2021-01-27
12:06
Eftersom Byggnads kollektivavtal är lite av en snårskog undrar jag om någon har gjort en smart lösning som dessutom är villig att dela med sig av lösningen..... I nuläget är det bara intressant med att använda Visma Lön 600 och inte knyta det hela till ytterligare moduler för tidsredovisning. Det är möjligen ett senare projekt... //Davor P
... Visa mer
2021-01-13
06:08
1Gilla
Ska inte vara några problem som jag ser det. Om du dokumenterar detta som du gjort när du ställde frågan så kan man följa hur du resonerat. //Davor P
... Visa mer
2021-01-12
11:10
1Gilla
Det hela har "lösts" genom lite omvägar (tycker jag).... Jag måste koppla det till Administration fast jag vill kunna koppla det mot AUTOINVOICE för att kunna ta in fakturan som EDI. Detta på grund at att vi använder försystem för fakturahanteringen och inte direkt in i Administration. Det känns lite som att gå en omväg, men det är väl något som kan ändras framöver..... //Davor P
... Visa mer
2021-01-12
09:30
2 Gillar
Tjabba 😉 Först vill jag varmt rekommendera att du använder/aktiverar Autoinvoice funktionen i programmet och ber dina leverantörer skicka så mycket fakturor som möjligt den vägen. Har man många fakturor kan det vara värt att titta på externa tilläggsmoduler för fakturahantering såsom Swinx ScanLev (men detta är lite överkurs som varmt rekommenderas dock om verksamheten börjar bli större och man hanterar många fakturor). En brasklapp är att jag inte är helt säker på att detta fungerar på Administration 500, men det borde det göra..... Nu till dina frågor. Svaren beror lite på hur du hanterar betalningarna med tanke på att du registrerar inkommande fakturor i efterhand. Jag tror att jag hade rekommenderat att fakturorna hanteras löpande för att mina tips skall fungera smidigare, men det är upp till dig. Det enklaste är att du använder LB rutin från banken så att du kan skicka alla fakturor till banken, även kreditfakturor. På det viset minimerar du dubbelarbete och även risken för felstansning när du skall betala fakturan försvinner. Svaren på frågorna kommer i "fel" ordning, men jag tror att det blir lättare att följa mitt resonemang..... 2. Jag rekommenderar att du stansar in alla fakturor. på det viset har du ett bevis på att den är hanterad och när du skriver ut en reskontra på kunden/leverantören så stämmer uppgifterna med motpartens uppgifter vid en eventuell meningsskiljaktighet. 3. Det är egentligen inte så svårt att hantera en delbetalning i Visma. Jag kör visserligen i 2000, men jag tror att handhavandet är detsamma oavsett version. De sista stegen är om du INTE använder LB rutin. Gå in under Utbetalningar Dubbel-klicka på den betalning som du vill ändra betalbelopp på Gå till "BELOPP ATT BETALA och ändra till rätt belopp Ändra eventuellt texten i INFO/FAKTURANR där du även skriver med referens eller text från kreditfakturan du använder. Hantera fakturan vidare "som vanligt" Du kommer nu ha ett restbelopp på fakturan om krediten inte är lika stor som ursprungsfakturan Gå in på kreditfakturan och redigera beloppet på samma sätt som du gjort på ursprungsfakturan. Denna "MÅSTE" hanteras som en manuell betalning om du inte använder LB-rutin Nu har du förhoppningsvis "förbrukat en av de två fakturorna som skall ställas mot varandra. Om du har kvar något på kreditfakturan gör du om proceduren nästa gång du vill använda resterande belopp på kreditfakturan. Kör du med LB-rutin så är det bara att skicka alla fakturor till banken. Då kommer banken att "beta av" kreditfakturorna allt eftersom de kommer in och kan kvittas mot leverantörens vanliga faktura. Krediten ligger kvar i banksystemet i 12 månader efter ankomstdatum så du behöver inte bevaka dessa på samma sätt manuellt längre. Hoppas att jag inte rör till det för dig.... //Davor P
... Visa mer
2021-01-10
11:55
2 Gillar
Eftersom du INTE journalfört kan du rätta till det snyggt och prydligt utan problem. Vill du vara EXTRA säker så ser du till att göra en backup först innan du gör annat i programmet. Du måste du gå in på både DEBET och KREDIT faktura och göra samma rättning. Under flik 4 SPÅRNING och ta bort betalraden som finns där. På så sätt kan du göra om krediteringen mot rätt faktura utan problem. När du gjort detta på båda fakturorna kan du gå vidare med INBETALNINGEN som kunden gjort och den vägen bocka av de båda fakturorna som kunden angett i betalinformationen. //Davor P
... Visa mer
2021-01-09
12:15
1Gilla
Hej, Du kan lugnt sitta ner i båten och lösa det när den helkrediterade fakturan betalas. Jag misstänker att följande scenario är det troliga från din kunds räkning. Grundförutsättningar: Faktura 1 10 kr Faktura 2 20 kr Faktura 3 -10 kr Det kunder ofta gör är att de använder kreditfakturan så fort de fått in den i sitt system och inte mot det tänkta fakturan. Jag misstänker kunden gjort följande: Betala fakt 2 och dra av fakt 3 - totalt 10 krfa I reskontran har de då kvar att betala faktura 1 på 10 kr Det du får göra i ditt system är att faktura 2 har ett restbelopp på 10 kr. När kunden betalar faktura 1 på 10 kr bokar du detta mot faktura 2. Då jag misstänker att du journalfört din interna kvittning av fakturorna blir det mycket jobb att göra om med en återställning av backup.... Hoppas du hänger med hur jag tänker. Jag har alltid för vana att kontrollera med motparten så att båda hanterar krediteringen på samma sätt när det gäller kreditering av hel faktura. //Davor P
... Visa mer
2020-12-17
10:26
...... och efter att man spytt lite galla över att det inte fungerar ser jag att ni även släppt en uppdatering av Administration till ver 2020.3..... Återkommer med en ursäkt om det fungerar efter uppdatering till rätt version av programmet..... //Davor P
... Visa mer
2020-12-17
10:21
Det låter toppen! Synd bara att det inte fungerar : - o Jag kan inte ansluta till tjänsten. Försöker följande varianter: Anslutning via ADMINISTRATION Inloggning funkar ta in elektroniskt kvitto från Kivra till programmet Sen är det lite lagom totalstopp! Det går inte att se någon faktura i Visma Administration Försökt både maila in fakturan till adressen appen anger samt bara godkänna fakturan i Visma Scanna Anslutning via Autoinvoice fungerar inte alls! Det går inte ens att logga in. Appen tycker att tjänsten inte är aktiverad på vårt organsationsnummer..... Jag har uppdaterat kopplingarna i Visma Administration för att försöka få en uppdatering, men det har inte hjälpt heller. Använder Android 11 i en Samsung S20 eller Android 9 i en Samsung A8 om det har betydelse. Båda har dock samma problem med att känna av vårt företag i inställningarna. Har inte provat koppla mot Administration på A8 mobilen med Android 9. //Davor P
... Visa mer
2020-12-09
14:18
Finns det något sätt att komma i kontakt med er för privata meddelanden. Inte alltid att man vill ta allt offentligt....
