Om
Serviceinriktad IT-konsult med stark ansvarskänsla. I grunden analytiskt inriktad.
Bred erfarenhet från olika positioner i ett flertal organisationer gör att jag ofta ser situationer från flera samtidiga perspektiv. I egenskap av att vara från början tekniker och programmerar som med tiden blivit alltmer inriktad på projekt- och organisationslednings så ser jag IT-relaterade problem, både interna och externa, i flera plan. Exempel den interna IT-avdelningens krav kombinerat med den mer utåtriktade affärsverksamheten behov.
Som egenföretagare sedan 2001 har jag arbetat i alla storlekar av organisationer, från de minsta företag till globala koncerner. Jag har haft uppdrag som som varit allt från två dagar (akuta IT-räddningsjobb) till fler-års-uppdrag.
Jag har varvat att göra min bokföring helt själv till att ha den utlagd på extern redovisningsbyrå. Har med åren antagligen lyckats göra nästan alla misstag man kan göra med sin bokföring. Tycker ofta att bokföring är roligt, det är något lockande med när siffrorna faller på plats.
Anser att ekonomisystem skall automatiseras så långt det bara går och tror starkt att dagens olika system går att automatisera mycket mer än vad de är dag. Tror också att den absoluta majoriteten av företag och användare skulle vinna på det. De fel som kan (kommer att) uppstå som följd av automatisering som slår fel kommer vara färre än de fel som uppstår av att vi alla sitter och handknackar våra verifikation.
Trots detta tror jag att redovisningsbranchen har en ljus framtid men jag tror dess roll kommer förändras. Som många andra administrativa jobb kommer arbetsuppgifterna bli mer avancerade och systemen tar hand om allt större del av det som varit manuellt.
Sysslar med web- och mobilapps-programmering på fritiden för skojs skull. Är en (just nu f.d.) ultramaratonlöpare (allt mellan 50 - 161 km)..
Specialiteter: Organisationsfrågor, Projektledning (PPS, ProMoTe), programmering (PHP, Obejctive-C, Swift) samt Apple-teknologier.
2024-02-17
17:24
2 Gillar
Jag vill inte prova detta i mitt eget system 🙂 men titta under Inställningar -> Kassa- och bankkonton om du kan avaktivera alla bankkonton du eventuellt har upplagda där. Då borde du kunna göra allt via manuella verifikationer och manuellt kontera det du behöver på bokföringskonto 1930 eller vad du har satt som ditt Företagskonto (bank). Det var ett försök till svar på själva frågan. Nu kommer jag till den obekväma, ej efterfrågade, åsiktsdelen... 🙂 Jag undrar om du - trots kortköpen - inte gör dig själv en björntjänst om du försöker arbeta utan bankkoppling? Som jag personligen uppfattar det så även om det går att arbeta så så är det inte så det är tänkt att man skall arbeta med eEkonomi. Det kan man tycka vad man vill om, och tror mig, jag har åsikter om eEkonomi som jag genom åren framfört till Visma Spcs, men all min personliga erfarenhet har sagt att man kan välja att arbeta med ett system eller mot det. Och även om det idag går att arbeta mot det så kommer man helt plötsligt ett par år senare åka på en smäll när det inte längre går att arbeta så för systemet har utvecklats vidare i den riktning man själv inte ville acceptera. Spekulation: Skall man vara extra extra petig så, som jag tolkar det: Om datumet skiljer sig åt mellan inköpsdagen och den dag som pengarna försvinner från ditt bankkonto så skall du ju egentligen inte bokföra köpet mot 1930 (motsvarande) utan snarare 2490 Övriga kortfristiga skulder (motsvarande) och sedan när pengarna dras från bankkonto boka bort 2490 mot 1930. Så då blir det två transaktioner. Om man skall vara extra petig som sagt. Skulden har ju så att säga uppstått men inte reglerats hos banken. Någonstans skall det visas i bokföringen, om man skall vara konsekvent? Såklart också en fråga om mängd kort transaktioner, beloppsstorlek och hur din bank hanterar det hela. Eller så går du över till att använda bankens datum på kontoutdraget. 🙂 Kom gärna med "mothugg", är allltid intresserad av hur andra arbetar. //Den glada bokföringsamatören - som har lärt sig genom att själv arbeta på fel sätt och göra saker på fel sätt, under snart 25 år...
... Visa mer
2024-02-17
16:50
Någon mer kunnig kommer behöva komplettera eller stärka mitt svar, eftersom jag arbetar med fakturametoden och med bankkoppling och utan RUT, men jag gör ett försök: 1. Du skapar din kundfaktura utanför eEkonomi (Excel, Word eller motsvarande och skickar som PDF?) 2. Eftersom du använder kontantmetoden så gör du ingen bokföring när du skickar fakturan. Du nöjer dig med att hålla koll på dina skickade kundfakturor "för hand" helt utanför eEkonomi. 3. Även om du inte har en (automatiskt) bankkoppling så antar jag att du kopierar/klistrar in kontoutdrag från banken in i eEkonomi? Om så är fallet så kan du manuellt matcha varje inbetalning genom att skapa/komplettera varje inbetalning direkt på kontoutdraget genom att klicka på den oranga knappen och skapa din egen kontering. Här kan du också lägga till själva fakturan som bildunderlag (rekommenderas)., Det kommer redan vara en debit rad för 1930 (om det är bokföringskonto för ditt företagskonto på banken) så du behöver lägga till rader för Utgående moms och själva försäljningen. Exempel baserat på att det du säljer har 25% moms: 1930 Företagskonto Debit 1000 kr 2611 Utgående moms på försäljning 25% moms Kredit 200 kr 3041 Försäljning tjänst 25% moms Kredit 800 kr Obs! Detta är just bara ett exempel, utan RUT. Jag har som sagt ingen koll på RUT-hantering. 4. Klart! ta bort fakturan från din bevakningslista. Med andra ord: oaktat eventuell RUT-hantering så borde det vara en väldigt enkel kontering för själva inbetalningen. Hoppas det var begripligt, har dessvärre inga bilder att dela med mig. Säg till annars så får vi se om någon av de som jobbar med bokföring proffesionellt slänger in en notis i den här tråden. //En glad bokföringsamatör PS. Sidonot: Tänk på att dina kundfakturor måste vara i obruten nummerserie inom varje bokföringsår. Du kan börja om varje nytt år om du vill (20023-1, 2023-2, 2024-1, 2024-2...) men du kan även behålla samma nummerserire över flera år, det viktiga är att det inte får finnas "hål" i serien. (Från en som, tja, själv inte visset bättre för ett kvart sekel sedan... :-)) DS.
... Visa mer
2024-02-16
14:09
1Gilla
Som @Thomas51 skrev, MEN det beror på hur dyr stol och dyrt skrivbord du har köpt. 🙂 Generella reglen är: - under halvt prisbasbelopp (exkl moms) = förbrukningsinventarie (direkavtdrag) - över halvt prisbasbelopp (exkl moms) = inventarie Prisbasbeloppet räknas oftast upp för varje år och därmed förändras denna gräns varje år. Prisbasbelopp 2024: 57 300 kr Direktavdrag 2024: 28 650 exkl moms (35 812,50 kr inkl moms) Skillnaden mellan förbrukningsinventarie och inventarie är att en förbrukningsinventarie får du dra av hela kostnaden direkt vid inköpstillfället. En inventarie får man inte bokföringsmässigt - och därmed normalt inte skattemässigt- dra för hela kostnaden direkt. Den måste istället skrivas av stegvis i minst 3 år (oftast varje månad så 36 månader/avskrivningar) men ofta längre beroende på typ av inventarie. Du får så att säga den bokförings- (och oftast skatte-) mässiga kostnaden lite grann varje månad istället. Det faktum att du/ditt företag antagligen ligger ute med pengarna spelar ingen roll eftersom inventarie representerar en tillgång (den är värd pengar) i ditt företag, och det värdet behöves synas i bokföringen. En förbrukningsinventarie däremot representerar för lite pengar för att i generella termer anses påverka företagets totala ekonomi. Man skulle också, lite slarvigt, kunna säga att en förbrukningsinventarie anses vara förbrukad / färdiganvänd / slut inom tre år men en inventarie räknar man med att den håller längre än så. Det stämmer dock inte alltid, som tex ett skrivbord lär hålla mer än tre år. Men eftersom kostnaden antagligen är mindre än 1/2 PBB så... direktavdrag = förbrukningsinventarie Hoppas det var begripligt. Och innan någon som verkligen jobbar med bokföring säger något - ja, det är en grov förenkling. 🙂 //Den glada bokföringsamatören.
... Visa mer
2024-02-16
11:49
Har du skickat in årsredovisningen på papper eller laddat upp den elektroniskt?
