditt bankgiro lägger du upp under Inställningar - Företagsinställningar i Visma eEkonomi och för att detta bankgiro ska synas på dina kundfakturor kontrollerar du att du har rätt inställning på kunderna. Du kan gå till Försäljning - Kunder - Redigera kunden och under Betala ska Primärt företagskonto som konto att betala till.
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2021-03-15
11:41
Hejsan!
Om jag förstår dig rätt så vill du kunna koppla en bankhändelse till en manuellt skapad verifikation, detta går inte idag. Precis som du är inne på så är mitt förslag att radera de bankhändelser från kontoutdraget som du istället hunnit bokfört manuellt.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-15
09:52
1Gilla
Hejsan!
Du tänker helt rätt ang debet/kredit men eftersom konto 3051 - Försäljning vara 25% sv avser en vara med 25% moms så rekommenderar jag att du använder ett konto för momsfri försäljning istället, förslagsvis 3054 - Försäljn varor sv momsfri.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-12
15:46
Hej Veronica!
Ursäkta att det dröjt lite med svar, jag har nu dubbelkollat hanteringen för detta.
I detta fallet gör vi ingen skillnad i hanteringen av Ångra faktura- funktionen med kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Vi har inte gjort någon skillnad där för att vi ska kunna använda samma logik men att en kreditfaktura och sedan en kvittning skapas. En fördel i det här att du ser på kvinningsverifikationen vilka fakturor det är som går mot varandra för att lätt kunna följa upp bättre, om du till exempel inte har din fakturalista framför dig så vet du ändå vilka fakturor detta avser.
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-03-12
14:15
Deklarationstjänsten för 2021P1 öppnar först 30 april.
... Visa mer
2021-03-12
10:58
Hejsan!
Det är en viss skillnad att byta från papper till digital inlämning och digital inlämning till papper men eftersom jag inte vet vilka stopp du får är din fråga inte helt lätt att besvara. När du gör ett byte från papper till digital inlämning på ett befintligt företag så kommer eventuell årsredovisning och balans- och resultaträkning behövas skapas om och värden får skrivas om på nytt. När du gör ett byte från digital inlämning till papper så får du välja om du vill behålla årsredovisningen eller om du vill skapa om den samt skriva in alla värden på nytt. Men nu hade ju inte du hunnit skapa årsredovisningen innan bytet som jag förstår det, så stoppen bör ju isåfall avse något annat.
Mitt förslag är att du tar detta en vända med oss på supporten via telefon eller chatt, på så sätt kan vi kika på dina stopp direkt i ditt program tillsammans med dig. 🙂
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-03-11
16:19
Hej Anna!
Om jag förstår dig rätt så är det en blandad verksamhet du har. Här tänker jag att du bör kunna registrera direkt i programmet vilka försäljningar och inköp som är momspliktiga och inte. Om du till exempel bokför ett inköp som du inte får dra av ingående moms på kan du bokföra hela kostnaden på ett kostnadskonto istället för momskonto. Antingen kan du använda samma konto som själva inköpet registrerades på eller så kan du använda ett konto för ej avdragsgill moms, till exempel konto 6999.
Om du behöver korrigera bokningar där ingående moms registrerats trotts att det skulle vara momsfritt så rättar du det lättast genom att skapa en verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Där gör du ombokningen från 2641 eller motsvarande konto för ingående moms, och lägger på kostnadskontot. Tänk på att använda datum inom momsredovisningsperioden.
Har jag missförstått något så får du höra av dig! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-11
11:56
1Gilla
Hejsan!
I eEkonomi går det bra att ändra din kunds kundnummer i efterhand utan några riktiga konsekvenser. Alla fakturor du tidigare skapat kommer fortsatt finnas samlat på kundens statistik under Försäljning - Kunder. Är det alltså samma kund som bara ska ha ett annat kundnummer så kan du göra på detta sättet, det gör som sagt ingen större förändring.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-11
08:08
3 Gillar
Jag har fått svar från Skatteverket: Hej, I följande länk finns information om hur importmoms ska redovisas på momsdeklarationen. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfranlanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd37208.html Med vänliga hälsningar xxx Men detta ger ju inte svar på frågan, så min tolkning har gett mig denna bokföring:
... Visa mer
2021-03-10
21:42
1Gilla
Hej My! Tack för ditt svar 🙂 Med vänliga hälsningar, Johan
... Visa mer
2021-03-09
17:24
1Gilla
Hej, Tack för dina svar! Jag lyckades krångla mig igenom dessa problem på något vänster. Pinsamt nog var punkt 1 en ganska trivial grej. Jag hade lyckats importera samma bankhändelse två gånger, dvs att jag redan hade matchat denna händelse med kreditfakturan, och när jag försökte igen så gick det förstås inte. Jag raderade bankhändelsen och sen var det inget mer med det. 🙂 Punkt 2 hade jag dålig koll på. Stort tack för din hjälp! /Robert
... Visa mer
2021-03-09
16:35
Hej Julia!
Jag har skapat ett ärende och mejlat, vi ska såklart kunna hjälpa dig med detta. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-09
15:28
Hejsan!
Om jag förstår det rätt så är det själva använd- och inloggningsuppgifterna ändras på det företag du just nu ligger upplagd på alltså samma organisationsnummer, detta är inga problem att ändras direkt av dig.