... Visa mer
2020-12-08
09:25
Nu när fler och fler företag erbjuder elektroniska kvitton via Kivra finns det en möjlighet att via deras system skapa ett underlag för utlägg. Dock skall det till någon form av avtal/inställningar för att detta skall fungera. Någon som vet något i ärendet?
... Visa mer
2020-12-07
12:46
Hej Anna, Bara ett litet förtydligande. Jag jobbar INTE på Visma. Jag har använt deras program under många år och även förflutet som datornörd. En del tips och trix har man snappat upp, men mer än så är det inte. Vem du skall prata med på Visma vet jag inte riktigt eftersom det ibland är integrationslösningar som skapats av samarbetspartners och inte av Visma själva. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av integrationer utan använder dessa gladeligen... //D.
... Visa mer
2020-12-07
09:55
Nu klarnar mycket av mystiken. Du kan automatisera en hel del utan att vare sig byta program eller flytta filer (tror jag.....) Eftersom du arbetar med SIE4 import är mitt förslag följande: Bestäm dig för VAR Hogia skall spara sin fil. Detta bör du kunna ställa in i programmet. Om du är osäker rekommenderar jag att du kontaktar Hogia Gå in i Visma under Bokföring - IMPORTERA. Här tror jag att du skall kunna välja hur du vill importera filen. Jag är dock lite osäker på om det är import av fakturering eller något annat. Ställ in var programmet skall hämta uppgifterna. Hoppas att detta hjälper dig vidare. //D.
... Visa mer
2020-12-07
08:06
Hej Anna, Jag arbetar dessvärre inte med något av de program du nämner så jag kan bara försöka hjälpa dig med själva konverteringen mellan systemen. Att byta bara för bytandets skull känns inte helt rätt OM man på något sätt kan få till lite automatik. Oavsett var filerna lägger sig vid export eller import bör det gå att ändra detta i något av programmen så att båda programmen har samma ställe att "leka med filerna". Det som däremot är viktigare att få till är så att den information som Hogia lämnar ifrån sig kan förstås av Visma. Hur ser utdata filen ut som Hogia skapar? Kan du skapa en skärmdump och lägga upp så har jag lite mer att gå vidare med? Jag är osäker på om det går att lämna privata meddelanden i forumet eller om man måste lämna ifrån sig en epost adress i forumet.... //Davor P
... Visa mer
2020-12-06
18:51
Hmmmmmm, kanske läge för Vismas kundtjänst att sätta sig på skolbänken när det gäller omvänd skattskyldighet vid byggtjänster..... Du har helt rätt att både varor och tjänster som har använts på arbetsplatsen normalt skall beläggas med omvänd moms. Vissa arbetsmoment är dock INTE omvänd moms för att komplicera livet för oss. Vilka dessa är finns att läsa på Skatteverkets hemsida. Jag brukar säga att har du varit på byggarbetsplatsen med verktygslådan och slagit/skruvat på materialet skall det vara omvänd moms.... Har du markerat i inställningarna att du jobbar med omvänd moms? Detta görs under ARKIV - Företagsinställningar - Försäljning. Här skall rutan FAKTURERAR HUSARBETE vara ibockad. Är konteringen rätt inställd? Du ska använda konto 3231 vid försäljning med omvänd moms. Även här får du kontrollera inställningarna under Artiklar/Lager - ARTIKELKONTERINGAR. Har du en rad med kryssrutor för Omvänd skatt? Denna skall vara ibockad för att det skall fungera med automatik För att minimera handpåläggningen rekommenderar jag att du använder dig av artikelregistret när fakturor skapas. Det gör att omvänd moms per automatik blir rätt när du lägger in arbetad tid och material. Använder du fritext utgår programmet ifrån att du använder normal moms på 25%. //Davor P
... Visa mer
2020-12-04
07:33
1Gilla
Hej, Jag vet inte exakt vad du gjort o detta ärende, så det kan mycket väl vara att mina förslag redan är avklarade i din felsökning. Starta om datorn Starta Visma programmet Klicka på AVBRYT istället för att försöka öppna ett företag Gör en säkerhetskopia av ALLA FÖRETAG (eftersom du inte har något aktivt företag kan du inte välja aktivt företag..... Stäng Visma och starta det igen och försök logga in på ditt företag. Om det fortfarande inte fungerar är det bara att traggla vidare tyvärr.... Kör Visma assistenten Kör alternativen i tur och ordning i assistenten Starta om datorn mellan varje del prova öppna företaget efter varje omstart gå vidare med supportassistenten och kör nästa "reparation" Fungerar det FORTFARANDE inte efter allt detta är det nog dags att rådfråga Visma om du skall installera om programmet...... Jag hoppas du inte skall tappa bort alltför mycket arbetstid på att få det till att fungera normalt. //Davor P
... Visa mer
2020-12-01
15:59
3 Gillar
Det du måste göra är att ändra på ett par ställen för att det skall fungera korrekt. Sen rekommenderar jag att du använder mallarna lite mer "öppna" så att de kan återanvändas vid behov... När du bockar i MOMS får du automatiskt en rad med konto 2641 och i BELOPP kolumnen får du {Moms} som text istället för ett sifferbelopp Momsen matar du in på samma ställe som du matar in TOTAL, fast på rad "2".