... Visa mer
2024-02-16
11:45
1Gilla
Först ett "icke-svar" som du inte har frågat efter, men ändå... Jag tolkar det som att du har nedgraderat från eEkonomi Smart till eEkonomi Bokföring? Vill i så fall starkt rekommendera att du uppgraderar till Smart igen. Ja, det är ca 1000 kr mer om året men jag tror det verkligen är värt det för att underlätta din bokföringsvardag. Att hålla på med fakturering vid sidan om låter som det är lätt att det blir fel och extra mycket att löpande stämma av, istället för att få det automatiskt av systemet. Å andra sidan, är det bara några enstaka fakturor om året så kanske det inte spelar roll. Med det sagt... Några motfrågor så forumet har det lättare att svara rätt på din fråga: Gäller din fråga leverantörsfakturor eller kundfakturor? Använder du kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Har du bankkoppling?
... Visa mer
2024-02-15
10:42
1Gilla
Som sagt, så länge skulden (de outbetalade pengarna) syns i bokföringen så helt ok. Du kan skjuta på det länge. Men se upp så att det inte blir för stor skuld. Jag har själv gjort privata inköp till mitt företag som jag sedan dröjt med flera månader med att betala ut. Lite överkurs - med min ursäkt om du redan har kolla på detta: Tänk dock på just det att det är en skuld så fort själva inköpet har skett, om det är till företaget. Att skjuta på utbetalningen på privata inköp till företaget räddar tillfälligt företagets likviditet, eller tillgängliga medel, men det påverkar fortfarande företagets ekonomiska balans. Håll kontroll så att de sammanlagda skulderna i företaget alltid är mindre än hälften av aktiekapitalet. För så fort du har mindre än halva aktiekapitalet kvar så måste du upprätta en så kallad kontrollbalansräkning och det vill du inte hålla på med om du slipper. Som sagt, med ursäkt om du redan förstod detta. Har dock sett hur andra företagare inte haft tillräckligt bra koll. Oavsett - lycka till med din bokföring och företagande! //En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2024-02-14
09:47
@Hultgrenmagnus Jag är inte riktigt med i hur du menar men jag undrar om du eventuellt har en delvis felaktig bild av hur funktionen Kassa- och Bankhändelser fungerar? Lite förenklat så är det - som jag uppfattar det - inte ett 100% 1:1 förhållande mellan det man ser under Kassa-och bankhändelser och antalet verifikationer på det bokföringskonto som ett "Kassa-konto" är kopplat till. Som tex Skattekonto i eEkonomi och bokföringskonto 1630. Slutresultat och aktuellt saldo är det samma (skall vara detsamma) men det du ser under Kassa- och Bankhändelser är en vy som delvis skiljer sig från vad man ser i Huvudboken. Jag kan själv reta mig lite på att det inte är ett 1:1-förhållande hela vägen från ax-till-limpa gällande lönerna och arbetsgivardeklarationen men jag kan intyga att arbetssättet som @Lovisa - 4L Ekonomi AB föreslår fungerar och som jag uppfattar det så är det, för tillfället, det tänkta arbetssättet i eEkonomi.
... Visa mer
2024-02-13
15:38
4 Gillar
Intressant tråd. Som jag ser det så är det fyra olika typer av data/information man skulle vilja ha backup av: 1. Verifikationer - bokföring. 2. Register: kunder, artiklar etc. 3. Företagsinställningar 4. Verifkationsunderlag (bildunderlag) Punkt 1 och 2 är väl hyfsat hanterat idag, såvitt jag ser så kan man får ut detta ut eEkonomi. Punkt 3 går inte idag men å andra sidan så är det så intimt systemspecifikt, kunden är lite nytta av det på egen hand och det är teoretiskt en felkälla till felaktiga inställningar om kunden själv importerar dem igen, eftersom de ändras över tid. Punkt 4 är något jag själv (samlad export av alla bildunderlag) saknar MEN å andra sidan så måste kunden normalt ändå ha alla bildunderlag i original någon annanstans utanför eEkonomi redan från början. Jag tror inte Visma står som garant för det i själva eEkonomi? //Min två (okej, fyra) "ören"
... Visa mer
2024-02-13
15:28
Hehe, nej tack. Jag vet mina begränsningar. Tror jag. 🙂 Vi kanske sammanfatta det med att både ditt och mitt intryck, baserat på ditt och andras inlägg, är att Visma Spcs har marknadsfört eEkonomi som ett alternativ för föreningar utan att kanske fullt ut lyckats sätta sig in i eller implementera hela behovsbilden? Och nu sitter alla inblandade där man sitter. Har själv just nu bara ett litet, väldigt enkelt, AB att hantera så ingen egen erfarenhet av det du ramlar in i. Men kan se att det finns saker som föreningar har behov av i ett ekonomisystem som även företag skulle kunna använda.
... Visa mer
2024-02-13
15:11
1Gilla
@Powerlina, borde fungera tycker jag. Helt ok att företaget så att säga "lånar" av sin ägare på både kort och långt tid. Bara det syns i den ekonomiska redovisningen. Bara du har bokfört själva inköpet så att det framgår av bokföringen att företaget har en skuld till dig ståendes på tex 2893 Skuld till närstående eller annan form av avräkningskonto. Därefter kan det teoretiskt gå hur lång tid som helst till du betalar ut pengarna till dig själv (tar dem från kassan eller betalar ut från bankkonto). Dock, så fort du gör det måste du så klart bokföra den nya transaktionen, att skulden är borta. //En glad bokföringsamatör PS. Komplettering i efterhand: Vet inte om du har ett AB eller är enskild näringsidkare ("enskilt företag". Har man ett enskilt företag kan det vara lite förvirrande i början med att i mentalt hålla isär ens privata ekonomi och företagets ekonomi - eftersom det på sätt och vis är samma pengar. I ett AB är det av naturen tydligare. Säg gärna till om du har följdfrågor om hålla isär egna pengar, företags pengar, kassa, bankkonton etc, så försöker vi tillsammans reda ut det. DS.
... Visa mer
2024-02-12
09:36
Hej @KABE Husbilsklubb! Vill bara flika in att det fört Visma Spcs antagligen inte är "bara" att skruva upp hur mycket för skickas samtidigt. Detta kan vara på grund av begränsing i den underliggande IT-system som eEkonomi använder sig. Moderna e-post-servrar har ofta tröskelvärden för hur mycket e-post som kan skickas på en samma gång. För mycket/många utskick på för kort tid och avsändaren riskerar att klassas som skräppostsändare eller till och med stängs av helt och hållet. 25 brev är väl lite i underkant kan jag tycka men Visma vill kanske av förklarliga skäl vara extremt försiktiga på grund av möjliga konsekvenser. (Å andra sidan kan man tycka att om Visma vill att eEkonomi skall vara ett system som kan skala upp åtminstone ett steg så kanske de borde bygga in en funktion för köhantering av utskick. 🙂 Men allt kostar och det kanske helt enkelt inte är prioriterat.)
... Visa mer
2024-02-12
09:23
1Gilla
Vill inte förstöra ett bra förslag MEN... Kontrollera att ditt webbhotell/epostleverantör verkligen tillåter automatisk vidarebefordring till extern adress (annan domän). På grund av skräppost och annan mer elak post så är det allt färre som tillåter detta numera. Jag vet inte hur det förhåller sig med Outlook.com men till exempel Microsofts vanliga kommersiella tjänst Exchange Online (Microsoft 365) tillåter inte detta rakt av. (Tror jag.)
... Visa mer
2024-02-10
15:58
1Gilla
Hej @bmlsZXM! Här är en av dem som troligen är en liten del i av att Visma Spcs har gjort något såhär "dumt". 🙂 Saken, för oss som vill ha det så är det riktigt fiffigt. Eller med andra ord: det finns två sidor av saken. Jag förstår fullständigt att man vill ha största möjliga ordning och reda bland sina verifikationer och så långt som möjligt ha dem en snygg kombinerad nummer- och datumföljd. Trots detta så är jag personligen en stark anhängare av automatiserade matchningar. Min personliga uppfattning är att de för mig spar mycket mer tid än vad det kostar den eventuella gång det skulle bli fel. @AnnicaL har ett bra förslag i form av att dedikera denna typ av verifikationer till en egen verifkationsserie. Personligen tror jag alla bokföring sakta med säkert går mot allt mer automatisering och allt mindre manuell hantering. Så jag har för egen del valt att släppa att ha allt i maximalt ordning och låter istället systemet hålla reda på det. Hoppas du hittar ett arbetssätt som passar dig!