För att din son från första början ska få tillgång och inloggningsuppgifter till mina tjänster så loggar du in på Mina tjänster via Vismaspcs.se - klickar på företagsnamnet uppe till höger - Användare och Skapa användare. Här lägger du in hans användaruppgifter, han ska ha rollen som Administratör precis som du, du lägger också honom som Huvudkontakt eftersom jag tolkar det som att han ska ta över allt. När du sparat uppgifterna får han ett mejl med instruktioner för hur han ska gå till väga första gången han loggar in på mina tjänster.
När det gäller resterande kontaktuppgifter, fakturaadress m.m så ändrar du även dessa på dina Mina tjänster - klicka på företagsnamnet uppe till höger - Företagsinställningar. Dessa kan även din son ändra när han loggar in själv eftersom han har fått administrationsbehörigheter.
Som jag förstår det ska din användare inte finnas kvar, isåfall loggar din son in på Mina tjänster - klickar på företagsnamnet uppe till höger - Användare och klickar på din användare. Där tar han bort markeringen för tjänsten Visma eEkonomi (allt som finns inlagt i eEkonomi finns självklart kvar) och längst ner kan han Inaktivera din användare. Sedan sparar han uppgiften och klickar sig in på sin användare istället - där kan han bocka i tjänsten Visma eEkonomi vilket gör att ni har bytt licens med varandra.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-09
11:00
1Gilla
Ett sent men stort tack för hjälpen:) Mvh Annelie
... Visa mer
2021-03-09
10:12
Hej igen!
Är det så att du behöver korrigera verifikationen du gav exempel på ovan? Då behöver vi mer information, vad exakt är det du ska bokföra och vad exakt har blivit fel? Först när vi vet detta kan vi hjälpa dig. 🙂
Funderar du på vilken momssats du ska använda så rekommenderar jag Skatteverkets sida Momssats på varor och tjänster som går igenom vanliga exempel på när 25%,12% eller 6% ska tillämpas.
Återkom gärna så tar vi det en vända till!
/My
... Visa mer
2021-03-08
14:12
Hejsan!
Med hjälp av en omstart så startas hela eEkonomi om, dvs alla räkenskapsår. Är bokföringen bakåt i tiden korrekt och det endast handlar om ett par verifikationer nu 2021 så kan du korrigera detta direkt tycker jag. Beroende på vad det är som blivit fel så har eEkonomi många gånger bra funktioner som kan hjälpa till att göra dessa korrigeringar så du slipper göra ändringsverifikationerna manuellt. Till exempel om det blivit fel bokfört under Kassa och bankhändelser så kan du klicka på händelsen du matchat - Ångra matchning, då skapar programmet korrigeringsverifikationen åt dig helt automatiskt samtidigt som du kan matcha händelsen på rätt sätt igen.
Du får gärna återkomma med information om vad som gått snett om du vill ha tips på hur du smidigast kan lösa det! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-08
11:09
Hej Jag är relativt ny på bokföring och i Visma och har nu en faktura från Collectum gällande betalning för premier som ska bokföras. Har tittat runt på olika sidor på nätet men får olika svar och kollar därför här om det går att få ett bra svar. Gäller AB. På fakturan finns kostnad för ITP2 + TGL samt kostnad för ITPK som ska betalas. Någon som är duktig på detta och känner att den vill dela med sig av sin kunskap till mig så att det blir rätt?
... Visa mer
2021-03-08
11:04
1Gilla
Hej!
Som du förmodligen redan vet så arbetar utveckling med ärendena och återkopplar direkt via mejl till dig så fort ny information kommer. Jag ville bara flika in i tråden så du vet att vi kommer fortsätta den vägen framåt också. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-07
00:24
Hej den 2020-11-30 avslutade drivning av taxi firma (enskild firma) , sålde bilen. Hur skulle redovisa försäljningen? Inventarier är enligt nedan:
Inventarie värde vid årets ingång: år 2019= 190 943 sek
Avskrivning år 2019 = -57 283 sek
Rest Värde vid årets utgång år 2019 = 133 660 sek
..................................
Inventarie värde vid årets ingång: år 2020= 133 660 sek
Den 2020-11-30 såld bilen 92 000 sek inkl moms / 73 600 exkl moms
Hur skulle redovisa förlusten. Vad blir för restvärde på inventarier år 2020 ?
......................
Förutom redovisning av förlusten ska man deklarera extra för inventarier?
... Visa mer
2021-03-05
13:43
Hej My, Tack för svar. Vi får fundera på hur vi går vidare. mvh: Kent
... Visa mer
2021-03-05
11:46
Bilagorna jag tipsade om är just bilagor, för att skriva ut dom behöver du generera en rapport från rapportcentralen för huvudbilagor samt underbilagor. För att skriva ut underbilagorna i rapportcentralen behöver du först sätta en markering i att du vill skriva ut huvudbilagorna - därefter behöver du vänta ett par sekunder innan du kan markera underbilagan.
På den genererade rapporten kommer du sedan hitta bilagorna för Periodiseringsfonder och Sammanställning av årets skattefordran/skuld. Bilagorna behöver också finnas under balansavstämningen och vara klarmarkerade för att komma med i rapporten. Beroende på vilken webbläsare du har kan du också ställa dig direkt på själva bilagan under balansavstämningen och använda webbläsarens utskriftsfunktion om du inte vill generera en rapport som tar med alla huvud och underbilagor.
Ha en fin helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-05
10:55
Hejsan!