... Visa mer
2020-12-01
12:35
1Gilla
Utan att se hela mallen famlar jag lite i mörkret. Det som dock slår mig är att du INTE någonstans angett momsbeloppet. Detta gör ju att det inte kan beräknas någon moms..... När jag summerar din kontering så stämmer den och ingen moms räknas någonstans... Gå in på mallen och prova med följande: Bocka i rutan MOMS och eventuellt FRAKT Testa sen och klicka på Testa nere i högra hörnet. Har du med avräkning av momsen i kolumnen BELOPP? Vad får du för resultat INNAN du gjort ändringen och EFTER? //Davor P
... Visa mer
2020-11-16
07:39
1Gilla
Då bidde det lite mer komplicerat, men inte omöjligt. Jag rekommenderar att du kontaktar supporten för vad jag kan se så kan du INTE rensa bort allt. Hur du än vänder och vrider verkar det som att gamla fakturor nyare än 2 år inte går att ta bort själv. Bokföringsår går att radera och mycket annat, men helt går det inte. Om du skall göra det själv får du uppfinna hjulet lite grann igen. Du skapar då en mall som du kan använda på alla nya föreningar. Det innebär lite merarbete en gång enbart. Sen vågar jag inte svara på om supporten gör detta kostnadsfritt till er... //Davor P
... Visa mer
2020-11-14
14:46
1Gilla
Det verkar inte finnas någon färdig lösning "på hyllan" till dig. Vad får du ut för filer från Hogia? Får du ut någon form av SIE4-fil? Vilken information matar du in från Hogia till Visma? Beroende på vad det är för typ av import av data du skall göra kan du behöva tillägget VISMA INTEGRATION och eventuellt någon som kan snickra ihop ett filter eller inläsningsmodul så att du med en knapptryckning i Visma kan importera den info du får ut från Hogia. //Davor P
... Visa mer
2020-11-14
14:19
Du kan kopiera en befintlig mall från ett företag till ett annat. Gå in på den mall du vill utgå ifrån och skapa en kopia av den under att annat namn. Därefter kan du ändra logotypen om det behövs. Eftersom "texten" på mallen styrs av företagsinställningen är det normalt egentligen bara loggan som behöver ändras. Börja med att gå in på din "gamla" föreningen du skall utgå ifrån. Logga in på företaget och gå in på företagsinställningar och se efter vilka mallar du använder till e olika dokumenten. De dokument som inte innehåller några loggor behöver du inte kopiera utan dessa används rakt av. De mallar som innehåller logga får du skapa en kopia av och därefter ändra loggan till den nya föreningens och spara. Är det något mer du undrar över är det bara att hojta till. //Davor P
... Visa mer
2020-11-09
13:52
1Gilla
Hör med "bånken" om där finns någon inställning som skall göras för att förfallodatumet skall bli rätt efter QR koden. Den andra varianten (som jag definitivt rekommenderar) är att använda filöverföring. Om du har en möjlighet att i samband med registreringen av inkommande faktura läsa QR koden blir det mindre risk för fel. EDI faktura är det absolut bästa sättet att få in fakturorna korrekt och därefter skicka alla betalningar via fil. Detta gör att du stansar uppgifterna EN gång och riskerna för fel minskar. Att banken tar ett par kronor för filöverföring tjänar man rätt snabbt in, både på leverantörer och kundsindan... //Davor P
... Visa mer
2020-11-09
10:23
Prova scanna QR koden med en annan app. Det kan vara så att Handelsbanken ändrar detta på egen hand. Andra alternativet är att du lägger upp QR koden så jan jag se vad jag får för resultat om du inte själv kan få fram informationen från koden i klartext. //Davor P
... Visa mer
2020-11-03
20:57
2 Gillar
Detta tror jag redan går. Välj vilka serier som skall tillåta manuella verifikationer. Övriga är låsta. Ändringar av verifikat kan göras om du inte låst i företagsinställningarna. Genom att använda lösenord på användarna kan man styra vem som kan skapa verifikation i vilken serie //Davor P
... Visa mer
2020-11-03
20:28
1Gilla
Du kan ta bort markeringen Skriv då kommer det inte ut på papper. Dock är jag osäker på om detta val förblir oförändrat när du går från offert till order och sen faktura... //Davor P
... Visa mer
2020-10-27
14:18
1Gilla
Gör så här: Avsluta visma administration I sökrutan (förstoringsglaset) skriv Visma assiist administration I rutan som kommer upp efter att programmet startat kan du beta av alternativen som finns. Avsluta visma assist efter varje körning starta om datorn när du kört assistenten Starta Visma administration Är det fortfarande problem efter att alla steg körts igenom är det dags att kontakta supporten. //Davor P
... Visa mer
2020-10-06
13:13
2 Gillar
Ska du bara kopiera alla priser "rakt av" utan några som helst beräkningar eller justeringar av priserna med någon automatik kan du försöka följande: Gå in på FÖRSÄLJNING - Försäljningsprislistor Klicka på Kopiera Bör vara klart...... Jag rekommenderar att du använder övningsbolaget som "lekstuga" till detta innan du kör skarpt. Skall du korrigera priserna med någon form av automatik med procentsatser eller fasta belopp i skillnad mellan prislistorna kan man använda lite mer avancerade funktioner under PRISINLÄSNING. //Davor P
... Visa mer
2020-10-06
12:49
1Gilla
Varifrån kommer din ursprungliga prislista? Om den kommer på fil som du läser in i Visma kan du göra bearbetningar av leverantörspriserna med påslag och läsa in en ny utpris lista. Hojta till om du vill ha lite mer "kött på benen" //Davor P
... Visa mer
2020-09-16
14:08
2 Gillar
Använder du Visma Administration direkt på en server? Använder du office-paketet som inte är avsett för server? Microsoft kräver att du har Office E3 eller högre licens för de som skall arbeta med mailen direkt på servern. Det andra alternativet är att använda AutoInvoice för att skicka fakturorna. //Davor P
... Visa mer
2020-08-28
06:34
Hej, Har hen rätt behörigheter på sin egen dator och på servern för att komma åt installationen? //Davor P
... Visa mer
2020-07-31
11:58
Hej, Jag hänger inte med på vad du menar med "mulit-användare" så jag kan mycket väl vara ute och cykla.... Vi kör själva med flera användare i Visma Administration med följande installation. Server 2012 R2 Fleranvändar licens på Administration Har du servern fysiskt i era egna lokaler eller kör du en installation på en Azure dator i "molnet"? Om du fysiskt har datorn i era egna lokaler på ett ställe räcker det resursmässigt att köra med klientinstallationer i alla datorer som skall ha tillgång till programmet. Då behöver du inte köra remote desktop. Det kan bli lite långsammare att köra så, men billigare. Den andra varianten är att köra som remote desktop (eller terminalläge) men då kan du har jag för mig enbart ha 2 sessioner igång på servern utan att betala för extra licenser som jag har för mig är rätt dyr lösning.... Hoppas att jag inte förvillat dig med informationen.... //Davor P
... Visa mer
2020-07-23
11:58
Vi har fått lite problem med att läsa in SIE4 filer från Administration till annat program på grund av att vi använt bindestreck när vi skapade projektID. Finns det något sätt att ändra detta direkt i Visma eller måste man in och laborera med den exporterade SIE4 filen? //Davor P
... Visa mer
2020-07-21
15:42
2 Gillar
Det enkla svaret på frågan är JA...... Detta är en liten sanning med modifikation, beroende på vad du vill kunna göra vidare med de inscannade fakturorna. Då vi själva jobbar inom byggsektorn med vidarefakturering av material med procentuellt påslag skickar alltid med fakturakopior till beställaren. Av den anledningen har vi inte tyckt att Vismas egen inläsning fungerar på ett tillfredsställande sätt. Vi kör med en integrationslösning som gör att alla fakturorna samlas in i ett försystem så att man kan behandla materialet på ett enklare sätt. Detta är även ett kostnadseffektivare sätt att hantera fakturorna då vi själva scannar de fakturor som kommer per post. Kommer det som PDF samlas allt in i en speciell e-post adress så att de kan plockas upp till fakturahanteringen. Om fakturan kommer via AutoInvoice blir det mindre att knappa. Den andra fördelen är att alla fakturor som knyts till ett projekt kan samlas ihop till en PDF och e-postas till beställaren vid behov. Vidare kan flera personer godkänna&attestera fakturan innan den kommer till betalning. //Davor P
... Visa mer
2020-07-20
10:56
Hur stor är din FTGxx mapp med "allt" material? Själv har jag 8 GB data som vid backup blir 2 GB. då har jag med kundfakturor och leverantörsfakturor som kommer från Autoinvoice med i detta material.