... Visa mer
2023-09-14
14:15
1Gilla
Lite teknisk komplettering, med reservation för att jag inte är SEB-kund och inte signerar mina egna betalningar direkt i Visma. (Och med antagande att tvåstegsverifiering avser det som också ofta kallas multifaktorsautentisering.) Det kan tyckas lite konstigt att Visma kräver detta men inte banken. Troligen har det att göra med hur inloggningen har gjorts till respektive system. Många loggar idag in i sin internetbank med hjälpa av mobilt bank-id. Mobil Bank-ID räknas i sig självt som multifaktorautentisering så när man signerar sina fakturor i banken så kan man säga att man redan är på en förhöjd nivå. Beroende på hur du loggar in i Visma är du inte det. Och även om du använder någon form av tvåstegsverifiering för att komma in i Visma så kan banken av säkerhetsskäl ställt kravet på förnyad autentisering för att godkänna signeringen. Inte för att det tar bort eventuell frustration men kanske lite lättare göra sitt val i hur man hanterar sina betalningar.
... Visa mer
2023-08-18
10:03
Dröjsmål på någon dag innan det syns i eEkonomi? Jag aktiverade kopplingen för Skattekontot i förrgår (230816). Igår (230817) hade en transaktion på Skattekontot 230805 lästs in automatiskt så när kopplingen drar igång så verkar den fånga upp alla transaktioner som inte redan var inlästa. Nu idag (230818) syntes alla gårdagens transaktioner.
... Visa mer
2023-02-25
16:37
Som jag tolkar det så det proshot i princip frågar efter är att kontoplanen skall följa BAS. Vilket känns som en bra princip för vilket ekonomisystem som helst i av eEkonomis storlek.
... Visa mer
2023-02-25
16:33
Med kontanter, menar du då i form av att på ett bankkontor sätta in kontanter och få motsvarande summa överfört till kortet? Eller menar du att föra över pengar i allmänhet till kortet? Det är ett debetkort så som jag tolkar det så är det just det man måste. Man gör en banktransaktion av typen Överföring mellan egna bankkonton (?) inne i eEkonomi. (Tror jag?. Min tolkning: man ger Visma tillstånd att ta pengar från sitt bankkonto och sätta in dessa på kortet? Sidonot: Jag antar att vinsten för Visma är räntan på de innestående pengarna på alla kort?)
... Visa mer
2023-02-25
16:25
1Gilla
Tack. Huvudsaken att det gick att lösa. 👍
... Visa mer
2023-02-25
16:23
2 Gillar
Jag skulle vilja påstå att bokföringskontona är korrekt men jag undrar lite över fördelningen. Sedan ett par år (?) så anses normalt 40% av en sjukvårdsförsäkring bestå av en rehabiliteringsdel (avdragsgill) och 60% är ren sjukvård (ej avdragsgill (enskild firma)/skall förmånsbeskattas (AB)). Nu vet jag inte om det är andra belopp som gäller för enskild firma men läs gärna här: Beräkning av sjukvårdsförsäkringsförmån
... Visa mer
2023-02-22
14:52
1Gilla
Personligen så tycker jag gränsen går vid 0 kr. 🙂 Men det kanske beror på storlek av företag/omsättning. Det kvistiga är väl att avvikelsen är en summa, det vill säga det kan i teorin vara flera väldigt stora fel som tillsammans blir "bara" 5,99? Ur det perspektivet skulle i alla fall jag alltid jaga reda på vad som är fel och rätta till det. Om inte annat för det känns så väldigt jobbigt om man behöver skicka in en rättning senare. Har för mig att man kan klicka i respektive ruta eller belopp för att se vilka verifikationer respektive momskod "innehåller". Kanske en ledtråd till var felet är? /En glad bokföringsamatör - självlärd genom att göra nästa alla misstag man kan. 🙂
... Visa mer
2023-02-22
14:40
1Gilla
Hej Mats! Om du inte redan gjort det så prova https://eaccounting.vismaonline.com/#/common/future. Nu har visserligen Visma Spcs sagt offciellt nej men ovanstående länk tycks vara vägen att vandra för önskemål numera. Och vad kan vi som användare göra annat än att tjata lite på dem? 🙂 Om tillräckligt många önskar samma sak så... Högst personlig sidonot från någon, som i flera år upprepade gånger, både i forum, i telefon och till med i fysiska möten med Visma Spcs, haft åsikter om deras utvecklingsarbetet, måste jag dock tillägga att i princip finns det ingenting i ett system som eEkonomi som faller under kategorin "inte alls svårt att fixa". Varje ändring har bieffekter och ger upphov till följdönskemål för att inte tala om en ryggsäck av underhåll. Med det sagt så skall alla önskemål in, tycker jag, och utvärderas av Visma. De kanske behöver bli bättre på att förklara för oss användare (kunder) varför vissa saker inte är så enkla?
... Visa mer
2023-02-22
14:21
1Gilla
"Dum" fråga: är det inte bara att radera den aktuella konteringsraden? Visst skulle det vara trevligt om systemet kunde upptäcka att momsen är satt till 0 på kvitto och inte alls ta med momskonto i konteringen men jag kan tänka mig att utvecklarna bedömt att blir stökigare för kunden (vi) att lägga till momsraden om systemer tolkat fel än att bara ta bort en rad.
... Visa mer
2023-02-19
12:44
Två galna idéer: Kan det vara så att det finns transaktioner på kontona? Eller att man måste göra denna inställning innan man alls påbörjar någon kontering (eller ens skapar ett nytt år)?
... Visa mer
2023-02-19
12:40
Bortsett från säkerhetsaspekten så skulle jag tro att respektive kund strikt talat inte finns i systemet med en egen databas. Detta i kombination med att databaserna helt eller till delar ligger i molnet (Azure?) så kan det vara lite klurigt, även om man teoretiskt skulle kunna använda Azure Data Explorer från en ODBC-koppling. Beroende på vad det är för data du vill "knåda" så kan det finnas delar av eEkonomis API som kan användas. Kanske titta bland tredjepartsleverantörer om det är någon som gör det du vill? //Amatör-gissar den glada bokföringsamatören
... Visa mer
2023-02-19
12:30
1Gilla
Kanske göra en kontoanlys på 1580 för att se vad/varför konteras på det kontot?
... Visa mer
2023-02-19
12:19
Det är korrekt uppfattat, det är så systemen är uppsatta. Det går att få tolkning av e-post på tre sätt: 1. Gå in i Scanner mobil-appen, under Inställningar går det att ställa in att underlagen skall skickas till appen först. Då tror jag att du får viss tolkning i appen och kan plocka upp det tolkade bildunderlaget inne i eEkonomi. 2. Visma Spcs nya betaltjänst för att få e-post tolkad direkt när den kommer in i eEkonomi. Är en annan e-postadress. 3. Den externa tjänsten Autoinvoice. Se även https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-eEkonomi/Ny-tjanst-for-att-ta-emot-underlag-via-mejl-direkt-in-i-Visma/ba-p/207101 Det har inte varit helt glasklart för oss kunder kan man väl säga. 🙂
... Visa mer
2022-12-31
20:24
1Gilla
Det man kan göra är att lägga in en anteckning på kunden/leverantören men det kräver en rutin att kolla av om det finns någon form av anteckning (en litet gem på kundens/leverantörens rad i listan över kunder/leverantörer). Inget som visas automatiskt. Låter som ni vill ha något form av funktion från ett CRM-system, kolla bland tredjepartslösningar?
... Visa mer
2022-12-31
19:36
Kanske prova att, i Visma Scanner-appen, stänga av funktionen för att skicka direkt till eEkonomi. Då kan du öppna den inskickade dokumenten i appen och då tycks de tolkas. Och sedan skicka in dem. Nackdelen är just det att det är lite mer manuellt.
... Visa mer
2022-12-31
19:10
1Gilla
Håller med Roffakab, lägg in verfikationerna på nytt. Visst, 60 st är fler än noll men det låter helt hanterbart att knacka in dem på nytt. Just så att föreningen har sin ekonomiska redovisning samlad. Det kommer ni vara glada för i framtiden. Och dessutom får du ju då automatiskt rätt balanser med dig in i 2022, de hade ju annars varit tvungen att skriva in manuellt.
... Visa mer
2022-12-31
19:03
Ingen egentlig hjälp dessvärre, mest lite bakgrund/utvikning: Kruxet är väl att om du har aktiverat överföring av leverantörsfakturor till bank så är den i princip omedelbart skickad till banken så fort den är registrerad. När den väl är "uppe" hos banken tror jag inte banken (bankgirot) erbjuder någon funktion för att dra tillbaka den utifrån. Alternativet hade varit att eEkonomi kräver ytterligare ett steg, först registrera faktura och sedan skicka iväg den. Jag antar att Visma gjort bedömningen att den nuvarande varianten är bättre för de flesta. Gällande mail med PDF-fakturor som inte kommit fram: finns ingen funktion för e-post på Internet (SMTP) som kan någonsin garantera att mail verkligen kommer fram och det finns inget sätt att få en garanterad kvittens. Man kan som avsändare helt enkelt inte kräva det. Därav att Visma inte kan tillhandahålla sådan funktionalitet. Sidonot: kan rekommendera att, om det är möjligt, övergå till riktig e-faktura. Säkrare leverans än e-post och det finns tecken om att det eventuellt i framtiden kommer vara obligatoriskt att mottagande system kvitterar mottagna fakturor. Detta är redan nu (snart?) lag i t.ex. Danmark.
