Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet och kredit vid försäljning resp inköp, gör vi rätt i våra verifikationer?

När vi bokför Inköp så gör vi såhär.

1930, Kredit, Totalsumma ink moms

4000, Debet, Summa exkl moms

2641, Debet, Momsen

 

När vi bokför Försäljning (swish,bg) så gör vi såhär.

1930, Debet, Totalsumma ink moms

2611, Kredit, Momsen

3051, Kredit, Summa exkl moms

 

Stämmer detta som vi gör när vi bokför dessa händelser?

(Ibland kanske momsen+summa exkl moms hamnar tvärtom i ordning och det gör väl inget? Vi börjar dock alltid med 1930)

 

Vi har fram tills nyligen enbart bokfört inköp osv, men har kommit igång med att bokföra försäljning nu också och blir såklart osäker. Vi lär oss fortfarande och försöker.

 

Har förstått hittills att Kredit används när något minskar/utgifter och Debet används när något ökar/kommer in. 

Sen när man gör en verifikation så kan man hålla koll på differensen. Om den är 0 så har man gjort rätt, är det så? 

 

Om Kredit används när något minskas, så förstår vi inte riktigt varför Summa exkl moms (vid försäljnings-exemplet) läggs på Kredit. I min värld vill jag lägga det på Debet för det är ju pengar som är kvar efter att momsen ''tagits bort''. Men då blir inte differensen 0 i slutändan om den läggs på Debet.

Så som vi gör i båda exemplen har vi sett andra göra, så det bör väl stämma.

Men vi vill gärna förstå varför. Om någon orkar förklara ganska enkelt så är det ett plus.

Men huvudsyftet med detta inlägg är att få veta om vi lägger allt rätt när vi gör verifikationerna. 

 

Tack på förhand!

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Den bokföring ni presenterar ser helt rätt ut och följer reglerna om dubbel bokföring där debet och kredit alltid ska balansera dvs vara med samma totalbelopp. I dagens bokföringssystem kan du inte bokföra om transaktionen diffar.

 

En positiv faktor med dubbel bokföring är att du alltid kan skriva ut en balansräkning (tillgångar/skulder) och en resultaträkning (intäkter/kostnader).

 

Mitt råd till er är att börja använda funktionen "Kassa- och Bankhändelser" och där Matcha/Bokföra in- och utbetalningar. Då behöver ni inte fundera så mycket på vad som är debet och vad som är kredit utan systemet hanterar detta automatiskt och ni får en bra kontroll över ert bankkonto 

 

Nästa steg blir att börja använda funktionerna Försäljning (skriva fakturor) och Inköp (bokföra leverantörsfakturor).

 

På så sätt utnyttjar ni eEkonomi som ett stöd och minimerar behovet av att "kunna" bokföring.

 

Vill ni ha lite hjälp med att komma igång får ni gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com så ger jag er lite tips och råd.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svaren, nu känner vi oss lite lugnare.

Anledningen till att vi bokför alla verifikationer själva är att vi ville lära oss och förstå vad som händer osv. Men vi hade tänk använda oss av de där funktionen genom kassa/bankhändelser sen, för att det verkar så smidigt och tar mindre tid. MEN jag tror att vi inte kan koppla våran bank till programmet och det måste man väl kunna göra för att ens få det att fungera?

 

Vi erbjuder ej kunder faktura just nu så det kapitlet är ej nödvändigt nu.

 

Inköp-kaptilet, alltså att bokföra leverantörsfakturor. Vi måste alltså lägga in alla våra fakturor/kvitton vi fått från olika företag när vi beställt hem saker vi behövt?

Även om vi redan har bokfört dessa händelser redan i verifikationerna och skrivit vad det är?

 

Vi har ju alla våra fakturor kvar, både allt som kommit på mail men också som papper hem.

Ska allt detta redovisas i programmet Leverantörsfakturor och matcha med samma verifikationer?

Vill bara passa på att peppa er i era tankar att bokföra själva nu i början. Helt rätt tror jag.

Ja, det kommer bli många frågetecken.

Och ja, det kommer garanterat bli fel någon gång. Det kommer bli fel flera gånger.

Men vet ni vad? Det gör inget. Det går att rätta.

 

Ni kommer antagligen "slita era hår" vid något tillfälle men ni kommer samtidigt få så mycket bättre förståelse för siffrorna och ert företags ekonomi. Vilket både ni och er eventuella framtida redovisningsbyrå kommer ha nytta av. Så heja på er!