... Visa mer
2020-07-20
10:44
1Gilla
Var sparar du de PDF filer som skapas av Visma? Själv har jag en inställning så att kundfakturorna tas med i backup filen då de ligger i en mapp under FTGxx där "allt annat" ligger Kan det vara så att säkerhetskopian sparas i samma mapp som Visma administration? Detta kan göra att datorn hamnar i en loop och spararar om sig själv...... //Davor P
... Visa mer
2020-06-16
08:18
1Gilla
Hej, Det ser ut som att något hänt med fakturamallen. Använder du FAKTURA SILVER - MED STÖD FÖR HUS som utgångspunkt så tror jag att all text kommer med. För att denna skall fungera måste du spara om den under annat namn när du lagt in din eventuella logga eftersom programmet aldrig tillåter att Vismas standardmallar ändras av oss användre. Fungerar inte detta får du återkomma så letar jag vidare..... //Davor P
... Visa mer
2020-06-05
14:00
3 Gillar
Du kan komma runt detta problem redan i dagsläget. Det krävs lite handpåläggning, men det går ändå relativt snabbt att få till. Detta arbetssätt fungerar i nästan alla sammanhang där du vill exportera till excel. Jag utgår från ditt förslag så får du en hum om hur du kan göra för att få till din förfallolista precis som du vill ha den. * Gå in på KUNDFAKTUROR * Välj att visa fakturor som är "EJ SLUTBETALDA" * Höger-klicka någonstans i tabellen som visas * Nu får du upp en meny där du ska klicka på KOPIERA/EXPORTERA TABELLINNEHÅLL * Välj de kolumner du vill ha med dig till Excel. I mina ögon är det bättre att ta med för mycket.... * Klicka på EXPORTERA TILL och spara materialet Dags att gå över till Excel och "leka med siffrorna" Hojta till om du behöver hjälp med den vidare hanteringen i Excel för att skapa tabell och sortera materialet på sätt som passar dig och dina ändamål. //Davor P
... Visa mer
2020-05-06
07:37
Ni får mer än gärna återkomma i ärendet. Kundnr xxxxxxx och org.nr xxxxxx-xxxx.
Av säkerhetsskäl bidde det lite frågetecken i materialet då ni med absolut största sannolikhet kan få fram de saknade siffrorna 😉
//Davor P
... Visa mer
2020-05-05
09:03
2 Gillar
Inte i programmet. Detta oavsett vilken version du kör med, 200 upp till 2000. Denna funktion ligger som en tilläggstjänst via Visma Ekonomiöversikt som de tar 65 kr/månad för. Det andra alternativet är att "klippa o klistra" via excel för att få till det..... //Davor P
... Visa mer
2020-05-05
08:58
Jag har återställt varningarna, men i samband med detta så återkommer "problemet" trots att jag precis gjort en backup av företaget. Då jag bara har ett företag aktivt (utöver övningsbolaget) så kör jag alltid bara backup på aktivt företag. Detta problem tror jag har uppkommit i samband med uppdatering av Visma Anläggningsregister till verk 4.93. Jag kör även backup via anläggningsregistret parallellt, men problemet kvarstår trots det. Har precis kört backup i båda och trots det så varnar Administration om att jag skall göra säkerhetskopia..... Varningen är ställd på 7 dagars intervall. //Davor P
... Visa mer
2020-04-30
07:43
Sedan ett par dagar tillbaka får jag konstant upp frågan om att säkerhetskopia inte gjorts de senaste X dagarna. Detta trots att jag gör backup "enligt schema" som tidigare. Det verkar som att den flagga som används inte riktigt ställs efter att backupen görs. Jag vet inte om vår integration Visma Anlåggning kan påverka det hela, men jag har även kört backup där, både före och efter stängning av Administration.... //Davor P
... Visa mer
2020-04-16
14:07
1Gilla
Men om du på kunden/leverantören anger att beloppet är i "utländsk valuta" bör du kunna skriva ut en lista där valutan och även bocka i ruta för dagskurs. Om du i urvalen lite längre ner anger EUR som valuta får du bara de fakturor som skall betalas i EUR i utskriften Skärmdumpen är från leverantörsskulderna för egen del. Hoppas detta hjälper dig vidare på traven. //D
... Visa mer
2020-04-16
09:57
Där finns mig veterligen ingen automatisk överföring av valutakurser till Visma utan man måste göra lite handpåläggning hur man än vrider och vänder på det..... I programmet finns det möjlighet att lägga in dagens valutakurser så att programmet konverterar till SEK med rätt växelkurs. Gå in under ARKIV - Valutakurser Här lägger du in dagens kurs och bör då få en korrekt konvertering både vid datum för utfärdande och vid betalning. Programmet bör kunna hantera olika valutor utan probkem, men jag kan i nuläget inte få fram om det skall till någon extra inställning för att aktivera valutahantering. I kundinställningarna och/eller leverantörsinställningarna på "individen" bör du kunna ange den valutakod som skall användas vid stansningen av fakturan. //Davor P
... Visa mer
2020-04-15
09:33
1Gilla
Du har gått ner på verifikationsserier. Klicka på texten bokföring så kommer du upp en nivå. Där tror jag att du hittar kryssrutan för verifikationsserier.