... Visa mer
2022-12-16
13:03
1Gilla
Har läst på lite. Skillnad på Visma Scanner och Faktura via e-post (det du hänvisar till). Det är inte samma funktion vad jag förstår. "Visma Scanner appen är en kostnadsfri tjänst ihop med Visma eEkonomi." https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-eEkonomi/Ny-tjanst-for-att-ta-emot-underlag-via-mejl-direkt-in-i-Visma/ba-p/207101
... Visa mer
2022-12-15
21:32
För att svara lite mer i linje med den ursprungliga frågeställningen: Jag provade precis att, på en Motorola-mobil med Android 12, att klicka på en PDF-bilaga i ett mail i Outlook, öppna den bilagan med Microsoft Office-appen och därifrån dela dokumentet med Visma Scanner. Och då öppnas Scanner-appen med PDF-filen och man kan fylla i uppgifter. Jag får dock inte fram liknande dela-funktionalitet om jag öppnar bilagan med Microsoft OneDrive eller Google Drive. Har inte heller testat om Gmail uppför sig annorlunda. (Använder själv iPhone som standard.)
... Visa mer
2022-12-15
19:41
Jag är inte riktigt med i svängarna här... Precis som Annica lyfter fram så finns det en inbyggd e-postadress i Visma Scanner för ens Visma-konto. (kolla i Scanner-appens Inställningar) Den adressen har åtminstone tidigare varit gratis att använda?
... Visa mer
2022-12-13
15:16
2 Gillar
Visma Online -> Mina tjänster -> Fakturainformation <-- är det detta du är ute efter?
... Visa mer
2022-12-10
12:12
1Gilla
Låter som du får till det, trevligt! Själv tycker jag Kassa & bankkonto-funktionen är till stort plus.
... Visa mer
2022-12-09
07:18
2 Gillar
Det går utmärkt. Vi har flera bankkonton i eEkonomi (två med bankkoppling och resten utan), de syns alla i listan i prognosrutan. Kan vara att man får rulla (scrolla) den rutan för att alla konton inte syns samtidigt. Oaktat om eventuell kapitalförvaltning så känns det lite tryggare att inte ha hela det likvit tillgängliga kapitalet stående på ett och samma konto. Än mindre ett som har kopplingar/funktioner som BG mm.
... Visa mer
2022-12-06
20:37
1Gilla
Kopplingen till bank eller ej spelar ingen egentlig roll.
Frågan är hur ni gör lönerna eller tänkt er göra lönerna?
Gör ni lönerna i externt Löne-system utan integration med eEkonomi? I så fall behöver du för varje lön + arbetsgivardeklaration exportera SIE-filer ur lönesystemet som du kan läsa in i eEkomomi. (Antar jag?).
Om ni inte har något lönesystem idag så kan tillvalet Visma Lön Direkt vara ett alternativ att titta på, beroende på hur komplexa lönerna ni har. Det är som ett löneprogram "light" som då upplevs som inbyggt i eEkonomi och fixar bokföringen åt er.
Teoretiskt skulle man kunna bokföra löner manuellt men det är verkligen inte att rekommendera. Det är alldeles för många faktorer, konton och beräkningar att hålla reda på.
... Visa mer
2022-12-01
17:30
Den "bristen" har varit uppe många gånger förr men hittills är det inget Visma Spcs vill ändra på. Så du får nig räkna med att fortsätta hantera det manuellt, Kan mycket väl finnas integrationer med tredjepart som gör så att man kan skicka olika fakturor mer automatiserat? Låter dock som lite "överdödande" för din nivå som jag uppfattar det.
... Visa mer
2022-12-01
17:25
1Gilla
Kan vara att det är något galet hos just dig? Prova att ta det med supporten. Jag provade alldeles nyss att skapa nya kundfakturor och då läggs den referens jag satt på kunden automatisk in på fakturan.
... Visa mer
2022-11-29
21:20
Det beror väl på vad det är för kostnader men "övriga externa kostnader" innebär inte i sig att det inte är avdragsgillt. Som Roffakab tipsar om, skriv ut en resultatrapport så ser du vilket konto(n) de där 10.000 ligger på. Det går också att klicka på staplarna i rutan för Intäkter, kostnader och resultat, och respektive stapel nedbruten. Det jag undrar är om du kanske gjort någon felkontering? 2.500 i relation till 10.000 känns misstänkt likt moms och motsvarande kostnad exkl moms.
... Visa mer
2022-11-29
10:23
Ha! Inte tänkt på. Duplicera flik fungerar även i Firefox och i Safari.
... Visa mer
2022-11-28
14:32
1Gilla
När jag är mitt upp i en kontering (oavsett vad) och behöver kolla upp något så brukar jag öppna ett nytt fönster och plockar fram en tidigare kontering i det fönstret att jämför med. Säg till exempel jag vill kontrollera hur jag bokförde en vis leverantörs faktura förra gången så klickar jag på Inköp och sedan högerklickar på Leverantörsfakturor och väljer Öppna länk i nytt fönster (eller motsvarande). Eller Bokföring och högerklicka på Verifikationer.
... Visa mer
2022-11-27
18:54
1Gilla
Nu var det inte alls det du frågade efter men jag tar mig själviskt friheten att komma med några allmänna ord både om periodiseringsfonder och utdelning. 🙂 (OBS! Jag stark förespråkare av AB, se mina argument ovan, jag vill bara att det sker av rätt anledning...) Periodiseringsfonder är ett bra verktyg för att jämna ut intäkter mellan olika år och därmed optimera skatten. Men det är samtidigt ett farligt verktyg, speciellt i enskild firma. Det finns liksom ingen naturlig kontroll av att man verkligen har de där pengarna och det är allt för enkelt att bygga upp en skatteskuld som man rullar framför sig. Jag talar av egen erfarenhet. Till den som vill använda periodiseringsfonder - "göm undan" det du periodiserar på ett separat bankkonto. Så du verkligen har pengarna den dag du avvecklar fonden. Utdelning är naturligt lockande för sin lägre skattsats. Speciellt för den del av en eventuell utdelning som går att göra till 20% kapitalskatt. Men, min starka rekommendation är att i första hand ta ut en vettig lön, åtminstone upp till de olika brytpunkter som finns i skattesystemet. Visst, det kan vara surt att se hur mycket som går bort i skatt och inte minst i social avgifter. Men den dagen man blir sjuk så blir man snabbt glad för att man så att säga får tillbaka på det. Dessutom, med ordentlig lön blir alla diskussioner med bank mycket lättare. Låg lön + saftig utdelning ger inga bra bolån. (Inte egen erfarenhet men anhörig jobbar på bank...) För den delen, beroende på storlek på lön och storlek på utdelning så kan man fråga sig hur bra utdelning är. Speciellt med de jobbskatteavdrag som tillkommit under 2000-talet som i praktiken gör att stor del av lönen skattas kring 20%. Med tanke på att lön + avgifter räknas som utgifter (innan skatt) och utdelning tas på beskattad vinst så för mindre belopp hamnar du ändå någonstans kring 50%-skatt innan du har pengar i handen hur du än gör. Och du har du vid en utdelning inte ens stoppat in pengar i någon form av sjuklön, sjukvårdsförsäkring eller pensionsförsäkring (social avgifter). Jag har själv gjort utdelningar men kan uppleva att det är för mycket fokus på det hos egenföretagare som ett argument för att ha AB. Faktum att du får enligt ABL inte ens göra utdelning om det kan riskera företagets ekonomi. Inte för att det har förhindrat börsbolag, inklusive banker, att göra dumheter men de spelar i en annan division... 🙂
... Visa mer
2022-11-27
16:48
1Gilla
Jag hade enskild firma i 12 år och har nu haft ett AB i 10 år. Det ÄR merarbete men det är svårt att kvantifiera hur mycket. Beror mycket på din verksamhet och hur "krånglig" bokföring du har. Skulle vilja påstå att det är två saker som är merarbete med AB: behovet av riktig lönehantering och behovet av bokslut/årsredovisning. Båda dessa på grund av AB tvingar fram en mer tydlig skattehantering. Skall inte sticka under stol med att båda dessa saker antagligen kan kännas lite överväldigande innan man fått in vanan, speciellt om kan gör sin bokföring själv. Lönerna sätter sig nog rätt fort med årsredovisningen är ju per definition bara en gång om året så man hinner glömma alla detaljer man skall tänka på. Det är de "skrämmande" delarna. Tar mig friheten att skriva en del om varför det är värt merarbetet: Du tvingas separera din privatekonomi från företagets. Det kan vara lite jobbigt men det är bra i längden, det blir tydligare vad du har och inte har. Du skyddar din privatekonomi. Om något går riktigt illa i enskild firma så kan i praktiken bli av med till exempel ditt hus (eller bli). Det är din privata ekonomi som står på spel. Ett AB kan gå i konkurs men det stannar i teorin där. OBS! Det förutsätter att man sköter framförallt sina skatteinbetalningar. Vad det gäller löner, så länge det bara är till företagets delägare är det helt okej att göra det enkelt för sig. Skippa till exempel semesterlön, då slipper du en mängd löneadministration. (Använd gärna eEkonomi Lönebesked, det räcker gott för vanlig lönehantering och viss förmånshantering.) Jag rekommenderar starkt eEkonomi Årsredovisning/Deklaration. Det underlättar betydligt och ger checklistor att beta av punkt för punkt. Du har större avdragsmöjligheter i AB. Till exempel friskvård. Jag har inte koll på vad man säger nu förtiden men på förr i tiden vill jag minnas att jag hörde någon form av riktvärde av att om du hade en omsättning på 700.000-800.000 började det bli värt att ta den extra administrationen av att ha ett AB? Kan vara värt innan dess bara för sinnesfriden. Det som brukade kosta mycket var behovet av extern redovisning och revisor. Åtminstone revisor är inget krav längre (kan vara bra ändå).