Även med behörigheten Läsrättighet så kan du själv göra exporten. Användare med läsrättighet kan läsa allt i programmen men kan också skriva ut rapporter, däremot så har användaren inte rätt att förändra någon data. Du gör exporten under Inställningar - Import och export - och väljer SIE - import och export av bokföringsdata.
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-03-05
08:59
Hej igen! Ja men det låter ju rimligt, så kan du separera kostnaden lite lättare. Momskoden är ju det som styr vart i momsrapporten din kostnad ska redovisas, så det beror på vart kostanden kommer från och vilken momssats som gäller. Om vi tar shopify som ett exempel, har dem ett säte inom EU och det är 25% moms så ska momskod 21 användas. Med risk för att vara tjatig så rekommenderar jag tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU igen, detta eftersom det där står vilka momskoder som ska användas vid denna typ av inköp. Vi har använt exempel på konton i kontoplass 4 som inköpskonton där, det är dessa konton du ska kika efter momskoden på eftersom det är dessa som byts ut mot dina förslag av konton istället. Även Skatteverkets sida Fylla i momsdeklarationen visar de olika momskoderna/fälten i momsrapporten samt när dessa används. Ha en fin helg! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-03
11:32
Hej Lotta!
Detta är inte helt lätt att svara på utan att veta mer tyvärr. Men med största sannolikhet skiljer något i inmatning mellan de olika programdelarna tänker jag, till exempel karensdagar, annan lön osv. Min rekommendation är att du kontaktar oss på supporten så kan vi kika på det närmre, då kan vi förhoppningsvis se vad som gör att de båda beloppen skiljer sig i ditt program.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-02
14:35
Den gör du genom en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation i Visma eEkonomi.
/My
... Visa mer
2021-03-02
13:27
Hejsan! Ditt kontoutdrag läses in från SEB en gång om dagen och det är på morgonen, finns det händelser på kontoutdraget som kommer in på banken efter att kontoutdraget lästs in till programmet så kommer det in när nästa inläsning görs morgonen därpå. Ha en fortsatt bra tisdag! /My
... Visa mer
2021-03-02
10:09
Hej igen!
Ja men det verka stämmer. Det som råkat bli fel här är att årets resultat bokförts innan alla bokföringar på året var färdiga, vilket gör att årets resultat inte är uppdaterat med rätt siffror.
Du skapar en korrigeringsverifikation som vänder bokföringen av resultatet, dvs samma datum, samma konton och belopp som ordinarie verifikation men tvärtom i debet/kredit. Sedan skapar du bokningen av årets resultat på nytt, då uppdaterad med korrekta siffror. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-01
11:09
Hej Sofia,
Ja du tänker helt rätt, det är själva artikelkonteringen du väljer på artikeln som avgör hur försäljningen bokförs. 🙂
Vill du ha olika konton beroende på vilken artikel du säljer så kan du skapa flera olika artikelkonteringar under Inställningar - Artikelkontering och sedan koppla dessa konteringar till varje specifik artikel du har under Försäljning - Artiklar.
/My
... Visa mer
2021-03-01
10:15
Hejsan!
Det beror lite på vilken bokföringsmetod du har tänker jag. Har du kontantmetoden så bokför du först när inbetalningarna finns registrerade och bokför enligt ditt kontoutdrag på banken.
Bokför du däremot enligt faktureringsmetoden så kan du göra två bokningar, en bokning där du bokar upp försäljningen som en fordran och en för själva inbetalningen. För bokföring av fordran kan du förslagsvis debitera konto 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger och när inbetalningen bokförs så debiterar du konto 1930 - Företagskonto/konto inbetalning kom till och krediterar konto 1580.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-27
18:44
1Gilla
Hej Stort tack för svar. Jag är väldigt grön på att sköta allt med bokföringen själv 🙂 Därför är det nog så att jag krånglar till det i onödan. Egentligen är det väl så att jag helt enkelt betalar fakturan från min underkonsult och sedan fakturerar jag slutkunden med eventuellt påslag för min tid i projektet. Momsen på fakturan från underkonsulten drar jag sedan av. Exempel Jag får en faktura 1000 x1,25 = 1250:- Jag fakturerar slutkunden 1000 x1,25 = 1250:- Jag drar av momsen 250 kr och detta blir ett nollsummespel.
... Visa mer
2021-02-26
14:13
Hejsan!
När du skriver ut löneart 6153 så förstår jag det som att ni går efter Detaljhandelns avtal och då finns det en del att tänka på och beräkningen kan se annorlunda ut beroende på hur lång sjukperioden är men också i vilken månad den inträffar.
Om vi till exempel kikar på löneart 6153 - Sjuklön dag 2-14, 80% månavl (arbdgr 1-22) Detaljh. så används denna för att registrera sjuklön heldag när månaden har 1-22 arbetsdagar, börja därför med att kontrollera att sjukperioden är i en kalendermånad som omfattar 22 eller färre arbetsskyldiga dagar och om så är fallet är lönearten korrekt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Karensperiod för Detaljhandeln finns flera exempel som jag tror och hoppas kan hjälpa dig på vägen om något skulle kännas oklart.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-26
14:12
Hej!
Nu har vi även lönearter för Vård av barn och Föräldraledighet så du slipper lägga textrader för den sortens frånvaro. Du kan läsa mer om vilka lönearter som är nya i eEkonomi Lönebesked här.