... Visa mer
2020-04-15
08:28
1Gilla
Det kan vara så att du eventuellt råkat sätta kryss i rutan VERIFIKATIONSSERIER. Du hittar detta under ARKIV / Företagsinställningar Klicka på BOKFÖRING Under Flik 1-Grundinställningar har du en kryssruta Verifikationsserier. Prova att ta bort denna bock under det nya året först. Fungerar det där kan du prova göra likadant på tidigare år om de inte är låsta. De bör visserligen vara det för att följa bokföringslagen, men glöms ibland. //Davor P
... Visa mer
2020-04-09
11:44
Du bör hitta detta under "DIN VISMA INSTALLATION"\Gemensamma filer\Klientsetup Här kör du filen SETUP.EXE Detta förutsätter att mappen till Visma Administration eller sökvägen till KLIENTSETUP är utdelad till alla användare. Behöver du mer hjälp är det bara att hojta till. //Davor P
... Visa mer
2020-03-17
10:40
Jag har inte själv detta problem så jag gissar lite och försöker få en lösning till dig..... Använder du dig av beställningsfunktionen vid varuinköpen? Använder du artikelkonteringar? Har du angett "rätt" inköpskonto så att artikeln kan knytas till detta inköpskonto? Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på traven.... //Davor P
... Visa mer
2020-03-12
13:42
Jag har fått in en lustighet i bokföringen som jag inte vet om den får göras helt juridiskt av kunden. Följande har hänt: Vi fakturerar ett antal byggföretag inom en koncern med GEMENSAMT gruppkonto för moms. Vi fakturerar bolag A och B för olika arbeten inom koncernen. Bolag A får en faktura på 30 000 kr Bolag B får en kredit på 50 000 kr Bolag betalar faktura A genom att utnyttja del av kreditfaktura B. Är detta juridiskt hållbart då det är två olika bolag med olika organisationsnummer? //Davor P
... Visa mer
2020-03-12
13:29
Ring och prata med Skatteverket. Om avdraget går igenom så skall det redovisas under 2020. Detta innebär att kunden får tillgodoräkna sig avdraget i deklarationen 2021. Att ta det som en förlust känns lite onödigt kan jag tycka.... //Davor P
... Visa mer
2019-10-23
09:07
3 Gillar
Gör så här: Bolag 1 - FEL UTBETALNING Kontera hela beloppet mot D 1660 / K 2440 Betalning: D 2440 / K 19XX Retur från "Rätt bolag" som manuell kontering K 19XX / D 1660 På det här viset får du inte problem med momsen då du bara har en temporär penninghantering. Bolag 2 - Normal kontering med undantaget att utbetalningen skall gå till koncernbolaget och inte till fakturautställaren. //Davor P
... Visa mer
2019-10-22
11:07
2 Gillar
Inte riktigt. Inbetalningarna kommer som en "BGMAX" fil som du läser in i Visma. Leverantörsbetalningarna läggs i en fil av visma som du laddar upp till banken. När denna fil skapats ändras statusen på fakturorna från EJ BETALD" till "PÅ VÄG" Från banken får du dagligen filer som du laddar ner till din dator. En fil är leverantörsfakturor. När den filen läses in så "prickas betalningarna av" automatiskt. Fakturorna går från statusen "PÅ VÄG" till "BETALD". När du journalför betalningarna "försvinner" fakturorna från utbetalningar. När det gäller kundfakturorna så går du in under INBETALNINGAR - Återrapportering inbetalningar. Här klickar du på "läs in återrapporteringsfil". Med lite tur så kan programmet få rätt på alla betalda fakturor automatiskt. I en del fall där betalarna inte angett fakturanummer på betalningen behövs det lite handpåläggning så att fakturorna får statusen betalda. När du journalför betalningarna plockas de successivt bort från skärmen. En liten brasklapp är att banken vill ha ett par kronor i årsavgift för tjänsten, men den tjänar man in flera gånger om genom att man automatiserar hanteringen så att det tar "ett par sekunder" per faktura i hanteringstid till "någon minut" //Davor P
... Visa mer
2019-10-22
09:26
Jag rekommenderar att du använder dig av retutfiler från bankgirot. På det viset får du en automatisk avprickning av både kund och leverantörsfakturor. Då har du sparat en hel del arbete. //Davor P
... Visa mer
2019-10-22
06:08
4 Gillar
Lite beroende vad du skall använda materialet till kan du exportera till Excel för vidare behandling. Detta tips gäller för version 2019 och senare. Jag är inte helt säker på exakt i vilken version denna "nymodighet" kom in i bilden. Kan vara från 2018.5 och senare med.... * Gå in på INKÖP - leverantörsfakturor * sortera listan på fakturadatum eller löpnummer, vilket som passar dig bäst * ovanför kolumnen fakturadatum skriver du in följande i sökrutan: 20190901..20190930 Nu får du bara med de fakturor som är daterade i september * högerklicka någonstans bland fakturorna så du får upp en meny * Klicka på Kopiera/exportera tabellinnehåll välj vilka fält du vill ha med dig till exporten samt vilken ordning du vill ha fälten i * Klicka på Exportera till fil Spara filen på lämpligt ställe på datorn Nu har du fått en excel fil som du kan skriva ut eller göra vidare behandlingar på innan du skriver ut och presenterar materialet. //Davor P
... Visa mer
2019-10-14
11:47
2 Gillar
ett förskott skall du inte dra moms på. När du använder förskottet så har du redan plockat in momsen på rätt ställe. //Davor P
... Visa mer
2019-10-11
08:07
Då får du in och ändra i layouten via rapportgeneratorn (om du har 2000.....)
... Visa mer
2019-10-07
07:00
Prova lägga utskriften LIGGANDE istället. Då bör du få mer plats.