... Visa mer
2022-11-23
21:42
1Gilla
Med reservation för att det kanske är känsligt: kanske ta med kopia av intyget som verifikationsunderlag? Så har du svart-på-vitt att det handlar om rehabilitering snarare än friskvård? Om du någon gång får en skatterevision.
... Visa mer
2022-11-23
21:37
1Gilla
Har ingen kännedom om effektiviteten av att ändra ämnesraden (det låter tveksamt), däremot kan jag som långväga IT-tekniker komplettera med att det är som Visma säger, detta är ett problem som Visma har svårt att göra något. Inom rimliga ramar. Det troliga problemet är att många e-postservrar idag använder sig av SPF, en anti-spam-teknik som kontrollerar att e-posten är skickad av server som har rätt att skicka e-post för den avsändande domänen. Man måste göra inställningar på sitt webhotell, eller motsvarande, så att Vismas servrar listas som officiell källa för ens e-post. Använder man sig av generella domäner, som gmail, så har man ingen möjlighet att göra detta. Med andra ord, har man en egen domän, hyfsad chans att komma runt detta problem. Använder man gmail.com, outloo.com, yahho.com osv så är det i princip kört att lösa det i ekonomisystemet. Det man kan göra är att skriva ut fakturan som PDF-fil, spara ned på sin dator eller motsvarande och sedan e-posta den manuellt. Då kommer e-posten skickas via "rätt" servrar för den domän du använder, oavsett om det är din egen eller gmail.
... Visa mer
2022-10-22
11:11
Hmm, den var ju lite knepig. I och för sig bra av princip att det fungerar via mobilen men tycker man ju att det borde fungera i en annan webbläsare. Misstänker att du får kontakta supporten, kan ju vara något som hakat upp sig med just ditt användarkonto.
... Visa mer
2022-10-22
09:21
Jag kan dra de vanliga standardfrågorna för du kommer få dem oavsett: 🙂 Har du provat att rensa lokal data i webläsaren (så kallade "cache")? Har du provat med en annan webläsare? Har du provat på en dator? Dagens moderna webapplikationer är tämligen komplexa byggen och det händer att de "hakar upp" sig på någon informations som egentligen bara skall finnas tillfälligt. Och ibland kan det vara en given version av webläsare som systemet hänger upp sig på. Därav att prova rensa cache och prova på annan webläsare.
... Visa mer
2022-10-21
12:08
I den bästa av världar skulle man, när man ger ett feedback förslag inne i programmet, kunna kryssa för att förslaget automatiskt skall in i forumet med. Och att utvecklarna har ett system som automatiskt fångar upp förbättringsförslag från forumet, så behöver de inte surfa där om de inte vill. (Ännu "coolare": tänk om status för sådana ärenden dessutom automatiskt kommunicerade tillbaka till forumet - vips så slipper Vismas forum-admins vara ett mellansteg...) Jag tror också att en del av problematiken är att det finns ingen synlig "roadmap" för oss användare. Så vi vet inte alls vad som kommer komma vare sig närmaste tiden eller åren.
... Visa mer
2022-10-21
11:26
1Gilla
Såg nu i efterhand att flera andra är inne på samma spår och hunnit skriva sina inlägg medan jag skrev detta. Ibland är man tvåa på bollen...
... Visa mer
2022-10-21
11:24
Problemet är väl att ni använder Google överhuvudtaget för formuläret? Det är inte direkt raketforskning för en webkodare att bygga ett formulär. varför inte ha det inbyggt i själva webappen?
... Visa mer
2022-10-21
11:20
Jag går ut hårt. 🙂 Det här med att man skall lämna feedback och utvecklingsförslag via webappen upplever jag som en dålig lösning i nuvarande utformning. För det första så känns det för mig som hela det formuläret är skrivet av en marknadsavdelning, inte för att för att men verkligen vill få in förbättringsförslag. "Vad anser du är viktigast att förbättra.." - redan där har man skurit bort mycket återkoppling. Skall jag utgå från mig själv så finns det säkert många saker som kan göras bättre i eEkonomi men det är knappast var och en det viktigaste. "Hur troligt är det att du skulle rekommendera...." - jag trodde jag höll på med att lämna förbättringsförslag och nu är jag helt plötsligt inkastad i en slags mini-marknadsundersökning? Eller viktas mitt svar här in i mitt svar ovan? Går bara att lämna textsvar - inte möjligt att skicka med bilder (?). Ibland är det mycket lättare att beskriva med stöd av bilder man ritat i. Som det är nu blir det eventuellt svårare för användaren OCH för utvecklarna med. Google-formulär - alla kanske inte vill ha sina personuppgifter hos Google och då är man helt plötsligt avskuren från att bli kontaktad? Det här är ett generellt problem hos Visma Spcs att man använder Google för både det ena och det andra. Men det är, återigen, min högst eprsonliga åsikt. 🙂 Användare kan inte dra nytta av varandras idéer. Tidigare när idéer var forumbaserade så fanns det åtminstone en teoretisk möjlighet för användare att "haka" på varandras idéer. Jag kan tänka mig att det fanns nackdelar med forum-varianten (som tex att forumanvändare kan få ett falskt intryck att en specifik idé verkligen är populär när den bara är de hos de som använder forumet och vi kanske är i minoritet?). Men nu är det svart hål. Mitt intryck är att man valt enklaste möjligaste lösning för sig själv på bekostnad av användarnas upplevelse. Både det gamla och det nya forumet har API:er. Borde gå utmärkt att bygga något som kopplar ihop forum + feedbackförslag i app + internt ärendehantering. Jag är nyfiken på om Visma Spcs upplever att man får fler eller färre förslag sedan efter bytet till feedback-i-appen. (Kan ju vara jag som är helt fel...) PS. Och det här är inte viktigaste för att förbättra eEkonomi så det är inget att lämna via appen.... 🙂 DS.
... Visa mer
2022-10-11
21:00
1Gilla
Arbetsgivaravgift betalas in av föreningen för de arvoden som är 1.000 kr eller högre. (Vår vägförening hemma har haft ett symboliskt styrelsearvode på 999 kr i många år nu, bara för att inte kassören skall få massa extra jobb...)
... Visa mer
2022-10-11
20:55
1Gilla
En litet varningens ord: styrelsearvodet får inte hanteras genom kvittning av andelsavgiften. Avgift enligt stämmobeslut måste betalas in till fullo. Utbetalning av arvode är en separat transaktion. Åtminstone var det så jag uppfattade det när jag var ordförande i samfällighetsföreningen hemma för ca 10 år sedan. Kan ju ha ändrats men det tror jag inte... 🙂
... Visa mer
2022-10-11
09:36
Du kan ju alltid prova att ta upp dina frågor under forumkategorin Bokföringsfrågor. Jag upplever att det är överraskande ofta man får mycket bra hjälp. Inte så att jag vill lova bort någon annans tid men jag blir återkommande imponerad av hur mycket, och hur snabbt, man kan få svar av yrkesfolk som arbetar med redovisning till vardags.