/Malin
... Visa mer
2021-02-25
21:38
1Gilla
Tack! Anledningen till att jag inte såg händelsen var helt enkelt att jag inte bytt period, utan jag antog att hela året var valt. Daniel
... Visa mer
2021-02-24
23:17
Hej,
Jag har deltagit i nyemission i ett bolag. För de nya aktierna betalade jag 13.5kr varav 13,45 ska tillföras överkursfonden. jag har betalat in pengar för nyemission och undrar hur detta ska bokföras?
Tack
... Visa mer
2021-02-23
14:02
1Gilla
Hejsan!
Jag har kikat lite på detta och det finns vissa skyldigheter till att lämna in preliminär inkomstdeklaration, tänker att det är detta Annica bland annat syftar på. Lägger in informationen nedan så tror och hoppas jag det känns klarare, detta är information hämtad från vårt skrivna hjälpavsnitt Blankett SKV-4314-20 - Skatteverkets upplysningar från programmet Visma Skatt.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-23
13:07
Hejsan!
Jag förstår ju din tanke här men detta var en helt ny fråga för mig, jag har försökt att hitta information på vad som gäller men det är inte helt enkelt. Jag tycker detta kan vara bra att ta en vända med din redovisningskonsult för att kontrollera om detta är ett ok sätt att hantera det på. Har du ingen konsult eller byrå att fråga så kan du via vår sida Hitta redovisningskonsult får lite hjälp, här kan du också hitta en redovisningskonsult eller revisor som kan Visma.
Finns det andra användare som har bra koll på hur vida detta är tillåtet eller ej så får ni gärna flika in i tråden såklart. 🙂
Ha en fin fortsatt tisdag!
/My
... Visa mer
2021-02-23
12:05
1Gilla
Tack! Jag har ju detta e-mail kvar i min ivägsäntkorg i Outlook, så jag gör så. Tack, tack! Mvh Lena
... Visa mer
2021-02-22
11:34
Hejsan!
Här blir jag faktiskt lite osäker, jag försöker hitta information om detta men går lite på bet eftersom fakturan egentligen inte ska beröra ditt företag men ändå är utställd till företaget. Jag vågar tyvärr inte svara på detta känner jag, utan jag tycker du ska ta det en vända med din redovisningskonsult, så det verkligen blir rätt och riktigt hos dig.
Skulle någon annan användare i forumet ha stött på samma situation eller vet hur detta kan lösas enklast så är det självklart välkommet att inflika. 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-19
14:19
1Gilla
Hej igen Josefine,
Roligt att läsa att du uppskattar hjälpen! 🙂
Ja, förstår att det kan kännas lite rörigt men det är just detta jag har tolkat som att det ändå ska bokföras enligt mitt första bokföringsexempel när jag läser Skatteverkets text. Tänker på texten Omvänd skattskyldighet gäller även om säljaren felaktigt har debiterat moms. Om du inte vänder dig till säljaren för att få en ny faktura måste du beräkna momsen på fakturabeloppet inklusive moms. Du ska alltså inte ändra några bokningar även om en återbetalning eller kreditering ej görs.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-19
11:49
Hej igen!
Helt rätt, dem behöver inte ha någon tillgång till Visma eEkonomi utan det räcker gott och väl med det samarbetet du har i dagsläget. Det går inte att ändra informationen utan du/ dina kunder skickar bara själva fakturan/underlaget via e-post, istället för att fota det och gå via appen. I vårt skrivna hjälpavsnitt Visma Scanner kan du läsa mer detaljer om hur detta fungerar. 🙂
Det är kanon att du mejlat vår försäljningsavdelning, jag håller mina tummar för att du hittar en lösning som kan passa. 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-02-19
11:37
Hej Lennart,
Jag var lite inne på samma spår, men är faktiskt osäker på om du får bokföra detta som en fordran eftersom det inte är säkert att detta är pengar du kommer få än. Jag har försökt leta efter ett bra svar till dig men känner att du behöver dubbelkolla detta med din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult idag så kan du på vår sida Hitta redovisningskonsult söka efter en redovisningskonsult eller revisor som även kan Visma.
Får du ett svar så är du också mer än välkommen att dela med dig av det här, på så sätt kan både jag och andra användare lära sig hanteringen. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-02-18
14:47
1Gilla
Grymt My!! Tack så jättemycket! Jag ska prova inom de närmsta dagarna. Har elva fakturor som blivit fel 😬. Jag hör av mig igen om det inte funkar.!