... Visa mer
2019-10-07
05:54
1Gilla
Nej, det görs inte. Det är kanske något som kan komma i en uppdatering kanske eftersom Riksbanken har API för att kunna ta ner information. I ditt fall hade jag starkt övervägt en integrationslösning för att minska ner arbetsbördan. Att behöva göra om arbetet som redan är gjort och finns tillgängligt i ett system är ett onödigt dubbelarbete samtidigt som du riskerar felstansningar under processen. Detta gäller som du själv har problem med, valutauppdateringar mellan systemen..... Prata med WooCommerce om de har någon integrationslösning som kan fungera för er. Jag misstänker att du inte har tillgång till deras plattform helt kostnadsfritt. En lite högre avgift till dem kan i slutänden spara pengar till dig och företaget.... //Davor P
... Visa mer
2019-10-04
08:11
1Gilla
Jag tror att detta är något som bör komma med till visma från WooCommerce. I deras API får de se till att valutakursen som de använder kommer med till Visma. //Davor P
... Visa mer
2019-10-03
11:45
Jag misstänker att det inte görs en automatisk uppdatering av valutorna i Visma på samma sätt som på plattformen. Eventuellt går det att importera valutan dagligen vid fasta tider eller vid orderläggningstillfället. Hör med WooCommerce. //Davor P
... Visa mer
2019-10-02
03:36
2 Gillar
Dina uppdateringar synd först efter du klickar på LISTLÄGE och sen tillbaka på det aktuelle kontot. Jag tror att du skall kunna få till detta genom att trycka på CTRL + L två gånger. Ett annat alternativ är att klicka på UPPDATERA ikonen. //Davor P
... Visa mer
2019-10-02
03:31
Gäller detta på skärm eller skrivare? Om det är på skärmen kan du prova ett av följande alternativ: Håll ner CTRL och snurra på scrollhjulet på musen så bör storleken på texten ändras. Överst på skärmen bör det finnas en ikon med + - tecken. Klicka på den så får du upp en ruta där du kan välja storlek på "utskriften" Om det är problem med urskriften får du göra som Laila föreslår. //Davor P
... Visa mer
2019-09-30
11:08
3 Gillar
Ta först en säkerhetskopia på företaget. Sen kan du prova köra en registervård för att se om detta gör att siffrorna stämmer. //Davor P
... Visa mer
2019-09-30
06:55
1Gilla
Ankomstdagen oavsett leveranssätt. Detta följs till 100%. Betaltid räknar jag för det mesta ankomstdatum + överenskommen betalfrist. Det enda undantaget som görs är transportstyrelsen och där jag av erfarenhet vet att jag blir drabbad av påminnelseavgifter. Vi har ett antal företag som notoriskt bakåtdaterar sina fakturor upp till 10 dagar. Dessa har blivit bättre efter att man påtalat att man strikt tillämpar ankomstdatum och inte fakturadatum om dessa inte sammanfaller. Försändelse med post dateras det datum det togs ur brevlådan. E-postade fakturor läggs med det datum som ligger i e-postprogrammet som ankomstdatum. EDI fakturor kontrolleras om ankomsddatum via Inexchange. //Davor P
... Visa mer
2019-09-23
06:59
I första läget erhåller du papperskvitto. Då detta kvitto skannas så måste du behålla kvittot i 2 år. Hade du däremot fått ett mail med kvittot som PDF fil är det en annan sak. Jag är dock inte helt säker att min tolkning är helt rätt......
... Visa mer
2019-09-23
06:40
2 Gillar
Har man fått fysiskt kvitto skall det fysiska kvittot in i bokföringen som det ser ut i nuläget.
... Visa mer
2019-09-16
10:53
2 Gillar
Bolaget som fått in pengarna felaktigt: Bokför som förskott från leverantör när pengarna kommer in Bokför som utbetalning när du betalar pengarna till bolag 2 Koncernbolaget som skulle fått pengarna: Bokför som vanlig betalning //Davor P
... Visa mer
2019-09-16
06:45
1Gilla
Jag är lite säker om detta finns i A1000, men jag vet att det finns i A2000..... Se efter om du har AVTALSFAKTURERING under Försäljning. Du bör då ha en ikon med texten AVTAL som du kan öppna upp med en pil under texten. //Davor P
... Visa mer
2019-09-05
07:31
3 Gillar
Dessutom bör det väl vara 6% moms på transporter. Detta är en så pass knivig fråga så jag hade rekommenderat att du kontaktar Skatteverkets momsenhet. //Davor P
... Visa mer
2019-08-29
05:25
Kör själv med Swinx ScanLev så jag har inte någon erfarenhet av de andra dessvärre. I Swinx kan du ha flera användare och du kan "dela ut" fakturorna till en eller flera som skall godkänna och/eller attestera. Den har fullt stöd för projekt och resultatenhet. Du kan köpa till OCR modul tror jag. Detta gör att du får en mer automatiserad hantering av informationen frånf akturorna. Dock är det så att det som kommer via Autoinvoice får man ut enbart det viktigaste såsom fakturadatum, fakturanummer och förfallodatum. Dock får man INTE med sig fakturadetaljerna såsom artiklar och dylikt. Programmet omvandlar fakturan till grafik så du kan inte i efterhand markera text och klistra in i andra program. Ytterligare nackdelar är att när man anger projekt eller resultatenhet efter att du matat in din kontering så "smittas" alla konton av RE och Projekt även om du i Visma har dessa delar avstängda. Det gör att fakturan inte kan läsas tillbaka direkt utan du måste lägga extra handpåläggning.... Har du fler frågor kring Swinx kan du återkomma eller kontakta företaget direkt som bör kunna ge dig mer korrekta svar på dina frågor. //Davor P
... Visa mer
2019-08-26
11:42
1Gilla
Du skall alltid ha .NET framework aktiverat. Utan detta aktiverat blir det stora problem för många program i Windows miljö. Se till att "allt" i Windows är uppdaterat först. Kontrollera även att du under avancerade alternativ har markerat att programmet skall ta ner uppdateringar från andra Microsoft-produkter. Kör en sökning via Update så att du får med dig uppdateringar som ibland inte kommer med vid den automatiska genomsökningen av uppdateringar. Därefter kan du försöka installera Visma igen. Är det fortfarande problem är det bara att hojta till så försöker jag hjälpa dig vidare ytterligare. //Davor P
... Visa mer
2019-08-23
09:23
1Gilla
Du har inga extra kostnader för inloggningen hos Inexchange vill jag få det till. Dock är jag osäker på om detta skall gå via Visma eller Inexchange.... Jag hade nog börjat undersöka hos Visma då de köper in tjänsten från Inexchange.