... Visa mer
2022-10-07
12:54
Vi har gjort så i vårt företag, vi har kostnadsställen/avdelningar för de olika konsulterna och anger kostnadsställe för alla transaktioner på resultatkonton. Vi är så få så vi har nöjt oss med att ha ett gemensamt bankgiro, det har fungerat bra ändå. Går bra att få ut resultat via vanliga resultatrapporten filtrerat per KST. Man får dock vara lite noggrann förstås. Och vissa saker får man gå tillbaka och fylla i KST i efterhand, t.ex. löner (om man använder den enklare lönemodulen), momsrapporter, kundfakturor. Sådana "missar" hittar man genom att göra en resultatrapport filtrerat transaktioner utan kostnadsställen, det skall inte finnas några sådana om man använder konceptet fullt ut. För gemensam utgifter har vi avdelningen "gemensam" så för att få 100% rätt bild av varje konsults del av verksamheten så får man räkna in motsvarande andel av Gemensam. Lite manuellt men hanterbart. Beroende på hur man lägger upp det så kan man säkert dela upp sådana utgifter på olika KST direkt när man konterar utgiften.
... Visa mer
2022-10-07
12:42
3 Gillar
Liten teknisk utvikning/komplettering till det officiella svaret: E-post på Internet som det fungerar idag har inget pålitligt inbyggt stöd för att se om ett brev har lästs eller ej. Det finns helt enkelt inte i den underliggande tekniska standarden som e-post bygger på. (Att vissa kommersiella e-postsystem som t.ex. Microsoft Exchange har det är en annan sak.) Teoretiskt skulle man kunna skicka fakturan som en länk att klicka på istället för PDF-bilaga och när kunden klickar på länken för att hämta fakturan skulle man kunna registrera den hämtningen. PS. Även om jag förstår behovet så skulle jag personligen bli frustrerad om jag själv skulle få sådana mail. Att få fakturorna som PDF-filer direkt i e-posten gör att jag kan automatisera hanteringen. Inte lika lätt med länkar. DS
... Visa mer
2022-08-09
21:28
2 Gillar
Jag kan ha fel men jag vill väldigt starkt minnas att exakt det här problemet påtalades av andra kunder för flera år sedan med motsvarande föreslagen lösning. Men att ingen förbättring tycks ha skett. Hittar inte den gamla tråden, eventuellt på grund av att Visma Spcs har som policy att ta bort (dölja) gamla diskussiontrådar. (Men kan vara jag som är dålig på att söka.)
... Visa mer
2022-08-02
20:20
1Gilla
Kanske värt att läsa: Så deklarerar en delägare för en samfällighet | Skatteverket
... Visa mer
2022-08-02
19:59
1Gilla
För varianter av eEkonomi: https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi Angående att få med belopp i bokföringsförslagen så tror jag inte den typen av bokföringsmallar finns i någon version av eEkonomi.
... Visa mer
2022-07-25
20:04
Tinne: En sidokommentar om det här med att ta kontakten med supporten... Jag förstår att du skriver så, det är egentligen rätt väg och du i din position kan inte säga annat. Men... Ärligt talat, själv orkar jag inte, jag har slutat med det (om det inte är något akut för mig). Istället väntar jag in att att någon annan gör det. Och jag skulle inte blir förvånad om många mer erfarna användare resonerar så. Problemet för Visma Spcs är att ni har så många fel (min upplevelse) som rimligen borde hittats i automatiska tester. Jag har hävdade redan för fem år sedan att Visma Spcs inte klarar av kontinuerlig utveckling på det sättet ni driver den. Jag har inte sett någon förbättring under dessa år. Och det är en åsikt du gärna får ta vidare internt. //Mina två ören-
... Visa mer
2022-07-25
20:03
Tror faktiskt det är ett problem som har varit ett tag. Man måste göra minst två överföringar för att få in data, det kommer inte över - eller visas inte - första gången. Man får hoppar tillbaka till eEkonomi och upprepa, andra gången brukar det synas inne i översikten.
... Visa mer
2022-07-25
15:53
Även jag skulle gärna ha detta men jag kan tänka mig att det är en liten utmaning att få till på ett bra sätt. Ett alternativ är att göra det tvingande överallt där användaren alls kan ange resultatenhet. Men... hur skall man handskas med de situationer då användaren inte kan ange resultatenhet? Till exempel så vid skapande av kundfaktura och skapande av momsredovisning så lägger systemet ibland till en avrundning (konto 3740). Idag får vi gå in och ange resultatenhet på dessa rader i efterhand. Klart, skulle man kunna koppla kunder till specifik resultatenhet och samma med momsrapporter skulle jag bli själaglad...
... Visa mer
2022-07-25
15:43
1Gilla
Som tidigare lyfts fram i tråden så är Skatteverket rätt tuffa i sin tolkning när det gäller olika former av periodkort. Soophie: I ditt fall kan det kanske fungera med hänvisning tills att du inte bor i Stockholm (?) men till och med din situation kan vara problematisk förmånsmässigt. Se även: Årskort och periodkort | Skatteverket "För lokala och regionala kort som bekostas av dig förutsätts kortet vara för privat användning, även om det också används för tjänsteresor på arbetsorten. I sådana fall förmånsbeskattas den anställda för hela kortvärdet. Bara om kort av den här typen förvaras på arbetsplatsen för att endast användas av personalen vid tjänsteärenden undviks förmånsbeskattning."
... Visa mer
2022-07-25
15:33
Vill minnas att vi hade samma problem i våras och fick handknappa in siffrorna. Om jag minns rätt. Och det var med dåvarande senaste version av Safari (macOS). Kan dock inte svära på om jag provade annan webläsare.
... Visa mer
2022-07-25
15:22
Förstår jag svaret rätt att det spelar ingen roll om man har valultakonton i flera helt olika banker? Systemet klarar bara av att hantera ETT valutakonto oavsett vilken bank de olika kontona finns i? Eller är det ett valutakonto per bank?
... Visa mer
2022-07-25
15:18
1Gilla
Tar mig friheten att ta avstamp i AnnicaLs svar för att göra en liten utvikning. En grundregel i all bokföring är att den skall vara spårbar. Det skall gå att se vad som hänt och vad som har gjorts med den. Även det som blivit fel. Därför kan man inte ta bort eller ändra något som redan är gjort. Så är det i alla ekonomisystem. Däremot så är det HELT ok att rätta till det som blivit fel, att korrigera det. Med det vill jag säga att det är ingen fara om det blir fel ibland, bara man rättar till det. Även väldigt kunnig och erfaren ekonomipersonal gör fel ibland. Vissa saker är lätta att korrigera. Andra saker är krångliga. Och det är bra att rätta fel så fort man upptäcker dem. Låt det inte felet ligga kvar och jobba vidare i bokföringen.
... Visa mer
2021-10-21
15:43
Så vitt jag vet: Nej. Det faller på flera begränsningar i eEkonomi: 1. Man kan bara ange ett BG-nummer i under Företagsinställningar. 2. Du kan bara ha ett samtidigt utseende på fakturor (du kan inte ha två samtidiga mallar med olika text). 3. Beroende på vilken bank man använder kan det vara vanskligt att ha en bankkoppling till flera olika företagskonton ("checkräkningkonto") samtidigt. Möjligen fungerar detta om man har varsitt företagskonto/bankkoppling till i två olika banker.
... Visa mer
2021-10-10
11:48
Alltså, alltid lita på vet jag inte... Finns en anledning att jag försöker flika in att jag "bara" är glad bokföringsamatör. 🙂 Men tack för förtroendet! Skämt åsido, @Fd medlem, löste det sig? Dina tankar låter rätt vid en snabb titt men jag kommer inte ihåg i detalj vilka krumbukter jag fick göra.
... Visa mer
2021-09-28
12:45
2 Gillar
Som glad bokföringsamatör skulle jag definitivt göra enligt AnnicaLs förstahandsalternativ, bokför de missade posterna som om de tillhörde den innevarande perioden (under den period då felet upptäcktes). Oaktat vad som är mest "rätt" så är det ärligt talat rätt stökigt att rätta gamla momsrapporter och det ökar risken att man skapar ytterligare fel. Om man använder Kassa-/bank- & Skattekonto-funktionerna i eEkonomi fullt ut så behöver man bland annt skapade fiktiva kontohändelser på skattekontot för att få ihop en rättning i slutändan. Med vänlig hälsning från Varit där och gjort det. 🙂
... Visa mer
2021-09-28
12:35
Jag tror att du får lösa det genom att skapa fiktiva händelser på skattekontot i eEkonomi. Jag hade ett liknade problem hösten 2019 efter att rättat en tidigare momsrapport. Nedan är svaret jag fick av Visma Spcs den gången: "Det finns ingen funktion som gör det möjligt att dölja den gamla momsredovisningen när du står på skattekontot under Kassa- och bankhändelser. Ett alternativ skulle vara att skapa en fiktiv bankhändelse på skattekonto som du matchar mot momsredovisningen för november 2017. Du kan sedan korrigera verifikationen som skapas manuellt via Bokföring - Verifikationer. Då kommer momsredovisningen inte synas framåt att matcha på. Nackdelen skulle jag säga blir de två verifikationer som skapas, en för matchningen och en för korrigeringen, som inte bidrar till att hålla det så rent som möjligt utan kanske stör mer." Det svaret är inte ett 1:1-svar på ditt problem men jag mitt intryck är att lösningen antagligen är liknande med "låtsastransaktioner".