... Visa mer
2021-02-18
11:47
Hejsan, Alla varningar är inte helt lätt att svara på exakt varför de uppstår eftersom man då behöver ha en bättre överblick på din bokföring men jag kan kanske hjälpa dig en bit på vägen genom att förklara vad dem innebär. Datum i flerårsöversikt Här misstänker jag att det beror på datumen ovanför de tomma kolumnerna, eftersom ditt företag skapades 2019-04-25 är de datumintervallen innan felaktiga och ej existerande. Det jag menar är att datumen 2017-04-25-2017-12-31 och 2018-04-25-2018-12-31 ska bort, det är dessa som inte följer kommande intervall. Balansräkningens tillgångs och skuldsida balanserar inte. Detta innebär att balansräkningens totalsumma för Tillgångar är en annan summa än vad balansräkningens totalsumma för Eget kapital är, dessa bör balansera med varandra. Det är detta programmet reagerar på och du behöver hitta vad det är för belopp och vart differensen uppstår. Likaså föregående år som har en differens. Vi har några andra trådar där samma felmeddelande uppstått, det kan vara olika lösningar men jag länkar dessa här, förhoppningsvis kanske någon stämmer överens med din varning, Balansräkningens tillgångs- och skuldsida balanserar inte i Deklaration och Årsredovisningen, Balansräkningens tillgångs- och skuldsida stämmer inte för fg år. Noten inventarier Också svårt att gå in närmare på utan någon större överblick tyvärr men det verkar som att saldot i din not för inventarier inte stämmer överens med ditt bokförda saldo i balansräkningen. Jag hoppas iallafall att detta kan hjälpa dig en liten bit på vägen. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-02-18
11:39
1Gilla
Hej My, Tack för ditt utförliga svar! Ska sätta mig ner och läsa momsbroschyren. Då vet jag att vi gjort rätt gällande momssatsen på 12% när vi vidarefakturerat. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-02-18
11:22
Hejsan!
Det beror helt enkelt lite på och är inte helt lätt att svara på från mitt håll just nu men på Skatteverkets sida Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera kan du läsa mer om när detta får tillämpas, det kan därför vara bra att börja där tycker jag.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-17
11:27
Hejsan!
Det är precis som du säger textstorleken som ändras, siffrornas storlek uppdateras ej med denna funktionen. Vi har inte en färdig funktion för att ändra storleken på siffrorna i Visma Bokslut i dagsläget men det finns en alternativ lösning som du kanske kan använda dig utav. Du kan under Arkiv - Export välja Årsredovisning till textfil och då ändra storleken på dina siffror i textfilen, detta gör du när du är helt klar med din årsredovisning i programmet i övrigt.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-16
16:49
Hejsan!
Det verkar som att avskrivningen då är gjord manuellt, med en egen manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer istället för att den är gjord från Bokföring - Anläggningstillgångar. Du kan dubbelkolla detta genom att gå till Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på anläggningstillgången - Redigera och kontrollera fältet Avskriven t.o.m, är inte detta datum uppdaterat så har avskrivningen gjorts manuellt och därmed har inte avskrivningen kunnat knytas till anläggningsregistret. Är den manuellt gjord kan du åtgärda detta genom att korrigera den manuella verifikation du gjort och nolla ut bokningen, du kan se hur du gör detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation. Därefter så gör du avskrivningen via anläggningsregistret istället, steg för steg finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar.
Känns något oklart eller om du har följdfrågor får du gärna återkomma.
Trevlig kväll! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-16
11:05
Hej igen!
Funderar på om anledningen till att du inte får upp valet av fakturan när du går via Kassa och bankhändelser då du inte bockat i att det är en utlandsbetalning. Alltså när du importerat ditt kontoutdrag behöver du ändra bankhändelsen och markera Utlandsbetalning, kan kanske vara så att den missats.
Men jag håller helt med dig, vi kikar gärna på detta med dig. Det gör vi mycket lättare på supporten via telefon, på så sätt kan vi titta på det tillsammans med dig direkt i ditt program och då kunna få en ordentlig överblick på vad som går snett.
Jag tänker att du inte ska behöva göra en egen work-around här, så börja med att kontakta supporten så kommer vi ta det därifrån tillsammans. 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-15
16:21
Hejsan!
Det är rimliga lösningar som @AnnicaL ger dig men eftersom du har en aktiv bankkoppling så kommer du inte kunna bokföra manuellt på 1930 heller. Jag har skapat ett ärende till dig @Fd medlem och du kommer strax få ett mejl av mig med mer information, vi kommer kunna hjälpa dig att ta bort de omatchade bankhändelserna härifrån.
Ha en fin eftermiddag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-12
15:13
1Gilla
Hej Jonas,
Det ska fungera även om byrån inte är kund hos Visma och det känns som att du gjort rätt hela vägen.
1. Du bjuder in byrån under Appar och tillval inne i Visma eEkonomi
2. Byrån ska få ett mejl till den mejladress du angett, byrån accepterar inbjudan och kompletterar vissa uppgifter.
3. Byrån får en inloggning till mina tjänster och ett nytt mejl om att välja lösenord
4. Byrån läggs upp som konsult.
Det verkar som att det någonstans på vägen inte gick som det skulle och det ska vi såklart kika på. Eftersom det finns en del uppgifter vi behöver ta del av som vi inte vill att du delar här i forumet så får du gärna kontakta oss på supporten via telefon eller chatt, så ska vi hjälpa till med felsökningen den vägen.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-11
15:16
1Gilla
Ja, snårigt är regelverket! Nej, jag skall inte momsredovisa nu, Åland räknas inte som EU. Fick hjälp av Skattemyndighetens telefoninfo att så är fallet. Försäljning till Åland skall redovisas i ruta 40 på deklarationen, och räknas inte som EU. Hoppas nu bara att Skatteverkets frågelåda har rätt! 🙂
... Visa mer
2021-02-11
11:47
Ja det går bra men vill du vara extra tydlig kan du när du skapar din leverantör välja Kortbetalning som Betalningsvillkor, det blir ingen skillnad bokföringsmässigt men kan ju vara bra för din egen uppföljnings skull. Eftersom du bokför fakturan och betalningen samma dag är den tillfälliga uppbokningen på konto 2440 inget problem heller. /My
... Visa mer
2021-02-11
08:41
1Gilla
När jag startade företaget i september begärde Skatteverket momsrapporter för kvartal 2 och 3, vilka jag hämtade ut ur Visma (efter att ha satt startdatum för räkenskapsåret i maj), lämnade in och fick momsåterbäring utbetald. Det ÄR förvirrande. Jag får inte heller nån klarhet när jag googlar och Skatteverkets handläggare har hittills inte varit till särskilt stor hjälp om jag ska vara ärlig. Men jag kanske får göra ett nytt försök. Tack för svar!