... Visa mer
2019-08-23
06:55
Jag misstänker att du har två vägar att gå. 1. Antingen påverka webbhotellet eller byta leverantör så att problemet försvinner. 2. Skicka fakturorna via Autoinvoice. Det kostar ett par kronor, men i gengäld har du bättre kontroll över om fakturorna inte kommer fram samt att du kan gå in via inexchanges webb och se alla fakturor som kommer elektroniskt till och från företaget. //Davor P
... Visa mer
2019-08-09
10:57
1Gilla
Om möjligt updatera till senare version är min första rekommendation. Jag vet att detta inte alltid är möjligt dock. 1. Ta säkerhetskopia 2. Kör registervård 3. Kör programvård via Support assistenten Hoppas att detta hjälper er vidare. //Davor P
... Visa mer
2019-08-09
05:11
Sannolikheten är ytterst liten att det skulle vara så. Normalt är det så att du ska kunna läsa in backup från tidigare version av programmet till en nyare version. Tvärtom går däremot inte.
... Visa mer
2019-08-08
05:01
1Gilla
Om du kört på samma USB i flera år kan jag rekommendera köpa nytt USB minne. Kretsarna klarar ett stort antal läs- och skriv- operationer, men de är inte en evighetsmaskin. Jag rekommenderar att du byter ut minnet vartannat år om inte årligen. Med tanke på att de kostar ett par hundringar kan det vara vårt denna "onödiga" kostnad. Vad kostar din tid i det läget när backupen VERKLIGEN behövs och den inte går att läsa in? Hur mycket tid kostar det dig att köra till kontoret eller hemmet för att läsa om kopian på nytt? Du tappar förmodligen 2 timmars jobb á 250 kr.... //Davor P
... Visa mer
2019-08-04
20:49
1Gilla
Det går inte att göra den mindre. Alternativet är att använda Dropbox eller OneDrive. //Davor P
... Visa mer
2019-08-02
08:05
Du bör kunna sätta det datum du vill ha som reskontradatum. Har för mig att du kan göra det oberoende vilket bokföringsår du står på i programmet. //Davor P
... Visa mer
2019-07-11
07:03
2 Gillar
Detta är ett varuinköp, 4010 eller det du normalt använder till varuinköp som du säljer vidare.
... Visa mer
2019-06-27
07:01
3 Gillar
När du får en dubbel in- eller utbetalning så är det enklast om du lägger den extra betalningen på ett tillgångs- eller skuldkonto enbart. Eftersom du INTE har köpt/sålt något i samband med den extra betalningen är det inte nödvändigt att bokföra det som köp/försäljning. Kund betalar in dubbelt: D 1930 K 2420 - förskott från kund Du betalar för mycket: K 1930 D 1680 - Kortsiktiga fordringar På detta vis blir det rätt med moms. //Davor P
... Visa mer
2019-06-26
06:51
1Gilla
Varför göra något själv om man kan få det serverat....... Yyyyyyyyyyyl
... Visa mer
2019-06-26
05:11
1Gilla
Börja med att ta en säkerhetskopia innan du gör något annat. Kör registervård Reparera databasen via Visma assist Administration. Ta nedanstående alternativ i turordning och starta om datorn efter varje steg för att säkerställa att datorn och programmet får en ren start. - kör REPARERA DATABASER - kör REPARERA VISMA ADMINISTRATION - Kontakta supporten så att du får ett ärende upplagt och kan skicka in filer till dem innan du kör SKAPA SUPPORTFIL FÖR VISMA ADMINISTRATION
... Visa mer
2019-06-26
04:53
3 Gillar
Som jag ser det så går det inte i nuläget att få till detta på ett enkelt sätt hur man än vänder och vrider på steken...... De flesta revisorer vill ju kunna "tugga på pappret" för att få en helhetsbild över företaget de reviderar. Du kan få till 85-90% av materialet i maskinläsbar form, men den sista biten är lite svår att få till helt elektroniskt. Det jag föreslår är följande: Använd "alla" elektroniska hjälpmedel som finns inbyggt i Administration och eventuellt köpa till en och annan modul och integrera i systemet. - INLOGGNING - Här kan man antingen köra med fjärrskrivbord om datorn som har installationen av Administration kör med Windows PRO. Home har inte stöd för fjärrskrivbord. Det andra alternativet är att använda program som TeamViewer eller dylikt där revisorn har kontroll över den fysiska datorn där programmet körs. SIE 4 fil kan användas för att föra över allt bokföringsmaterial till revisorn. De kan då köra in siffrorna i sina egna program och "leka vidare" på det sätt de själva trivs med. - LEVERANTÖRSFAKTUROR - Använd Autoinvoice och försök få alla fakturor komma den vägen. Hjälp de leverantörer som inte initialt kan/vill skicka fakturor elektroniskt. Aktivera möjligheten att ta emot PDF och pappersfakturor via inläsningstjänsten i Administration eller köp till ett förprogram för att scanna fakturor. Det är en avvägning vad som blir billigast i längden. Programinköp för ett par tusen per år eller autoinvoice för 8 kr/PDF eller 12 kr/pappersfaktura - EJ EXAKTA PRISER- - KUNDFAKTUROR - Skicka allt via autoinvoice. Då kan revisorn antingen få en inloggning till Inexchange eller så mailar du över kopiorna som programmet genererar och sparas i PDF format. - ÖVRIGT - Här blir det mer komplicerat dessvärre. Här får du antingen skicka pärmen med material till revisorn eller så får du scanna alla verifikationer och e-posta till revisorn. //Davor P
... Visa mer
2019-06-25
08:41
1Gilla
Tja, något får han väl hitta på för att kunna ta betalt för sina tjänster...... Varför göra det lätt för sig om man kan få betalt för att få det att se svårt ut..... Sen hade jag i möjligaste mån undvikit att använda program sidan om ekonomisystemet för att ha koll på siffrorna. I det läget hade jag nog lyssnat på revisorn och antingen haft 3 resultatenheter för skulderna eller separata konton.... //Davor P
... Visa mer
2019-06-25
04:47
1Gilla
Brukar inte revisorn "lyfta över" allt till separat program via SIE import? Om revisorn använder Vismas program tror jag att du skall kunna skicka över en backup fil som hen kan "leka med". För att revisorn skall kunna köra med fjärråtkomst tror jag du måste köra med webb baserade eEkonomi. //Davor P
... Visa mer
2019-06-18
06:59
Gör denna ändring under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING - flik 3-Dokumentinställningar Här kan du lägga normalvärden för frakt och expeditionsavgift samt nedre beloppsgräns när dessa avgifter inte skall läggas på. Sen när det gäller automatiken så har jag inte sett någon sådan funktion, men det vore trevlig att ha. //Davor P
... Visa mer
2019-06-04
07:07
Använder du dig av prislistor där du har lagt in priset på artiklarna eller gör du detta varje gång du skapar artikelraden? Om artikeln inte finns i ett artikelregister förutsätter programmet att den skall börja med priset 0 kronor tyvärr. Samma sak är det lite grann med ROT uppgifterna. Lägger du dessa uppgifter på kundens uppgifter eller på fakturan? Du bör lägga uppgifterna i kundregistret för att det skall följa med korrekt. Samma sak är det med fastighetsbeteckning eller BRF nummer. //Davor P
... Visa mer
2019-05-29
05:14
Då går jag dessvärre bet på denna....... Återstår om supporten kan ge svaret på denna tråd varför numreringen inte uppför sig "normalt".....