... Visa mer
2021-08-10
20:35
"mellanadress" i detta fallet = ett separat mailkonto (ej hos Visma) man själv har kontroll över.
... Visa mer
2021-07-15
13:51
2 Gillar
Vill bara passa på att peppa er i era tankar att bokföra själva nu i början. Helt rätt tror jag. Ja, det kommer bli många frågetecken. Och ja, det kommer garanterat bli fel någon gång. Det kommer bli fel flera gånger. Men vet ni vad? Det gör inget. Det går att rätta. Ni kommer antagligen "slita era hår" vid något tillfälle men ni kommer samtidigt få så mycket bättre förståelse för siffrorna och ert företags ekonomi. Vilket både ni och er eventuella framtida redovisningsbyrå kommer ha nytta av. Så heja på er! /Hälsningar från en egenföretagare som länge gjorde sin bokföring själv och antagligen gjort de flesta misstag man kan göra.
... Visa mer
2021-07-15
13:35
1Gilla
Selfbilling. Kul att lära sig något nytt efter 20 år som egenföretagare! Får man vara nyfiken och fråga hur man löser det med fakturanummer vid sjävfakturering? Tänker att leverantören måste väl ha sina fakturanummer i en obruten nummerserie? (Eller: vad är det jag missar?)
... Visa mer
2021-07-14
17:03
1Gilla
"Djävulen är i detaljerna." 🙂 En sak som tog tid för i alla fall mig att vrida mitt huvud runt när jag började med egen firma är att bolagets eget kapital är en skuld - en skuld till ägarna. För mig var det i början att "eget kapital" måste ju vara något företaget har så det måste vara "plus". Men om man tittar på till exempel ett AB så är ju aktiekapitalet en skuld till ägarna. Det är ju tillgångar som ägarna skjutit in i företaget och som skall fördelas ut om bolaget likvideras. (Om det finns något kvar...)
... Visa mer
2021-07-13
08:07
Låter för mig som ni vill lämna in det digitalt påskrivna dokumentet till Bolagsverket? Om det är så så är svaret intressant nog: det gör man inte. 🙂 Jag har försökt att bena ut hur det förhåller sig här: Digital inlämning av årsredovisning - hur fungerar det? Eller missförstår jag dig?
... Visa mer
2021-07-12
16:59
Känner mig som jag kan lite för lite här (eftersom vi i vårt företag inte använder oss av revisor) men det är en väl bara ytterligare en digital signatur som alla andra? Med risk att jag förenklar...
... Visa mer
2021-07-12
16:20
Bara en liten komplettering "från sidan" av tidigare svar: Om någon signerar digitalt så är min mening så måste alla inblandade göra det. Om någon gör det fysiskt så är måste alla skriva under fysiskt. Det är antingen eller. Man kan spekulera i att man kanske först skulle kunna få ett dokument signerat digitalt och sedan skriva ut den fysiska kopian av det digital signerade dokumentet komplett med alla representationen av de digitala signaturerna och sedan skriva under det fysiskt av resten. Men då har man inte alla signaturer på samma "original" så jag tror det faller bort.
... Visa mer
2021-07-12
16:13
2 Gillar
Är alltid intresserad av att ge input. Försöker vara ärlig och konstruktiv i all återkoppling.
... Visa mer
2021-06-29
11:29
Lite sent kommentar men kanske bättre än aldrig...? Strikt talat så har Visma Sign inget med digital inlämning att göra. Det gör vare sig från eller till. Jag tar mig friheten att hänvisa till mig själv... 🙂 Användartips: Digital inlämning av årsredovisning - hur fungerar det?
... Visa mer
2021-05-08
09:04
1Gilla
delvis Är lite nyfiken på om kundens problem kan antas vara på grund av bristande design av knapparna i eEkonomi? Så hör ser det ut i eEkonomi Smart - ser det lika ut i Faktuering? Default läget är att alltid skicka fakturan. Villa man spara den som ett utkast måste man klicka på pilen/triangeln ute till höger och navigera sig ner i pop-up menyn. Personligen tycker jag att Spara som utkast borde vara en egen knapp i gränsnsnittet. Nu "gömmer" man de icke-destruktiva alternativet bakom de destruktive/verkställande dito. Jag sitter som halv på nålar varje gång jag närmar mig den här knappen i eEkonomi just för att jag vill vara väldigt säker på vad jag gör. Det kan inte vara bra design. Jag förstår att Visma inte vill ha för många knappar (inte jag heller) men i mitt tycke så har man just nu av två (tre) dåliga alternativ valt det sämst.
... Visa mer
2021-05-03
15:47
3 Gillar
Tar risken att vara övertydlig nu , och kanske självklar, men kort komplettering av Mys svar: Detta är inte så mycket en begränsning i eEkonomi som ett lagkrav på att bokföringen måste vara tydlig och spårbar. På sätt och vis extra mycket så just när det gäller fakturor eftersom det finns lagkrav på vad de måste innehålla från Skatteverkets sida Samma sak som att man normalt inte kan/får ändra på en existerande verifikation utan istället korrigerar man felaktigheter genom att skapa ny verifikation.
... Visa mer
2021-03-19
14:11
1Gilla
Kan tyvärr inte hjälpa, bara ge lite kompletterande information till Tinnas svar. Detta baserat på egen erfarenhet av att ha ett Swedbank Euro-konto som bankkonto i eEkonomi. Varför Bitcoin och andra blockkedje-valutor inte finns med som "officiella" valutor i eEkonomi (och andra ekonomisystem?) är för att leverantörerna använder sig av så officiella källor som möjligt. När det gäller valutor är det Europeiska CentralBankens riktkurser. Möjligen svenska Riksbanken, är lite osäker där. Oavsett så är dessa i sin tur baserat på vad alla banker i sin tur använder för kurser. Bitcoin är så att säga inte en erkänd valuta i banksystemet. Och jag själv tror det skulle bli väldigt vanskligt för Visma att börja försöka hantera kurser för blockkedje-valutor. Vilka skall man ta med och vilka skall inte tas med? Vad skall användas som källa? Finns det någon myndighet som står som officiell garant för den angivna kursen? Ja, jag förenklar delvis vissa saker här och det skulle vara spännande och definitivt ett steg in i framtiden om Visma och övriga leverantörer generellt började hantera Bitcoin m.fl. Men frågan är inte helt enkel. //En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2021-02-22
21:44
Detta inlägg har sin grund i att jag själv, och som jag tolkar även andra användare, har svårt att vänja sig vid forumets nuvarande utformning. Utöver mina tankar om själva färgerna som används (se Ändrad färgsättning / Ökad kontrast) så har jag återkoppling på forumets utformning. Eftersom jag inte har någon konkret idé om hur, det jag beskriver nedan, skall lösas lägger jag in det som en Fundering, BRISTFÄLLIG ÖVERBLICK / PASSIV LÄSNING Det tycks inte finnas något bra sätt att passivt ta del av det samlade innehållet från de olika produktgrupperna vid tidpunkter man själv väljer För den som, liksom jag, inte vill ha sin e-post belastad på bestämda tidpunkter med ögonblicksbilder alla nya diskussioner och alla förändringar i pågående diskussioner så tycks det inte finnas något smidigt sätt att läsa "tvärs över forumet". Möjligen skulle man kunna använda en RSS-läsare och i den lägga in respektive forumdels RSS-flöde och på så sätt få en aggregerad bild men det blir snabbt omständligt eftersom man då skall hoppa fram och tillbaka mellan RSS-läsare och webbläsare. INKONSEKVENT LAYOUT Beroende var man är i forumet så ser det olika ut: Indelning av innehåll (vilka flikar som finns) varierar mellan de olika produktgrupperna. Innehållet i motsvarande flikar hos hos olika produktgrupper varierar. Utformning/layout av flikar inom en given produktgrupp varierar. Ett troligt skäl att det förhåller på detta sätt är att man försökt att anpassa layout och innehåll efter syfte med respektive flik. Och olika produkter har olika behov. Och man kan vilja skilja på innehåll som skapats av kunder och innehåll som skapats av Visma-anställda. Det är i grunden en bra tanke... ..men det leder till att som forumanvändare blir det svårt att hålla reda på vad för innehåll man kan förvänta sig. Man måste i princip lära sig och komma ihåg hur respektive flik ser ut under respektive produkt. Min personliga upplevelse är att det helt enkelt är rörigt. Variationen är just nu för stor, speciellt om man vill läsa innehåll i flera olika produkter. Detta märks också i form av layouten på underliggande teknisk nivå inte är 100% överensstämmande överallt. Något olika färger på några ställen, något annorlunda "luft" kring texter på olika ställen. Det mesta av det syns inte direkt men en del kan anas vilket i sin tur leder till rörigt intryck hos användaren på ett mer omedvetet plan. (Med reservation för att jag kan ha misstolkat den underliggande CSS-uppmärkningen som används av forumet.) Som sagt, vet inte riktigt vad man skall göra åt det mesta av detta. Jag antar att det är styrt av den tekniska lösningen och att det är som det är. Men nu har jag åtminstone gett min återkoppling, annars kan det aldrig bli bättre. Och kanske någon annan känner igen sig i min fundering. (Det allra bästa vore naturligtvis om någon nu svarade med att "Duh!, såhär gör du..." 😊)
... Visa mer
2021-02-13
13:23
1Gilla
Går det att sätta upp din "mellanadress" som ett eget konto så att det behåller en kopia samtidigt som inkommande mail vidarebefordras? Så du kan logga in på det kontot och verifiera det? Och sedan i praktiken aldrig mer logga in på det? Det är så jag har gjort med våra egna inläsnings-alias för att vid behov kunna frikoppla bildunderlagshanteringen från Vismas olika domäner/tjänster. Spontant tror jag inte Visma kan lösa detta på sin sida. Tror inte det i strikt praktisktmening egentligen existerar några mailkonton hos dem utan inkommande epost till skanningsfunktionen omvandlas automatiskt till annat format och stoppas in i eEkonomi.