... Visa mer
2021-02-10
20:12
Hej,
jag har anmäld mig till en utländsk utbildning (inom EU, online utbildning). Ska jag begära faktura med eller utan moms?
... Visa mer
2021-02-10
13:17
Hejsan @Fd medlem
Fråga 1, Hur kan jag få rader med text men utan siffror med i noterna?
Högerklicka på raden och välj Egenskaper rad och bocka för Skriv ut rad även om tal/belopp saknas.
Fråga 2, Hur kan jag avdela en lång text så att den inte går in i sifforna i en not?
Ställ markören där du vill ha rad brytning och högerklicka och välj Infoga radbrytning.
Ha en fin onsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-10
10:31
Hej på er!
Det @Khedron Wilk skriver ovan stämmer helt och hållet på hur det är tänkt i programmet, tydligt och bra! 🙂
Återbetalningen som du @Lena Ernstsson har fått är helt enkelt en inbetalning till ert företagskonto, därav bokförs det som en inbetalning i verifikationsserien ni har.
/My
... Visa mer
2021-02-09
14:43
Hi My, thank you for your answer, I think it clarifies a lot about the procedure. I can confirm that is indeed the case that I received a purchase invoice addressed to my efirma, complete with the VAT number and corporation identity number. I then paid it with my personal account, and wanted to register so. I then imported with Visma the pdf regarding the invoice, and proceeded to register it as a purchase invoice paid from my private account (2018); then I created a manual entry as described in my previous posts. Let me relist the passages as I happen to understand them: -) Void the invoice -) Register a reverse entry in the Journal to cancel the previous Then proceed to recreate the invoice from scratch. Is that correct? Again thank you for your help /Antonio
... Visa mer
2021-02-05
15:36
Hejsan!
Själva utbetalningarna bokför du på respektive utbetalningsdatum, dvs så bokför du 72 569,80 i december och 2 795,30 i januari. Eftersom bokföringsunderlaget som du normalt kan importera till ditt bokföringsprogram innehåller den totala lönen så får du bokföra lönen manuellt tänker jag, du kan också använda bokföringsunderlaget men då behöver du korrigera verifikationen sen i efterhand. Är du osäker på hur det ska bokföras om du gör det manuellt kan du läsa i vårt användartips Bokföra lön till anställd - så gör du, tror det kan hjälpa dig en bra bit på vägen.
Vad det gäller den lönen som berör 2020 men betalades ut i januari 2021 så kan du vid räkenskapsårets slut bokföra den intjänade lönen som en upplupen kostnad för att få med kostnaden i bokslutet. Nu är ju detta en mindre summa så det kanske inte känns nödvändigt för er men ville iallafall ta med informationen och tipsa om inlägget Bokföra upplupna löner och sociala avgifter som visar hur detta bokförs.
Hoppas detta kan hjälpa dig, återkom om något känns oklart.
Trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-05
12:57
1Gilla
Tror jag hittade nu under egen kontering och övrigt uttag. Sedan under inaktiva konton. Tack för er hjälp. Med vänliga hälsningar, Johan
... Visa mer
2021-02-04
10:52
1Gilla
Hej!
Jag har kikat lite på detta och ditt exempel ser ut att stämma. 🙂
Eftersom halva momsen på den månatliga leasingavgiften får lyftas och hela momsen på överlåtelseavgiften får lyftas så kan du följa din kontering.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-03
17:37
Hej! Min fråga var om det räknades som en vara eller en tjänst. Men har luskat lite mer nu och det bör räknas som en tjänst tänker jag. Eftersom att jag inte köper en vara.Tack iaf 😀
... Visa mer
2021-02-03
13:58
Hejsan!
Då hoppas vi på att dina frågor kommer kunna besvaras av mig här istället. 🙂
När det gäller fråga 1 och 3 så har dem liknande svar egentligen, i tråden Bokföring av försäljning inom och utanför EU har jag svarat på hur försäljning av tjänst ska konteras och påverkar momsrapporten till SKV. I mitt exempel har jag använt konto 1930 - Företagskonto men för att förtydliga så ska du använda det konto pengarna kom in på, det kan alltså vara ett annat 19-konto som du lagt upp för Paypal till exempel.
Eftersom du använder eEkonomi så kan du också få hjälp med konteringen automatiskt om du använder programmets funktioner för kundfakturor och inbetalningar. När du lägger upp en artikel under Försäljning - Artiklar så får du välja vad denna artikel ska ha för Artikelkontering, alltså hur denna artikel ska konteras när försäljning sker. Här kan du till exempel välja vår färdiga standardkontering Tjänster 25% moms, då kommer programmet att bokföra försäljningen korrekt åt dig enligt dem standardkonton som finns valda. Om du sedan lägger upp en kund under Försäljning - Kunder och lägger in ett land utanför EU på kundkortet kommer programmet känna av detta när kundfakturan skapas för kunden och på så vis kontera försäljningen korrekt enligt reglerna för försäljning av tjänst utanför EU.