 

/Hälsningar från en egenföretagare som länge gjorde sin bokföring själv och antagligen gjort de flesta misstag man kan göra.  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Tusen tack för peppning, det kan man inte få för mycket av såhär i början som ny! Snurrigt och lite läskigt. Ja fel kommer det säkert bli, något annat vore konstigt! Förhoppningsvis går det att rätta till så man inte hamnar i typ finkan för att ha råkat betala för lite skatt, eller något annat som blivit fel med siffror.

Det var min största rädsla innan allt drog igång. Var? Det är fortfarande min största rädsla. Kan inte ens lura mig själv...hehe! 🙄 

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Tänkte bara ge dig ett litet tips för att du lättare ska kunna se att själva bokningen är rätt.

 

Balansräkningen innehåller tillgångar och skulder. Tillgångar ökar i debet och minskar i kredit och för skulderna är det tvärtom, dvs en skuld minskar när du bokar i debet och ökar när du bokar i kredit.

 

Resultaträkningen är intäkter och kostnader. Intäkterna ökar i kredit och minskar i debet medan kostnaderna ökar i debet och minskar i kredit.

I ditt exempel med försäljning så ökar dina tillgångar på bankkontot (1930 debet), din försäljning ökar (3051 kredit) och du får en skuld avseende utgående moms (2611 kredit).

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Tusen tack för att du tog dig tid. Lite snurrigt är det men hoppas man lär sig så småningom 🙂

Det är spännande och roligt med bokföring och känns bra att försöka ha egen koll.

Hej

 

Anledningen till att vi bokför alla verifikationer själva är att vi ville lära oss och förstå vad som händer osv. Men vi hade tänk använda oss av de där funktionen genom kassa/bankhändelser sen, för att det verkar så smidigt och tar mindre tid. MEN jag tror att vi inte kan koppla våran bank till programmet och det måste man väl kunna göra för att ens få det att fungera? Nej ni behöver inte ha en koppling till banken för att använda funktionen Kassa- och Bankhändelser. Till en början kan ni registrera Bankhändelserna manuellt och sedan Matcha. Ni kan också kopiera ett kontoutdrag från banken och klistra in i Kassa- och Bankhändelser. En automatisk uppkoppling kan bli ett senare beslut.

 

Vi erbjuder ej kunder faktura just nu så det kapitlet är ej nödvändigt nu. OK

 

Inköp-kaptilet, alltså att bokföra leverantörsfakturor. Vi måste alltså lägga in alla våra fakturor/kvitton vi fått från olika företag när vi beställt hem saker vi behövt?

Även om vi redan har bokfört dessa händelser redan i verifikationerna och skrivit vad det är?

 

Vi har ju alla våra fakturor kvar, både allt som kommit på mail men också som papper hem.

Ska allt detta redovisas i programmet Leverantörsfakturor och matcha med samma verifikationer? Föreslår att ni låter det som varit och bokförts ligga som det ligger och börja använda Inköp/Registrera leverantörsfakturor för nya obetalda/ej bokförda fakturor. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

''Nej ni behöver inte ha en koppling till banken för att använda funktionen Kassa- och Bankhändelser. Till en början kan ni registrera Bankhändelserna manuellt och sedan Matcha. Ni kan också kopiera ett kontoutdrag från banken och klistra in i Kassa- och Bankhändelser. En automatisk uppkoppling kan bli ett senare beslut.''

Okej på så vis, då får vi försöka titta på det där igen. Jag vet sambon försökte kopiera kontoutdrag från våran bank (Svea) och klistra in i bankhändelser men det gick inte. Kom upp någon ruta där det stod att det inte gick...

 

''Föreslår att ni låter det som varit och bokförts ligga som det ligger och börja använda Inköp/Registrera leverantörsfakturor för nya obetalda/ej bokförda fakturor. ''

Måste man registrera sina fakturor/kvitton i programmet? 

Tänker att det blir ytterligare ett moment att göra i programmet utöver att vi bokför verifikationerna.

Vad är fördelen med att lägga in allt där i så fall? (Om det inte är ett måste vill säga, då måste vi ju börja göra det menar jag.)

Mycket görs som direktbetalning dessutom, så det är inte många fakturor som ligger på vänt som ''nya obetalda fakturor''. 

Vi har ett HB och har kontantmetoden så vi bokför händelserna efter att dem skett.