... Visa mer
2021-02-11
09:56
Höll själv på att leta en bra stund efter 2510 i någon rapport i samband med nyåret innan vi kom på att det faktiskt var debet på kontot och då hittade vi det under just Tillgångar. eEkonomi har i mitt tycke en tendens att förenkla skattehanteringen både här och där och använder gärna 2510 för all form av balanshantering av skatter. Jag kan delvis förstå det för rent tekniskt gör det mycket enklare att bygga systemet och man minskar mängden potentiella fel ("buggar") men jag får erkänna att, som någon som gärna gör sin bokföring så korrekt som möjligt, så känns det lite frustrerande ibland. Å andra sidan, det finns många tolkningar om vad som är "korrekt" i bokföring... 🙂
... Visa mer
2021-02-10
16:35
1Gilla
1. Se svar i https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/ekonomioversikten-igen/td-p/186944 2. Nyfiken-i-en.strut: varför vill du göra det? Varför inte låta systemet alltid ta all ny eller ändrad data från bokföringen upp till och med vald tidpunkt. Att helt fritt välja från och till datum låter som en garanti för att förr eller senare är det inte rätt siffror i översikten? (Obs! Min personliga åsikt, inget annat.) 3. Går utmärkt att få in både kundfodringar och leverantörsskulder i startsiden i översikten. Eller vilken del som helst från balansrapporten. I Ekonomiöversikt -> Rapporter -> Balansrapport. Klicka på diagram-ikonen längst ute till höger på respektive rad. Generell likviditet... är komplicerat. Visma har försök att bygga in en sådan i startsidan för eEkonomi och det finns många önskemål och meningar m vad som borde finnas i en sådan. Det närmaste du antagligen kommer i Ekonomiöversikt är att använda de olika delarna (eller summeringarna) i just Balansrapporten.
... Visa mer
2021-02-10
16:12
Skull väl säga att står det i den officiella hjälpen så är det som gäller. Jag tror att den enda som antytt att det inte skulle ingå var jag 🙂 och det backade jag på sedan när jag kom på att det, naturligtvis, finns en balansrapport i Ekonomiöversikt. Se bilden nedan. Däremot tror jag inte du kan lägga in en balansbudget. Du kan bara få med dig existerande siffror från annat system som till exempel eEkonomi. (bilden redigerad/trunkerad)
... Visa mer
2021-02-10
16:06
1Gilla
Anledningen till att frågor om Ekonomiöversikt blir flyttade är för att de, enligt detta forums nuvarande indelning, hör hemma under Redovisisningsbyrå-delen. Och anledningen till det är i sin tur antagligen dels för att det Ekonomiöversikt kan användas av fler program från Visma än bara eEkenomi och dels att det kanske (?) är mest redovisningsbyråer som använder översikten. Se även Vilka produkter ingår i vilket område?
... Visa mer
2021-02-10
15:57
..och 2019 är låst som sa. Knepigt. "Dum" fråga: Har du skapat räkenskapsår 2020 i eEkonomi? Låter lite som systemet triggas av att det inte finns någon momsredovisning redan och vill då lägga den i första bästa räkenskapsår (2019?). Måste ju gå att gå runt eller ställa in på något sätt. Jag vill minnas att vi själva inte använde den inbyggda momsredovisningen första tiden utan gick över till den mitt under ett pågående räkenskapsår. Men kan minnas fel.
... Visa mer
2021-02-10
12:15
Tillägg: du kan ta ut en balansrapport så balanskonton importeras vid dataöverföring.
... Visa mer
2021-02-10
12:12
1Gilla
Kort svar: det gör du inte. I alla fall inte vad jag vet. Ekonomiöversikt syftar till att hjälpa till med resultatbudget och resultatprognoser. Ingen hantering/stöd av balanskonton så som till exempel leverantörsskulder eller kundfodringar.
... Visa mer
2021-02-10
12:08
Nu är jag inte riktigt med på vad/hur du menar. Är det överföringen av data från eEkonomi du syftar på eller visningen av data inne i Ekonomiöversikt? Vad skulle du vilja ha för alternativ och varför? (Bara så det är lättare att förstå frågan.)
... Visa mer
2021-02-09
17:32
2 Gillar
En glad amatörs gissningar: Steg 1: Låt enskilda firman och Aktiebolaget vara olika bolag i eEkonomi. Steg 2: Skapa manuella verifikationer i enskilda firman för de transaktioner som måste ske för att avsluta den enskilda firman. Steg 3: Använd Ingående balans i det första räkenskapsåret för nya företaget för att få in de värden/balanser som kommer från enskilda firman. Tillägg i efterhand: hmm, är det rätt sätt?? Steg 4: Eventuellt ytterligare manuella verifikationer i ABet för vad som nu kan behövas? Min tanke är att bokföringen har du koll på så skapa helt enkelt motsvarande i eEkonomi? Skrivet utan egentlig kunskap om ombildning från en företagsformen till den andra. När jag själv gjorde det steget lät jag medvetet bli att föra över värden mellan företagen med undantag för något där nya företaget helt enkelt köpte något inkråm från gamla (bolagen fick gå omlott så att säga).
... Visa mer
2021-02-09
14:19
Hmm, det låter lite konstigt. Låter som det är något annat som spökar då? Har du provat att starta Excel och öppna CSV-filen innifrån Excel? Det är en helt vanlig CSV-fil, jag kan inte se att det är något konstigt i den och Excel-har kunnat läsa sådana i alla fall senaste 30 åren, för att inte säga "alltid". Men, fungerar det inte vare sig Excel, Google eller annat program (tex Numbers om du använder Mac) så är jag rädd att jag har slut på alternativ att ge dig.
... Visa mer
2021-02-09
14:02
1Gilla
Men min sedvanliga reservation för att vara en glad amatör men min tolkning av inbetalningar är att det blir den verifikationsserie som alltid används för alla former av inbetalningar, oavsett vad det handlar om. Samma sak med utbetalningar: oavsett om det är betalning av en leverantörsfaktura eller lön. I min amatörvärd: En inbetalning är alltid en inkommande summan - oavsett vad den avser. En utbetalning är alltid pengar ut - oavsett varför. Därmed sagt: jag tror inte du kan göra det du vill, i alla fall inte på det sätt du vill. Spontant kan jag inte riktigt skaka av mig känslan av att jag tror du/ni kommer få flera olika former av problem när ni inte använder olika verfikationsserier för de olika sidorna av reskontran. Jag förstår hur ni tänker - samla allt som rör kunder i en hög och allt som rör levernatörer i en hög (pärm) utifrån verifikationsserie - men jag inget av de ekonomisystem jag personligen har jobbat med har varit tänkta att fungera på det sättet. Det kanske går men det är inte förstahands alternativet. Jag blir dock gärna rättad i detta av de bokföringsproffs som finns här på forumet...
... Visa mer
2021-02-09
13:48
2 Gillar
Det hänger ju lite på hur ert kontoutdrag ser ut, går nog inte få något som matachar fullständigt men mitt förslag är använda reskontran så som Pacsac förslår men använda dig av möjligheten att skriva ut respektive reskontra till en CSV-fil som du kan öppna i ett kalkylprogram. Då får du verifikationsnummer, datum, fakturanummer och belopp. Väl där kan du sortera och filtrera så du ser bara det du vill se i den ordning du vill se det. Då kan du även slå ihop de två listorna i samma lista om det är det du vill.
... Visa mer