Fråga 2 som gäller inköp så har vi tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU som brukar vara till mycket bra hjälp vid funderingar som dessa, jag tänker därför att vi börjar där.
Skulle något kännas oklart så får du gärna återkomma, då tar vi det en vända till.
Ha en fin onsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-02
10:01
1Gilla
Hej, Tack för ett mycket utförligt och bra svar.
... Visa mer
2021-02-01
13:57
Hejsan!
Om jag gör en leverantörsfaktura i eEkonomi och lägger in till exempel konto 4535 för inköp av tjänster inom EU så känner programmet automatiskt av att detta är ett inköp inom EU och konterar allt korrekt utefter det. Programmet känner av det eftersom kontot automatiskt har momskod 21 kopplad till sig vilket är ett krav. I ditt fall kunde inte programmet känna av att det var omvänd moms per automatik eftersom det inte fanns en momskod på det inköpskontot du använde, vilket i sin tur gjorde att SKV reagerade. Jag förstår därför din tanke med en markering som berättar att det är omvänd moms för att på så vis få en varning om att momskod fattas på kontot redan när du skapar fakturan, jag lyfter det vidare som en idé. 🙂
Jag testade också att återskapa din situation hos mig men fick en varning när jag skapade min momsdeklaration, så det ska fungera.
/My
... Visa mer
2021-02-01
11:54
@Fd medlem kanon att du säger till! Jag har uppdaterat länken nu. 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-01
11:53
Hejsan! Jag flyttade din tråd hit eftersom din fråga gäller Visma eEkonomi och din kommentar låg i en tråd från Visma Administration. 🙂 Jag lägger in en Steg för steg hantering nedan så tror jag det kommer underlätta för dig. 1. Börja med inställningarna på leverantören. Gå till Inköp - Leverantörer - Skapa ny. Här lägger du in de uppgifter som är obligatoriska, till exempel så måste du inte lägga in en e-postadress till leverantören om du inte vill. Det du måste registrera är Leverantörsnummer, Leverantörsnamn och Land. Du markerar också rutan för Skicka inte leverantörsfakturor till banken och sparar. Har du markerat OCR på leverantören blir det ett obligatoriskt fält på leverantörsfakturan, den markering kan du ta bort om inget OCR finns. 2. Skapa leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. Du lägger in leverantören och Datum och Totalbelopp. Du måste inte ange moms på fakturan, är inköpet ej momsbelagd så låter du rutan Varav moms vara tom. Sedan väljer du ett passande inköpskonto och kan bokföra leverantörsfakturan. 3. Betalningen bokför du via Kassa och bankhändelser. Det finns flera smidiga sätt att hantera detta på och du kan läsa mer om hur du gör i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser. Eftersom detta inte är en faktisk leverantörsfaktura så går det också bra att skippa steg 1 och 2 och bara bokföra själva betalningen under Kassa och bankhändelser direkt. I tråden Hur hantera autogiro i Visma eEkonomi? har användaren Amrit_ gett ett bra tips på hur han gör. Ha en fin måndag! /My
... Visa mer
2021-02-01
10:18
1Gilla
Hejsan!
Det blir inget bokfört när du gör leverantörsfakturan utan den bokförs först vid betalning vid, så länge du har kontantmetoden valt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Programmet visar alltså leverantörsskulden när du lägger till den men när du sparat och skapat fakturan så ska ingen verifikation skapas till bokföringen, det bokförs och skapas en verifikation först när du bokför betalningen mot leverantörsfakturan och då bokförs det mot konto 1930 samt det inköpskonto du valt när du registrerade leverantörsfakturan och eventuell moms.
Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte vilket kanske gör att du nu har bokningar på 2440. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december även om dessa ej blivit betalda än. Du kan läsa mer om det i vårt användartips Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-29
10:00
1Gilla
TACK SNÄLLA!! Nu fick jag ihop det! Tjihoo! Trevlig helg 🙂
... Visa mer
2021-01-28
11:24
Hej, Jag undrar om det är någon som vet vilka konton som ska nollas vid nytt räkenskapsår i Visma eEkonomi? Mvh Daniel
... Visa mer
2021-01-28
09:37
Hejsan!
Du har möjlighet att lägga till momskod på konton i kontoplanen i Visma eEkonomi, är det ett befintligt konto som ska beröra moms och rapporteras i momsdeklarationen har kontot oftast redan rätt momskod kopplad till sig automatiskt. Om du går till Inställningar - Kontoplan och söker på till exempel konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% så ser du längst ut till höger att kontot har momskod 10 kopplad till sig. Du kan också lägga till/ ändra momskod på befintliga konton genom att klicka på kontot i kontoplanen - Redigera och du får även valet att lägga till momskod om du skapar nya egna konton.
Vad det gäller utskrifter så går de flesta att få i stående format, till exempel balansräkning eller resultaträkning. Blir dessa liggande när du skriver ut dem så får du kontrollera inställningen i din skrivare. Det finns undantag och vissa rapporter bli liggande, men det kan också bero på dina inställningar i programmet i dem fallen.