... Visa mer
2019-05-28
13:34
Har ni flera användare i systemet? Detta kan påverka hur den hanterar numreringen. Den som registrerar verifikationen först får det lägsta tillgängliga numret misstänker jag.
... Visa mer
2019-05-28
13:12
Det är av den anledningen jag rekommenderar att man kör med olika verifikationsserier så att man har en serie dedikerad för manuella transaktioner och en eller flera för automatiska transaktioner. Med den uppdelningen bör du slippa problemet med att numret ändras medan du stansar uppgifter.
... Visa mer
2019-05-28
12:45
1Gilla
Det är en smaksak vad man trivs bäst med. Faktum kvarstår att jag anser att det blir bättre och lättare att ha automatisk överföring av reskontra till bokföring än att man manuellt skall hålla tungan i rätt mun när man stansar uppgifter som maskinen gör snabbare och säkrare själv utan för mycket handpåläggning. Har du olika serier minimerar du risken för att du får ändrade verifikationsnummer om det som datorn "hittar på" med automatik kommer för sig och där människan stansat uppgifter kommer för sig.
... Visa mer
2019-05-28
09:19
3 Gillar
Du kan inte på egen hand slå samman 2 säkerhetskopior. Det går emot syftet med en säkerhetskopia då tanken med en säkerhetskopia är att återställa hur systemet såg ut vid ett specifikt tillfälle......
... Visa mer
2019-05-28
04:54
3 Gillar
Journalnummer och verifikationsnummer har inte med varandra att göra egentligen. Dessa lever sina egna liv. Jag rekommenderar varmt att du kopplar samman det hela så att Visma själv sköter överföringen till bokföringen. Detta minskar avsevärt ditt eget arbete och minimerar risken för felstansningar. För att ytterligare hjälpa dig vid eventuell felsökning är att ha olika verifikationsserier för de olika transaktionerna. För att ytterligare hjälpa till vid eventuell felsökning är att du anger att du skall ha en transaktion per verifikation. Själv kör jag med 5 serier enligt följande: I - Inbetalningar Kundfakturor U - Utbetalningar Leverantörsfakturor K - Kundfakturor L - Leverantörsfakturor M - Övriga manuella transaktioner samt moms "Nackdelen" med en transaktion per verifikation är att det ger sken av många verifikationer, men revisorn lär få ett enklare jobb än om du kör 100 transaktioner på en verifikation..... //Davor P
... Visa mer
2019-05-28
04:45
1Gilla
Vad händer om kunden i sin Visma installation aktiverar tjänsten? Kunden måste även ha ett huvudkonto med administratörsrättigheter. Därefter kan han "bjuda in dig" så att du eventuellt den vägen kan komma åt kontot. Du måste eventuellt även välja "rätt" bolag i visma så att du företräder "rätt" bolag. Jag har enbart kört med två egna bolag och fått det till att fungera utan problem. Någon på visma borde ju kunna vara behjälplig med det egna programmet så att det går att fakturera åt egna kunder som byrå....... //Davor P
... Visa mer
2019-05-27
05:06
2 Gillar
Där finns två vägar att gå. * Kunden ser till att aktivera tjänsten under sin egen licens. * Du kontaktar Visma så att de lägger upp ett separat kundnummer på din kunds organisationsnummer. Eventuellt måste du ha en "inloggning" på denna kunds nummer i dina inställningar så att programmet känner av rätt ID när det är dags att fakturera. Det kan även bli så att DU blir fakturerad av Visma för tjänsterna du använder för kundens räkning. //Davor P
... Visa mer
2019-05-23
12:44
1Gilla
Det kan förklara varför du tappar kontakten...... Jag uppfattar det som att du använder en trådlös länk någonstans i nätverket. Det verkar som att du kör med en äldre router eller äldre nätverkskort i någon dator. Om möjligt koppla med kabel. I första hand koppla båda dessa datorer med kablar. Programmet skickar MYCKET datatrafik och om du bara har 54 Mbit så blir det långsamt. Den "kravspecifikation" jag brukar köra med är följande. * Kabelanslutningar på alla datorer med Visma installerat * Lokalt 1 Gbit hastighet Går inte detta att genomföra så prioritera kabel mellan server och router Skall du använda trådlös förbindelse i kedjan? * Routern måste stödja WIFI 5 (IEEE 802.11 AC) * Nätverkskorten måste också stödja WIFI 5 * Ge datorerna tillgång till 5 GHz bandet och överväg att enbart tillåta detta band för de datorer som skall köra Visma * Kontrollera så att inte utrustning som kör trådlöst har energispar aktiverat. Har man det får man ofta problem med att förbindelsen till servern tappas. Ju fler datorer som skall avnäda en trådlös anslutning desto långsammare blir det. Detta beror på att äldre standarder såsom 802,11G bara kan "prata" med EN enhet åt gången. Har du 5 enheter i nätverket så får varje enhet 10 Mbit hastighet. //Davor P
... Visa mer
2019-05-23
11:34
Ligger båda datorerna på samma nätverk? Vad har du för hastighet lokalt? Fungerar installationen på servern? //Davor P
... Visa mer
2019-05-16
09:01
2 Gillar
Då ser jag inga problem med att köra vidare med befintlig dator med brasklappen att möjligen stoppa in mer RAM minne i datorn. Rekommenderar 16 GB eller mer om datorn klarar av det. Annars kan 8 GB vara lite i klenaste laget, men det skall ändå fungera. Hastigheten kan bli lidande dock. En annan variant är att eventuellt ersätta hårddiskarna mot SSD diskar som arbetar snabbare.....
... Visa mer