Om vi tar rapporten Verifikationslista som ett exempel så kan denna både bli liggande och stående, det beror på hur många kolumner som ska få plats på utskriften. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du välja om du vill använda transaktionstexter på dina bokningar eller ej. Väljer du att ha med transaktionstexter så blir detta en egen kolumn på rapporten Verifikationslista och då blir denna också en liggande rapport då alla kolumner annars inte får plats på en rad.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-27
16:24
1Gilla
Tack, nu blev det lättare att se varför du får ett felmeddelande.
Om jag kollar på följden på de tre första åren så kan dessa inte riktigt dessa stämma med verkligheten tänker jag, det är dessa datum programmet reagerar på och som du behöver ändra. Om du till exempel kollar på det första året längst ut till höger så börjar det 2016-12-03 till 2017-12-31, men nästa räkenskapsår börjar redan 2017-12-03 vilket innebär att datumen mellan den 3:e och 31:a december 2017 ligger på två räkenskapsår och det får det inte göra. Om ditt första räkenskapsår är 2016-12-03 och slutar 2017-12-31 så innebär det att nästkommande år ska börja 2018-01-01.
Om du går till Visma eEkonomi - Inställningar - Räkenskapsår och IB, ligger räkenskapsåren felaktigt här också då? Om du har korrekt information där så ändrar du datumen manuellt i årsredovisningsmodulen bara. Du går till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse - Flerårsöversikt och ändrar året i de upplåsta rutorna.
/My
... Visa mer
2021-01-27
13:51
@A_ ITchefen
Så bra att du såg detta, jag har uppdaterat länken nu. Tack för att du kommenterade! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-27
09:56
Hejsan!
Ja det kommer bli två verifikationer skapade när detta bokförs. Däremot så finns det en smidig hantering för det om du bokför via Kassa och bankhändelser, jag lägger in en lösning steg för steg nedan.
1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp bankhändelsen som gäller betalningen - Matcha.
2. Välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj rot-fakturan i listan. I rutan för Betalt belopp ändrar du till det belopp som ska gälla inbetalningen på kundfakturan, du får då upp en avvikelse på resterande summa och det lägger sig nere i hörnet under Belopp kvar att stämma av.
3. Välj Ny bokföringshändelse för att bokföra resterande belopp. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering och kontera resterande belopp på önskat konto. Därefter bör Belopp kvar att stämma av vara noll och du kan Bokföra händelsen.
Det skapas nu två verifikationer per automatik, en knuten till kundfakturan för rot och en för bokningen till skuldkontot. Du kommer också kunna skapa filen till SKV som vanligt efter registreringen.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-26
11:59
1Gilla
Tack snälla för tydligt svar!
... Visa mer
2021-01-26
09:05
Hej @Dlbygg
Jag såg att du ställt frågan i din tråd Matcha löneutbetalning mot manuellt bokförd lön och jag har besvarat din fundering, skulle något kännas oklart är det bara att återkomma i den tråden så tar vi det en vända till. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
22:31
1Gilla
Tack My! Jag ringde för säkerhets skull SKV och de bekräftade att faktura skall vara utan moms. Undantagsregeln gäller inte för mig. Mvh P.
... Visa mer
2021-01-25
15:51
Hej Rickard,
Precis som du skriver så ligger dessa bokningar kvar eftersom de redan bokförts innan du ändrade till kontantmetoden, det gör också att siffrorna inte stämmer i momsredovisningarna du skapar i programmet nu i efterhand med det du redan deklarerat manuellt till Skatteverket. Detta kommer behöva justeras manuellt i Visma eEkonomi tänker jag och det kan finnas flera lösningar som funkar. Du är välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så vi kan få en bättre överblick i ditt program än vad jag kan få här via forumet, på så sätt kan vi se vilken lösning som passar dig bäst.
Ha en fin fortsatt måndag 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
14:26
Hej!
Vill bara förtydliga att det är helt korrekt, bokningen hoppades över på 2440 eftersom du använder kontantmetoden och den bokning på konto 1930 och 2899 stämmer helt och hållet.
/My
... Visa mer
2021-01-25
13:11
1Gilla
Tack för svaret, Jag gick in på kassa och bankhändelser och gjorde det, det var enkelt😊. Mvh //Vinh
... Visa mer
2021-01-25
09:25
Hej Henrik!
Kanon att du hittade forumtråden så du kom vidare! 🙂 Jag har lyft de skrivna hjälpavsnitten för detta, så vi ska se över informationen som går ut där.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-01-18
16:08
2 Gillar
Snyggt 🙂 Många tack My!
... Visa mer
2021-01-18
10:01
Hej!
Nej - i dagsläget går det inte att läsa in någon återrapporteringsfil från Skatteverket vad det gäller godkända rut eller rot-ansökningar. Utan när betalningen kommer in från Skatteverket så matchas den mot kvarvarande delen på rut-fakturan som är skapad i programmet - vilket visas i slutet på denna film: Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi. Detta fungerar likadant - oavsett bankkoppling eller inte.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-15
16:34
Hej @BosseS
Finns det något bokfört på året efter att du bokfört årets resultat? Årets resultat ska vara den sista verifikationen som bokförs på året. Jag ser att @AnnicaL gett dig fin hjälp hittills men det är inte helt lätt att felsöka och säga vad som gör att du har ett belopp i beräknat resultat här i forumet, eftersom man inte har bokföringen framför sig. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult om du inte kommer underfund med beloppet, via vår sida Hitta redovisningsbyrå så kan du hitta byråer och konsulter också använder Visma eEkonomi.
Trevlig helg! /My
... Visa mer